ik krijg die pup niet zindelijk!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moekoekoe

ik krijg die pup niet zindelijk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 17:05

Onze kleine draak Kiki (jack russel, bijna 6 mnd) wil maar niet goed zindelijk worden.
Heeft iemand tips?
Ze poept gelukkig niet meer in huis, maar plassen gaat nog regelmatig mis.
Ze loopt nu wel braaf mee buiten (los en aan het riempje), maar we kunnen lopen wat we willen; ze doet dan gewoon niks. Ik begrijp nog wel dat ik haar moet belonen als ze wat doet, maar dan moet ze dus wel eerst wat doen.
We hebben een grote tuin, die uitloopt op een braakliggend stuk en ze wil de hele dag naar buiten. Ongetwijfeld dat ze dan wel wat doet. Nou heb ik ook al geprobeerd haar direct aan de riem te doen en te wandelen als ze naar buiten wil, maar....dan doet ze dus weer niks....

Chocopasta

Re: ik krijg die pup niet zindelijk!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:10

Als ze in huis heeft geplast haar corrigeren, en direct mee naar buiten nemen.

Veel succes, ik weet hoe het is Clown

jeanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:16

Jack Russels zijn inderdaad niet zo snel zindelijk als andere honden Clown .Ik weet er alles van..........Ga als je haar uitlaat haar eerst laten plassen en poepen,zodra ze plast belonen en ook het plassen benoemen.Zo leert ze plassen op commando......ga daarna spelen met je hond dat is dan de ultime beloning na het plassen en poepen buiten.lekker balletje gooien of zo.

Debsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:18

blijven corrigeren(dus niet met de neus er door halen)maar gewoon duidelijk zijn dat het niet mag wat zij in huis doet.

ik ken het probleem en leef wel met je mee hoor....is het mischien geen onderdanig gedrag wat ze vertoont?
Mijn X-herder heeft dit gedaan totdat hij 1 jaar was...steeds plassen in huis, vooral als je even weg bent geweest of dat er iemand anders binnen kwam

Het enige wat je dus kunt doen is corrigeren en VOORAL BELONEN ALS ZE HT OP DE GOEDE PLEK DOET(dus niet binnen Clown )

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 17:37

als je pup geslapen heeft, gespeelt meteen buiten zetten.
ook doen als die gaat snuffele. of net gedronken heeft.
heel veel geduld en tijd gaat er in zitten.

doe dat zo snel mogelijk, maar wel rustig

of doet ze het als ze heel blij is b.v als julie net thuis komen dat ze zo blij is dat ze het laat lopen. of als er viste komt.

en het kunnen ook nog onderdaanighieds plasjes zijn.

waneer plast ze dan ?

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-05 17:52

ja...dat is dus de grote vraag...wanneer plast ze???
ze doet het in het geniep, we zien het nooit. zie je opeens ergens een ingedroogd plasje ligge...jak...

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:06

als ze het in het geniep doet kan je haar daar op dat moment ook niet voor straffen. Je mag haar alleen straffen als je haar op hete daad betrapt, anders snapt ze het toch niet.

Hoe je het denk ik oplost is een dagje vrij nemen, en dan de hele dag bij haar zijn. Wordt ze wakker ga je meteen met haar naar buiten, geheid dat ze wel wat doet. Doet ze het toch niet meteen? ga even (buiten) spelen, met balletje ofzo, en stop dat het balletje weer weg en ga laat haar snuffelen op een grasveldje ofzo....
Ze gaat dan echt wel een keertje plassen, maar anders ga je weer naar binnen en verlies je haar niet uit t oog, doet ze dan een plas dan til je der op in de nek vel en gooi der schreeuwend (dus zonder fysiek geweld, dat is nooit goed) naar buiten. Meestal weten ze dan snel genoeg dat dat dus buiten hoort.....

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:34

Ik heb twee jack russels van 1.5 en een van een half jaar. Allebie zindelijk.(de pup oook nog maar net hoor) De 1e ging heel makkelijk en de tweede hebben lang mee geworsteld. Ik ben toen naar de DA geweest omdat hij erg raar hoeste af en toe en aardig sloom was voor een JR. Na die tijd is het alleen maar beter geworden. En anders in de Benge ofzo??
Bij de 1e was 1 keer de neus er door heen en naar buiten voldoende. De een zal meer tijd nodig hebben dan de ander.

roylinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 18:43

houd je pup in de gaten, is ze even alleen? doe haar dan in b.v. een bench (weet niet of je die hebt? ) of in een doos ofdergelijk.
doe een krant in de bench dan plast ze daar op, is het niet erg.

zo weet je waarneer ze plast, doet ze dit binnen.. duidelijk "foei!!" en zet haar buiten.

waarneer ze het buiten doet duidelijk belonen.
Een bench is wel een aanrader hoor, is ook tegen andere nare gewoontens erg makkelijk.

Na het slapen, spelen, eten, drinken even uitlaten.... probeer te onddekken waarneer ze plast.

succes

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:03

Deze methode heeft een hondje ooit in 2 uur zindelijk gekregen. Zorg dat als hij vaak op dezelfde plek plast, dat daar een stuk plastic ligt. Als hij een poging doet op dat plastic, trek dan hard aan dat plastic zodat hij schrikt. Neem hem meteen mee naar buiten zodat hij daar zijn plas kan doen.

succes[/quote]

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:07

wij hebben een bommer bij ons ging het heel makelijk. zodra we zagen dat hij is huis plaste hup op pakken en aar buiten en dan belonen als hij buiten verder plast.
Verder deden we echt heel veel wandelen en dan gaven we hen steeds wat lekkers al hij wat deed.
als we weg zijn dan legden we een krant er neer en dan deed hij daar alles op.
nu is hij helemaal zindelijk ook als we zelfs de heledag weg zijn.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:29

Ik heb je topic verplaatst naar Beestenboel.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:36

Ik weet niet of ze het ook snachts doet, en ik weet niet hoe ze snachts slaapt. Maar toen onze hond bij ons kwam was hij ook nog niet echt zindelijk, ookal as hij al bijna een jaar oud. Wij hebben toen voor de eerste tijd een bench gekocht voor de nacht en als we weg waren. Daar sleip hij in, en honden zullen nooit hun behoefte doen op de plaats waar ze slapen. Is dit een grote gang dan is er ruimte genoeg om ergens te slapen en daarnaast ergens anders te plassen. In een bench heeft hij deze mogelijkheid niet en zal zijn plas en poep dus ophouden in de tijd dat jij snachts ligt te slapen of jij overdag weg bent.

Als je met hem in huis bent, en je ziet dat hij ergens wil gaan plassen of poepen. Gelijk oppakken naar buiten lopen zo snel als je kant, en zorgen dat hij zijn behoefte buiten doet, doet hij dit belonen.

Is hij al bezig dan mag je hem best straffen. maar NOOIT naderhand straffen als je er later achterkomt. Sommige mensen houden er vreemde gedachte op na dat als je je pup met zijn neus in zijn plas duwt dat hij het dan wel begrijpt. NIET DUS! Het korte termijn geheugen is minder dan 2 seconde, dus alleen straffen als je hem betrapt tijdens de daad. (meestal is een duidelijk foei, en eventueel even vastgrijpen in de nek MEER dan voldoende).

en natuurlijk BLIJVEN belonen!

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-05 19:55

onze hond is/wordt heel moeilijk zindelijk...
Eerst deed ze alles binnen, maar langzaam aan deed ze geen poepjes meer binnen en nu doet ze alleen plasjes als ze alleen is en eigenlijk nooit meer als wij er bij zijn...
Onze hond is nu ongeveer 8 maanden en is pas sinds een paar weken zo...
M'n vriendin haar hond wordt ook heel moeilijk zindelijk, het ligt dus gewoon aan de puppies van dit jaar Clown

Tja, ik kan nier meer zeggen dat wat er al gezegt is, maar nog 1 ding; volhouden! Dan lukt het altijd Knipoog

Suc6!

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-05 09:08

Ehm...ik schaam me om het te zeggen....maar Kiki slaapt bij ons in bed.. Bloos
We laten de deur op een kier en dan komt ze naar boven,kruipt onder de dekens naar het voeteneind en dan slaapt ze daar. Als we de deuren dichthouden slaapt ze ook zonder morren beneden hoor, maar we vinden het wel leuk.. Bloos
Bij ons in bed, of in de slaapkamer doet ze nooit wat en ze zeurt ook niet 's nachts dat ze naar buiten wil, dus ze kan het een lange tijd ophouden.

Alsof de duvel ermee speelt hebben we haar gisteravond maar liefst twee keer betrapt en in haar nekvel gepakt en buiten gezet. Dit zullen we dan even vol moeten houden. Gelukkig is ze bijna nooit alleen thuis, omdat wij een eigen zaak hebben en zij dus mee kan (daar heeft ze haar eigen mand en speeltjes enz...)

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 12:27

Ik zou haar niet straffen. Dan leert ze namelijk dat plassen bij jou in de buurt niet leuk is, maar zonder jou is het nog net zo fijn. Gewoon rustig oppakken als ze begint en buiten zetten. Als ze daar verder plast is ze de knapste hond van de hele wereld Haha!

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-05 14:56

inderdaad, niet straffen maar negeren. En als je naar buiten gaat om dr te laten plassen, niet eerder naar binnen gaan dan wanneer ze wat gedaan heeft. Uiteraard is ze het meest geweldige hondje wanneer ze buiten wat gedaan heeft en prijs je haar dan de hemel in. Zie je dat ze binnen zit te plassen, oppakken en buiten neerzetten. Plast ze daar verder, kun je haar weer de hemel in prijzen.

Fijn dat ze iig 's nachts al wel zindelijk is. Slaapt ze altijd bij jullie of soms ook beneden? Misschien plast ze beneden voordat ze bij jullie in bed sneakt?
Binky (JR kruising) was ook pas met 5mnd zindelijk, maar verder duurt het bij JR's volgens mij niet langer dan bij andere pups met zindelijk worden hoor.
kijk ook eens op www.jackrussellforum.nl , misschien staan daar nog wat goede tips.
Succes ermee iig

moekoekoe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-05 10:06

Nou, ze ligt meestal nog eerder in bed dan wij... Bloos
Het is wel zo, dat ALS ze een keer beneden blijft, ze wel een of twee plasjes heeft gedeponeerd.

Ik ga druk met jullie tips aan de gang.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-05 14:24

Ik heb ook 2 Jack Russell's. Tracy was met zeg zo'n 2 weken bij ons zindelijk met heeel soms nog wel een verdwaald plasje. (Ze was toen 10 weken Tong uitsteken )

Lotje was pas met zo'n 7 maanden zindelijk. Madam pieste echt erg vaak en t waren grote plassen(geen medische oorzaak). Ik heb toen maar besloten dat de drinkbak wegging en dat ze op vaste tijden mocht drinken (wel regelmatig hoor) Ook na het drinken ging ze weer uit.
Dit hebben we gedaan totdat Lotje niet meer binnenplaste en hebben we de waterbak op een gegeven moment weer terug gezet en bleef Lotje zindelijk.

Wat ik Lotje per ongeluk heb aangeleerd is dat ze op comando kan plassen Tong uitsteken (wel buiten Knipoog ) Dat was wel mooi meegenomen! hihi!

andrea15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 14:55

ik heb ook een pup van 8mnd is ook nog niet zindelijk ze loopt de hele dag buiten los om het huis maar het gebeurd vaak als ze binnen komt dat er na 10 min een plasje ligt ik roep dan foei ze kijkt je aan van wat is er dan loopt ze gauw weg want ze weet wel dat ze fout zit vaak geeft ze ook een vreugde plas daar baal ik van als er mensen komen en die aaien haar dan plast ze een klein beetje ik ga er mee naar de veearts of hier wat aan te doen is ik vind het zielig voor de hond want nu mag ze niet geaaid worden terwijl ze dat graag wilt

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-05 18:22

andrea15 schreef:
ik heb ook een pup van 8mnd is ook nog niet zindelijk ze loopt de hele dag buiten los om het huis maar het gebeurd vaak als ze binnen komt dat er na 10 min een plasje ligt ik roep dan foei ze kijkt je aan van wat is er dan loopt ze gauw weg want ze weet wel dat ze fout zit vaak geeft ze ook een vreugde plas daar baal ik van als er mensen komen en die aaien haar dan plast ze een klein beetje ik ga er mee naar de veearts of hier wat aan te doen is ik vind het zielig voor de hond want nu mag ze niet geaaid worden terwijl ze dat graag wilt

Vreugdeplasje zijn het snelste over door de hond gewoon te negeren. Dit is niet zielig hoor. Als ze gewoon weet dat er, als het bezoek binnen komt geen aandacht is voor haar zal ze een stuk rustiger worden. Als ze dan tot rust is kun je het bezoek haar bij zich laten roepen en krijgt ze alsnog de aandacht OK dan!

Margo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:35

Onze jack russel pup is nou 5 maanden en ook nog steeds niet helemaal zindelijk... soms gaat het tijden goed en dan ineens weer helemaal niet.
Laatst had ze ook weer zo'n dag dan regent het en wil ze eigenlijk liever niet naar buiten dus gaat ze maar overal binnen zitten.. en echt overal en heel vaak in een korte tijd.... heel apart.
Maar we blijven gewoon doorzetten en als we haar betrappen krijgt ze op d'r kop. Maar inderdaad na het eten, drinken, spelen en slapen moet ze eigenlijk altijd wel plassen.

Maar ze heeft ook zoiets leuks ontdekt. Buiten spelen vindt ze erg leuk en als ze voor de deur gaat zitten mag ze naar buiten om te plassen maar nu gaat ze af en toe continu voor de deur zitten om hem dan vervolgens te peren.... en als je haar dus niet naar buiten laat gaat ze binnen plassen.... :s heel fijn!!

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-05 16:43

Onze Jack was met ongeveer 11 maanden pas zindelijk en toen ging ze nog heel af en toe de fout in.
Ze is pas met 9 maanden bij ons gekomen (ze is van mijn tante geweest) en voor die tijd was ze wél zindelijk.
Bij ons ging ze 10 keer per dag uit (nu nog maar 6 keer) maar dan toch in huis plassen.
Nu doet ze het niet meer, gelukkig.
Je moet gewoon heel veel geduld hebben. Het komt wel goed.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 13:59

[quote="suzanne"]Ehm...ik schaam me om het te zeggen....maar Kiki slaapt bij ons in bed.. Bloos

Hey suzanne,dat is toch niks om je voor te schamen???
Maar iig succes!!!
Hoe is t met Marillion???

Groetjes Monique.

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-05 15:57

In elk geval moet je haar nooit straffen! dan lukt het je nooit.

Heb geduld. Ga om het uur met haar naar buiten, aan de riem. Ga niet wandelen voordat ze geplast heeft. Blijf op dezelfde plek staan . eerst plassen, dan pas wandelen.
Belonen belonen belonen als ze buiten plast! Maak er een feest van!
Plast ze toch nog binnen...negeer haar. ruim het ook niet op in het bijzijn van het hondje!
Even vraagje, wat voor voer krijgt ze?

Succes!