nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 21:39

Ik heb gisteren 2 katten opgehaald. Het zijn 2 gestereliseerde poezen van 3 en 2 jaar oud.
Ze hebben bij het vorige adres ook altijd buiten gelopen en de bedoeling is dat ze bij mij ook op stal blijven en buiten muizen vangen.
Ik heb ze nu in een grote kooi opgesloten omdat ze natuurlijk moeten wennen aan hun nieuwe huis.

Mijn vraag is hoelang moet ik ze opgesloten laten, voordat ik ze veilig los kan laten?
Ik wil niet het risico lopen dat ze teruglopen naar hun oude adres. Dat is ca. 6 km. hiervandaan.

Elzie

Berichten: 520
Geregistreerd: 26-03-02
Woonplaats: Eindhoven

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 21:42

Voor zover ik weet is dat 6 weken. Heb het geloof ik eens ergens gehoord. Maar als de poezen gewend zijn naar buiten te gaan is dit misschien wat lang? Heb dus eigelijk geen idee Clown

Flippertje

Berichten: 2269
Geregistreerd: 25-07-04
Woonplaats: Den Haag

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:43

Toen wij verhuist zijn, met kat, hebben we hem 2 weken binnen gehouden en toen ontsnapte hij Tong uitsteken Hij is wel weer gewoon naar het goede huis gegaan, terwijl het oude huis vlak bij is. Voordeel is wel dat zn baasjes natuurlijk dezelfde bleven. Ons plan was eigenlijk om hem 3 weken binnen te houden. Ik vind 6 weken, zoals Elzie zegt, wel erg lang..

confetti

Berichten: 2152
Geregistreerd: 22-08-01
Woonplaats: breda

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:46

Wij houden ze altijd 6 a 8 weken op een hele grote zolder. Die katten die we nu hebben, zijn er al meer dan 10 jaar.

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 22:51

Een vriendin van mij zei 2 weken binnen houden.
Dit leek mij vrij kort en ik dacht zelf aan 3 weken. Maar ik wil graag van "ervaren" katteneigenaars horen wat die adviseren.
Ze kennen mij natuurlijk nog niet. Ik geef ze wel elke dag eten en probeer ze wat te aaien, maar uit de kooi halen dat durf ik nog niet. Ik ben veel te bang dat ze ontsnappen.

Chocopasta

Berichten: 16571
Geregistreerd: 18-01-03

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:06

Met verhuizen is het toch zo dat ze minimaal 6 weken binnen moeten blijven? Zou dus in dit geval ook minimaal 6 weken aanhouden. Veel plezier met je nieuwe kat Lachen

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132238
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 23:12

Ik heb je topic verplaatst naar Beestenboel.

ellepel

Berichten: 47561
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:18

ongeveer een week of twee binnenhouden.

elke dag meerdere keren even optillen en ze door het raam naar buiten laten kijken, zo zien ze hoe hun omgeving eruit ziet.
eerste keer dat je ze naar buiten doet zorg je dat ze honger hebben, dus niet van te voren voeren.

laat ze een tien minuten met de deur open buiten en roep ze dan naar binnen voor hun eten.
volgende dag weer een tien minuten en daarna kunnen ze gewoon naar buiten.
bij mij werkte het prima en ben met mijn katten al meerdere keren verhuisd!

ik snap alleen het verhaal van de kooi niet helemaal?
laat je katten wel gewoon in huis rondlopen hoor, zo wennen ze toch het snelst. alleen de deur goed dichthouden naar buiten natuurlijk....

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:20

heb ook nog nooit van katten in een kooi gehoord, vind t beetje zielig overkomen....ik ben opgegroeid met katten en naar mijn weten moet je ze juist altijd de 1 dag(en) met rust laten en het huis zelf laten verkennen. dus gewoon los laten lopen zodat ze een beetje wegwijs worden. Maar idd nog niet naar buiten laten, maar ja, op een boederij/stal is dat wat moeilijker...kun je zie niet thuis los laten lopen, maar wel dat ze niet kunnen ontsnappen?

YentlKG

Berichten: 1488
Geregistreerd: 09-10-04
Woonplaats: Apeldoorn

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 11:44

idd ellepel

Anoniem

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 13:41

Ik heb mijn katten een jaar binnengehouden, was bang dat ze niet meer terug zouden komen Bloos Geloof dat 6 weken de gewenste tijd is

RelarDevi
Berichten: 26954
Geregistreerd: 23-12-03

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 14:18

2 weken, en dan zeker los laten lopen in huis, niet in een kooi. En idd regelmatig uit het raam laten kijken.

silvester

Berichten: 2275
Geregistreerd: 29-12-04
Woonplaats: Maarsbergen

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-05 22:25

Volgens mij is het niet voor iedereen duidelijk hoe ik mijn katten wil gaan houden.
Ze komen dus helemaal niet binnen in huis. Het is de bedoeling dat ze in de paardenstal blijven.
Daar heb ik nu een grote kooi staan vanwaaruit ze de omgeving prima kunnen zien. De stal is verder helemaal open dus daar loslaten gaat niet.
Het is ook de bedoeling dat als ze los lopen ze ook niet in huis komen, maar een slaapplaats vinden in het hooi.
Bij hun vorige eigenaar waren ze ook altijd buiten; alleen bij 15 graden vorst mochten ze in de garage slapen. Het zijn dus helemaal geen binnenkatten.

ellepel

Berichten: 47561
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 11:04

ohww kijk nu is het wat duidelijker.

ik zou niet te lang wachten dan denk ik, verplaats de katten een paar keer met hun kooi zodat ze hun omgeving goed kunnen bekijken.
een dag hier en de volgende dag weer op een ander stuk in de stal.
na een week kunnen ze e rwel uit hoor, verkennen doen ze toch wel

en als je ze eruit laat zorg echt dat ze niet eten van te voren, zo blijven ze dichterbij je.
en is t makkelijker ze te roepen.

Shaar

Berichten: 9184
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Olderchurch a/d Asshole

Re: nieuwe kat - hoelang binnen houden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 16:29

Wij hielden onze katten geloof ik een maandje binnen. Daarna lieten we ze eerst een aantal keren rondkijken aan een touwtje met halsbandje, zodat ze een beetje te weten komen waar ze zijn en hoe alles eruit ziet. En op een gegeven moment moet je ze toch gewoon loslaten denk ik, en afwachten wat ze doen Knipoog