Iemand verstand van konijnen? :+

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Iemand verstand van konijnen? :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:36

Zonet gingen Frida (pebblesje) en ik het tussen 2 lijnen lopen oefenen met Yessie, op een enorm veld waar zo'n 15 cm sneeuw lag. totdat yessie bijna op een beest ging staan,die lag daar met alleen zn kop onder de sneeuw.. Dus wij die sneeuw weghalen, en toen bleek het een konijntje te zijn. Ik pakte hem op, hij leefde nog wel maar was door en door koud en wel heel erg mager. Nouja ik heb meestal zoiets van 'dat is de natuur' maar ik kon hem daar toch ook niet laten liggen..
Dus in mn jas gestopt en mee naar huis genomen. Maarja nou mn vraag, wat moet ik het beest geven, zou hij nog drinken? Ik doe de opleiding dierenarts assistente maar 'Konijnen' hebben we nog niet gehad Clown
Hij is zo'n 20 cm 'lang'...

Pff waarom zoeken die beesten mij toch altijd op.. De kat kwam me pas ookal een cadeautje brengen...

Mist

Re: Iemand verstand van konijnen? :+

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:52

Is het een echt "wild" konijn of gedumped denk je ?
Ik zou hem in beide gevallen in een donkere doos zetten, warm, met eten en drinken (hooi, brood, wortels- wat ie ook maar wil eten) en maar afwachten.
Mijn ervaring is dat konijnen, als ze iets mankeren, het toch meestal fataal is, maar wie weet is ie alleen maar uitgeput.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 19:59

Ik ga helemaal mee met Mist. Lekker in een donker hoekje in een doos zetten. En eten (wortels, hooi, gedroogd brood) en water op kruipafstand zetten Knipoog .

Eventueel kun je met een pipetje wat water in zijn mond laten lopen, maar dan heb je ook kans dat hij zich verslikt.

Het beste kun je hem gewoon rustig in zijn doosje laten zitten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:03

Hij zit nu al een halfuurtje/ 3 kwartier in een kooi die onder mijn bureau staat, donker dus, met een handdoek erin, hooi en een stukje wortel.
Het is wel een wilde, hij heeft ook echt die wildkleur. Idd konijnen zijn erg stressgevoelig heb ik altijd geleerd (en gemerkt Clown ) dusja..
Gelukkig hebben wij altijd kooien zat, vanwege de populatie dieren die hier altijd zitten Haha!

Maarre.. zou hij nog drinken bij zn moeder of zou hij al eten?
Ik ga zo even bij hem kijken..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:07

Wilde konijnen zijn altijd klein, ik denk dus dat een konijn van 20 cm allang niet meer bij zijn moeder drinkt. Tenminste... de konijntjes die ik wel eens opgevoe(r)d heb waren toen al zelfstandig, toen ze zo groot waren.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:08

Ik heb je topic even verplaatst naar BB.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:09

hmm okee dan Lachen

Heb even gekeken, hij zit nu op een andere plek in de kooi, op de handdoek die k daar neer had gelegd. Van de wortel had hij nog niet gegeten, maarja. Hij is trouwens wel extreem mager..

Eva_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:41

Ik heb totaal geen verstand van wilde konijnen ..
iig veel succes ermee Lachen

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 20:48

Ach germ.........
Ik hoop dat je konijntje het gaat redden.
Konijnen zijn vrij kwetsbaar, ze kunnen niet zo gek veel hebben.
Maar ik denk dat je het zo prima aangepakt hebt, ik zou zo ook niet weten wat je verder nog zou kunnen doen.
Mocht je twijfelen of toch nog problemen tegenkomen, dan zou je de dierenambulance kunnen bellen.
Ik denk dat ze je daar ook wel goede tips kunnen geven.
Veel succes, ik duim voor een goede afloop Ach gut

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:08

Alacairion schreef:
hmm okee dan Lachen

Heb even gekeken, hij zit nu op een andere plek in de kooi, op de handdoek die k daar neer had gelegd. Van de wortel had hij nog niet gegeten, maarja. Hij is trouwens wel extreem mager..

Ik ga met de anderen mee! Maar dat heb je al gedaan Knipoog

Als hij zo mager is, kunnen er wormen in hem zitten?
Ik zou even naar de dierenwinkel/dierenarts gaan, of naar een leraar van je Tong uitsteken Knipoog Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:48

Hihi naar een leraar Tong uitsteken
Ik ga nu niet naar school, heb stage en ga paardenhouderij doen anders was dat wel een optie ja..
Opt moment zit hij in een hoekje, volgens mij was hij aan het slapen.
Hij eet niets van die wortel.. Nouja t zou leuk zijn alstie het red natuurlijk. T kadootje van de kat zit hier ook nog steeds in een kooi, dat was een muis die de kat voor mn voeten neergooide en vervolgens wegliep. tja wat moet je dr dan mee he..

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 21:56

als hij niets wil eten kun je bij de dierenarts speciale vloeibaar eten halen.
heb ik mijn konijn ook gegeven.
het heefd mijn ouders zo,n 80 euro gekost maar mijn konijn is toch ingeslapen.
hij had hoge koorts en kon niet meer staan.
ook werd hij heeeel erg mager.
achteraf bleek dat hij van binnen al voor de helft opgegeten was door maden.
was echt zielig.
hij mocht maar 4 jaar worden.
is al gebeurt in 2001 maar mis hem nog steeds

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:38

aaaahh daarnet had ik hem er even uitgehaald om te voelen of hij al warm was. hij past op 1 hand en zat al een beetje in het rond te kijken enzo, hij word al wat brutaler! Ik weet trouwens niet of t wel een hij is, nog niet eens naar gekeken. Ik had een keer opschool gehoord dat je koffiemelk met water kunt verdunnen en dat geven, dus dat heb ik gedaan, en dat vondie wel lekker geloof ik Vingers aflikken Konijnen krijgen wel snel diarree en gaan daar aan dood dus ik moet wel oppassen....
Ik ga m denk ik maar een naam geven.... Iets met sneeuw want daar vond ik hem in.. ehhhhmmmm Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-05 23:41

snowy?

en probeer eens of je brood in wat water kan weken, dit vinden ze vaak ook erg lekker. verder wat konijnebrok halen, zelfs wilde konijnen eten dit zo maar op zonder dat ze het al kenden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-05 00:37

Haha Ik heb m Fluffball genoemd, naar de poedel die op mn agenda staat Tong uitsteken
Het is ook echt zo'n bolletje wol....!
Als hij geen moedermelk meer nodig heeft zou hij toch moeten gaan eten..
Nouja en als hij dat niet doet ga ik er maandag even mee naar de dierenarts.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 00:37

Rooossss wat heb je nou weer in huis gehaald Haha!

Maar ik weet wel wat je hem kan geven: Brinta (ja, serieus!)
Verdunnen met wat water zodat het geen hele dikke brij wordt, en dan proberen om wat in zn bekkie te krijgen.
Misschien dat mama nog spuitjes heeft (zonder naald natuurlijk Tong uitsteken )
en daar kun je dan ook wat in doen en dan in het bekje spuiten.
Ik kom de nieuwe aanwinst wel snel een keertje bewonderen Cool
hopelijk haalt ie het.
Maar ik had m ook meegenomen hoor, zoiets kun je toch niet laten liggen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-05 15:04

Heey sis, thanks voor je tip!
Ik geef haar nu wit brood, geweekt in koffiemelk en water en dat vind ze heerlijk! Ze zit nou bij Frida op schoot, t beest krijgt echt allures joh Tong uitsteken ze word al keibrutaal, gister had ik r bij me in bed gezet, nou ze heeft mn hele bed doorgelopen!
Begin maar niet over 'haar houden' thuis, want dan krijg je dat gezeur van 'als het niet meer vriest gaatie eruit'. Nou echt niet, want dat red ze nooit, veel te mager en te klein daarvoor... en gewend aan mensen tegen die tijd... Maargoed Haha! je moet echt komen kijken hoor, T is zo'n bolletje!!! <3 Flufball Haha!

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 11:04

het is al heel goed dat hij eet, anders had je hem met dwangvoeder in leven moeten houden. Maar een dier dat wil eten, dat wil leven.

Maar ik zit te denken; onder de sneeuw, boven de grond... Is het misschien mogelijk dat het een jonge haas betreft i.p.v. een konijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 12:36

Hij krijgt nu zo'n 2-3 keer per dag een schaaltje pap van witbrood,water en koffiemelk en dat vindtie heerlijk Vingers aflikken

@desiree: Volgens mij niet... daar dacht ik eerst ook aan, maar hij heeft echt mini oortjes en niet hele lange poten achter wat hazen wel hebben in verhouding met de rest...

Ik ga hem zo even wegen en opmeten, dan bel ik de dierenarts binnenkort maar even voor advies ofzo..

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:36

Dat voer dat je hem nu geeft is prima, maar wel eenzijdig. Aangezien een konijn ook vitamine C nodig heeft zou je kunnen proberen wat kruiden/groente/planten (die niet giftig zijn Knipoog ) aan hem te geven. Het kan goed zijn dat het beest nog nooit van wortel heeft gehoord en dus niet weet wat ie er mee aan moet Knipoog .

En eventueel kun je bij de dierenarts/drogist ook 'n poedertje halen waar alle toegevoegde mineralen e.d. in zitten

Keigoed in ieder geval dat hij het al zo goed doet!

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:41

Wat goed dat hij nog leeft! Meestal zijn konijntjes ten dode opgeschreven als ze heel erg afgevallen zijn.. (en konijn dan ook noooit op dieet zetten, kunnen ze heel slecht tegen, ook al zijn ze moddervet... veel beweging is dan beter).
Heel veel succes met Fluffbal... als ze eet denk ik idd dat zij het gaat overleven.
Vergeet haar niet hooi te geven, met veel vloeibaar voedsel krijgen ze van die vloeibare poep. Normaal eten konijnen hun eerste ontlasting op (ja ik weet het, klinkt vies) omdat daar veel voedingsstoffen inzitten, maar als het te dun is doen ze dat niet...
Ook jonge konijnen alleen van die bruine korrels geven, zaadjes en van die groene knabbelstukjes kan hun maagje nog niet zo goed tegen...

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 13:44

assie schreef:
Dat voer dat je hem nu geeft is prima, maar wel eenzijdig. Aangezien een konijn ook vitamine C nodig heeft zou je kunnen proberen wat kruiden/groente/planten (die niet giftig zijn Knipoog ) aan hem te geven.

meestal zit in konijnenvoer ook al toegevoegde vitamine C.. Mijn ervaring is dat mijn konijn dunnen poep van groenvoer krijgt (teweinig vezels) dus ik weet niet of dat zo'n goed idee is... Maar je kunt het natuurlijk ook even aankijken hoe het konijntje erop reageerd (merk je snel genoeg)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 15:47

ik zou gewoon konijnevoer gaan halen.
vanaf 4 weken gaat een jong konijn namelijk al hardvoer eten, dus probeer dat, je kunt t ook eerst wat weken in warm water, zo is t makkelijker voor ze..

plukje hooi geven of gras kun je natuurlijk ook gewoon proberen...

Flower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 17:23

8 Jaar konijnenervaring..
Dus als je vragen hebt zeg maar oke?
Groetjes Danielle

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-05 20:26

maar volgens mij hebben alle hazen en konijntjes de oortjes in verhouding kleiner, maar dat weet ik niet zeker hoor. Maar ik denk wel dat deze het gaat redden.