kater plast niet meer iemand tips? ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

kater plast niet meer iemand tips? ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:32

Vorrige week is door de sneeuw de kater van mn zus opgenomnen bij de dierenarts; door de sneeuw durfte hij niet meer te plassen en te poepen, dus moest hij helemaal leegehaald worden, dat is nu een week geelden.

De arts stelde blaasgruis vast; de kater wilde maar niet zelfstandig plassen, en dat is nu een week later nog zo, wat zijn hierin de vooruitzichten? hoe kan het dat de kater nog steeds niet een plas prikkel krijgt, en op wat voor problemen moet ik me voorbereiden?

Kitty_

Re: kater plast niet meer iemand tips? ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:43

Ik zou als ik jou was heel snel terug gaan naar de dierenarts. Als een kat een week lang niet plast kan het fataal worden.
Heeft de dierenarts je ook nog andere voeding meegegeven? speciaal voor struviet (meestal blik)?

Diana_Mabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:46

Een kater van mij vriendin had het ook, die kroop weg en gelukkig vonden ze hem anders was ie nu dood.
ik zou meteen terug gaan!!!
bij hem hebben ze zijn piemeltje weg gehaald en nu is het eigenlijk een meisje Lachen
met dieetvoer kan hij nu nog heel oud worden.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:47

blaas gruis en niet in de kou willen plassen zijn 2 totaal verschillende dingen

als hij nu thuis zit en NIET wil plassen ASDESODEJU JE KATER OPPAKKEN EN NAAR DE DA GAAN!!!!

miss voor de winterdag toch maar een bak binennzetten??
denk trouwens echt niet dat het door de kou komt hoor

blaasgruis zie je wel vaker bij katers als het echt een groot aanhoudend probleem is kunnen ze zelfs de plasbuis verwijden en verkorten
(pikje der af dus) komt door bepaalde zouten in het voer

je hebt speciaal voer maar moet zeggen dat hills ook erg goed is (alleen niet speciaal daarvoor maar daar zitten al mijn katers aan ook die gene die een keer (omdat baasje zo stom was geweest een zak goedkoop voer mee te nemen ) blaasgruis heeft gehad

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 13:51

Hij zal heus wel geplast hebben in deze week, hoor. Als een kat 24 uur of langer niet plast kan hij doodgaan omdat hij zichzelf vergiftigt op die manier.

Het kan echter geen kwaad nogmaals de dierenarts naar je kat te laten kijken, als je niet zeker bent. Dit soort problemen gaan niet vanzelf over!! Er kan dus haast bij zitten.

Bij blaasgruis wordt de kat meestal op een pH laag dieet gezet, zodat de urinekristallen niet in de blaas neerslaan en verstopping veroorzaken. Mijn kat had zo ernstig blaasgruis dat hij gillend op de bak zat. Hij heeft in een week twee maal een catheter gekregen zodat de urine uit zijn blaas kon. Elke keer was het direct na thuiskomst weer raak: niet kunnen plassen.

Aan het eind van de week heeft hij een penisamputatie ondergaan (arm beest) omdat een week op dieetvoer niet genoeg had geholpen. Dat is inmiddels alweer een jaar of zes geleden en hij leeft nog steeds. Ik houd hem voor de zekerheid wel op speciaal blaasgruis voorkomend dieet.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:07

Ik heb je topic verplaatst naar Beestenboel.

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:34

ik heb helaas mijn kater vorig jaar in moet laaten slaapen , had ook blaasgruis heb er toen hier een heel verhaal op gezet !!
bij mijn kat ging het maar niet goed ...lees maar is mijn verhaal over blaasgruis ,moet je ff kijken bij mijn post !

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 14:47

gelukkig is dit al een paar x gepost, maar idd meteen naar de DA!!!

mijn kater heeft ook blaasgruis gehad, en gilde ook de boel bij elkaar, en er kwam bloed uit als hij wilde plassen, het was toen zaterdagavond en heb toen de weekend dierenarts gebeld, moest gelijk langskomen, als ik had gewacht tot de volgende ochtend was hij dood geweest.

zijn blaas was zo groot als een tennisbal, en ze hebben het leeg moeten zuigen.

hoop dat je inmiddels bent geweest??

succes

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 15:32

Onze kat heeft ook blaasgruis en heeft speciaal voer. (RID brokken)
Wat voor een kat met blaasgruis slecht is zijn eiwitten en zouten. Onze kat krijgt vrijwel geen eiwitten meer.
Ik zou contact op nemen met de dieren arts en er het liefst langs gaan. Anders overleven ze het niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 18:39

Marye78 schreef:

ik wil even wat rechtzetten, de kat is inmiddels al een week bij de DA en het probleem is dus dat de blaasgruis onder controle is, maar omdat zn blaas zo opgerekt is dat hij niet meer de plasprikkel heeft, dus knijpen ze om de zoveel uur zn blaas leeg omdat ie niet plast.

Mijn vraag is nu vooral, het duurd al een week dat ie niet uit zn eigen plast, ook niet dmv een catether, is dat niet gewoon een kwestie van de kat gewoon ophalen omdat ie uit angst niet kan plassen bij de DA?

Het is een echte buiten kat, ik denk zelf dat ie spontaan gaat plassen als je hem gewoon buiten doet.

Of is er echt iets aan de hand? Ik heb mn twijfels.....

sher schreef:
ik heb helaas mijn kater vorig jaar in moet laaten slaapen , had ook blaasgruis heb er toen hier een heel verhaal op gezet !!
bij mijn kat ging het maar niet goed ...lees maar is mijn verhaal over blaasgruis ,moet je ff kijken bij mijn post !

bedankt voor je emailtje gelukkig weet ik wel wat voor eten ik geven moet, heb zelf ook een kat met blaasgruis en daar valt best mee te leven als je het goed in de gaten houd, wel erg voor je dat jou dit is overkomen ik ga je verhaal opspeuren Ach gut

Ik houd jullie op de hoogte! En bedankt voor jullie tips!

Marye78

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 19:00

Chiqa schreef:
Marye78 schreef:

ik wil even wat rechtzetten, de kat is inmiddels al een week bij de DA en het probleem is dus dat de blaasgruis onder controle is, maar omdat zn blaas zo opgerekt is dat hij niet meer de plasprikkel heeft, dus knijpen ze om de zoveel uur zn blaas leeg omdat ie niet plast.

Mijn vraag is nu vooral, het duurd al een week dat ie niet uit zn eigen plast, ook niet dmv een catether, is dat niet gewoon een kwestie van de kat gewoon ophalen omdat ie uit angst niet kan plassen bij de DA?

Het is een echte buiten kat, ik denk zelf dat ie spontaan gaat plassen als je hem gewoon buiten doet.

ow ja das een ander verhaal. Inderdaad heel vervelend, ja misschien komt het inderdaad doordat hij niet bij de DA durft te plassen? (stress)
Je zou kunnen kijken of hij bij jou thuis wel gewoon weer plast.

Patricia20

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:38

wat ik wel raar vind is dat ie doormiddel van een catheter ook niet kan plassen, ik bedoel dat moet dan "automatisch" gaan.
en als dat niet lukt is de blaasgruis denk ik nog niet onder controle doordat het gruis er nog in zit wat niet door het buisje kan?
tenminste dat denk ik...
mijn kat heeft ook bluisgruis, was ontzettend zielig, durfde ook niet meer te plassen en kwam alleen nog mar bloed uit,.. nu die op dietvoer zit is het allemal heel erg goed,..
hebben ze anders al foto's of een echo gemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-05 20:47

ze hebben hem onderzocht, weet niet of er foto's gemaakt zijn dat zou ik moeten navragen aan mn zus (ga ik doen) Knipoog maar het is idd vreemd dat ie met een catheter dus ook n iet plaste...

het katje zit nu al een week in die kliniek, ze heeft hem nog niet eens opgezocht Boos! mss heeft het diertje wel heimwee nee soms lijkt het net of we geen zussen zijn zo harteloos als ze met dieren om kan gaan.... Koe

De rekening loopt nu natuurlijk ook elke dag op en ze geeft hem nog een week en als ie dan niet plast krijgt ie een spuitje Boos! Boos! Huilen Huilen nee weet ook niet wat dr mankeert hoor ik maak me er nog meer zorgen om dan zij zelf, ik hoop dat dierenartsen een gezonde kat niet in laten slapen die nog overlevingskansen hebben, want met blaasgruis valt heus wel goed te leven!

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:03

sher schreef:

`

oh wat erg !!!! ik voel met je mee ik zit nu namelijk ook al twee weken ziek met me katje ze is een zwart witte pers van 3 jaar jong en kon op een gegeven moment niet meer plassen ,zijn gelijk naar de dierenarts geweest en heeft hem blaas leeg gehaalt want zat helemaal vol met plas,en waaren er net op tijd bij anders was de blaas geknapt toen hebben we hem mee naar huis genomen en moes toen eigelijk goed zijn gelijk de zelfde nacht kon die weer niet plassen en bleef maar in de pers houding zitten weer naar de dokter en hebben ze weer hem blaas leeg gehaalt ,toen weer mee naar huis en ja hoor volgende ochtent zat zijn blaas weer vol weer terug naar dierenarts en hebben hem daar toen achter moeten laten, ze gingen een buisje in brengen dan liep het plas er gewoon uit en moest hij een paar dagen in houden en gingen ze spoelen en daar moest het goed zijn ,mochten hem mee naar huis nemen en moes naar een paar dagen terug komen om het er uit te haalen ondertussen waaren we al halve week verder en werd steeks dunner en dunner de DA zij dat het met dat buisje niet verstopt kon raken en ja hoor weer snacht verstop met het buisje er in en het ergste is dan nog we zijn wel bij 5 verschilende DA geweest omdat elke keer savond verschillende DA nachtdienst hebben!ondertussen ook al 2 keer onder orcose geweest en ging weer niet goed ,het laatste wat we konden doen was het piemeltje weg haalen en er een fluitje van maken dat het makkelijker naar buiten kon dat plas maar was heele zware operatie en zou het mischien niet overleven omdat ze echt zo mager was geworden van alles en niks gegeten had dus was echt heel erg over stuur want wil voor geen goud me katje kwaijt raken! is nu dus vier dagen geleden dat ze die operatie heeft doorstaan en heeft de operatie gelukig overleeft,maar heeft nu door al die ellende en wat ze nu dus heeft mee gemaakt ook nog is een iets aan het hart gekregen ze is nu 1 keer flouwgevallen (ff weggeweest)sammy is nu thuis zit in een heele grote honden bensj heeft een kapje op dat die zijn hechtingen er niet uit kan haalen !vrijdag gaan de hechtingen er uit en het buisje ze heeft nu pas twee dagen gegeten en ziet er al iets beter uit,maar ben zo bang voor vrijdag als ze dat buisje er uit haalen dat ze weer niet kan plassen want als ze nu niet meer kan plassen vanaf vrijdag dat kunnen we niks meer doen want die operatie is het laatste wat we konden doen !de dierenarts zegt dat we daar niet bang voor hoeven zijn wat dat komt nooit voor maar we hebben nu al zoveel pech gehad dat ik gewoon zo bang ben na alles wat we voor sammy gedaan hebben dat we haar tog nog moeten verliezen!hoop ook dat ze niks meer aan het hard krijgt want ze heeft echt nooit niks gemankeert!!is altijd een gezond katje geweest!ze zit nu wel op speciaal voer want ze waaren er achter gekomen dat ze een soort ruis had.veel sterkte ! ik weet wat je nu door maakt

heb ff mijn verhaal er bij gezet!
naardat ze die operatie heeft gehad ging het weer discht zitten en wat dat gaatje zo preuts geworden dan er echt niks meer aangedaan kon worden door al die dokter bezoekjes en elke keer die katetering er in heeft ze het in die tussen tijd ook nog een keer aan het hard gekregen! en konden ze niks meer voor hem doen tewijl het altijd een gezonde kat is gweest erg speels etc!

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 13:04

Chiqa schreef:
Marye78 schreef:

sher schreef:

bedankt voor je emailtje gelukkig weet ik wel wat voor eten ik geven moet, heb zelf ook een kat met blaasgruis en daar valt best mee te leven als je het goed in de gaten houd, wel erg voor je dat jou dit is overkomen ik ga je verhaal opspeuren Ach gut

Ik houd jullie op de hoogte! En bedankt voor jullie tips!

je hoeft het niet meer op te zoeken heb het verhaal ff hier bij gezet ! Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-05 21:36

sher schreef:
[naardat ze die operatie heeft gehad ging het weer discht zitten en wat dat gaatje zo preuts geworden dan er echt niks meer aangedaan kon worden door al die dokter bezoekjes en elke keer die katetering er in heeft ze het in die tussen tijd ook nog een keer aan het hard gekregen! en konden ze niks meer voor hem doen tewijl het altijd een gezonde kat is gweest erg speels etc!
[/quote]

wat een verschrikkelijk verhaal, t beessie was nog zo jong! Ik heb ook een pers het zijn zulke aandoendelijke beessies...ik vind het vervelend om te vragen maar als ik het goed begrijp hebben jullie hem in moeten laten slapen????? Ach gut

sher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 12:45

Chiqa schreef:
sher schreef:
[naardat ze die operatie heeft gehad ging het weer discht zitten en wat dat gaatje zo preuts geworden dan er echt niks meer aangedaan kon worden door al die dokter bezoekjes en elke keer die katetering er in heeft ze het in die tussen tijd ook nog een keer aan het hard gekregen! en konden ze niks meer voor hem doen tewijl het altijd een gezonde kat is gweest erg speels etc!
[/quote]

wat een verschrikkelijk verhaal, t beessie was nog zo jong! Ik heb ook een pers het zijn zulke aandoendelijke beessies...ik vind het vervelend om te vragen maar als ik het goed begrijp hebben jullie hem in moeten laten slapen????? Ach gut

ja we hebben hem in moeten laaten slaapen , kon niks meer aan gedaan worden het ging steeks dicht zitten ! en eeten deed ze niet meer ,we hebben er alles aan gedaan wat we konden , maar helaas namen ze tog onze sammy van ons af ! Verdrietig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:32

sterkte Sher ik ben erg geschrokken van je berichtje!! Ach gut

Maandag mag het katje naar huis, mss dat het dan uit zn eigen gaat plassen, katten kunnen heel eigenzinnig zijn, maar als ik jou verhaal zo lees zinkt de moed me in de benen... Huilen

Ik laat jullie weten hoe het dan gaat!

bedankt voor jullie antwoorden!!!