echt super erg en iedereen denk dat ik gevoelloos ben!!!!!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Eilinora

echt super erg en iedereen denk dat ik gevoelloos ben!!!!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 20:42

ik had voor een paar maanden geleden 2 jonge caviavrouwtjes.
maar omdat ik er geen tijd meer voor had en het te duur werd heb ik ze aan school gegeven.
op school kon ik ze dan namelijk elke dag zien en aandacht aan besteden zonder zelf de kosten te hebben.
nou heeft de lerares op school ze laten dekken door een heel mooi jong mannetje.
uit de ene cavia kwamen 2 jongen en uit de andere 5 jongen(eentje teveel dus)
nu is de ene cavia vlak na de geboorte van haar 5 jongen weer drachtig geraakt(per ongeluk).
ze zou over 4 weken haar jonkies krijgen maar heeft ze vandaag al gehad.
het waren er 7 !!!!!!weer 3 teveel dus.
maar ze waren allemaal dood.

nu zei ik dus in de klas dat ik blij was dat de jonkies dood waren en dat vatten de meesten verkeerd op.
ik bedoelde dus dat als ze de cavia,s er een paar weken later uit waren gekomen dat de moeder ook dood was gegaan.
en dat wilde ik dus niet omdat ik erg veel om haar geef.
dus liever de kleintjes dan de moeder.

even voor degenen die het verkeerd opvatten.......

de jonkies waren al dood toen ze geboren werden.
een miskraam dus.
4 weken te vroeg

Tibamar

Re: echt super erg en iedereen denk dat ik gevoelloos ben!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:47

Zo...7 jongen zijn er echt veels te veel.
Dan zou ik ook blij zijn dat ze te vroeg (en dus wel dood) geboren zouden zijn...anders raak je het vrouwtje kwijt Bloos!

5 is ook al veel trouwens!!

Wel vervelend dat je klasgenoten het verkeerd opvatten Ach gut

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-05 20:49

Dan is het dus eigenlijk beter voor de moeder, vind ik ook. Omdat ze binnen een korte tijd weer drachtig is geraakt. En om de jonge pups weer te laten zogen zal ook wat zwaarder zijn voor haar. Nu er wel voor zorgen dat ze niet voor de 3e keer drachtig raakt!

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-05 21:02

ze is al erg lange tijd bij het mannetje weg.
even hoe het gebeurt is....

de jonkies van haar zijn op zaterdag geboren en het mannetje heeft er waarschijnlijk op zaterdag of zondag weer opgezeten.
we wisten voor 4 weken geleden pas dat ze weer drachtig was.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-05 20:34

vandaag erachter gekomen dat de andere cavia ook per ongeluk drachtig is geraakt.
op 24 maart ongeveer moeten ze komen.
nu maar hopen dat het goed gaat.
de andere cavia is al bijgekomen.
nog wel mager maar niet overdreven.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-05 21:05

Wat sneu voor dat beestje! Zorg dat ze voldoende vitamine binnen krijgt de komende dagen (kan ook dmv roosvicee in het water, vinden ze erg lekker of geef haar brinta aangemaakt met water en een beetje roosvicee erin!) Ik hoop dat het mannetje er inmiddels uit is, Cavia's staan erom bekend dat ze valk na de bevalling alweer gedekt kunnen worden.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-05 21:19

het mannetje is er al een hele tijd uit en met het vrouwtje gaat het erg goed.
ze eet echt veel nu.
het andere vrouwtje is ook drachtig maar daarmee gaat het tot nu toe goed.
25 maart is ze uitgerekent

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-05 01:56

5 jongen of meer is niet echt vreemd voor cavia's en zeker niet te veel , het is wel een groot nest maar alle jongen kunnen gewoon groot gebracht worden , let wel op dat de moeder voldoende extra's krijgt , veel verse groentes en dagelijks vers hooi/water .

de dracht van een cavia is tussen de 68 en 72 dagen , als een moeder nagedekt word hoeft dit niet perse problemen op te leveren , sterker nog veel fokkers laten moeders zelfs nadekken ( al ben ikd aar geen voorstander van )

Voor meer informatie over dracht en cavia's kan je even op www.knoevel.nl kijken , ik heb zelf trouwens een caviastal gehad vandaar dat ik er nog wel "iets" vanaf weet Knipoog

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 08:48

nnatasja schreef:
als een moeder nagedekt word hoeft dit niet perse problemen op te leveren , sterker nog veel fokkers laten moeders zelfs nadekken ( al ben ikd aar geen voorstander van )

Lees wel broodfokkers/slangenfokkers die dat doen. Alle fokkers die ik ken doen dit dus niet! Ik zelf ook niet. Heb zelf ook een fokkerij en zodra ik ook maar het kleinste vermoeden heb dat ze dragend is en ik weet ongeveer hoever dat ze zijn, gaan ze met 7 weken zwangerschap bij de beer weg. Want op een 1 of andere manier heb ik altijd vrij grote nesten (4-5 jongen) en dan na laten dekken..... arm diertje! Ze worden bij mij weer gedekt als ze het weer aankunnen en dat is na 4-5 maanden pas weer. Soms nog wel eens later.

Geef die ene zeug goed veel hooi, dan halen ze door de juiste energie uit om de bevalling goed door te komen. Niet meer krachtvoer geven, want dan worden de jongen te dik voor de bevalling en de zeug wordt ook te dik. Enne ik zou ook blij zijn geweest dat de jongen allen dood waren als ik eerlijk ben!

nnatasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 09:10

ik weet niet welke fokkers jij zoal kent , maar de fokkers die erg goede resultaten behalen op de grotere shows laten regelmatig nadekken ..
, al zie ik het ook liever anders het is helaas wel zo ..
maar het word dus zeer zeker niet alleen gedaan door broodfokkers en voederdierenfokkers ..

Sommige fokkers kiezen voor een nadekking omdat anders de zeug te dik kan worden waardoor er kans is op leververvetting/baarmoedervergiftiging ..

en in het algemeen .. niet om je aan te vallen of dergelijke , maar vaak is het zo dat cavia's die niet helemaal goed op conditie zijn of goede weerstand hebben juist grotere nesten gaan geven , het hoeft echter niet altijd zo te zijn maar als je regelmatig grote nesten hebt doe je er verstandig aan om even te kijken of je qua voeding iets moet aanpassen , het is nml zo dat hoe meer jongen er geboren worden des te groter de kans is dat er een jong overleeft in die omstandigheden , nou klikt dit heel cru en ik beweer helemaal niet te zeggen dat je niet goed bent voor je cavia's ! maar zo werkt de natuur wel dus regelmatig grote nesten zijn altijd even een teken om extra kritisch te kijken.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-05 20:19

ze krijgen hier goed voer (Kaspar Fauna Food), groenvoer en hooi. En ik gooi ze op een normale leeftijd/gewicht bij de beer..... En tja de jongen..... ze zijn allemaal blakend gezond en ik verkoop ze ook, ik heb niemand aan mijn deur gehad die zeiden dat ze slecht/ziek waren. De laatste nest Goud Agouti's die ik gehad heb vroegen ze me allemaal die de foto's gezien hadden of het geen satijntjes waren..... begrijp je wat voor een glans ze dan hebben(ZG voor glans op de BTT)? En ik geef ze echt niks bijzonders. Dus waarom ik dan grote nesten heb???? Ik zal het ze eens vragen, vrees alleen dat ik dan vreemde blikken krijg Haha! . Hun conditie is behoorlijk goed, de volwassen fokdieren zitten allemaal rond de kilo.

Ik snap ook best wel dat je het niet aanvallend bedoelde, maar het werkt inderdaad zo in de natuur. De sterkste jongen overleven. Maar ze leven hier haast in een walhalla...... voer op zijn tijd, wekelijks een schoon hok (dik opstrooien), iedere dag schoon water, elke dag een flink pluk hooi, kijk als dat nou niet zo was, had ik mij de grote nesten ook wel kunnen voorstellen....... maar nou Verward

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-05 20:58

ik beschouw niets als aanvallen hoor.
je zegt maar wat je zeggen wil.
ik weet dat de lerares die ermee fokt wel goede bedoelingen heeft.
vorige week heb ik bijvoorbeeld te horen gekregen dat bijna alle dieren op school door haar gered zijn uit een proefdierencentrum.

ze is dus heel erg goed voor de dieren.