ongerust over jonge konijntjes

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

ongerust over jonge konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 22:45

Ik heb een mooie blauwbonte rex voedster en die heb ik laten dekken door een goede ram. In de hoop dat er konijnen uit komen die mooi genoeg zijn voor de tentoonstelling.

Maar de moeder verknalt op de een of andere manier alles. Dit is niet haar eerste nestje, maar het derde. ZE heeft er al 4 jongen uitgesmeten, vlak na de geboorte, waarvan er 2 nog leefden en niets mankeerden. Die 2 heb ik zelf geprobeerd op te voeden maar dat is mislukt. In totaal zijn er zeker 5 dood, 3 zijn er nog over. Die zijn nu 10 dagen oud. Nu zag ik er net 2 uit het nest zitten, die heb ik dus terug gezet. Helaas zitten mijn handen onder de handcreme omdat ze extreem droog zijn. Nu zit mijn geur aan die beestjes. Ik hoop dat ze er niet een te groot probleem van maakt. Verder heb ik 2 bakstenen in het buitengedeelte van het hok gelegd, zodat ze er niet uit kunnen uit zichzelf. Maar de moeder kan nog wel in het hok springen. (ze zitten in een ren). Nu afwachten wat ik morgen weer aan ga treffen bij de konijnen.....

Sjen

Berichten: 1448
Geregistreerd: 15-02-05
Woonplaats: Vught

Re: ongerust over jonge konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 09:23

Dit is heel normaal bij konijnen hoor, wij fokken ook en daarbij gaat ongeveer de helft van de nestjes mis. Alle scenario's zijn denkbaar: miskramen, verstoten, geen melk, helemaal geen jongen krijgen... bij de nestjes die wel goed gaan, zijn er meestal erg weinig jongen, voedsters met 1 jong of 2 jongen, daarbij gaat niet zoveel mis.
Dit gedrag van jouw voedster is niet perse het verstoten van de jongen, anders waren de anderen ook al dood geweest. Ze houdt gewoon de sterkste over. Een tip is om de moeder brandnetelbladeren te geven voor de melkproductie (of paardenbloembladeren als die al groeien, niet uit de berm!).
Verder zo min mogelijk het nest verstoren, maar wel absoluut opletten of er een dood jong ligt. Daar hoef je vaak niet met je hand het nest voor in, een dode ligt er meestal naast (wel vaak onder het stro). Inderdaad wel uitkijken als je iets aan je handen hebt zitten, je moet voordat je de jongen aanraakt altijd even door de mesthoek van de voedster gaan.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: ongerust over jonge konijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-05 12:50

Net lag er het zwarte konijntje uit. Ik keek en zag alleen de 2 dalmatische. Ik zoeken en ergens al afgekoeld kon ik hem vinden. Heb hem door de mest van de moeder gedaan en weer teruggelegd. Nu is hij weer lekker warm, maar ik hoop dat ze er nog naartoe gaat om te voeden.