nog n vraag over cavia+ konijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

nog n vraag over cavia+ konijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-05 20:49

even nog wat vragen over het samenplaatsen van een cavia bij een konijn. De situatie is zo: ik heb 3 konijnen, 2 mannetjes en 1 vrouwtje. Van de zomer wil ik een mannetje laten castreren zodat deze samen met het vrouwtje kan, omdat het tenslotte sociale dieren zijn.Dan is er dus nog een mannetje wat alleen zit. Mijn idee was om er een cavia bij te plaatsen zodat hij toch gezelschap heeft. Ik weet dat het fout kan gaan, maar zouden jullie mij dit aanraden. Het gaat om een mannetjes cavia van 3,5 jaar. Of zouden alledrie de konijnen bij elkaar kunnen als ik beide mannetjes laat catreren? ik denk zelf van niet, de mannetjes zullen waarschijnlijk gaan vechten

alvast bedankt!

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Re: nog n vraag over cavia+ konijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 21:42

Je kunt beter niet het ongecastereerde konijn bij een cavia zetten. Let er wel op een konijn is groter en sterker dan een cavia, en zal met zijn achterpoten de cavia lelijk kunnen verwonden. Als ze beide goed de ruimte hebben om even niet bij elkaar te hoeven zitten, zou het opzich wel kunnen, als wel het konijn gecastereerd is.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 09:56

de mannen zullen inderdaad gaan vechten als je ze bij elkaar zet (ook na een castratie). Toch zou ik ze beide wel castreren, een om bij het vrouwtje neer te zetten en de ander om een cavia bij te zetten.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 22:27

een kennisje van me heeft 3 rammen samen zitten en dit zijn de beste maatjes , al ruim 2 jr ,..

ligt ook per konijn denk ik dan

saskiatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 16:55

[b]Ik ga ook 2 mannetjes samen steken en die dus allebei laten castreren . De dierenarts heeft zelf gezegt dat dat zal gaan dusja en ik zit met een redelijk driftig rammetje en toch zal het gaan dusja ik zou alle konijntjes samen zetten , hebben ze veel gezelschap.

greetzz saskia

Lisjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-05 17:56

Ik weet niet of het wel een goed idee is want 3,5 jaar is al aardig oud voor een cavia, als het misgaat kan het veel stress opleveren bij dit beestje denk ik

Misterygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 20:10

Annelou schreef:
Je kunt beter niet het ongecastereerde konijn bij een cavia zetten. Let er wel op een konijn is groter en sterker dan een cavia, en zal met zijn achterpoten de cavia lelijk kunnen verwonden. Als ze beide goed de ruimte hebben om even niet bij elkaar te hoeven zitten, zou het opzich wel kunnen, als wel het konijn gecastereerd is.

Ik weet niet maar ik heb zelf met een hoop cavia's en konijnen gezeten. Ik heb mijn mannetjescavia's steeds bij mijn mannetjeskonijnen zitten, die konijnen waren één vlaamse reus één dwergkonijn, en een franse hangoor. Er is helemaal niets gebeurt, de cavia's zaten zelfs altijd op een konijn, konijnen en cavia's komen goed met elkaar overweg sinds ze vant begin elkaar kennen, zet anders je cavia en konijnen eerst in een hok naast elkaar en dan kun je ze eerst af en toe bij elkaar zetten zo kun je zien hoe ze op elkaar reageren.

Veel succes met je cavia en konijntjes...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 23:23

Ik heb hier ook een konijn en een cavia bij elkaar zitten (Vrouwelijk knijn, mannelijke caaf).
Ze zijn de beste vriendjes Tong uitsteken

Misterygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-05 18:18

Bij ons thuis waren het allemaal ongecastreerde mannetjes bij elkaar :S grote en kleine konijnen + cavia's in al die tijd geen vijf seconden probleem gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-05 08:53

is het neit handig om eerst eventjes een gaasje tussen de 2 mannetjes te spannen zodat ze aan elkaar wennen, en als dat goed gaat, ze uit elkaar halen? Of is het niet zo'n groot hok?

Spunky

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-05 17:57

Ik heb al jaren konijnen en cavias bij mekaar!
Mannetjes en vrouwtjes konijnen, gecastreerd of niet, het maakte niks uit. Wel hebben we altijd vrouwtjes cavias gehad.
Nu hebben we 2 gladharen, ze zitten nu bij 2 hennen en 2 hanen in het hok, want het mannetjes konijn is overleden, en het vrouwtje zit binnen. (ik laat haar over een maand dekken)

Ik zal wel een grote maat, volwassen cavia nemen. Een goede tip ook is om het hele hok goed schoon te maken en 'geurloos' maken door bijvoorbeeld met diervriendelijke schoonmaakmiddel. Dan kun je het beste eerst de cavia er in zetten en even laten wennen.

Dan pas het konijn er in. Dat werkte altijd bij ons. Zorg wel dat het een groot hok is. Het liefst met een ren. Dan kan hij weg rennen als het konijn even alleen wil zijn.

Suc6!