nnatasja schreef:als een moeder nagedekt word hoeft dit niet perse problemen op te leveren , sterker nog veel fokkers laten moeders zelfs nadekken ( al ben ikd aar geen voorstander van )
Lees wel broodfokkers/slangenfokkers die dat doen. Alle fokkers die ik ken doen dit dus niet! Ik zelf ook niet. Heb zelf ook een fokkerij en zodra ik ook maar het kleinste vermoeden heb dat ze dragend is en ik weet ongeveer hoever dat ze zijn, gaan ze met 7 weken zwangerschap bij de beer weg. Want op een 1 of andere manier heb ik altijd vrij grote nesten (4-5 jongen) en dan na laten dekken..... arm diertje! Ze worden bij mij weer gedekt als ze het weer aankunnen en dat is na 4-5 maanden pas weer. Soms nog wel eens later.
Geef die ene zeug goed veel hooi, dan halen ze door de juiste energie uit om de bevalling goed door te komen. Niet meer krachtvoer geven, want dan worden de jongen te dik voor de bevalling en de zeug wordt ook te dik. Enne ik zou ook blij zijn geweest dat de jongen allen dood waren als ik eerlijk ben!