Cavia naar buiten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

GiBo

Cavia naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-05 20:03

Ik ben van plan om mijn cavia'tje "binnenkort" naar buiten te doen, maar ik vroeg me af vanaf welke temperatuur ze naar buiten kunnen, en hoe je ze het best kunt laten wennen. Moeten ze bijvoorbeeld eerst een uurtje naar buiten o.i.d. en dan steeds wat langer? Op de plek waar hij nu staat is het ongeveer 19 graden. Ik hoop dat iemand het mij kan vertellen Lachen

Helderder

Re: Cavia naar buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:23

Mijn cavia gaat naar buiten als het boven de 15 graden is...
Hij gaat wel elke zomer maar de eerste keer doe ik altijd een uurtje in de ren.

cesara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 21:56

Paulatjuh schreef:
Mijn cavia gaat naar buiten als het boven de 15 graden is...
Hij gaat wel elke zomer maar de eerste keer doe ik altijd een uurtje in de ren.

ja zo zal ik het ook doen

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 16:32

Bedankt voor het reageren! Blijven julie cavia's in de zomer ook gewoon 's nachts buiten?

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:02

Nee dat is niet goed, want er komt dauw op het gras en dan kunnen ze verkouden worden oid.

Wel heb ik ze eens een keer vergeten binnen te halen en hadden ze dus de hele nacht in de ren gezeten. Bloos
Gelukkig hadden ze wel hun nachthokjes.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:17

Kunnen ze in een hok als dit (met een nachthok wat dus van de grond af is), ook niet buiten blijven;

Afbeelding

Foto van http://konijnen.2dinfo.nl/

Bedankt voor de reacties in ieder geval!

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:20

Als ze op het gras zitten niet, maar anders wel.
Dus als het hok van de grond af is wel.
Doe je dan voor s' nachts het deurtje dicht of open zodat ze zelf toch weer op het gras kunnen gaan?

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 18:46

Ik heb (een hok als) dit nog niet gekocht, was alleen even een voorbeeldje (wil wel graag zo'n hok, lekker luxe Knipoog ). Maar daar zou ik dan even over na moeten denken. Is het niet slecht als ze telkens die temperatuurwisseling binnen/buiten hebben? En als dat "binnenhuisje" zegmaar dicht kan, hoe groot moet het dan zijn dat het niet zielig is als hij er de hele nacht moet zitten?

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 18:59

Ik denk dat het zo wel groot genoeg is, maar het moet niet kleiner worden.
Je zou dat hok dan kunnen gebruiken voor de zomer en een ander hok voor in de winter ofzo.

Ik zelf heb gewoon een hok binnenstaan en met kippengaas een ren voor ze gemaakt voor in de zomer.
Daar gaan ze in de zomer, mits het lekker weer is natuurlijk, een paar uurtjes in.
En 's avonds gaan ze gewoon weer terug naar hun hok.

Ik denk dat je dat het beste kunt doen,
want anders moet je er 2 aanschaffen,
want het hok van het plaatje kun je niet gebruiken in de winter (i.v.m vriezen en regen enz.)

Heb je al cavia's of nog niet?

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 19:36

Ik heb al een cavia Lachen En (natuurlijk) ook al een hok, zo'n soort kooi voor binnen, maar het lijkt me veel leuker voor mijn cavia om 's zomers lekker buiten te lopen Lachen

Ik ga binnenkort wel eens kijken voor een leuk hok voor buiten, heb wel al een driehoeksren (eigenlijk van mijn konijntje maar die loopt altijd los in de tuin Haha! ), maar zo'n groter hok is nattuurlijker leuker voor ze Knipoog

Vanaf een graad of 15 kunnen ze dus een keer naar buiten? Hoe zit dat dan met wind, want het lijkt mij dat als hij gewent is altijd binnen te zitten en dan ineens buiten komt met die wind dat niet erg gezond is. Gewoon een "windstille, redelijk warme" dag uitzoeken om 'm voor het eerst buiten te laten?

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 21:30

Heb je je cavia dan nog nooit buiten gedaan?
Of is hij pas geboren van dit jaar ofzo?

Vanaf een graaf of 15 kan het wel, zolang de grond maar droog is.
Wind maakt niet zo heel veel uit, of het moet gaan stormen Tong uitsteken

Je kunt ze misschien ook al een beetje aan het gras laten wennen door een beetje te plukken en dat in hun hok te leggen.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-05 21:50

kwadraatje schreef:
Heb je je cavia dan nog nooit buiten gedaan?
Of is hij pas geboren van dit jaar ofzo?

Heb 'm pas krap twee maanden, vandaar Knipoog

Citaat:
Je kunt ze misschien ook al een beetje aan het gras laten wennen door een beetje te plukken en dat in hun hok te leggen.

Ja, zal ik doen, bedankt voor de tip Lachen

Alle tips e.d. zijn altijd nog welkom! Lachen

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 22:01

Mijn cavia + konijn wonen in een hondenhok ( 3 bij 3) waarvan de ondergrond van beton is; ze kunnen vanuit deze ren in een binnenhok van 2 bij 1 (ook origineel voor honden) wat in de garage uitkomt. Ze hebben de hele winter, dus ook bij -15 buiten gezeten.

Het konijn zie je zelden in het binnenhok. De cavia kruipt wel graag weg. Ik heb speciaal voor hem een kattenmandje van riet, vol met hooi in het binnenhok staan, daar kruipt ie helemaal in. In het binnenhok heb ik verder een laag zaagsel.

Ik houd ze al drie jaar op deze manier, en volgens mij vinden ze het wel toppie zo!

Ik denk dus dat het hok wat op de foto staat ook prima is!

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-05 16:31

Bedankt! Hondenhok met daarom een stuk gras en daarom heen een "omheining" is natuurlijk ook erg leuk..

Meer antwoordne zijn natuurlijk altijd welkom!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 11:46

's Zomers kan het wel, zolang ze 's nachts maar in een geisoleerd en vooral tochtvrij nachthok kunnen.

Hoe oud is je caaf en van welk geslacht? Het zou waarschijnlijk sowieso fijn voor hem zijn om er een soortgenootje bij te kopen, cavia's zijn hele sociale dieren. Lachen

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 14:02

Lindy schreef:
Hoe oud is je caaf en van welk geslacht? Het zou waarschijnlijk sowieso fijn voor hem zijn om er een soortgenootje bij te kopen, cavia's zijn hele sociale dieren. Lachen

Ik heb hem nu bijna twee maanden Lachen Dus het is nog een redelijk jong beestje. Ik zou er best een maatje voor hem bij wilen, hij zat bij de dierenwinkel ook alleen dus vandaar dat ik hem alleen heb gekocht, hij had daar ook geen maatje. Achteraf had ik er natuurlijk veel beter twee kunnen nemen Boos! Ik hoop dat er ooit nog een maatje voor hem bij komt. Hij krijgt in ieder geval veel aandacht van mij, hij loopt ieder dag los en ik speel veel met hem. Het is trouwens (volgens de dierenwinkel Knipoog ) een zij, maar ik schreef per ongeluk elke keer hij.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:21

Je kunt er meestal zonder problemen een cavia bij zetten hoor, dat hij daar alleen zat maakt weinig uit. Een cavia alleen kan echt heel eenzaam worden, ook al geef je hem veel aandacht, je kunt nooit een soortgenoot vervangen.

Waar woon je? Ik heb evt nog erg leuke cavia's in opvang zitten, mocht je er toch 1 bij willen. Lachen

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 15:04

Als je caaf normaal binnen zit en je hem dan met 15 graden naar buiten doet is veel te veel temperatuur verschil. Het moet dan echt wel warmer zijn!!

Bij mij zitten ze het hele jaar door buiten in de caviaflat. No problemos Haha!

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:18

eljubo schreef:
Als je caaf normaal binnen zit en je hem dan met 15 graden naar buiten doet is veel te veel temperatuur verschil. Het moet dan echt wel warmer zijn!!

Het moet dus een graad of 18 zijn voordat mijn caaf naar buiten kan?

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 19:43

GiBo schreef:
eljubo schreef:

Het moet dus een graad of 18 zijn voordat mijn caaf naar buiten kan?

Nou liever nog meer. Aangezien de grond wat kouder is! Maar opzich zou dat wel kunnen.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 19:50

Ok, bedankt.

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 20:28

Wij hebben de caafs ook het hele jaar buiten zitten (alleen als het flink vriest gaan ze in de schuur). Ik denk als ze vanaf de tijd dat het lekker lenteweer is (20 graden ofzo?) ze naar buiten kunnen. Als je ze dan buiten laat zitten maken ze een wintervacht aan. Ze moeten dan denk ik wel een goed (boven de grond?) hok hebben met in de winter vol met hooi.

GiBo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-05 21:12

Shetfan schreef:
Wij hebben de caafs ook het hele jaar buiten zitten (alleen als het flink vriest gaan ze in de schuur). Ik denk als ze vanaf de tijd dat het lekker lenteweer is (20 graden ofzo?) ze naar buiten kunnen. Als je ze dan buiten laat zitten maken ze een wintervacht aan. Ze moeten dan denk ik wel een goed (boven de grond?) hok hebben met in de winter vol met hooi.

Ik wil 'm niet 's winters buiten houden hoor, maar gewoon voor in de zomer.

Dank je!