En dan valt je konijn opeens dood neer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MiekSpeciaal

En dan valt je konijn opeens dood neer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 11:50

Mijn konijntje had altijd al van alles, dan weer een ontstoken oog, dan weer iets anders. Nu had ie blaasontsteking en we gaven 'm al een paar dagen medicijnen. Gister leek het zelfs een stuk beter te gaan. Hij huppelde weer vrolijk rond in z'n ren. Vannacht toen ik thuis kwam van carnavallen lag ie zelfs weer buiten te slapen. Vanmorgen werd ik wakker gemaakt door m'n moeder. Ze wilde net zijn medicijnen gaan geven toen hij bibberde en vervolgens neer viel.. En sindsdien is hij niet meer opgestaan.
Ik snap het niet. Ik snap niet waarom hij opeens dood neerviel. Het leek echt beter te gaan. En toch...
Ik mis hem nu al zo erg. En het is zo sneu voor m'n andere konijn, dat nu alleen achter blijft. Ben daarnet maar weer even in bed gaan liggen en dan hoor je de vogels buiten fluiten. Ik wilde zo graag dat het buiten weer lekker weer was. Dat ik het deurtje van hun ren weer open kon doen en dat ze samen lekker toen de tuin liepen te springen en te doen, terwijl ik heerlijk op het gras zat te kijken. Maar helaas...

Lieve Pluis, rust in vrede.

Eva_

Re: En dan valt je konijn opeens dood neer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:55

Aah Verdrietig
Sterkte ermee Ach gut

Riene

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:56

Ik zou niet weten wat het zou kunnen zijn, maar iig sterkte ermee Ach gut

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 11:59

sterkte ermee! Ach gut

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 12:03

aah.. wat zielig zeg Verdrietig

Ik kan me voorstellen hoe je je voelt... Ik moet er niet aan denken dat mijn konijn opeens dood zou zijn....

Heel veel sterkte Ach gut

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:38

Wat erg voor je zeg! Huilen
Ik heb sinds kort ook n konijn, en je gaat je echt onwijs hechten aan zo'n diertje.
Heeft ie mischien geen hartstilstand gekregen? mischien door het gebruik van de medicijnen?

XLC70

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 13:42

aaahhh, echt zielig! Het is zo vreselijk als zo'n klein diertje ziek is, je wilt zo graag wat doen....
Mijn konijn Babbel is afgelopen zomer doodgegaan. Ze is ruim 11 jaar geworden. Een mega leeftijd voor een konijntje.... Maar toch, het blijft heel erg schrikken als het beestje zomaar overlijdt...
Het was in augustus heel erg warm en toen begaf haar hart het ineens, binnen drie kwartier werd ze ziek en ging ze dood.. Ze heeft iig weinig geleden hoop ik...
Heb een mooi grafje gemaakt in de tuin en van mijn ouders heb ik later een stenen konijn gekregen, die staat nu op het grafje!

Sterkte en een knuf voor je andere konijntje...

Alexandrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:18

[b]heej,
wat naar voor je!!! Verdrietig Verdrietig
groetjes Alexandrea

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:19

tis zeker naar Verdrietig veel succes ermee nog he

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:22

Heel veel sterkt kan me goed in zien hoe je, je voelt... Ach gut

Vorig jaar ben ik 3 konijnen verloren... 1 opeens weg (had ik alleen niet zoveel mee was ook niet zo lief)
Toen mijn lieve gecastereerde mannetje opeens ademhalingsproblem en dood...
En mijn lieve kleine Stamper was half opgegeten door een roofdier Verdrietig

Heb nu 8 konijnen en weet dat het weer kan gebeuren, maar je gaat je echt super aan ze hechten.

silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 14:46

sommige mensen snappen niet dat ik zoveel van zo'n klein beesje kan houden, maar hij is echt super belangrijk voor mij. Ik ben echt gek op dat beest! Daarom lijkt het me vreselijk als ie er niet meer is..

Ik kan me dus echt heel goed voorstellen hoe je je voelt....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 15:44

He wat vervelend. Verdrietig

Helaas zijn bijna alle huisdieren zo klein en teer, en kunnen niet veel hebben.. Sterkte. Ach gut Kusje

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 23:07

Ahhh arme nijntje...
Sterkte.. Ach gut

MiekSpeciaal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-05 12:58

Wij denken inderdaad ook aan een hartstilstand of misschien een herseninfarct.

Voor ons andere konijn willen we nu een nieuw maatje vinden, maar dat wordt nog erg lastig. We kunnen redelijk snel aan een jong konijntje komen, maar volgens internet is het beter om een volwassen konijn bij een volwassen konijn te zetten. Verder zitten ze buiten en hebben ze redelijk wat ruimte, dus ze hoeven niet continu bij elkaar in de buurt te zitten als ze dat niet willen.

Zijn er hier misschien mensen die (veel) verstand hebben van het bij elkaar zetten van 2 konijnen die mij advies kunnen geven?

[edit: Owja, bedankt voor het verplaatsen. Ik was even vergeten dat dit forum bestond Schijnheilig ]

Ilsiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:44

sterkte.... het is niet leuk om een dier te verliezen...

ga je weer een nieuw konijn erbij nemen?

Flutterby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 22:58

aww miek.. wat poedersuiker voor je - ik dacht echt dat hij beter zou worden. Gelukkig was hij toch al redelijk op leeftijd - en je moet niet vergeten dat konijnen geen sterke beestjes zijn. Laurence zei al zoiets - alleen ik kon je niet bereiken via msn en vond het zo banketstaaf om een sms erover te sturen. sterkte Ach gut

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 09:47

Aah Verdrietig Wat poedersuiker, sterkte Ach gut

Serendipity1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:22

Gats... Veel sterkte ermee. Ik weet nog hoe ik ( was 8 jaar), moord en brand gilde toen mijn konijntje dood in zijn hok lag.
En waarschijnlijk zit er bij 1 van mijn konijnen ook binnenkort een dood aan te komen. Hij is nu 7 jaar.

Over het koppelen van konijnen; dit heb ik op internet gevonden.

Citaat:
Twee konijnen koppelen is natuurlijk heel anders dan een konijn bij een groep plaatsen. Het kan zijn dat je een konijn hebt en er nog een bij wilt. Of er is een konijntje overleden en je wilt een nieuw vriendje voor je konijn.Het makkelijkste is weer er een bij te nemen van het andere geslacht. Ik praat hier alleen over koppelen buiten in een ren.
Wil je meer weten over koppelen in huis kijk dan op www.konijnen.nl
Dit is een heel andere manier van koppelen dan daar beschreven wordt. Wanneer je nog alleen een ram hebt is het het makkelijkst. Meestal is een ram veel vriendelijker voor het vrouwtje dan anders om op eigen terrein. Een vrouwtje kan feller reageren. Twee vrouwtjes is erg moeilijk en dat wordt dikwijls vechten. Daarom kan je die beter een tijdje naast elkaar huisvesten door de ren te splitsen.Twee mannetjes raad ik af. De kans is klein dat het lukt.
Het is natuurlijk logisch dat het altijd gaat om gecastreerde rammen. Je wilt immers alleen een koppeltje en geen groep. Het beste is haar of hem er 's morgens bij te zetten. En dan een uurtje goed kijken hoe het gaat. Alleen als er heuse gevechten uitbreken dan in grijpen. Maar over elkaar springen en achter elkaar aan jagen en op elkaar rijden is normaal. Plukken haar kunnen in het rond vliegen. Je bent geneigd om in te grijpen of ze te snel uit elkaar te halen. Maar bedenk wel dat elke keer als je ze weer bij elkaar zet het hele proces van voren af aan begint. Dus heeft het weinig zin om ze bv een uurtje bij elkaar te zetten, en de volgende dag weer wat langer. Ook als je konijn wat er al was wat bang lijkt en steeds weg rent of in een hoekje gaat zitten zover mogelijk van de nieuwe vandaan dan is het goed. Als er na een uur alleen maar afgetast is want zo noem ik het bovenstaande gedrag, dan gaat het goed. Je kunt het nu ook wagen even weg te gaan, maar ga heel veel steeds weer kijken. Geef ze wat te eten samen in een bak , eten ze samen dan ben je al een heel end met de koppeling.
MAAR de koppeling zoals hier boven kan je alleen maar zo doen als de konijnen echt overal voor elkaar weg kunnen rennen. En ook in een hok mogen ze zich niet vastlopen maar moeten erdoorheen kunnen rennen. Dus in het hok moeten twee uitgangen zitten. De ene met het kattenluikje heb je van te voren open gezet met plakband zoals ik al eerder beschreef. Want het nieuwe konijn kent waarschijnlijk de werking van het kattenluikje nog niet en zou er dus ook niet doorheen rennen als het niet openstaat. Zo blijf je het de hele dag goed volgen. Natuurlijk als er echt gevechten uitbreken, en als dat gebeurt is dat altijd in het begin, moet je ze uit elkaar halen. En dan zul je naar een ander maatje moeten uitkijken. Want dan liggen ze elkaar niet, konijnen hebben ook voorkeur voor de een of de ander. Het is handig als je een maatje voor je konijn in de opvang haalt. Je kunt dan je eigen konijn meenemen en daar kijken of de eerste kennismaking klikt. En als het thuis dan toch nog zou mislukken dan mag je het konijn weer terugbrengen.
Maar verder met het verloop van de koppeling. Als de dag om is en het gaat nog steeds zonder gevechten, soms zie je al enige toenadering, dan kun je ze voor de nacht ook bij elkaar laten. Het is spannend maar mijn ervaring is dat dan de volgende dag ze al naast elkaar liggen. En een week later zijn ze dikke maatjes.
Zo heb ik al heel wat konijntjes gekoppeld. Natuurlijk kan ik geen garantie geven dat het ook zo zal lopen bij jouw konijnen. Elke koppeling is uniek. Maar de kans van slagen is groot op deze manier. Al mijn koppelingen waren tussen ram en voedster. Met vrouwtjes is het mij niet gelukt. Veel andere mensen wel.

Site