Arme nijn.... je moet ook niet zo vechten...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Faniek

Arme nijn.... je moet ook niet zo vechten...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 20:11

Kwam er gisteren achter dat 1 van onze konijnen een flinke wond in haar ooghoek had helemaal vies etc. Waarschijnlijk is een nagel van een ander konijn in haar ooghoek terecht gekomen.
Nu maken we het elke dag schoon met water en hopen dat het weer weg trekt. Gelukkig is het niet in het oog.

Afbeelding

kruumie

Re: Arme nijn.... je moet ook niet zo vechten...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:35

aah bah hoe zielig!
ga je niet naar de dierenarts?

Sweety14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:01

Ieuwwwww Ziet er zielig uit Huilen
Hoop dat het snel over gaat!!
Zeg maar sterkte tegen je konijn van mij Tong uitsteken Ach gut

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 23:32

kruumie schreef:
aah bah hoe zielig!
ga je niet naar de dierenarts?

Dan hadden we elke week een konijn voor de dierenarts. Ze hebben op het moment een rangorde strijd. Laatst was er 1 met een onstoken bobbel op z'n rug gewoon goed schoonmaken elke dag en ging weer goed. Dit is wel een ernstige wond, maar we wachten af.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:29

Het ziet er inderdaad heel lelijk uit, ik denk wel dat je weet wat je doet, maar hou het goed in de gaten. Abcessen van konijnen zijn erg "kaasachtig"en is moeilijk te opereren of te verhelpen als het erger wordt. Je kan het ook schoonhouden met een sopje van Biotex groen.
Succes, hoop dat het gauw wat beter gaat.

kruumie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 20:26

warom haal je ze dan niet uitelkaar? is toch ook niet goed fvoor die beestjes als ze elkaar omde nek vliegen Verward ik zet jou toch ook niet in een kamer met een mens dat je niet moet ofzo Verward gaan jullie ook ruzieen (denk k)

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 22:47

@ Stekeltje.. we hebben al jaren en jaren ervaring met konijnen en zo te zien gaat het nu weer beter. Haar ooghoek is uitgescheurd helaas, maar nog meer dierenartskosten aan konijnen zitten er niet in. Het is hard, maar we laten ze zo natuurlijk mogelijk leven en daar moeten ze blij mee zijn (hier zullen enkele mensen het niet mee eens zijn)

@ Kruumie... ze zit nu apart en dat is rangordeprobleem. Eens in de zoveel tijd moeten ze om hun rang strijden. Paarden vechten ook wel om hun rang alleen konijnen kunnen dat wat heftiger doen.. tjah het is de natuur.

En elke week is een soort van uitdrukking. Zo vaak gebeurd het niet alleen wel plekjes etc. maar geen onstekingen op rare plekken.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:13

Ik zou er wel wat opsmeren hoor. Cavom oogzalf. Om dat alleen met water uit te doen is echt niet goed. Ik vind het net klinken van; Ja we laten ze zo natuurlijk leven. Denk jij dat ze daar blij mee zijn? Bij mij komt het over als; Ja, we gaan nooit naar de dierenarts want dat kost teveel geld. Sorry hoor, maar dat vind ik dus echt nergens op slaan.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:14

[quote="Faniek] Haar ooghoek is uitgescheurd helaas, maar nog meer dierenartskosten aan konijnen zitten er niet in..[/quote]

Als je er geen geld voor hebt begin dan alsjeblieft ook niet aan konijnen. Ik kan hier dus echt pislink van worden.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 10:22

Waarom zet je ze niet apart? Als het er zo aan toe gaat vind ik het niet echt meer een rangorde probleem, ik denk dat dit door gaat tot er eentje dood is.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 18:14

Hoe is het nu met het konijn? Hoop dat het al wat beter gaat. Ik begrijp best dat als je ervaring hebt met dit soort wondjes en je veel konijnen hebt dat je dan eerst zelf wat probeert en dan pas naar een dierenarts gaat, maar je gaat toch wel als het echt noodzakelijk is, toch?

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 19:16

@ Stekeltje ja natuurlijk ga ik echt als het noodzakelijk is, maar mensen hier hebben erg makkelijk spreken ze hebben het bij ons beter dan bij 100en andere mensen.

We gaan morgen even een zalfje bij de dierenarts halen.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:39

Faniek schreef:
@ Stekeltje ja natuurlijk ga ik echt als het noodzakelijk is, maar mensen hier hebben erg makkelijk spreken ze hebben het bij ons beter dan bij 100en andere mensen.

We gaan morgen even een zalfje bij de dierenarts halen.

Goedzo Lachen. Maar kijk; Als jij een uitgescheurde ooghoek hebt ga je toch ook naar de dokter? Tenminste lijkt mij. Clown

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-05 19:43

Ok ik zal alles even beter uitleggen:

Wij hebben 8 konijnen (7 voedsters en 1 gecastereerde ram)
We hebben een hele hele grote open ren met heel veel ruimte. Ze kunnen holen graven, ze kunnen rennen en springen ze hebben echt de ruimte niet zo'n simpel klein rennetje. De konijnen zijn ook echt altijd in de weer rennen etc.

We hebben deze ren ondertussen alweer 5 jaar. Sinds vorig jaar hebben we 7 nieuwe konijnen, want er waren wat ouderen dood gegaan en 1 was in de winter opgegeten (dit jaar hadden we een gedeelte overdekt)

Vier van de 7 kwamen bij een fokker weg en 3 bij een dierenwinkel. De ram kwam van een dierenwinkel en hebben we laten castereren (we hadden hem als voedster gekocht). De "leider" van de konijnen is de grote zwart witte hangoor die we al 5 jaar hebben. Daaronder kwam de gecastereerde man te staan. De andere 2 uit de dierenwinkel zijn de 2 jongste en staan helemaal onderin rang.

Nou het probleem van de rangorde: De 4 van de fokker. Die hebben nog een beetje een rangorde conflict. Ze zijn net 1 jaar.

We hebben nog nooit zo'n strijd in de ren gehad als de laatste tijd, maar het is gewoon rangorde.
Ze hebben de ruimte om weg te rennen etc. Waarschijnlijk is er een konijn met zijn nagel blijven haken in het oog... dat kan altijd gebeuren dit kan ook bij paarden gebeuren ja! Je ziet ook genoeg dat een paard een ander paard gewond trapt.

Kortom ze hebben meer dan genoeg plek om voor elkaar weg te rennen o.d. ze hebben een goed leven, maar een rangorde strijd tussen 4 voedsters.

Die onsteking van dat andere konijn was bij 1 van de jongste een hangoortje die te vroeg bij de andere konijnen was gekomen (eerst gaan ze 2 weken voor gewenning en een rennetje in de ren) en Wicky had haar te pakken gehad.
Nee het gebeurd niet vaak zo'n wond (eigenlijk nooit) maar wel wondjes door de rangorde strijd.

We gaan morgen even een zalfje voor Vanilla halen en hopen dat het beter gaat. Ik wens ook het beste voor het dier, maar niet alles is mogelijk.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-05 19:54

Ik spreek het absoluut niet tegen dat ze het beter hebben, want ik kan erover meepraten hoe sommige dieren behandeld worden (of eigenlijk niet), als je weet wat ik in de praktijk tegen kom.... Om er kwaad over te worden Boos! . Laatst nog een mevrouw die haar hond van twee maanden wilde in slapen, omdat ie een gebroken poot had, en dan zegt ze ook nog vrolijk: ja mijn kinderen willen nou eenmaal een hond! Wie is hier verantwoordelijk! Een kitten die met een ander kat (die al in staat van ontbinding was) in een dicht geplakte doos wordt gedumpt op straat, konijnen die worden gedumpt voor een kinderboederij en ga zo maar door..........Ik was alleen maar een beetje bezorgd om hoe het eruit zag, maar weet dat jij goed voor ze zorgt Haha!