STEL: Ik vind een (jonge) eend

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Klaasje

STEL: Ik vind een (jonge) eend

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 12:12

Wat moet ik dan doen? Hier zijn al weer een aantal eenden met kuikens, en die lopen gewoon de weg e.d. over, waar het heel druk is. Maar stel, ik vind een dode / zwaar gewonde moeder eend, en er zijn nog kuikentjes bij. Wat moet ik dan doen? (heb een vijver Haha!)

miisshOrse

Re: STEL: Ik vind een (jonge) eend

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:15

In een kooitje opvangen en vogelbescherming (ofzo) bellen?

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:39

Ja vangen en naar een vogelopvang brengen. Of de dierenambulance bellen, die komen ze gratis halen en brengen ze naar de opvang.

Ze moeten namelijk onder de warmtelamp, die heb je denk ik in je vijver niet Clown Normaal kruipen ze als het koud wordt lekker tegen moeders aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:40

Een gewone vijver is veel te klein voor eenden, daar kunnen ze echt niet in.

Als je er niks van weet zal ik ze naar het vogelasiel brengen, dan weet je zeker dat ze een goede verzorging krijgen en niks te kort komen. Ja

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 14:48

Wat eten jonge eenden eigenlijk? Zoeken ze zelf hun voedsel, of doet mams dat? Ik zie namelijk nooit eenden hun jongen voeren Clown

Fjord_Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 14:50

Uhh in de dierenwinkel kan je er speciaal voer voor kopen.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 15:15

aha Knipoog

Nouska

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:06

Zijn eendjes niet een beetje zoals kuikens? Dwz. vrij zelfstandig en ze eten dan ook gelijk na de geboorte helemaal zelf en hetzelfde als de moeder?? Eten ze niet ook bijv. gras e.d.? En zolang ze klein zijn kunnen ze toch best op een gewone vijver? Als je een warme en veilige plek voor ze hebt, kom je dan niet met een waterbak (voornamelijk voor drinken dan) en gras en brood een heel eind?
Onze kippen komen vaak ook uit de broedmachine en dan hebben ze ook nooit een "mammie" gehad als we ze kopen.

-x- Nouska

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 18:28

Gewoon even dierenambulance of vogelopvang bellen. Niet zelf gaan proberen. Je hebt daar niet voldoende kennis voor en daarbij moeten ze natuurlijk wel in het wild kunnen leven. Want voor je het weet zijn ze tam.

amandatjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 18:21

Breng maar naar mij Tong uitsteken heb er al mijn hele leven pulletjes opgevoed en alle pullen zijn goed terecht gekomen Tong uitsteken
is best wel moeilijk want je moet ze ook leren zwemmen en met hun vetknobbel om moeten laten gaan..

Dus.. al vindt je een pul breng maar naar dokter amanda Tong uitsteken

groetjes..

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 21:47

Ik heb ook al een paar keer jonge eendjes opgevangen. Die kwamen dan ineens als kleine remi in onze vijver zwemmen.. En dan was er geen moeder eend te bekennen. Ik had ze eerst verzorgd en toen ze wat groter waren heb ik ze vrij gelaten bij de Kinderboerderij. En daar zwemmen ze vrolijk rond. Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:06

met mijn 6 jaar vogelasiel-ervaring durf ik je wel een advies te geven Haha!
zet t eendje in een schoenendoos of een kattenmand met een handdoekje of theedoek erin, haal t binnen, dus uit de kou en eventuele regen. als dit je eenmaal gelukt is heb je het grootste gedeelte van je heldenwerk erop zitten Knipoog en laat m dan ook voorlopig even met rust.
eventueel kun je m tijdelijk wat geweekte kattenbrokjes of een boterham en een klein bakje water voorzetten. eendjes zijn als snel hele zelfstandige eters. zet m alsjeblieft niet in een bak water of in je vijver of bad, veel mensen denken dat ie perse moet zwemmen, maar vaak verdrinken ze juist of vatten ze kou..
ondertussen kun je in t telefoonboek een vogelopvangcentrum in je buurt bellen, of anders de dierenambulance; die verwijzen je vaak door naar het opvangcentrum. daar is ie het beste af en laten ze m als het goed is lekker met zn soortgenootjes opgroeien.. Ach gut je kunt dan vaak achteraf nog even bellen of alles goed met m gaat of even langskomen.
ga er maar niet zelf aan dokteren en moederen.. wij hebben t al zo vaak meegemaakt dat vooral kinderen aan kwamen zetten met hele nesten eendjes die niet meer schattig waren en t hele huis onderscheten (ehm, pardon). een enkeling thuis heeft er wel gevoel voor, maar zonder ervaring en kennis van zaken red je t niet en geef je t beestje geen eerlijke kans...
wel prima hoor, dat je je t lot van die beestjes aantrekt, dr zouden er meer moeten wezen _/-o_
(alhoewel, pulletjes zijn natuurlijk wel heeeel schattig.. Ach gut )
enne als je ind e omgeving van delft zit toevallig mag je mij altijd bellen.. *LOL* hehe Ja
volwassen eenden al dan niet gewond of halfdood: ook snel naar t opvangcentrum Lachen

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-05 22:17

sorry voor t lange antwoord..Haha!
hier nog even mijn trieste verslag van de dag: vanmorgen uit mn bed gebeld door de asielhoudster om een moederloos mini eendje uit de gracht te halen.. nou.. onze netten waren te klein, de gracht was te breed en het pijltje was te snel.. Boos!
vervolgens naar de volgende melding, waar 6 pijltjes zonder moeder rondzwommen in een enorm brede waterdinges met een 3 meter hoge kant rond een gebouw hier in de buurt, moeders kwam gauw aangevlogen maar de kleintjes konden er nergens uit en ik kon ze alweer niet vangen. nogal een kansloze situatie dus, en toen kwamen we ook nog eens tot de ontdekking dat dat water zo smerig was dat er 5 enorme dooie karpers dreven, een dooie meerkoet en al twee dooie pijltjes (en daar doet de gemeente dus niks aan) .. echt.. gadver.. arme eendjes, die gaan t dus niet redden Huilen en toen was ik nogal gefrustreerd en boos, meestal zijn mn reddingsacties wel geslaagd Boos!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-05 08:31

Ja wij (dierenambulance amsterdam) komen ook op de gekste plaatsen pulletjes tegen. In de Piet Hein tunnel, in woonboten.
Vorig jaar zat er zelfs een nest op het dak van een grachtenpand, toen er iemand het dak op ging vloog moeders weg. De pulletjes gingen erachteraan, maar die gingen recht naar beneden. Gelukkig stonden wij daar al met een deken en konden we ze allemaal opvangen.

Veer succes ermee..

YentlKG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-05 23:35

Zo vaak gedaan, gewoon oppakken mee nemen in een doos met handdoek of dergelijken en dan naar dierenbescherming ofzo brengen! als de moeder er niet héél erg aan toe is, dan kan je haar misschien wel in je vijvertje doen en bv. 's ochtends , 's middags en 's avonds wat brood en graantjes ofzo geven Lachen