Ik denk dat mijn konijn heel eenzaam is. Het is heel verhaal hoe we aan hem komen, maar ik zou het toch maar even vertellen. Vroeger had ik twee konijnen, maar die zijn allebei dood gegaan. Ik wilde wel een nieuw konijn, maar dat had niet zo'n haast. De (toenmalige) baas van mijn moeder had twee kleine kinderen en die kinderen hadden allebei een konijn. Die kinderen gingen helemaal niet lief met die konijnen om, trokken aan de oren enzo. Op een gegeven moment hoefde ze die konijnen niet meer en hadden ze ze maar langs de weg gezet (provinciale weg). De één heeft het niet overleeft, maar dia ander kwam steeds terug. Dus toen heeft mijn moeder hem mee genomen. Nu hebben wij hem, maar hij is scht ontzettend chagrijnig. Als je hem voer geeft valt hij je al aan. Ik denk dat hij eenzaam is en dat het komt doordat hij zo slecht behandeld is. Maar zou het een oplossing zijn om een ander konijn er bij te nemen? Zou dat wel gaan omdat hij zo chagrijnig is? Ik vind het nu ook zielig voor hem.
(het is een vrouwtje, maar ik heb het steeds over hem omdat dat automatisch gaat)
Dat beestje is natuurlijk doodsbang voor mensen en daarom zal hij zo lelijk doen. Hij, of zij dus, kan ook niet weten of je alleen maar voer komt geven of ook haar oor er uit gaat proberen te trekken Je hebt best kans dat ze naar een ander konijn toe wel vriendelijk is, kwestie van uitproberen. Een nieuw konijn in het hok bij een eenmaal volwassen konijn gaat niet altijd goed.
Erg zielig trouwens maar helaas veel voorkomend. Leuk konijntje voor de kinderen, kinderen gaan er verkeerd mee om en dan worden ze maar gedumpt om een wisse dood tegemoet te gaan Fijn dat één van de twee tenminste bij jou een veilig plekje heeft gevonden!
Aaien kan echt niet, tenzij je het niet erg vind om gekrabt en gebeten te worden. Als je langs loopt is hij heel lief en gaat hij tegen het tralies zitten met z'n neus erdoor. Maar zodra je het hok open doet, vliegt hij je aan.
Hoelang heb je het konijn ? Ze is door die kinderen helemaal verpest en kent geen sociale omgang met mensen. Dat gaat niet in 1 dag goed, daar gaat veel tijd inzitten. Ga elke dag even met je handen het hok in, benader het konijn niet van boven, dat is bedreigend. Wrijf je handen eerst even in de bodembedekking zodat de geur van het konijn aan je handen zit. Benader haar rustig vanaf de zijkant, met wat lekkers bv ( worteltje, blaadje andijvie )
Een kameraadje is altijd goed, een konijn alleen is niet gelukkig, hoeveel aandacht je ook geeft. Ze heeft zo te lezen eerder met een kameraadje gezeten dus het kan best dat ze daar weer van opfleurt.
Als je haar nog niet zo lang hebt zou ik eerst zorgen dat ze wat minder gestressd is en aan je gewend raakt, voor je haar de stress inhelpt met een nieuw konijn.
De koppeling doe je als volgt:
Nieuwe konijn in een kooi naast je huidige nijn, laat ze een paar dagen zo zitten en wennen. Eventueel wissel je ze een nacht van kooi om aan elkaars geur te wennen. Dan in een schoon hok op een totaal andere plaats waar ze normaal staan ( = neutraal terrein ) bijelkaar zetten
Ik weet niet wat voor hok je hebt, maar het lijkt op territoriaal gedrag. Als je op de site van http://www.opvangfranky.nl kijkt en dan bij informatie en dan VOETJES therapie. Lees je het verhaal van Voetje, een konijn die ook territoriaal gedrag vertoonde.
Ik vind het nu echt zielig voor hem. We hebben hem wel al een knuffel gegeven zodat hij nog iets heeft, maar een vriendinnetje zou beter zijn. Maar ja, ik heb ook nog een paar ouders die het goed moeten vinden...
Je konijn zal een stuk minder chago worden als hij in een grotere ruimte zat. Ik heb zelf ook konijnen gehad die in hun kleine binnenverblijf al gromden en aanvielen als ik alleen maar het voerbakje wilde vullen met eten. Ze zijn allemaal veranderd sinds ik ze in een grotere ruimte heb zitten waarin dozen en buizen liggen om in onder te kruipen en te spelen.
het is inderdaad ook zo dat een konijn geen solitair dier is. MAar een konijn plaatsen bij een andere konijn is ook niet gemakkelijk. Konijnen kunnen het beste op de volgende manier aan elkaar wennen: - de kooien naast elkaar zetten zodat ze elkaar kunnen zien en zo leren kennen. -Elkaar loslaten in neutraal gebied, dus waar geen van de 2 zijn territorium houdt. En dan is het nog afwachten of het lukt.
wat ik zou doen is het gewoon proberen en dan maar kijken en hem inderdaard in een ander hok te zetten en als dat aaien niet lukt .. misschien moet je d'r meer ruimte geven en ja .. je kan er misschien niks aan doen. maar heel lief trouwens dat je dat konijn nam heleboel hadden hem waarschijnlijk al weggedaan! _/-o_
Vergelijk jouw hand eens met zijn hoofd? Kan je je voorstellen dat die bedreigend overkomt als je die zijn territorium, zijn veilige plek binnensteekt? Probeer met je konijn contact te krijgen op een andere plaats. Laat hem los in de badkamer en ga erbij zitten?
Er zijn een aantal opvangen in Nederland, ook bijvoorbeeld www.knagertje.nl, waar heel veel afgedankte konijnen zitten.
Ik heb ook een konijn alleen, waarvan ik dacht dat hij wel een vriendinnetje kon waarderen. Ik heb hem naar het Knagertje gebracht toen we op vakantie gingen, en ze hebben hem daar geprobeerd met verschillende opvangkonijnen te koppelen. Op voor hun beiden neutraal terrein dus, waar ze geen kwaad konden.
Het bleek dat hij bij de een heel onderdanig was, en bij de ander heel dominant, maar dat hij pas tevreden was toen hij weer alleen in zijn eigen kooi zat. Hij was kennelijk liever alleen.
Wat ik hiermee probeer te zeggen is dat je niet zomaar een konijn erbij kan zetten. Het moet wel een beetje klikken, en er is dus ook nog een kans dat jouw konijn er helemaal niet op zit te wachten! Probeer te regelen dat je dus ook bijvoorbeeld met verschillende konijnen uit een opvang een proefperiode aan kan gaan? Of dat je het net als ik daar op locatie probeert...