Konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Spunky

Konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 14:40

Hallo, ik heb even een vraagje. Als een voedster schijnzwanger wordt, kan je haar dan alsnog laten dekken?

Ookami

Re: Konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 16:38

Ik denk dat het wel zou kunnen.
Maar misschien dat je konijn het niet zal willen omdat ze denkt dat ze al zwanger is.
Je kan proberen maar hou ze goed in de gaten zodat je kan ingrijpen als je konijn anavalt ofzo.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 17:40

Als ze schijnzwanger is, zit ze vaak juist in haar vruchtbare periode.

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 21:47

Citaat:
Maar misschien dat je konijn het niet zal willen omdat ze denkt dat ze al zwanger is.

Ja, dat klinkt heel logisch......ik laat haar van te voren nog controleren bij de DA, dus mischien kan die kijken of ze 'er klaar voor is'.

Maar wat Desiree zegt, klinkt ook weer heel logisch....vooral omdat ze vaak schijnzwanger is rond mei...ik wil haar eind juli laten dekken. Dit is haar eerste jaar binnen, vroeger zat ze buiten in een ren waar ze een holletje ging graven en daar een nestje maakte, en vervolgens de buitencavia's voor jongen aan zag Clown . Is er nu een kans, omdat ze binnen zit, dat ze dit jaar niet schijnzwanger raakt?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 23:41

Waarom wil je haar laten dekken dan?
Waarom zit ze nu binnen?
Schijnzwanger heeft niks te maken met echt zwanger Knipoog

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 09:38

Ik wil haar laten dekken omdat ik een nestje van haar wil. Ze heeft gewoon zo'n lief karakter! Ze is heel nieuwschierig, en ze loopt achter je aan, duwt met haar neusje tegen je handen en ze springt op je schoot. Echt heel leuk. Pling

Ze zit binnen, omdat we het buitenhok gaan verbouwen en uitbreiden voor de cavia's en kippen. We kunnen haar nergens anders kwijt buiten, dus moet ze zolang binnen blijven, en het duurt nog wel even voordat we het hok afkrijgen.

En dat schijnzwanger niet 'echt' zwanger is, weet ik ook wel Tong uitsteken
Ik wil bedoelde met:

'Is er nu een kans, omdat ze binnen zit, dat ze dit jaar niet schijnzwanger raakt?'

Omdat ze in een andere omgeving zit, niet schijnzwanger raakt? Zodat ik haar zowieso kan laten dekken.

PS: Ik weet dat er al teveel konijnen zijn enz. Maar ik weet zeker dat ik alle konijntjes kwijt raak aan goede tehuizen. Ik hou er zowieso 1, en degene die de ram uitleent wil er ook 1. Voor de rest hang ik een affiche op op mijn school. (met 450 Groenhorst leerlingen moet dat geen probleem zijn) Vork

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-05 22:22

Hai, wij fokken ook met konijnen Haha! Vnl. voor tentoonstellingen. Even offtopic: we hadden al eens gepb't omdat we bij elkaar in de buurt wonen! Haha!
Over je konijn: je hoeft je konijn echt niet na te laten kijken of ze er 'klaar' voor is. Een konijn kan namelijk elk moment dat er een ram bij gezet wordt een eisprong krijgen. Ze hebben geen cyclus, zoals mensen, of paarden die eerst hengstig moeten worden.
Alleen in de herfst zijn konijnen verminderd vruchtbaar omdat ze dan verharen en dat veel energie kost. In juli laten dekken is een prima tijd ervoor. Dat schijnzwanger worden, dat is alleen maar 'het voorjaar in de bol'.
Als je je voedster laat dekken, let er dan op dat dat gebeurd in het verblijf van de ram. Kijk na 'de daad' (de ram valt van de voedster af met een knorrend geluid) aan de onderkant bij de voedster of het een succesvolle dekking is geweest (het wittige goedje moet er in zitten, vaak zat zit het ernaast en dan wordt ze niet drachtig). Succes ermee en pb me nog even of het gelukt is, ook nog even pb'en over je toekomstige shetje he, of is ie er al?