Ras of straathondje??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diana_14

Ras of straathondje??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-05 00:38

Stel je zou de keuze kunnen maken uit een ras hondje of een straathondje.
En dan bedoel ik met een straathondje een hondje die door een stichting uit een land word gehaald om in Nederland herplaatst te worden...

Allebei een gezondheids verklaring en allebei ong. even oud Knipoog

Welke zou je kiezen.. een waarom??

chera

Re: Ras of straathondje??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:29

Een rashondje van hier, mag ook een asiel hond van hier zijn.
Reden: Ik vind niet dat wij andermans problemen naar Nederland moeten verhuizen inclusief de ziektes en narigheid wat er aanhangt.
Bij mij in de straat woont een man, die heeft 4 windhondjes uit andere landen.
1 van die honden heeft hier in Nederland al bij 5 verschillende mensen gewoond.
Mensen hebben graag iets wat zielig is, dan hebben ze het gevoel iets goed te doen, maar de dieren die hier zitten te wachten op een baasje vergeten ze even.

Chera

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:33

Ik zou voor het straathondje gaan.

90 % van de honden die in Nederland in de asielen zitten, wordt weer herplaatst en dat is in het buitenland dus echt niet zo.
De honden die in Nederland in de asielen zitten hebben het ook lang zo slecht niet.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 09:47

Ligt er aan wat je wilt; wil je een kleine hond, wil je een grote.
Ik zou igg heel graag een gezond hondje willen, en 1 die aan mijn eisen van karakter, gedrag, geslacht en uiterlijk voldoet.
En als je helemaal gek bent op een bep. ras of dat je gewoon een middenslag hond wil maakt ook uit.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 10:52

In principe een rashond omdat ik graag een hond van een zeker ras wil (en heb). Ik ken een paar honden die uit Griekenland komen, stuk voor stuk hele leuke en sociale honden. Op zich zou ik zo'n hond er best ooit bij willen hebben als ik daar de ruimte en de tijd voor zou hebben.

Maaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 13:11

Dat ligt helemaal aan de hond die aangeboden wordt. Als het bijv een rashondje uit het asiel zou zijn, heb ik daar geen problemen mee. Maar anders zou ik eerder voor een straathondje gaan. Dat zijn vaak dieren met een heel eigen karakter en daar hou ik wel van.
Wil nu dus niet zeggen dat rashonden geen eigen karakter hebben, maar een straathond heeft weten te overleven op straat, dat bedoel ik er meer mee Haha!

sietske_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 14:58

een straathondje zit natuurlijk wel een mooi idee achter.
een nieuw huis, nieuwe toekomst.
maar het beestje heeft een verleden. denk dat je zeker een gebruiksaanwijzing nodig heb..

waarom een rashondje?? alleen maar voor de show....

maar als ik zou moeten kiezen zou ik voor een.... straathondje gaan

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 18:35

Ik zou gaan voor het hondje die jou het meest aanspreekt..er is er toch altijd 1tje die net iets meer heeft?
Mijn hondje heb ik uit het asiel..was 1 jaar en had een gezondheidsverklaring..en ook een gebruiksaanwijzing..<<waarschijnlijk door wat hij meegemaakt heeft??
Nu 1 jaar later..is het een super beest..kan hem niet meer missen..heeft een voedselallergie..en is sociaal nog steeds niet helemaal zoals het hoort...maar jee wat is da beest lief!
Ga voor wat jou het meest aanspreekt..mijn hondje is geen rashondje..maar wel een mooi hondje..misschien niet voor anderen maar wel voor mij Haha!

groetjes keetie
Afbeelding

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:56

het zou mij niet uitmaken.. Ga gewoon voor het hondje dat ik het leukste vind en of dat nou een rasechte hond is, of een straathondje, dat boeit me niets..

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 00:16

men zegt vaak bij een rashond koop je ook de dierenarts, nuja mss als je een ras hond koopt, kies dan geen ras die gevoelig is voor meerdere ziektes of afwijkingen, dus informeer goed. Straathondjes zijn vaak sterker en worden ook ouder. In het asiel zitten ook vaak fantastische honden. het hangt een beetje af wat je zelf wil. wij hebben een ras hond en ik het zowat eentje 'gereserveerd' voor 2008, maar gewoon omdat ik het geweldige honden vind, de papieren zullen erbij zitten maar eigelijk doen die er weinig toe.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-05 17:34

Het gaat me niet om een rashond of niet (wel goed gefokt als ik een pup neem) maar ik wil geen hond uit het buitenland. Niet omdat ik er tegen ben ofzo maar het is mijn type hond niet. Ze zijn vaak vrij zelfstandig en het jachtinstict zit er ook nog vaak wel in. Dat is niks voor mij Haha!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 17:10

Ik zou ze alletwee nemen

Ik moet trouwens wel zeggen dat ik het altijd erg jammer vindt dat mijn schotse collie reu geen stamboom heeft... Anders had hij nu al meerde teefjes mogen dekken, en had hij zijn mooie karakter door kunnen geven... En ikzou ook zo graag een puppy van hem willen hebben...
Hij is een broodfokker hondje, dus die heb ik ook soort van gered.
Maar die straathondjes vindt ik vaak erg leuk eruit zien, en ze zijn inteligent, en vaak ook nog erg sterk en goed in behendigheid/flyball e.d.
Dus ik zou ze alletwee nemen!

Soar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:01

doordat een rashond vaak doorgefokt is kunnen ze ook vaak afwijkingen hebben....(das ff moeilijk om uit te leggen vandaar dat ik het zo kort houd Knipoog ) een straathond is wel heel zielig en ik zelf ben nou eenmaal 'fan' van grote honden ik vindt die kleine maar van die vervelende keffertjes (is een vooroordeel, ik weet dat het niet altijd zo is, maar ik heb gewoon liever een grote hond)
als een straathond naar nederland komt heeft hij al een beter leven als waar hij vandaan kwam. (ook al zit hij nog in het asiel) ik zou wel een straathond nemen, omdat ik ze gewoon zielig vind. Maar dan wel een grote loebes, en geen keffertje. Ik kan nog hele verhalen houdne over hoe zielig straathonden zijn, en je kunt wel zeggen dat je dan problemen naar NL en/of Belgie haalt, maar moeten die honden daat anders sterven? Denk eens na als je zelf zo'n hondje was....'maar dat ben ik toch niet'! zullen (misschien) veel mensen zeggen.... jij hebt er niet voor gekozen en hun hebben er ook niet voor gekozen, maar wij, mensen, heben er wel voor gezorgd dat hun op straat moeten leven!
en daarom vind ik het niet erg dat er arme mensen zijn, maar wel erg dat er 'arme (straat, greyhounds voor rennen, mishandelde enz.)' honden (en niet te vergeten ok andere dieren!) zijn......maar goed dit is mijn mening en houd jullie mening bij jullie....(ben ik nou off-topic gegaan?, dat doe ik nogal vaak namelijk Clown )

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-05 18:46

Ik heb 2 bastaardhondjes en ze zijn prachtig en heel lief. het maakt mij allemaal niets uit, ik wil alleen een hond die qua karakter bij mij past. En dat is waar je op moet letten. Bij bepaalde rassen horen bepaalde karakter eigenschappen en daar moet je mee om kunnen gaan. DAar moet je op letten. Niet op uiterlijk.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:05

Shaienne schreef:
Ik zou voor het straathondje gaan.

90 % van de honden die in Nederland in de asielen zitten, wordt weer herplaatst en dat is in het buitenland dus echt niet zo.
De honden die in Nederland in de asielen zitten hebben het ook lang zo slecht niet.

Helemaal mee eens..
Gelukkig dat het asiel hier vaker straathonden
naar hun toe halen en de hondjes zo toch nog een kans krijgen.. Lachen

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-05 22:08

MissDreams schreef:
doordat een rashond vaak doorgefokt is kunnen ze ook vaak afwijkingen hebben....(das ff moeilijk om uit te leggen vandaar dat ik het zo kort houd Knipoog ) een straathond is wel heel zielig en ik zelf ben nou eenmaal 'fan' van grote honden ik vindt die kleine maar van die vervelende keffertjes (is een vooroordeel, ik weet dat het niet altijd zo is, maar ik heb gewoon liever een grote hond)
als een straathond naar nederland komt heeft hij al een beter leven als waar hij vandaan kwam. (ook al zit hij nog in het asiel) ik zou wel een straathond nemen, omdat ik ze gewoon zielig vind. Maar dan wel een grote loebes, en geen keffertje. Ik kan nog hele verhalen houdne over hoe zielig straathonden zijn, en je kunt wel zeggen dat je dan problemen naar NL en/of Belgie haalt, maar moeten die honden daat anders sterven? Denk eens na als je zelf zo'n hondje was....'maar dat ben ik toch niet'! zullen (misschien) veel mensen zeggen.... jij hebt er niet voor gekozen en hun hebben er ook niet voor gekozen, maar wij, mensen, heben er wel voor gezorgd dat hun op straat moeten leven!
en daarom vind ik het niet erg dat er arme mensen zijn, maar wel erg dat er 'arme (straat, greyhounds voor rennen, mishandelde enz.)' honden (en niet te vergeten ok andere dieren!) zijn......maar goed dit is mijn mening en houd jullie mening bij jullie....(ben ik nou off-topic gegaan?, dat doe ik nogal vaak namelijk Clown )

En met dit verhaal ben ik ook HELEMAAL eens!! OK dan!
Die arme straathonden worden in zo'n landen gewoon
aan een galg gehangen ... Verdrietig
triest ...

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 15:20

Sowieso een straathondje. Zolang de asiels nog uitpuilen zou ik het niet in mijn hoofd halen een hondje 'op bestelling' bij een fokker te kopen.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 19:34

Dus je mag geen hond kopen bij een fokker omdat een ander niet de zorg voor zijn hond nam?
Je mag niet de hond kopen die je om bep. redenen graag wilt, omdat je andermans verantwoording moet overnemen?

Op zoek naar mijn hond ben ik ook in het asiel geweest en daar was geen hond die mij ons pastte. Dan had ik geen hond mogen nemen?

Verplicht iedereen die honden fokt maar om zijn/haar pups terug te nemen, dat zou de asiels pas leeg maken. En een hoop broodfokkers brodeloos maken.

Missy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 20:06

MissDreams schreef:
doordat een rashond vaak doorgefokt is kunnen ze ook vaak afwijkingen hebben....

Fouter kun je het niet hebben..
Een rashond is een hond met een stamboom. Deze stamboom kun je alleen krijgen als er geen bloedverband is tussen de ouders.
Doorgefokte honden zijn gefokt door broodfokkers die niet kijken naar het bloedverband. Deze honden hebben dus ook geen stamboom en zijn dus geen rashond.
Dus dan kunnen de ouders van bijv je labrador ook allebei labrador's zijn, zonder stambomen heb je nog steeds geen rashond.
Een rashond heeft dus juist stukken minder kans op afwijkingen.

Om eerlijk te zijn kies ik eerder voor het rashondje, puur omdat het ras dat ik graag wil hebben een stamboom moet hebben.
Maar dat betekent niet dat ik hem perse 'op bestelling bij de fokker' vandaan wil hebben. Er zoeken genoeg staffs naar een nieuw plekje en mijn plan was dan ook om er eentje in huis te nemen als ik samenwoon.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:13

als ik mag kiezen? Rashond uit Nederland! Er staat mij iets gigantisch tegen met honden uit het buitenland.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 22:35

Biepmiep schreef:
Dus je mag geen hond kopen bij een fokker omdat een ander niet de zorg voor zijn hond nam?
Je mag niet de hond kopen die je om bep. redenen graag wilt, omdat je andermans verantwoording moet overnemen?

Op zoek naar mijn hond ben ik ook in het asiel geweest en daar was geen hond die mij ons pastte. Dan had ik geen hond mogen nemen?

Verplicht iedereen die honden fokt maar om zijn/haar pups terug te nemen, dat zou de asiels pas leeg maken. En een hoop broodfokkers brodeloos maken.

als het aan mij lag mocht er een jaar lang geen EEN hond meer bij gefokt worden! En als de mensen nu ECHT ZO graag een hond willen, dan gingen ze wel naar het asiel, en dan is het ook niet iets tijdelijks. DAn willen ze ook echt. En dan komen die honden in het asiel tenminste aan een gemotiveerd baasje dat ze ook buiten de vakantie graag heeft en er tijd in wil steken.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-05 23:03

Desiree schreef:
Biepmiep schreef:

als het aan mij lag mocht er een jaar lang geen EEN hond meer bij gefokt worden! En als de mensen nu ECHT ZO graag een hond willen, dan gingen ze wel naar het asiel, en dan is het ook niet iets tijdelijks. DAn willen ze ook echt. En dan komen die honden in het asiel tenminste aan een gemotiveerd baasje dat ze ook buiten de vakantie graag heeft en er tijd in wil steken.

Dat vind ik echt onzin. Je hebt er niks aan om een hond te nemen uit het asiel omdat ze zo zielig zijn ofzo. Als je een hond neemt moet je er je goed bij voelen en dan ga je er ook voor.
De broodfok stilzetten, ja daar voel ik wel wat voor, maar goede fok? Nee daar zie ik het nut neit van in.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 16:25

Lysette schreef:
[
Dat vind ik echt onzin. Je hebt er niks aan om een hond te nemen uit het asiel omdat ze zo zielig zijn ofzo. Als je een hond neemt moet je er je goed bij voelen en dan ga je er ook voor.
De broodfok stilzetten, ja daar voel ik wel wat voor, maar goede fok? Nee daar zie ik het nut neit van in.
[/quote]

Het is helemaal geen onzin. Heb je wel eens op marktplaats gekeken, en in de zaterdag editie van een willekeurige krant? Het STIKT van de honden, het zijn er veel te veel. Waar moeten die allemaal blijven? Denk je nu werkelijk dat die allemaal goed terecht komen? Voor zoveel honden zijn geen liefhebbers.

Lysette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-05 17:28

Desiree schreef:
Lysette schreef:
[
[/quote]

Het is helemaal geen onzin. Heb je wel eens op marktplaats gekeken, en in de zaterdag editie van een willekeurige krant? Het STIKT van de honden, het zijn er veel te veel. Waar moeten die allemaal blijven? Denk je nu werkelijk dat die allemaal goed terecht komen? Voor zoveel honden zijn geen liefhebbers.

90% van alle asieldieren worden geplaatst. De rest is niet herplaatsbaar en wordt dan ingeslapen of ze waren al oud. Zoals ik al zei, broodfok enzo heb ik niks tegen om dat stop te zetten, maar het fokken op de juiste manier vind ik niet nodig.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-05 03:56

Missy schreef:
MissDreams schreef:
doordat een rashond vaak doorgefokt is kunnen ze ook vaak afwijkingen hebben....

Fouter kun je het niet hebben..
Een rashond is een hond met een stamboom. Deze stamboom kun je alleen krijgen als er geen bloedverband is tussen de ouders.
Doorgefokte honden zijn gefokt door broodfokkers die niet kijken naar het bloedverband. Deze honden hebben dus ook geen stamboom en zijn dus geen rashond.
Dus dan kunnen de ouders van bijv je labrador ook allebei labrador's zijn, zonder stambomen heb je nog steeds geen rashond.
Een rashond heeft dus juist stukken minder kans op afwijkingen.

Om eerlijk te zijn kies ik eerder voor het rashondje, puur omdat het ras dat ik graag wil hebben een stamboom moet hebben.
Maar dat betekent niet dat ik hem perse 'op bestelling bij de fokker' vandaan wil hebben. Er zoeken genoeg staffs naar een nieuw plekje en mijn plan was dan ook om er eentje in huis te nemen als ik samenwoon.

oke hier haak ik ff op in..... wat je zegt over geen stamboom krijgen ivm met bloedverwant is de grootste kul die er is... wel eens van lijnteelt gehoord? ook inteelt komt voor en dat kun je niet vergelijken met mensen inteelt... ik ga dat niet helemaal uitleggen, daar is dit forum niet voor... de goede fokkers kijken naar karakter en erfelijke afwijkingen en fokken alleen met vrije honden, en dan nog kunnen er dingen op duiken, het blijft een levend dier... waarom er gezegd word dat een kruising gezonder is, is vrij simpel te verklaren, ten eerste waar dingen over bekend zijn, dat zijn de rashonden... ten tweede een rashond heeft een veel smallere genenpoel dus komen dingen eerder naar boven... het tegenovergestelde telt dus voor een kruising... maar dit zegt niet dat een kruising gezonder is... juist de goede fokkers maken het risico op erfelijke gebreken zo klein mogelijk..

een ieder moet zelf weten wat hij of zij doet en waar hij of zij een hond vandaan wil......... neem aan dat ik hier niet bij hoef te vermelden hoe slecht het is om bij een broodfokker / puppyfabriek/ dierenwinkel te kopen??

wanneer iemand een asiel of buitenlands hondje wil? prima toch? alleen neem dat hondje niet omdat ie zo zielig is en je jezelf op de borst kan kloppen, van oo kijk mij ik heb een hondje gered...nee neem zo'n dier omdat je er helemaal op valt en weg van bent...

en het algeheel stoppen met fokken? ach ja joh... laten we de rashonden maar verloren laten gaan door het gajes en tuig wat maar wat aan rommelt en fokt, en doordat wij weer typisch nederlands alle zieltjes op de aarde hierheen willen halen....ben je daar zo mee begaan? doneer...ga er heen, zet daar iets op enz... alles maar hierheen halen lost niet veel op....