Help mijn kat plast ineens op de bank!

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Girley_
Berichten: 4421
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-05 17:51

Ik heb mijn kat nu een half jaartje, ze is nu ongeveer 1,5 jaar en dit is de eerste keer dat ze buiten haar kattenbak plast!!
Vannacht heeft ze een plas op de bank gedaan en vanmiddag eentje op de stoel....Ik heb haar betrapt en meteen op de kattenbak gezet, maar ik maak me er zorgen over omdat ze dit dus nog nooit heeft gedaan.
Kan het blaasontsteking zijn? Of heeft ze ineens iets tegen haar kattenbakvulling? Is er iemand die hier ervaring mee heeft?
Ik ga morgen sowieso met haar naar de dierenarts.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:51

AM -> BB

Saskia008

Berichten: 1735
Geregistreerd: 02-11-03
Woonplaats: zuidlaren

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 17:58

is de kattebak wel schoon?
dat kan vaak een probleem zijn.

maar het kan inderdaad ook een blaasprobleem zijn, het zou goed zijn om even bij de dierenarts langs te gaan

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:01

Inderdaad als je kat de kattenbak te vies vind, kan die ook ergens anders gaan plassen.

BTW een tip om de stank goed weg te krijgen: spuit glassex op de plek waar je de urine hebt verwijderd.

niekie_luf
Berichten: 149
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: leiden

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:24

mijn kat plaste ook ineens op de bank/tassen/jassen enz...
we zijn er mee naar de dierenarts geweest... en de dierenarts had gezegt dat het stress was.. of ze ergens oneens mee was.. (dat er bijvoorbeeld wel eens een hond bij ons in huis langs kwam) dan plast ze het hele huis onder. (ze doet het nu niet meer) maar we doen nu ook geen honden meer in huis.. ofzo iets... (want dan blijft ze echt anderhalve week het hele huis rondplassen...(we hebben spul gehad waardoor ze minder zou plassen.. (dat moet je op de plekjes waar ze het vaakst heeft geplast spuiten) het zou natuurlijk ook nog een andere reden kunnen hebben zoals hier al mensen hebben gezegt:P


doei doei

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 18:39

bij de dierenspeciaal zaak kun je een spray kopen die je op de bank sprayed, zodat er daar een bepaald luchtje aan komt, en dan gaan ze daar niet meer plassen.

Bella_Donna
Berichten: 604
Geregistreerd: 04-01-05
Woonplaats: Hengelo

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:40

onze kat poept op de bank omdat zn kattebak niet altijd goed genoeg voor hem is denkt hij...

Maar het mooie daarvan is dat hij dat op het plekje doen waar mn vader altijd met zn hoofd ligt. Die kat heeft een hekel aan mn vader dus het is net of hij zegt: He ik heb schijt aan jou!!!!

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 22:43

kan op blaasgruis duiden: zsm naar de dierenarts voor controle!
mijn kat ging ook ineens overal plassen terwijl die dat normaal nooit deed, was in t weekend, zaterdag avond, weekendarts gebeld, en moest gelijk langskomen. Bleek zijn blaas zo groot als een tennisbal, moest direct leeggehaald worden. dierenarts zei dat als ik had gewacht tot de volgende dag dan was hij dood geweest.
Ik wil je niet bij voorbaat ongerust maken, maar met dit soort dingen kun je beter het zekere voor het onzekere nemen.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 10:07

Als ik een kat had die op de meubels ging zitten, dan ging hij voortaan naar buiten en mocht hij niet meer binnen komen. Of ik deed hem eruit. Echt belachelijk dat zo'n beest het huis bevuilt toch! Ik zou hem zwaar afstraffen als hij zoiets deed.

Overigens gaat het inderdaad wel gepaard met stress, dus daar moet je opletten. Soms beginnen katten die jarenlang zindelijk zijn geweest buiten de bak te plassen en zo, als er een nieuwe kat in het gezin bij is gekomen.

Girley_
Berichten: 4421
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 10:51

Nou ik heb vanmorgen meteen de kattenbak verschoond (ik vond hem nog redelijk schoon, maar mijn meisje dus duidelijk niet!) en Madame ging er gelijk opzitten!!!!!
Nog even afwachten of ze nu nog ergens anders gaat plassen, dan ga ik er gelijk mee naar de dierenarts.

Malibu

Berichten: 4542
Geregistreerd: 31-03-04
Woonplaats: Velsen

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 12:08

LittleAnn schreef:
Nou ik heb vanmorgen meteen de kattenbak verschoond (ik vond hem nog redelijk schoon, maar mijn meisje dus duidelijk niet!) en Madame ging er gelijk opzitten!!!!!
Nog even afwachten of ze nu nog ergens anders gaat plassen, dan ga ik er gelijk mee naar de dierenarts.


Ben af en toe toch wel blij dat paarden dat niet kunnen als ze hun stal te smerig vinden Haha!

Hoop dat het verholpen is, en anders is een bezoek aan de DA wel goed denk ik...

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:10

LittleAnn schreef:
Nou ik heb vanmorgen meteen de kattenbak verschoond (ik vond hem nog redelijk schoon, maar mijn meisje dus duidelijk niet!) en Madame ging er gelijk opzitten!!!!!
Nog even afwachten of ze nu nog ergens anders gaat plassen, dan ga ik er gelijk mee naar de dierenarts.



ben je inmiddels al geweest?!?!? ben benieuwd!

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:11

Desiree schreef:
Als ik een kat had die op de meubels ging zitten, dan ging hij voortaan naar buiten en mocht hij niet meer binnen komen. Of ik deed hem eruit. Echt belachelijk dat zo'n beest het huis bevuilt toch! Ik zou hem zwaar afstraffen als hij zoiets deed.

De hond is de betere mens



jij bent duidelijk een hondenmens.......

Girley_
Berichten: 4421
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-05 21:30

Ik heb ze gebeld en ik hoefde me gelukkig niet bezorgd te maken, Muis heeft nadat de kattenbak verschoond was vanmorgen nergens meer geplast, of kort geplast.
Ze gedraagt zich ook niet anders dan normaal, dus ik hoop dat het zo blijft Lachen
Dank jullie wel voor de reacties!

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 21:37

Marye78 schreef:
Desiree schreef:
Als ik een kat had die op de meubels ging zitten, dan ging hij voortaan naar buiten en mocht hij niet meer binnen komen. Of ik deed hem eruit. Echt belachelijk dat zo'n beest het huis bevuilt toch! Ik zou hem zwaar afstraffen als hij zoiets deed.

De hond is de betere mens



jij bent duidelijk een hondenmens.......

Dat mag je gerust zeggen, want dat ben ik. Wat niet betekent dat ik mijn honden er niet op af zou rekenen indien die iets uitvreten hoor. Ik hou zielsveel van mijn honden. Maar ze moeten zich wel gedragen. Ik ben niet te flauw om ze een schop te verkopen als het nodig is.

Elles

Berichten: 22816
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Flevoland

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-05 22:19

Wat Marye zegt, lag ook bij mij op het puntje van mijn tong Knipoog

Katten zijn echt totáál andere dieren dan honden. Je kunt ze ook niet op dezelfde manier behandelen/benaderen. Een kat straffen achteraf werkt helaas niet. Zoals trouwens met de meeste dieren niet Knipoog Als ze wat doen wat niet mag (zoals op de bank poepen), moet je ze te grazen nemen op het moment zelf. Plantenspuit erop of iets zachts gooien waar ze van schrikken, of een hard geluid maken (brullen? Haha!).
Ook nagaan waar dat plotseling veranderde gedrag vandaan kan komen. Meestal heeft het een oorzaak. Maar het blijft altijd raden.
Ik vond van de week ook ineens een drol op de bank van de kat. Geen idee wat haar ineens bezield heeft, ze doet het anders nooit. De nachten daarop heeft ze niks gedaan en gewoon de bak gebruikt. Het zou kunnen dat ze die nacht op de bak ergens van geschrokken is, waardoor ze er even niet meer op durft. Maar dat weet je dus niet. Ze had ook haar hele voerbakje leeg gegraven, iets wat ze (in nu een jaar) ook nog nooit gedaan heeft. Kennelijk zat haar toch iets dwars. Iig is het nu over Knipoog

Toen ik vorig jaar jarig was, hadden wij de kat net een maand of drie. Desiree, jij weet wel over welke kat het gaat Knipoog Ze was net een klein beetje gewend en we kregen ineens heel veel mensen over de vloer. Ze wist niet waar ze vliegen moest, kon geen rustig plekje meer vinden en was aardig in de war Scheve mond Toen zei een vriend van ons (een hondenmens, nooit katten gehad): "Een beest moet zijn plaats weten. Ze moet gewoon in d'r mand gaan liggen en daarmee klaar." Helaas, zo werkt dat bij een poezenbeest niet.... die staat niet onder appèl en die van ons al helemaal niet, die heeft er haar levensdoel van gemaakt om veilige plekken te zoeken...

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-05 19:15

een dier dat in de war is, zoals jouw kat, kun je zowiezo niet straffen.

Niet vooraf en ook niet achteraf. MAar achteraf straffen gaat met geen een dier, ook niet met honden. Ik denk echter wel dat straffen op het moment zelf helpt. Maar dat verschilt ook nog per dier. Een dier dat al niet veel vertrouwen heeft is moeilijk om aan te pakken, veel moeilijker dan andere dieren.

Girley_
Berichten: 4421
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-05 20:53

Ik heb mijn kat niet gestraft, alleen even op de kattenbak gezet.
Het is nog steeds in orde, dus het loopt allemaal goed af gelukkig Lachen

FrontC

Berichten: 4969
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-05 15:27

Ben je inmiddels al naar de DA geweest? Lachen

Girley_
Berichten: 4421
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Overal en nergens ;)

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-05 17:38

Nee ik heb ze gebeld, en volgens hen was het niet nodig om langs te komen vanwege het feit dat ze na het verschonen van de bak gelijk erop ging zitten en daarna ook nergens meer heeft geplast in huis, inmiddels gaat het al ruim twee dagen goed Lachen

Lizz

Berichten: 8900
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 11:53

Wij verwijderen iedere dag de behoeftes van onze kat uit de bak. Anders gaat hij er ook naast.
Onze kat heeft trouwens blaasgruis en toen hij dat net had plaste hij echt niet overal. Hij zat dan juist lang in de bak of buiten en je zag dat hij moeite had met plassen en als het lukte was het maar een ini mini plasje. Ik denk dat je daar dus niet bang voor hoeft te zijn!

Caesar
Berichten: 9320
Geregistreerd: 20-01-05

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-05 14:50

Zo'n kat zou bij mij direct het huis uit vliegen... die stank, viezigheid e.d. op mijn bank...NO WAY! Jammer voor die kat, die gaat dan maar in de paardrijbak schijten ofzo, maar niet waar ik zit...

En we hebben inmiddels 6 katten buiten en 1 binnen, en die begint nu ineens (hij heeft jongen) buiten de bak te schijten... dus zodra de jonkies oud genoeg zijn dan gaan ze via de garage, lekker buitenspelen Haha! Haha!

lazal
Berichten: 157
Geregistreerd: 10-02-05
Woonplaats: Zuid Limburg

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 13:18

Desiree schreef:
Als ik een kat had die op de meubels ging zitten, dan ging hij voortaan naar buiten en mocht hij niet meer binnen komen. Of ik deed hem eruit. Echt belachelijk dat zo'n beest het huis bevuilt toch! Ik zou hem zwaar afstraffen als hij zoiets deed.

Overigens gaat het inderdaad wel gepaard met stress, dus daar moet je opletten. Soms beginnen katten die jarenlang zindelijk zijn geweest buiten de bak te plassen en zo, als er een nieuwe kat in het gezin bij is gekomen.


Ik vind dit wel erg grof om dan dat beestje maar gelijk de deur uit te zetten. Het zal wel een oorzaak hebben dat ze dat doet. Als jou hond dit zou doen doe je hem toch ook niet gelijk weg? Zoek je toch ook eerst de oorzaak. Heb je kinderen? Gebeurt toch ook dat ze weken op het potje gaan en opeens niet meer, doe je die ook de deur uit?

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 12:28

Hermesdeux schreef:
Zo'n kat zou bij mij direct het huis uit vliegen... die stank, viezigheid e.d. op mijn bank...NO WAY! Jammer voor die kat, die gaat dan maar in de paardrijbak schijten ofzo, maar niet waar ik zit...

En we hebben inmiddels 6 katten buiten en 1 binnen, en die begint nu ineens (hij heeft jongen) buiten de bak te schijten... dus zodra de jonkies oud genoeg zijn dan gaan ze via de garage, lekker buitenspelen Haha! Haha!



Lips are sealed

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: Help mijn kat plast ineens op de bank!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 12:31

Lizz schreef:
Onze kat heeft trouwens blaasgruis en toen hij dat net had plaste hij echt niet overal. Hij zat dan juist lang in de bak of buiten en je zag dat hij moeite had met plassen en als het lukte was het maar een ini mini plasje. Ik denk dat je daar dus niet bang voor hoeft te zijn!



dat is per kat verschillend. Die van ons zat eerst ook alleen maar uren op de bak te persen, maar omdat hij op gegeven moment zo'n pijn had, zag je m overal persen, waar die maar zat. (er kwam dus gewoon niks meer uit).