Een paar vragen over hangbuik-zwijntjes

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Een paar vragen over hangbuik-zwijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 16:01

Mijn schoonouders hebben 2 hangbuik-zwijntjes.

Nu gaan ze binnenkort verhuizen naar Dld. en daar kunnen ze de komende tijd nog geen hok neerzetten voor de varkentjes.
Wij gaan echter ook verhuizen en heeft m´n schoonmoeder mij gevraagd, of ze zolang bij ons mogen komen. Geen probleem hoor, ik vind ze hardstikke leuk Lachen .

Nu had m´n schoonmoeder ergens gehoord/gelezen? dat varkentjes niet goed tegen stress kunnen en dat het zefs kan gebeuren, dat ze de reis naar Dld. (zo´n 700 km) niet overleven Verdrietig .

Is er hier iemand die daar meer over weet?
Zou het een optie zijn om ze een kalmerend middel te geven?

En als ze dan 2 á 3 maanden bij ons zijn geweest, zou het dan een probleem zijn om ze naar mijn schoonouders te doen??

We vinden het allemaal hardstikke leuk als die 2 mee naar Dld. komen, maar als het ten koste van hun gezondheid zou gaan, moet er natuurlijk naar een andere oplossing gezocht gaan worden ... (<-- karbonaadjes ?! Sorry, geintje Haha! !)

FennekeR
Full-Time Bokker

Re: Een paar vragen over hangbuik-zwijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 18:03

Hangbuikzwijntjes zijn idd heel stress gevoelig en ik zou het je niet aanraden om ze bij jou te plaatsen, tenminste niet als je je nieuwe huis bedoelt want daar heb je dan ook je paarden staan.

Ik heb ervaring dat paarden niets moeten hebben van zwijnen en mijn vriend die een hangbuikzwijn had, kreeg zijn paarden absoluut niet meer in de rijbak omdat zijn paarden langs het afgezette stuk land waar het hangbuikzwijn stond, moesten lopen.
Hij heeft uiteindelijk het hangbuikzwijn naar een kinderboerderij gebracht, de paarden hebben nog weken niet langs het stuk land willen lopen (de geur van het zwijn hing daar nog).

Misschien kun je meer info vinden op internet.

Melissa

Re: Een paar vragen over hangbuik-zwijntjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 11:32

Varkens zijn inderdaad heel erg stressgevoelig. Wij hebben onze hangbuikzwijntjes ook moeten verhuizen van dierenweide omdat de ene wei weg moest en die beesten dus overgeplaatst moesten worden.
We hebben in de trailer veel stro gelegd en ze mnetjes en heel rustig begeleid de trailer is, ging harstikke goed. Ze waren ook erg snel gewend. Het rpobleem dat onze paarden er niet langs wouden hebben we niet gehad en de paarden delen de wei met een groot pietrain varken en nog een ander hangbuikzwijntje en we hebben nog nooit problemen gehad.