met mijn 6 jaar vogelasiel-ervaring durf ik je wel een advies te geven
zet t eendje in een schoenendoos of een kattenmand met een handdoekje of theedoek erin, haal t binnen, dus uit de kou en eventuele regen. als dit je eenmaal gelukt is heb je het grootste gedeelte van je heldenwerk erop zitten
en laat m dan ook voorlopig even met rust.
eventueel kun je m tijdelijk wat geweekte kattenbrokjes of een boterham en een klein bakje water voorzetten. eendjes zijn als snel hele zelfstandige eters. zet m alsjeblieft niet in een bak water of in je vijver of bad, veel mensen denken dat ie perse moet zwemmen, maar vaak verdrinken ze juist of vatten ze kou..
ondertussen kun je in t telefoonboek een vogelopvangcentrum in je buurt bellen, of anders de dierenambulance; die verwijzen je vaak door naar het opvangcentrum. daar is ie het beste af en laten ze m als het goed is lekker met zn soortgenootjes opgroeien..
je kunt dan vaak achteraf nog even bellen of alles goed met m gaat of even langskomen.
ga er maar niet zelf aan dokteren en moederen.. wij hebben t al zo vaak meegemaakt dat vooral kinderen aan kwamen zetten met hele nesten eendjes die niet meer schattig waren en t hele huis onderscheten (ehm, pardon). een enkeling thuis heeft er wel gevoel voor, maar zonder ervaring en kennis van zaken red je t niet en geef je t beestje geen eerlijke kans...
wel prima hoor, dat je je t lot van die beestjes aantrekt, dr zouden er meer moeten wezen _/-o_
(alhoewel, pulletjes zijn natuurlijk wel heeeel schattig..
)
enne als je ind e omgeving van delft zit toevallig mag je mij altijd bellen..
hehe
volwassen eenden al dan niet gewond of halfdood: ook snel naar t opvangcentrum