konijn niest

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

konijn niest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 14:16

Mijn konijntje van 10 weken zit binnen in een kooi samen met mijn cavia.

Mijn konijn niest de laatste tijd vrij veel maar als hij buiten is dan niet.

Kan dat kwaad?

btw hij staat niet op de tocht binnen

Annemarie89

Re: konijn niest

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:14

Stof?

maartjevO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 15:28

ja...misschien is hij ergens allergisch voor?
konijnen kunnen prima buite gehouden worden,
dus als je dat geleidelijk ophoud en een groot buitenhok en een ren koopt, dan heeft je konijntje geen last meer van niesen,
en buiten vinden ze toch fijner

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-05 17:47

ik hou hem liever binnen. Als ik het konijn buiten doe kijk ik er minder naar om. Het is een gezeldschap maatje voor mijn cavia.

owja ik heb een buitenren als het mooi weer is mogen ze erin

qwinty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-05 18:40

een cavia kan ook makkelijk buiten hoor Lachen..
Alleen in de winter natuurlijk even naar binnen halen!

Chichiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 12:34

Uhhhmmm...niezen bij een konijn kan idd stof zijn...Eet hij wel goed? En kijk eens op hij nat is onder zijn kin...
Het kan nl ook zo zijn dat het zijn kiezen zijn...Er kunnen haken aan de kiezen groeien...die kunnen dan in zijn wang groeien en veel pijn veroorzaken waardoor hij niet meer kan eten...Zijn neusje staat in contact met zijn mond...het kan zijn dat hij een soort van verkoudheid hierdoor krijgt...

Het konijn van mijn zusje had een chronische verkoudheid doordat hij haken aan zijn kiezen had...Die moesten om de 3 weken geknipt worden...Gelukkig zonder narcose...hij liet het goed toe...

Mijn eigen konijn had het een jaar geleden...Door de ervaring die ik had met het konijn van mn zusje wist ik waar ik op moest letten...Hij begon te niezen en kwijlen...dus naar de dierenarts...we waren er net op tijd bij...meteen maar onder zijl en laten knippen...Het probleem is vaak dat als je het merkt het eigenlijk al te laat is...

Maar het kan idd dus ook stof zijn...toch even goed in de gaten houden...

Groetjes ChiChiBa...

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-05 16:00

het is niet nat onder zijn kin.

Ik hou mijn caaf ook liever binnen. Hij zit als 3 jaar binnen dus al ik hem nu buiten hou wordt hij vast ziek.

Sjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-05 20:47

Waarschijnlijk heeft je konijn last van pasteurella oftewel snot.
Ook al heeft je konijn nu maar af en toe een niesje, meestal ontaardt dit in pasteurella die maar moeilijk te genezen is. Overigens dragen alle konijnen dit niesje bij zich, maar uit het zich pas als de weerstand wat lager is. De DA schrijft meestal antibiotica voor, maar de meeste DA's zijn niet erg konijnkundig, antibiotica doet meestal nl. meer kwaad dan goed bij een konijn.
Ik raad je dan ook aan om je konijn te behandelen met sivotine, vekrijgbaar in de dierenwinkels/boerenbond en kost maar zo'n 8 euro. Dit middel dient vooral om erger te voorkomen, zoals longontsteking. In een heel enkel geval gaat het niezen er ook van over als je meerdere kuren geeft. Maar vaak blijft snot het hele leven bij een konijn. Het konijn schijnt er overigens niet veel last van te hebben en je konijn is dus niet ten dode opgeschreven. Maar het dient wel onderdrukt te worden met een middel als sivotine, anders gaat het van kwaad tot erger.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 12:57

miekelover schreef:
ik hou hem liever binnen. Als ik het konijn buiten doe kijk ik er minder naar om. Het is een gezeldschap maatje voor mijn cavia.

owja ik heb een buitenren als het mooi weer is mogen ze erin

Jammer voor je konijn. Buiten zijn is namelijk zoveel gezonder voor hem. Waarom doe je je konijn en cavia niet allebei naar buiten? dAt is veel prettiger voor ze. En ook van de winter kunnen ze best buiten blijven. Uiteraard hebben ze wel een binnenverblijf nodig waarin ze zich naar behoefte terug kunnen trekken. EN als het flink vriest doe je er goed aan om een deken over het hok te leggen.

En konijn dat niest moet eigenlijk buitenlucht hebben. Net als paarden.

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-05 21:15

ik ga geen discussie voeren of ik mijn konijn buiten moeten doen of niet. Ik hou hem gewoon binnen. Mijn caaf is dat al 4 jaar gewend om binnen te zitten

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-05 22:04

Nou, je weet in ieder geval wat het beste is voor je konijn, en als je dat dan toch niet wilt, dan moet je verder niet zeuren over niezen.