Problemen met geven poezepil.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Horse_

Problemen met geven poezepil.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 11:12

Omdat mijn poesje nog te klein is om te laten helpen geef ik haar de poezepil. Eerst deed ik hem in een stukje kipfilet of in de kattenmelk dan nam ze hem zo mee op. Maar helaas nu ook geprobeerd in een stukje kaas maar ze weigerd. Nu had ze hem gister moeten hebben maar hij lag nog op het schoteltje Nagelbijten / Gniffelen
Wat nu?

Elles

Re: Problemen met geven poezepil.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 12:17

Fijnprakken (helemaal tot poeder) en met het natvoer meegeven. Proeven ze niks van. Werkte bij onze poes met alle pillen die fijn te malen waren.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 13:38

boven op je kat gaan zitten, je houd hem dan tussen je benen klem.
bek open maken, pil achterin drukken, dan de kop omhoog houden en even wrijven over de keel zodat ze hem doorslikt.

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-05 15:09

ellepel schreef:
boven op je kat gaan zitten, je houd hem dan tussen je benen klem.
bek open maken, pil achterin drukken, dan de kop omhoog houden en even wrijven over de keel zodat ze hem doorslikt.

Haha!

Ga eerst kijken of ik zo'n pilletje kan fijnstampen en anders kan mijn vriend haar misschien wel in een houdgreep nemen ofzo?

Kan het kwaad dat ze hem een dag later krijgt? Ze krijgt hem iedere maandag maar gister zag ik dus niet dat ze hem uigespuugd had Misselijk Nagelbijten / Gniffelen

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 17:25

Tsja, het zal net als bij mensen beter zijn als ze hem gewoon elke dag krijgt, maar een keertje een dag later zal hopelijk niet meteen een krolse kat opleveren.

Je zou het trouwens (als het verpoederen niet werkt althans) eerst eens kunnen proberen zonder de kat meteen echt in de houdgreep te nemen. Gewoon op de grond gaan zitten in spreidzit, kat tegen je aan houden, bekje openen zoals bij een paard, dus tussen de voortandjes pakken, kopje een beetje achterover houden en pilletje achter op de tong leggen. Eventueel met je vinger een beetje in het keelsgat duwen.
Dan hebben ze bijna geen kans meer om hem uit te spuwen, en al helemaal niet als je haar even vast blijft houden met het kopje zachtjes dicht gedrukt en over het keeltje wrijvend.

Mijn poekie moet de rest van haar leventje twee keer per dag medicijnen en dat gaat prima zo (ze slikt ze tegenwoordig maar meteen door, omdat ze weet dat er toch geen ontkomen aan is *LOL* ).

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:17

En als je de pil niet met je vingers in het bekje krijgt, is er altijd nog de "pillenschieter" een soort dingetje waar je de pil in stopt, dan doe je dat in het bekje van de kat (niet te ver achterin natuurlijk) en dan kun je de pil los laten gaan uit het buisje.
Klinkt onduidelijk, kan het niet beter uitleggen.Maar die kun je bij de dierenarts wel krijgen.
Dan heb je iig nog je vingers over om het bekje dicht te houden zodat ie hem niet meteen naar buiten werkt Cool

Cathelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:52

Ik heb vroeger een kat gehad die elke dag medicijnen moest hebben (strumazol ivm schildklierafwijking). Die pilletjes verpulverden we altijd tussen 2 lepeltjes en roerden we vervolgens door z'n eten.
Verder wat dat wel een nogal vreemde kat, zodra je 't stripje met pilletjes pakte, stond ie naast je. ETEN! Vork Vingers aflikken

Gwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 11:24

Cathelijne schreef:
Ik heb vroeger een kat gehad die elke dag medicijnen moest hebben (strumazol ivm schildklierafwijking). Die pilletjes verpulverden we altijd tussen 2 lepeltjes en roerden we vervolgens door z'n eten.

Die van mij krijgt daar Carbimazol of zoiets voor, dat krijgt ze twee keer per dag. Meteen er achteraan geef ik haar altijd een beetje kattenmelk of koffiemelk. 's Ochtends en 's avonds komt ze meestal al uit zichzelf naar de keuken lopen om de melk te halen, terwijl ze nu toch onderhand wel weet dat daar medicijnen bijhoren!
Overigens krijgt ze ook nog dagelijks met een spuitje een slok bloeddrukverlager in haar bekje gespoten, dat gaat ook heel gemakkelijk.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 12:10

Mijn moeder en ik werken dan altijd heel goed samen, want mijn vader durft het niet meer aan Haha! Onze kat is, ahum, niet zo dol op een pilletje Schijnheilig

We wachten altijd af tot ze in haar mandje ligt en het niet verwacht. Dan duik ik erbovenop en houd haar plat. Met mijn vrije hand houd ik haar hoofd in de houdgreep. Mijn moeder probeert haar bekje open te krijgen, duwt de pil naar binnen en wrijft over haar keeltje. En dan maar hopen dat de pil niet gelijk weer naar buiten komt.

Klinkt een beetje cru, maar andere manieren zijn er niet. Zelfs als de pil verpoederd is door het voer, merkt ze het en raakt het voer niet aan Haha!

Edit: vervolgens kijkt ze ons drie dagen niet meer aan, dan is ze echt beledigd *LOL*

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-05 14:44

Even iets anders,ben je wel ingelicht over de gevolgen van de poezepil?

De kans op mammaetumoren en baarmoedertumoren neemt aanzienelijk toe bij het gebruik hiervan, ook bij kort gebruik. Ook geeft het een verhoogd risico op diabetes.

MariekeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-05 20:30

Onze hond moet dagelijks medicijnen krijgen en hij wou er ook echt helemaal niks van hebben. Verstopt in z'n voer, kapotgestampt etc. werkte alleen niet, dan raakte hij z'n eten gewoon niet aan.

Nu hebben we kippenbouillon (hij krijgt gekoopte kip, dus daarvan kunnen we de bouillon gewoon bewaren) ingevoren in van die ijsblokjeszakjes. Als hij eten krijgt ontdooien we een van die blokjes en daar stampen we de pillen in. Hij vindt die bouilon zo lekker dat hij gewoon oplikt Ja

Het is dan wel geen kat, maar het werkt bij katten vast ook wel *LOL*

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-05 11:19

Lindy schreef:
Even iets anders,ben je wel ingelicht over de gevolgen van de poezepil?

De kans op mammaetumoren en baarmoedertumoren neemt aanzienelijk toe bij het gebruik hiervan, ook bij kort gebruik. Ook geeft het een verhoogd risico op diabetes.

Nee eerlijk gezegd heb ik het gewoon opgehaald bij de balie in de kliniek en heb de bijsluiter wel bekeken maar snap toch nooit echt wat over bijwerkingen enzo Bloos .
Mijn zus heeft een zusje van mijn poesje en die was er mee naar een andere praktijk gegaan. Daar kreeg ze te horen dat ze nog te klein was voor onder narcose. En Luna is net zo klein als haar (de 1e week van aug geboren).
Klopt het trouwens als je haar laat helpen dat je dan moet zeggen dat ze de eierstokken moeten laten zitten ivm huidproblemen? Kreeg dat als tip van iemand wiens kat zijn hele leven daarna aan de pillen moest.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 14:20

Dat weet ik eigenlijk niet, wij deden het op de praktijk niet, en hebben er nooit dat soort klachten gehad.

Ik vind trouwens wel dat de mensen in een dierenkliniek klanten moeten wijzen op de gevolgen van de poezepil. Deze gevolgen zijn niet gering, en veel mensen hadden het achteraf liever niet gedaan als zij dit geweten hadden. Wij hebben vanaf het begin geleerd dit altijd te vermelden als mensen vroegen om de poezepil.

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 20:20

Lindy heeft inderdaad gelijk. Daarom heb ik er voor gekozen mijn poezen te laten streriliseren. Dan maar geen nestje en we wisten ook niet 100% zeker of we een nestje zouden nemen.

Pilletje geven doe ik niet met eten. Ik leg de poes op bed of op de bank, pak haar in haar nekvel stenig vast en trek haar hoofd naar achteren. Daan gaat het bekje vanzelf open en stop ik het pilletje achter in haar keel. Dan snel bekje dicht, dichthouden en over de keel wrijven zodat ze gaat slikken. Mij poezen zijn ook wel erg lief en krabbelen niet. Anders moet je even aan je vriend vragen of hij de pootjes vasthoudt.

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-05 21:07

volgens mij kan je haar het beste laten sterilliseren, zie dit bericht van een dierensite:

Traditioneel werden poezen in Nederland rond de 9 maanden gesteriliseerd. Tegenwoordig worden poezen al vanaf 5 maanden gesteriliseerd. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de ontwikkeling.

Vroeg steriliseren heeft een aantal voordelen. Uw poes wordt niet per ongeluk drachtig en u hoeft geen anti-krolsmiddelen (met mogelijk schadelijke bijwerkingen) toe te dienen

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-05 13:45

Marye78 schreef:
volgens mij kan je haar het beste laten sterilliseren, zie dit bericht van een dierensite:

Traditioneel werden poezen in Nederland rond de 9 maanden gesteriliseerd. Tegenwoordig worden poezen al vanaf 5 maanden gesteriliseerd. Dit heeft geen nadelige gevolgen voor de ontwikkeling.

Vroeg steriliseren heeft een aantal voordelen. Uw poes wordt niet per ongeluk drachtig en u hoeft geen anti-krolsmiddelen (met mogelijk schadelijke bijwerkingen) toe te dienen

Ik zal eens informeren bij mijn dierenarts. De dierenarts van mijn zus die het zusje heeft van Luna raadde bij haar het steriliseren af omdat ze nog zo klein was. Het zusje van luna is even klein als Luna zelf. Maar misschien staat mijn da er wel anders voor.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 19:25

Ik werk in een kliniek en wij geven duidelijke inlichting. Wij hebben een bestand van een vorige dierenarts overgenomen die vaak de pil gaf aan dieren en we moeten nu onwijs veel dieren opereren of zelfs in laten slapen. Ik wil je niet bang maken, maar het is de realiteit. Wij adviseren om de poes of kater vanaf een leeftijd van 6 maanden te helpen, niet eerder. Als je een poes en kater hebt die samen zitten dan minimaal een maand geven en daarna stoppen. Verder heeft de poezepil geen zin (tenzij ze naar buiten gaat), want van de krolsheid heeft ze zelf geen last. Overigens werken veel klinieken met gasnarcose, dus als je daar bang voor bent kun je dat vragen en dat kost niet eens zoveel meer, succes!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-05 23:36

[quote="Stekeltje"]Ik werk in een kliniek en wij geven duidelijke inlichting. Wij hebben een bestand van een vorige dierenarts overgenomen die vaak de pil gaf aan dieren en we moeten nu onwijs veel dieren opereren of zelfs in laten slapen.

he bah, ik dacht al dat dat nooit goed zou zijn, die hormonen voor zo'n klein beessie....

Horse_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-05 09:16

Luna gaat inderdaad naar buiten. Ga van de week even informeren bij mijn dierenarts. Vind het toch allemaal eng klinken en wil haar niet ziek laten worden. Ze is nu ruim 7 maanden dus in principe moet ze geholpen kunnen worden.

Stekeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-05 10:00

Als ze 7 maanden is kan ze inderdaad al geholpen worden, en als ze nu heel klein is, dan blijft ze waarschijnlijk een klein poesje. Ze kan alleen nadat ze geholpen is wat aankomen, maar daar ben je zelf bij Haha!