Zijn er hier op Bokt mensen met een Basset die kunnen vertellen over de voor- en nadelen etc?
Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird
ThePast03 schreef:Ik heb er 12 jaar een gehad en het zijn echt fantastische honden, maar: je moet er wel mee om kunnen gaan.
Heel veel geduld en gevoel voor humor is een eerste vereiste voor dit ras. Ze kunnen een hele hoop leren maar daar moet je een hoop voor doen. Ze hebben hele lange oren die makkelijk ontsteken dus een keer per week de oren reinigen met speciale oorcleaner is een vereiste.
Verder moet je altijd oogzalf op voorraad hebben want door hun hangogen raken hun ogen snel ontstoken.
Ze hebben altijd wel kwijl aan hun bek en oren (ook al ze niet bedelen) en een keer met de kop schudden betekend lekkere kledders die zelfs op je muur terecht komen.
Als ze ouder worden kunnen ze behoorlijk gaan stinken, voor wat ik begrepen heb gaat bijna elke Basset stinken op oudere leeftijd. Ze krijgen dan ook een vettige vacht.
Veel schijnen heel moeilijk alleen te kunnen blijven en maken dat door flink loeien kenbaar (niet zo leuk voor de buren). Die van ons kon trouwens prima alleen blijven.
Je kunt er urenlang mee door de bossen dwalen, maar dingen zoals behendigheid en flyball kun en mag je niet doen met zo'n zware hond op zulke korte poten.
Ze worden ook heel snel te dik als je niet uitkijkt en dat is een hele zware belasting bij zo'n bouw.
Als je een goede hebt kun je jezelf geen lievere en socialere hond voorstellen. Het zijn wel echte luilakken![]()
Verwacht geen hond die gelijk komt als je roept, als je dat wel wenst kijk dan alsjeblieft naar een ander ras.
En het allerbelangrijkste: Neem contact op met de rasvereniging:
http://www.nbhc.nl/
en bezoek vrijblijvend een paar fokkers en laat je goed voorlichten.
Neem er alsjeblieft geen een uit de handel, dat is echt vragen om erfelijke en vooral ook gedragsproblemen.
*Tequila* schreef:Karakter daar houd ik wel van
Wat is een beetje een gemiddelde prijs voor een Basset? Het hoeft trouwens niet perse een pup te zijn hoor
Desiree schreef:maar.... ik val als een BLOK voor die honden met hun prachtige lange flaporen, waar ze als puppie bovenop gaan staan als ze niet opletten. En als ik er een tegen het lijf zou lopen bij het zoeken naar een hond...... mogelijk dat ik hem nog mee naar huis neem ook!