couperen schapen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

couperen schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-05 20:41

Ik dacht dat er in NL een algeheel coupeer verbod goldt.
Toch zag ik vanmiddag enkele lammetjes zonder staart lopen.
Geldt dit voor schapen niet?

baroen

Re: couperen schapen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-05 01:24

stef schreef:
Ik dacht dat er in NL een algeheel coupeer verbod goldt.
Toch zag ik vanmiddag enkele lammetjes zonder staart lopen.
Geldt dit voor schapen niet?

jawel, maar goed, hier en daar ontwijkt men wel de 'wet".... kan ook zijn dat het lammetjes uit belgie waren...

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 08:39

als ik het goed heb mag er sinds 2000 of 2001 niet meer gecoupeerd worden bij schapen. Maar ja, lak aan de wet hebben schijnt leuk te zijn, want er zijn boeren die denken dat een schaap zonder een staart sneller drachtig is dan met staart Gestoord

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 19:17

Annechien schreef:
als ik het goed heb mag er sinds 2000 of 2001 niet meer gecoupeerd worden bij schapen. Maar ja, lak aan de wet hebben schijnt leuk te zijn, want er zijn boeren die denken dat een schaap zonder een staart sneller drachtig is dan met staart Gestoord
Dat doen ze niet daarom, want dan zouden ze de rammen niet doen Knipoog Volgens mij couperen ze eerder ivm met myases. Als je een grote kudde schapen heb valt het minder snel op en het begint voornamelijk onder de staart geloof ik. Ook is het bij ooie handig als ze bevallen moeten dat alle "zooi" van de bevalling niet in de staart gaat hangen. Wij scheren de staart en een stukje kont van onze schapen vlak voor de bavalling maar wij hebben nog geneens 10 schapen. Als je er 100 of zelf meer heb, ga je dat denk ik niet doen Haha!

Al vind ik het zielig en zeker niet mooi, voor veel boeren heeft het veel voordelen!

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:02

Kweet niet of het verboden is, maar ik vind het wel zielig.. waarom zou je de staart eraf snijden? snap ik niet..

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:06

Ik snap dat ook niet..

Er is ook zo'n actie van laat ze kwispelen ofzo..
voor de schapen..
volgens mij van de dierenbescherming of een van die andere instellingen..

dus misschien dat het dan toch nog niet verboden is?
anders hoeven ze ook geen actie te doen? Clown

Hier de link trouwens
Kheb hem gevonden..

http://www.dierenbescherming.nl/CA-lam/

Larish

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:17

Dit is inderdaad tegen de wet. Laatst nog wat over bij het nieuws geweest. Een boer beweerde gewoon op de televisie dat dit beter voor de dieren is vanwege poep wat aan de staarten blijft hangen. Als ze kwispelen gaat heel de vacht/kont onderzitten. En zo zouden ze meer kans hebben op ziektes oid.. Bullshit naar mijn idee Knipoog

Annemarie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 20:44

Citaat:
Laat ze kwispelen . . .
Ieder voorjaar dartelen de lammetjes volop in de wei.
Jong leven, een volmaakt lentegevoel. Hoewel... volmaakt? Helaas niet, want al snel worden de staarten van de lammetjes er botweg afgehaald. In 1996 heeft de politiek terecht besloten dit amputeren per 2001 te verbieden.
Anno 2005 is amputeren echter nog steeds toegestaan. Vorig jaar besloot minister Veerman het verbod immers op te schorten tot september 2006! Zo mag er nog twee seizoenen lang geamputeerd worden en dat gebeurt dan ook op grote schaal.

zegt de dierenbescherming dus..

Maar als je dit leest mag het nog wel??

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 21:11

ja kheb het ook gelezen, en het mag nog Verdrietig Boos! Stoom uit je oren maar begrijp me niet verkeerd, ik vin het echt SLECHT dat ze dat doen, onze grote schapen hadden dat toen we ze gekocht hadden, maar alle schapen die we zelf gekweekt hebben hebben een lange staart!!! Haha! Ja

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 17:03

Maar niet ieder schapenras heeft een lange staart hoor. De Texelaar heeft net zo'n kort staartje als een geit.
Oormerken vind ik trouwens veel zieliger dan couperen, als dat al het geval was.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:21

Roosmarijn schreef:
Oormerken vind ik trouwens veel zieliger dan couperen, als dat al het geval was.

Wat is er zielig aan oormerken (behalve het feit dan dat ze tegenwoordig ook al van die gele dingen hebben?). Ik heb beide soorten (dus het blikje en de gele flap) in de oren gedaan en als je het goed doet is er niks aan de hand en bloed het niet.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 19:24

Larish schreef:
Dit is inderdaad tegen de wet. Laatst nog wat over bij het nieuws geweest. Een boer beweerde gewoon op de televisie dat dit beter voor de dieren is vanwege poep wat aan de staarten blijft hangen. Als ze kwispelen gaat heel de vacht/kont onderzitten. En zo zouden ze meer kans hebben op ziektes oid.. Bullshit naar mijn idee Knipoog

Bullshit is het zeker niet. Vooral hampshiredownschapen hebben lange, wollige staarten. Als hier mest aan zit, vooral zomers gaan de vliegen hun eieren erin leggen, wat maaien worden en dan is het dag schaap..
(nouja niet altijd) vooral in een grote kudde valt dit niet op!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-05 20:59

voor de mest in de staart is idd best wat te zeggen.
Het zijn trouwens gewoon standaart schapen, en er lopen gecoupeerde lammetjes (ooitjes?) en niet gecoupeerde lammetjes (rammetjes?) in dezelfde wei

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 21:46

Dat zouden idd dan wel de ooitjes zijn ivm bevallen later en heel hard, maar rammen gaan meestal toch richting shoarma..

Ik ben er zelf geen voorstander van, maar vind het nog zielig als het beest word opgevreten door de maaien doordat de boer het niet of te laat zag..

Kan het BTW ook niet zo zijn dat het genetisch bepaald is? (misschien te ver doorgefokt?) net als met hoorns? Dus de 1 wel lange staart ander niet, 1 wel horens ander niet?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 22:27

Hier in de buurt hebben ze allemaal nog staartjes, Bij ons in het land lopen veel schapen met een korte staart, maar een aantal huppelen met een bungelende staart achter zich aan. Moet zeggen dat ik daar gewoon aan wennen moest toen ik dat zag, je bent zo gewend dat er een kort stompie aan zit.

Dat er sneller ziektes komen is idd een punt, maar ik vind dat je als boer je schapen gewoon goed controleren moet. Als ik kijk wat die schapenboer bij ons aan zn schapen doet... helemaal niks. Die beesten lopen er nu nog vrij gezond bij, ze staan er net. Maar nog even en dan hebben ze weer maden,longworm waardoor ze alles bij elkaar hoesten, lopen ze kreupel etc, en de schapenboer doet er niks aan.
Hij komt soms langs om even over het land te turen of alles nog rindhupt, en gaat dan weer, niet even naar de schapen toe om ze echt goed te bekijken, niet even in de kooi om op ziektes te controleren...

Dus wanneer de boer gewoon wekelijks een goed controle houdt, heb ik het idee dat de staarten er ook wel aan kunnen blijven

Caritas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:05

Annechien schreef:
Wat is er zielig aan oormerken (behalve het feit dan dat ze tegenwoordig ook al van die gele dingen hebben?). Ik heb beide soorten (dus het blikje en de gele flap) in de oren gedaan en als je het goed doet is er niks aan de hand en bloed het niet.

Zielig als in dat ik zat schapen (en geiten) heb gezien die met het oormerk ergens achter zijn blijven hangen en dat is een knap rottig gezicht. Het oormerken op zich vind ik niet zielig hoor, het als couperen. (maar ik ben dan ook min of meer op de boerderij opgegroeid) Ik zal maar niet vertellen hoe ze biggen castreren hier, want dat iedereen helemaal over de rooie. Nagelbijten / Gniffelen

Ik denk dat een boer meer te doen heeft dan iedere dag kijken hoe ieder schaap erbij staat. Eens in de zoveel tijd krijgen ze een bad tegen ongedierte en worden ze bekapt en ontwormt.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 10:26

Roosmarijn schreef:
Ik zal maar niet vertellen hoe ze biggen castreren hier, want dat iedereen helemaal over de rooie. Nagelbijten / Gniffelen

Onverdoofd, ik neem aan dat dat algemeen bekend is...

Citaat:
Ik denk dat een boer meer te doen heeft dan iedere dag kijken hoe ieder schaap erbij staat. Eens in de zoveel tijd krijgen ze een bad tegen ongedierte en worden ze bekapt en ontwormt.

Ik zeg ook niet elke dag, maar iig wekelijks even de kudde in gaan, i.p.v aan de knat over het land turen of alles nog rechtop staat.
Die schapenboer hiero geeft alleen een bad als de beesten er al helemaal onder zitten, er een aantal al het loodje gelegd hebben vanwege maden o.i.d. Dat is imo veel te laat, dat moet je preventief doen

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 18:35

ok Roosmarijn, dacht dat je het merken zelf bedoelde Bloos . Maar het is inderdaad een rot gezicht als ze ergens achter blijven hangen......

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 23:27

Larish schreef:

Bullshit is dit absoluut niet.
Op mijn werk lopen Kerry Hill schapen mét staart, je wil niet weten hoe dat eruit zag na de bevalling. En het schoonmaken is dan echt geen pretje.
Wij hebben dan niet zo heel veel schapen, maar kan je nagaanm als je er 300 hebt.. dat is echt geen doen.

Eowyn3003

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:00

Annechien schreef:
Roosmarijn schreef:

vin ik ook, er is toch ook niks zieligs aan oorbellen? het doet ze heus geen pijn, wij doen het ook, ik heb geen spieren en ben zo sterk als er pannekoek en ik kan ze tegenhouden als wij ze hun oormerk geven!

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 18:47

Ik zelf heb een Texelaar met een ongecoupeerde staart. Er zit geen mest ofzo aan de staart.. En bevallen hoeft ze niet meer, daar is ze te oud voor.. Nagelbijten / Gniffelen

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-05 22:26

het is juist beter als je de staart coupeerd! hoe vaak ik al niet gezien heb dat er zomers de maden erin hangen, want vaak blijft alle mest aan de staart zitten. en zielig welnee, de staart word gewoon afgebonden en daar voelen ze niets van. het zou onbegonnen werk zijn voor de boeren om elke dag die staarten van hun schapen te staan schrobben.
beetje onzin topic vind ik. (dit was niet jouw vraag, maar ik bedoel sommige reacties)
voor de hobby boeren is het een ander verhaal, en als je dit al zielig vind, dan moet je zeker niet bij het slachthuis gaan kijken, of als ze de dieren gaan inladen op weg er naar toe, dan zou je spontaan vegetarier worden.
en anders gaan we nu spontaan voor het biologische eten! Knipoog

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 10:52

Het was me nog nooit opgevallen, maar afgelopen dagen heb ik eens opgelet bij de schapen hier in de buurt (vandaar dat ik het topic nu pas omhoog schop Knipoog ) en zag idd dat er schapen met en zonder staartjes liepen.
Vooral veel schapen van dezelfde boer(en) waren gecoupeerd. Een paar kuddes hadden allemaal hun staart nog en bij 1 boer waren alle staartjes geschoren (zag er wel stom uit, maar ook wel wat frisser)

De lammetjes hebben hier wel allemaal hun staart nog. En volgens mij is gewoon voor alle dieren verboden, en ik dacht zelfs door heel de eu Verward .

Wiepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 07:57

Couperen is (wettelijk) nog steeds toegestaan. Tot 1 september 2006, vanaf dan is het verboden.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 08:58

couperen is een paar jaar gelden verboden. doordat dit erg onverwacht kwam voor de boeren is het weer legaal, maar dit is inderdaad maar tot 2006. dan mag het NIET meer. als een schaap gecoupeerd wordt gebrud dit met een elastiekje dat straks om de staart gebodnen wordt. de staart valt er dan na een poosje gewoon af. dit schijnt totaal niet pijn te doen, alhoewel ik dit bij mezelf niet ga proberen bij bv een vinger. verder is het inderdaad per ras met staarten. sommige rassen hebben maar een korte staart, en weer andere een hele lange. ook zie je bij sommige lammetjes er wat tussen lopen met staart en zonder. de rammetjes worden dan niet gedaan. soms wordt het gedaan omdat deze dus niet gekdt hoedft, maar meestal omdat de rammen toch 'maar' naar de slacht gaan. zelf vind ik couperne niet zo'n ramp. er zijn egrere dingen. en als je als boer ene heleboel schapen hebt kun je ze niet constant controleren oo ziekten, waaronder maden en weet ik veel wat er allemaal is. hobbyboeren vind ik anders. wij hebben zelf ook een paar schaapjes, maar die hebben een staart. 2 van hun hebben van zichzelf maar een korte staart (oussantschaapjes). hobbyboeren hebben minder schapen en dus meer tijd om ze af en toe in zo'n apart bad te doen met *** (ff naam vergeten). die oormerken vind ik wel belachelijk, maar das een ander verhaal. ik hoorde gister trouwens dat van af 2006 in beide oren zo'n groot merk moet :S