Welk voer voor een konijn?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Corrado

Welk voer voor een konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-05 16:12

Hallo iedereen
Ik heb sinds een paar dagen een konijntje.
Ik weet niet wat ik hem moet voeren, wat is het beste volgens jullei?
nu krijg hij voer wat ik mee heb gekregen van de fokker, dat moest ghij nog een paar dagen hebben, en dan gaan mengen.
in de winkel zijn van die brokken met gekleurde dingen erdoor, en ook gewone zwarte brokken, maar ik denk niet dat konijnen die lekker vinden, of wel??

Alvast bedankt
groetjes linda

Thats_Me

Re: Welk voer voor een konijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 16:29

Ik zou toch die zwarte brokken aan je konijn voeren, want van dat gemengd voer eten ze altijd het lekkerste eruit en krijgen ze niet altijd voldoende voedingsstoffen binnen. Een konijn vind dat gemengde voer wel lekkerder maar de zwarte brokken zijn eigenlijk beter.
Ook elke dag lekker een hand vol hooi geven kunnen ze goed op knagen en vinden ze erg lekker en het is goed voor hun spijsvertering. Je kan ze ook af en toe wat groente geven zoals andijvie en wortel. Sla kan je beter niet geven want daar zit veel water in en kunnen ze diaree krijgen.
Ook bladeren van de paardenbloem vinden ze erg lekker als je die aan je konijn wilt geven let dan wel op waar je ze plukt, want als het vlak langs een druke weg ligt of bij een hondenveldje kan je ze beter laten staan, omdat ze dan bevuilt zijn met uitlaatgassen en uitwerpselen.

Als je wilt overschakelen op ander voer doe dit dan gelijk matig verdeel het ongeveer over een aantal dagen 5-6 zodat je konijn er goed aan kan wennen. Geef dan elke dag het oude voer en meng er een klein beetje nieuw voer door en elke dag steeds een klein beetje meer totdat je op het moment beland dat ze het nieuwe voer gewoon kunnen gaan eten.

Veel plezier met je konijntje!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 19:59

gemengd voer kan wel, maar dan moet je er minder van voeren, zo eten ze hun bak gewoon leeg( doe ik ook bij mijn konijnen)
verder elke dag hooi, vers water.
wortel mogen ze hebben evenals een appel .
sla mag wel, maar aan 1 blaadje hebben ze genoeg, verder koolsoorten wel, maar ook hier geld, 1 blaadje is genoeg.
en verder wat hierboven staat

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-05 22:07

Je kunt het beste korrel geven. Gemengd voer is te vet en ze krijgen er niet alles van binnen. Bij korrelvoer ben je er wel zeker van. Het beste kun je dan kiezen voor het merk Hope Farms. Lachen

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 11:19

Ik voer ook gewone korrels, of ze het lekker vinden of niet Lachen Ook krijgen ze hooi en groente, en dat over de dag verdeeld.
Ze moeten wel de hele dag over water beschikken, maar dat zal wel duidelijk zijn.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-05 15:38

Ik voer onze konijnen gemengd konijnenvoer. Je hebt ook gemengd knaagdierenvoer, maar dat is slechter, is echt voor cavia's etc.

Ik voer ze 2x per dag. Iedere keer een handje. Dat is genoeg. Omdat ze zo niet teveel krijgen eten ze gewoon alles op, ook de minder lekkere. Je kan wel zien dat ze meestal eerst alle gekleurde eruit eten en dan pas die gewone grasbrokjes, maar het gaat wel op.

Verder hooi geven en stro in het hok. Wij geven ze hooi en een ruifbol. Die hangt aan de boenkant van hun kooi en is niet alleen om uit te eten, maar ook om mee te spelen. Daarbij moeten ze zo wat moeite doen voor hun eten en is het weer een leuke extra bezigheid.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 14:45

Ik sluit me aan bij de meesten hier.
Gewone korrels want kieskeurige konijnen eten alleen het lekkerste er uit en laten het goede vaak staan.
Daarnaast is ruwvoer bij konijnen net zo belangrijk als voor paarden. Het houdt hun darmen op gang en elke dag een handje hooi is dus heel belangrijk in het rantsoen. Je kunt het zeker nog aanvullen met allerlei groentes zoals andijvie, witlof, wortels en van de zomer paardenbloemen en de blaadjes ervan. Sla is slecht voor konijnen.
Ook is in beperkte mate fruit zoals een stukje appel goed voor ze, maar niet te veel, in een appel zit veel suiker.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 15:09

Ja inderdaad.
Knaagdierenvoer is niet geschikt voor konijnen, want een konijn is geen knaagdier. (konijnen vallen onder de 'haasachtigen' )

De korrel van Hope Farms is het beste, als ze die niet hebben bij de dierenwinkel, kunnen ze die wel bestellen. Deze brok is geloof ik ook niet zo duur.

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:04

Hope farms voer is hier behoorlijk duur.
Het schijnt idd dat dat beter is, weet iemand ook waarom?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 18:45

geen idee, de mijne krijgen al hun hele leven gewoon de gemengde brok uit de supermarkt, af en toe gooi ik er wat van dat knabbelvoer doorheen ( zowel voor konijnen als andere diersoorten }> )

en aangezien de een al 10 is valt het wel wat mee wat je voert, je moet alleen uitkijken dat ze niet teveel eten, daar worden ze ook sneller ziek van. elke dag hooi, beetje brok en af en toe wat groen doet wonderen.
dan nog t allerbelangrijkste:
beweging!
mijn konijnen lopen elke dag los, om te rennen, te springen en hun energie kwijt te raken.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 20:09

Die van mij krijgen Kenner konijnenkorrel, maar ook wel eens wat extra's en uiteraard als basisvoedsel hooi.. Knipoog

b0eli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-05 21:36

Je kan ook gewoon gemend voer geven ookal eten ze het lekkere eruit het is net zo goed als alle het andere eten je moet gewoon niet telkens het eten bij voeren wand dan krijgen ze niet de vitaminen binnen en ja als konijn wil je toch niet telkens het zelfde eten maar alles door elkaar? Knipoog

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:37

Mijn konijn (flinke jongen!) kreeg vroeger ook gewoon gemengd voer. Het is een echte veelvraag. En hij bleeef maar groeien.

Hij at inderdaad alleen de "lekkere" korrels er tussenuit, en daar werd hij dus moddervet van. Hij kreeg op een gegeven moment ook diarree. Levensgevaarlijk voor konijnen!

Op aanraden van de dierenarts is hij een aantal weken op dieet geweest, alleen hooi en water.
Nu krijgt hij 2x per dag vers voer (wortel en andijvie) en 's avonds een borrelglaasje zwarte bikskorrels. Daar zitten belangrijke stoffen in als eiwitten. Maar een borrelglaasje is genoeg (als je vers bijvoert dan). En natuurlijk onbeperkt hooi. En hij doet het er prima op, hij is juist vrolijker geworden!
(Vroeger kreeg hij 1x per dag eten, maar toen vrat hij alles meteen achter elkaar op en ging daarna uit zitten puffen de rest van de dag)

Heel belangrijk is dat een konijn altijd moet kunnen eten. Hun darmstelsel mag niet stil komen te liggen, daar kunnen ze dood aan gaan.
Daarnaast kan een konijn niet overgeven, boeren of winden laten (beetje stom, maar wel waar!) Wat kan gebeuren is dat hij gas krijgt in zijn darmen, wat er niet uit kan. Ook dat kan hem fataal worden.

Let dus heel goed op dat je hem niet te veel geeft, maar altijd voldoende hooi om aan te knabbelen. En geen dingen als kool en bonen geven, daar krijgt hij dus gas van.

Op internet kan je vrij veel vinden over wat hij wel en niet mag. Kijk maar eens op www.konijnen.nl.

Veel plezier met je konijntje!

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-05 15:39

Oja, en idd aan alle "nieuw" voer heel voorzichtig laten wennen. Dus als hij voor het eerst andijvie krijgt bijvoorbeeld, de eerste dag echt maar een postzegeltje geven. De volgende dag een iets groter stukje en ga zo maar door...

Dus ook met brokken, steeds een beetje meer mengen met het voer wat hij nu krijgt is het beste!

keetieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 19:15

Hope farms..al mijn nijnen kregen dat..staat bekent als het beste voer..alles zit erin..

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-05 20:34

b0eli schreef:
ja als konijn wil je toch niet telkens het zelfde eten maar alles door elkaar? Knipoog

Haha nou konijnen vinden dat echt niet erg hoor! Haha!

Hope Farms is ook onderzocht en het beste uit de test gekomen. Aangezien het helemaal natuurlijk is en er geen 'rommel' in zit. Er zit van alles dus ook de juiste hoeveelheid aan voedingsstoffen in. Lachen Het is wel duur ong. 6,45 voor 6 kg. Maar op internet zijn sites waar je 15 kg voor 10 euro kunt krijgen.

Sla is trouwens niet slecht voor konijnen je moet het gewoon met mate geven. (Ik geef het gewoon liever niet). Maar als je teveel geeft kunnen ze diarree krijgen.

En natuurlijk onbeperkt hooi Tong uitsteken