kat met gruis...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiepprinZ

kat met gruis...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-05 22:49

Heb zojuist te horen gekregen dat mijn poezel van 2 jaar blaasgruis heeft en dus aan speciaal voer moet voor de rest van der leven en tijdelijk medicijnen moet gebruiken.

Wie heeft er ervaring met een kat met gruis?

Alvast bedankt voor je reactie!

Afbeelding

Patricia20

Re: kat met gruis...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 15:32

mijn kater van bijna 5 heeft al 3 jaar blaasgruis, hij zit idd op speciaaldieet voer voor het gruis tegen te gaan en werkt heel prima.
het is wel wat duurder als gewoon voer maar ja hij heeft er ook nooit geen last meer van gehad in elk geval tot nu toe niet.
hij heeft toen we het ontdekte ook medicijnen gehad en pijnstillers, daar was hij zo vanaf .
hij krijgt alleen zijn eigen voer en verder mag hij geen ander voer of snoepjes (hij heeft wel speciale snoepjes )
het is goed te behandleen gelukkig.
succes ermee

crazyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-05 18:55

Ja, wij hebben ook een poes met (waarschijnlijk) blaasgruis
Ze is 4 jaar en veel te dik. De dierenarts heeft gescand en fotoos gemaakt maar niet met zekerheid blaasgruis geconstateerd. Ze krijgt wel het bekende dieet (urinary van royal canin) en ze voelt zich een stuk beter!
Het is wel duur voer maar het is het zeker waard!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-05 13:46

Met dieetvoer is zo'n probleem heel goed onder controle te houden.
Ik hoor veel positieve verhalen over Hill's.
Dat het duurder is valt nog best wel mee. Als je per gram rekent en per hoeveelheid voedingsstof wat daarin zit zijn de duurdere merken vaak zelfs goedkoper dan de supermarktmerken en goedkopere merken in een dierenspeciaalzaak. Het lijkt raar, maar een drol van een dier wat goedkoop voer krijgt is vaak 2x zo groot dan een drol van een dier wat 'duurder' is.

crazyfjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 10:30

Je hebt wel gelijk gabyfedde,wat betreft de prijs van het voer/hoeveelheid voedingsstof maar ik betaal 36 euro voor 6 kg. voer, dat is toch best veel geld ? Ik doe er trouwens ongeveer 3 maanden mee.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 12:12

Ik heb gisteren monsters gekregen van de dierenarts van Specific en van Royal Canin. Alleen op het zakje en het boekje van Canin staat dat je het maximaal 6 maanden mag gebruiken...

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 12:19

MiEpPrInZ schreef:
Ik heb gisteren monsters gekregen van de dierenarts van Specific en van Royal Canin. Alleen op het zakje en het boekje van Canin staat dat je het maximaal 6 maanden mag gebruiken...

Dat zal dan voer zijn wat het gruis oplost. Je mag het best langer gebruiken, maar waarschijnlijk zal het gruis tegen die tijd allang opgelost zijn en dan moet je verder met een voeding wat het voorkomt.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-05 12:35

Het staat op Urinary Royal Canin.
Dus het moet eerst oplossen en dan dus ander voer?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-05 13:05

die van mij krijgt altijd voer van Hills.
dat is ook voor blaasgruis, en werkt heel goed.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 00:47

MiEpPrInZ schreef:
Het staat op Urinary Royal Canin.
Dus het moet eerst oplossen en dan dus ander voer?

Je moet doorgaan met ondersteunend voer (wat het dus voorkomt). Als je terug gaat naar gewoon voer zal het zeer waarschijnlijk weer terugkomen.
Maar ik ben niet zo thuis in Royal Canin.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 00:56

Die van mij krijgt ook dat Urinary van Royal Canin. Ik geef het al zolang ik weet dat ze een blaasgruiskatje is, nu bijna vier jaar. Gaat prima en ik heb nog niet van de DA gehoord dat ik ergens anders op moet overgaan.

Duur? Tja, iedere keer met je kat naar de DA omdat ze vergaat van de pijn is duurder. En daarnaast zal je kat er niet erg gelukkig mee zijn als ze gewoon voer 'moet' eten, ik kan me nog goed herinneren hoe ongelukkig die van mij op haar kattenbak zat te jammeren van de pijn toen ze nog gewoon voer kreeg.

Ik betaal trouwens 11 euro voor een zak van 1.5 kg en daar doet ze bijna twee maanden mee (ze mag er maar weinig van per keer). Dat vind ik nog wel meevallen: omgerekend iets van 6 euro per maand aan voer.

Mijn beest heet trouwens echt Poezel. Haha!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 18:19

Een kater van mij heeft dat ook gehad, we hebben toen 2 jaar lang speciaal blaasgruis voer van de dierenarts gegeven en echt niks anders, en op den duur hebben we weer gewoon voer geprobeerd en dat gaat nu al weer 2 jaar goed!!

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:25

Hmm... klopt het dat ze ook geen tussendoortjes mogen hebben zoals melk en snoepjes (voor katten natuurlijk)

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 18:26

@ karin... nice name Knipoog

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:18

Weet je waarom er op de verpakking staat: niet langer gebruiken dan 6 maanden? Omdat er dierenwinkels zijn die dit voer verkopen, terwijl het alleen via de medische weg verkocht mag worden. Het voer dat oplossend is mag niet langer dan 6 weken gegeven worden, omdat dit geen volledig voer is en je met langdurig gebruik botafbraak krijgt. Die andere kun je gewoon blijven geven, zoals de Urinary en de c/d. Specific is ook goed, maar lusten ze vaak niet.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:19

MiEpPrInZ schreef:
Hmm... klopt het dat ze ook geen tussendoortjes mogen hebben zoals melk en snoepjes (voor katten natuurlijk)

Je hebt van "Trovet" speciale snoepjes die ze wel mogen hebben.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:24

Waarom mogen ze eigenlijk geen andere/normale snoepjes hebben?

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 20:28

Als er gruis is ontdekt dan krijgen ze de eerste 6 weken een oplossend dieet (s/d). Dit voer zorgt ervoor dat de PH (zuurtegraad) van de urine weer omlaag gaat en zorgt ervoor dat het gruis niet meer in die PH kan leven en dus verdwijnt. Als je daar wat anders bij geeft dan ontstaat er weer gruis of blijft het zitten en bestaat er een risico dat hij verstopt raakt (overigens een spoedgeval!!). Na die 6 weken krijgt hij een vervolgdieet en mag hij in principe wel wat hebben, alleen wanneer het snel terug komt of als hij er gevoelig voor is, moet je dat niet doen.

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-05 20:46

Aha, tnx for exlplaining!

FF wat anders. Een aantal weken geleden verloor ze dus echt druppels urine, medicijnen en over. Vorig wknd ineens druppels bloed... conclusie DA; gruis. Voordat dat geconcludeerd was en dus medicijnen kreeg was het al weer over... was dat bij jullie ook zo, en weet iemand daar de oorzaak van?

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 21:58

Daar ben ik weer Haha!
Als een kat een blaasontsteking heeft moet er eerst urine gecontroleerd worden en kijken of er geen gruis in zit. Ik weet niet of dat de eerste keer bij jouw kat ook is gedaan. Als je een kat alleen maar medicijnen geeft zal de ontsteking even verdwijnen, maar door de gruis zal de ontsteking ook steeds terug komen. Daarom moet een kat op speciaal voer. Als er geen gruis in de urine zit kun je het alleen met antibiotica redden. Een ontsteking kan dus door verschillende oorzaken komen, maar als een kat gruis heeft weet je zeker dat het daar vandaan komt.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-05 22:04

eeehhh.....nog even dit, jouw kat ziet er slank uit en het komt het meeste voor bij dikke katten. Is dit de eerste keer of heeft ze meerdere problemen gehad? Heeft jouw dierenarts iets gezegd over drinken? Een kat met gruis moet namelijk meer drinken om het te spoelen. Meerdere waterbakjes, water over het voer, ed. Als dat allemaal goed gaat kun je na twaalf weken (6 weken oplossend en 6 weken voorkomend) weer proberen om gewoon voer te geven. Enkele katten kunnen dan daar op blijven en andere katten krijgen weer een blaasontsteking. Urinary van Royal Canin is dan het beste om te blijven geven (zowel oplossend als voorkomend), goedkoper en smakelijk.
Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes ermee en als je nog vragen hebt dan horen we het wel Haha!

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 11:34

Mijn Kater van 3 jaar krijgt ook al twee jaar spec. voer. Ik heb me altijd afgevraagd hoe het zit met zo'n blaasgruis kat en muizen en vogeltjes oppeuzelen??! Die van mij 'snackt' volgens mij nogal wat bij, kan dat kwaad??

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 16:14

Een van mijn poezen heeft ook blaasgruis. Zij zit nu al ruim een jaar op Urinary van Royal Canin. Ik heb in dat jaar 2 zakken van 1.5 kg, 2 zakken van 6 kg en en ebn nu halverwege zo'n zak van 6kg. Maar ik moet wel zeggen dat ik ook van Urinary van Royal Canin die zakjes natvoer erbij geef. Die zijn best wel duur. 8 euro voor 12 zakjes en dan te bedenken dat ik 3 katten heb. Ze zitten trouwens allemaal op dat voer, omdat Louise geen ander voer mag hebben. En ze vinden het trouwens heerlijk, lekkerder dan Whiskas enzo.

Mijn poes was trouwens ook helemaal niet dik. Iedereen vond onze katten altijd te dun. Maar ze hebben gewoon altijd brokjes staan, dus honger hebben ze niet. En zij heeft dus ook blaasgruis gekregen. Ze heeft trouwens ruim een half jaar ook medicijnen gehad twee maal per dag. Dat in combinatie met Feliway (ze is namelijk een stresserige kat) en het is helemaal goed gekomen.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-05 23:09

Niet alleen dikke katten hebben aanleg, er is ook uitgekomen dat katten die veel aan stress lijden ook blaasgruis kunnen krijgen. Dus dat jouw kat het ook heb gekregen kan wel kloppen.
Je kan het niet tegen houden als katten een vogeltje of zo pakken, ik denk dat je dat voor lief moet nemen. Je doet je best met dat voer en goed in de gaten houden dat ie niet verstopt raakt, maar je kan een kat ook niet op gaan sluiten, toch?

MiepprinZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-05 23:11

Mijn poes is ook totaal niet dik, terwijl ze toch echt voldoende voer tot haar beschikking had. Ze is wel gek op van die felixstaafjes... en heb het idee als ze er daar 2 van op een ddag krijgt dat ze net wat dikker is... maar ja....

Volgens de DA mocht af en toe een snoepje wel....