Wij hebben twee mannetjes en ik vind het stinken eigenlijk wel meevallen. De konijnen en cavia's stinken eerder en harder.
Waar je wel rekening mee moet houden is dat je echt een grote kooi nodig hebt voor twee Chins, 1 meter breed en 80 cm hoog is echt het minimale. Hou er verder rekening mee dat Chins makkelijk 15 jaar kunnen worden, weet je zeker dat je zolang voor je Chins wil en kan zorgen?
Verder is het erg belangrijk dat je een Chin niet bij de dierenwinkel koopt maar bij een goede fokker. Een goede fokker let bij de fok op de gebitten. Er komt een erfelijke gebitsfout voor bij Chins waardoor ze dood gaan!
Echt handtam worden Chinchilla's zelden. Ze zijn gewoon veel te beweegelijk om lang om schoot te zitten. Dus daarvoor hoef je ze ook niet te nemen. Wat verder ook erg belangrijk is is dat je ze alleen speciale Chinchilla brokjes geeft en verder dus ook geen tussendoortjes. Heel af en toe een rozijntje mag, maar dan ook maar heel af en toe.
Mijn Chins maken 's nacht wel heel veel lawaai, die vinden het namelijk prachtig om aan de tralies te trekken!
Het is al gezegd: Ze maken een enorme bende om hun kooi heen en plassen ook rustig door de tralies je kamer in. Verder geeft het enorm veel stof. Het lijkt me niet fijn om ze op de slaapkamer te hebben.
Behalve dat ik gek zou worden van hun lawaai zou ik waarschijnlijk de halve nacht liggen niezen vanwege al dat stof (komt voornamelijk van hun zandbad).
Er zitten heel veel Chinchilla's in opvangcentra omdat de meeste mensen meer van deze dieren verwachten of omdat ze er na een jaar of vijf wel op zijn uitgekeken. Bedenk dus nogmaals goed of je deze dieren echt 15 jaar wil verzorgen.
Succes