help, mijn gerbils 'vechten'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dovish

help, mijn gerbils 'vechten'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 18:52

Een jaar of twee geleden had mijn zusje een paar gerbils, helaas bleek er één vrouwtje bij te zitten, en was er dus al snel een nestjes. Niks aan de hand, ik heb de vrouwen overgenomen en zij heeft de mannen gehouden. Na ruim anderhalf jaar bij elkaar ontdekte ik ineens een nestje in mijn aquarium... er moest dus een man bij zijn, maar waarom was er nooit eerder een nest geweest?
Ik heb zo snel mogelijk de man naar mijn zusje gebracht, en die is bij de mannen opgenomen. Toch weer een nestje, te laat geweest met de man weghalen... Nu lijkt het zelfs of één van de 'oude' dames ook een mannetje blijkt, hij zit voortdurend op één vroutje (die ook alle nestjes tot nu toe heeft gehad :S)
De laatste tijd is er constant geruzie en geharrewar in de kooi, achter elkaar aan rennen, en sommigen zien er slecht uit. die zijn overigens ook wat ouder, vacht is wat minder dan van de anderen, maar ze hebben ook kale plekken met veel korstjes.
De moeder heeft nu ineens (sinds gisteren) haar gezicht voor een groot gedeelte kaal en open, haar ogen zitten helemaal dicht. Ze is nog wel levendig, maar dit kan nooit goed voelen, het is heel sneu. Ik denk dat het geruzie komt omdat er gewoon te veel ratten in het aquarium zitten, maar ik weet niet meer wat ik er mee moet Huilen Ik heb geen plek om ze gescheiden te houden, en ik raak ze niet kwijt.
Is er hier iemand die alsjeblieft een paar mannengerbils wil hebben? Ik vind het zo sneu, ze waren altijd lief en rustig met zijn allen, maar ze zijn behoorlijk van de kaart..

Melissa

Re: help, mijn gerbils 'vechten'

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:57

Ik denk dat je inderdaad de mannen eruit moet halen, of iets in de kooi maken wat ze toch gescheiden houd.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 19:04

mja, het aquarium is ruim een meter breed, dan houden ze niet heel veel ruimte over, voor even is dat natuurlijk een oplossing. stom dat ik daar niet eens zelf aan kan denken :s Een extra kooi kan ik hier echt niet meer kwijt, helaas...
Het lastige is ook dat je bij die hele kleintjes nog maar amper kan zien wat mannen zijn, en wat vrouwen.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 19:18

wat voor kleur hebben de mannen? Ik ben namelijk al een tijdje op zoek naar een Burmees.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 19:21

euh... nu moet ik heel eerlijk zeggen dat ik niet weet hoe een burmees er uit ziet, maar van de jongsten weet ik nog niet wat mannen en wat vrouwen zijn. iig zijn daar een siamees, een wildkleur en een paar witten bij.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 19:50

en ik vind net weer een dood jong, van de week ook al... deze was zwart... niet doodgemaakt zo te zien, de vorige was wel vakkundig om zeep geholpen door een ander... Huilen

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-05 21:22

Nou, even de hulp van mijn zusje ingeroepen, en de ratten gescheiden. De man apartgezet, de moeder met twee overgebleven pups apartgezet, en de andere dames nog weer dáárnaast. het kan wel even zo, maar de jongste twee hebben ook beide een beet in de zij, lijkt er op dat ze te hardhandig verplaatst zijn. Hoop dat ze het halen, maar ze lijken aardig sterk. Inmiddels is voor de mannen ook een nieuw huis gevonden, alleen nog even afwachten wanneer ze daar heen kunnen. Lachen