konijn en cavia samen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

miekelover

konijn en cavia samen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 14:09

Ik ga vanavond een klein konijntje ophalen van 7 weken bij me vriendin. Vanavond gaan ze naar de DA kijken wat het geslecht is en of ze allemaal in orde zijn. Ik wil het konijntje bij mijn cavia zetten een mannentje.

Denken jullie dat dat goed gaat. Moeten ze nu konijnenvoer of caviavoer

tijger

Re: konijn en cavia samen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 15:48

een konijn met cavia KAN goed gaan. soms niet.
en over het voer moet je denk ik even aan de dierenarts vragen dat weet ik zelf ook niet.

vanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 16:05

heb vroeger bij mijn vader cavia's en konijntjes samen gehad en dat ging altijd prima! maar of dat nu altijd zo is, weet ik niet! Veel succes, als je het rustig aan doet, lukt het vast wel!

Wat dat voer betreft, moest ik van mijn DA caviavoer geven, want daar zit iets meer in, cavia's hebben dus meer dingen nodig in hun voer.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-05 22:14

Hmmm dat ligt aan de beestjes zelf denk ik, mijn caaf is altijd erg bazig geweest (hij heeft een groot ego Bloos ) dus bij mij zou het niet gaan.
Maar je kan het gewoon proberen, wel goed in de gaten houden.
Wat voer betreft kan je ze dan het beste cavia voer geven, want daarin zit extra vitamine C wat cavia's zelf niet aanmaken.

Wat je ook kan doen is ze konijnenvoer geven en de cavia elke dag een half tabletje vitamine C geven (van die ronde gele van Roter, voor mensen bedoeld maar kan ook voor cavia's)

Succes met de beestjes Knipoog

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-05 23:11

Ik heb mijn konijntje net. Het gaat super goed. Mijn caaf ging eerst allemaal snuffelen en kusjes geven. Nu liggen ze leker te slapen naast elkaar. Echt super lief

Ik heb hem diesel genoemd Haha!

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 10:58

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 23:57

Je kunt beter geen caviavoer geven. Daar zit nl. vitamine c in. Een konijn plast dit teveel uit, maar dit kan op een begevemoment een probleem voor de nieren vormen. Beter kun je konijnenkorrel geven (Bijv. Hope farms) en de cavia elke dag een vitamine c tabletje van Roter 50 mg. geven.
Succes!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 01:21

eljubo schreef:
Je kunt beter geen caviavoer geven. Daar zit nl. vitamine c in. Een konijn plast dit teveel uit, maar dit kan op een begevemoment een probleem voor de nieren vormen. Beter kun je konijnenkorrel geven (Bijv. Hope farms) en de cavia elke dag een vitamine c tabletje van Roter 50 mg. geven.
Succes!

het beste wat je kunt doen is die twee dieren niet samen voeren, dus misschien ook niet samen in een hok hebben... tuurlijk is vitamine c in een pilletje wel oke, maar een cavia heet ook verse groente en fruit nodig, en dat is voor een konijn weer slecht.... gewoon niet bij elkaar houden... (in 1 hok dus)

Idioteque

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 08:58

baroen schreef:
eljubo schreef:
Succes!

het beste wat je kunt doen is die twee dieren niet samen voeren, dus misschien ook niet samen in een hok hebben... tuurlijk is vitamine c in een pilletje wel oke, maar een cavia heet ook verse groente en fruit nodig, en dat is voor een konijn weer slecht.... gewoon niet bij elkaar houden... (in 1 hok dus)

Verse groenten en fruit is juist goed voor konijnen hoor!
Dus dat kan je ze wel gewoon samen geven, en dan als je ze nog wat brokken oid. wil geven zou ik ze even apart voeren.
dat doet mijn vriendin ook, die heeft 2 konijnen en 2 cavia's bij elkaar.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-05 10:45

baroen schreef:
eljubo schreef:
Succes!

Ehmm konijnen horen ook gewoon verse groenten en fruit te krijgen. Sigaar

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-05 12:57

jonge konijntjes mogen nog geen vers fruit enz is mij verteld. Er staat nu een bakje konijnenvoer en een bakje caviavoer in. Ik geef mij caaf apart groente en fruit. Als het konijn groter wordt die ik hem naar een buitenhok

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-05 09:45

ik heb al jaren lang konijnen en cavia's
die houd ik gewoon bij elkaar. geen apart voer ofzo en de cavia die het jongst dood is gegaan was 8 de rest ouder.
mijn konijnen krijgen ook gewoon groente en fruit en me oudste konijn is 12 geworden denk dan nie dat dat zo slecht is voorn konijn.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:17

miekelover schreef:
jonge konijntjes mogen nog geen vers fruit enz is mij verteld. Er staat nu een bakje konijnenvoer en een bakje caviavoer in. Ik geef mij caaf apart groente en fruit. Als het konijn groter wordt die ik hem naar een buitenhok

Dat heb ik ook vaker gehoord, maar vind het erg onlogisch. In principe moet je 'hokkonijnen' hetzelfde houdedn als wilde konijnen, maar dan in een hok. Je mag jonge konijnen dus geen groenvoer geven, maar wat zouden ze dan ht wild eten? Ze leven daar immers ook niet van lucht.
Of komt het omdat de tamme konijnen wennen aan brokken?
Weet iemand daar antwoord op?

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 17:18

eljubo schreef:
en de cavia elke dag een vitamine c tabletje van Roter 50 mg. geven.
Succes!

Hmm, hierboven lees ik 1/2 per dag, en zelf dacht ik een per week.
1 per dag lijkt me eigenlijk behoorlijk veel...

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:52

Konijnen en Cavias samen kan idd goed en slecht gaan. Ze "spreken" elkaars taal niet dus kunnen niet communiceren waardoor het fout kan gaan.

Kleine konijntjes mogen best wel wat groente, als je het maar heel langzaam opbouwd is er niks aan de hand. En het groente mag dan in het begin niet teveel vocht bevatten.

Je kunt ook het konijnen en caviavoer mengen, dan krijgt de vcavia toch genoeg vit. c binnen maar ik ben van mening dat als ze voldoende groente/fruit krijgen, ze daar genoeg aan vitamine aan hebben.

Succes met je diertjes!

SummerRemedy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-05 19:57

Bij ons lopen de cavia's in de zomer los in de tuin, ze eten dan gras en knaagdiervoer en nog wat plantjes die in de tuin staan. Krijgen ze dan wel genoeg vit. C? ( 's winters zitten ze in hun hok en krijgen ze elke dag slamix)

miekelover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-05 20:32

Het gaat super goed met mijn konijn van 7 weken en mijn cavia samen. Ik heb een 6hoekige ren gekocht en binnenkort koop ik een grotere binnenkooi.

Het gaat super Haha!

Karlijn_dv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 10:13

Als onze cavia en konijn allebei loslopen gaat het wel goed. Maar dat gaat niet bij alle konijnen en cavia's zo. Maar je kunt het proberen. Je merkt het vanzelf wel als het niet goed gaat...

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-05 22:29

Konijn en cavia gaat meestal wel goed...soms ook niet..
Als de onze cavia samen met een konijn losloopt in de tuin doen ze elkaar niets..

Alleen als de cavia bij een konijn in het hok gaat gaat de cavia de konijnen aan de oren (hangoren Knipoog) en staart trekken enzo..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-05 12:14

Elke dag een vit C tablet is veel. 1 keer in de 4/5 dagen is voldoende.
Konijen mogen best groenvoer en fruit, maar dit moet je ( bij elk dier ) rustig opbouwen i.v.m de darmwerking, als ze te veel vocht binnen krijgen raken ze aan de diarree, in groenvoer zit veel vocht.
Dus niet meteen een hele wortel, maar kleine beetjes.
Geef zowiezo altijd veel hooi bij, dat hebben zowel konijnen als cavia's hard nodig voor een goede darmflora.

Ik heb al jaren konijnen en cavia's bijelkaar, maar zorg wel voor een vluchthok voor de cavia's waar de konijnen niet in passen. Als een vande konijnen eens een gekke bui heeft kunnen de cavia's wegkomen voor b.v een uitschietende vreugdesprong, waarbij ze hard geraakt kunnen worden.

Het voer kun je mengen ( dat doe ik ook ) of idd bijvoeren met Vit C van Roter, tabletjes.
Vit C druppels hebben geen zin, dat vervliegt zodra het potje is open geweest.