Mensen met Basset Hounds?

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Mensen met Basset Hounds?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 22:34

Aangezien ik echt he-le-maal verliefd ben op Basset Hounds, altijd al, zit ik er echt over na te denken om over een tijdje (lees ws over een jaar of 2-3 Knipoog ) zo'n hond aan te schaffen.

Zijn er hier op Bokt mensen met een Basset die kunnen vertellen over de voor- en nadelen etc?

baroen

Re: Mensen met Basset Hounds?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-05 03:18

ik heb er zelf geen een, maar ken er wel een aantal, wat spreekt je zo aan in een basset?

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-05 15:41

De uitstraling denk ik Lachen Hoe ze echt qua karakter zijn weet ik dus (nog) niet, daar ben ik dus zo benieuwd naar. Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 01:37

Ik heb er 12 jaar een gehad en het zijn echt fantastische honden, maar: je moet er wel mee om kunnen gaan.
Heel veel geduld en gevoel voor humor is een eerste vereiste voor dit ras. Ze kunnen een hele hoop leren maar daar moet je een hoop voor doen. Ze hebben hele lange oren die makkelijk ontsteken dus een keer per week de oren reinigen met speciale oorcleaner is een vereiste.
Verder moet je altijd oogzalf op voorraad hebben want door hun hangogen raken hun ogen snel ontstoken.

Ze hebben altijd wel kwijl aan hun bek en oren (ook al ze niet bedelen) en een keer met de kop schudden betekend lekkere kledders die zelfs op je muur terecht komen.
Als ze ouder worden kunnen ze behoorlijk gaan stinken, voor wat ik begrepen heb gaat bijna elke Basset stinken op oudere leeftijd. Ze krijgen dan ook een vettige vacht.

Veel schijnen heel moeilijk alleen te kunnen blijven en maken dat door flink loeien kenbaar (niet zo leuk voor de buren). Die van ons kon trouwens prima alleen blijven.
Je kunt er urenlang mee door de bossen dwalen, maar dingen zoals behendigheid en flyball kun en mag je niet doen met zo'n zware hond op zulke korte poten.
Ze worden ook heel snel te dik als je niet uitkijkt en dat is een hele zware belasting bij zo'n bouw.

Als je een goede hebt kun je jezelf geen lievere en socialere hond voorstellen. Het zijn wel echte luilakken Knipoog
Verwacht geen hond die gelijk komt als je roept, als je dat wel wenst kijk dan alsjeblieft naar een ander ras.

En het allerbelangrijkste: Neem contact op met de rasvereniging:
http://www.nbhc.nl/
en bezoek vrijblijvend een paar fokkers en laat je goed voorlichten.
Neem er alsjeblieft geen een uit de handel, dat is echt vragen om erfelijke en vooral ook gedragsproblemen.

Andrea_
Woonplaats: LA Terras Del Sol in het altijd zonnige Belgische San Lanaco

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 13:13

mijn zus heeft momenteel een pup rondlopen van +- 4,5 maanden?
zijn naam is louike (uit te spreken als loewieke) het is een reu en ERG bijterig!!!
schijnen idd slecht te luisteren!!!
hier war foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

dit zou er dan een met stamboom moeten zijn.........vindt hem wel erg snoezig!!!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-05 15:08

Dat hij bijterig is heeft meer met leeftijd (speelsheid!!) en opvoeding te maken dan met het ras.
Bassethounds kunnen heel goed leren luisteren (de mijn heeft zelfs het club GG1 diploma gehad en was de beste van haar groep) maar het kost over het algemeen meer tijd als met bijvoorbeeld een herder en het kost een hoop inlevingsvermogen van de eigenaar.
Kun je ze zover krijgen dat ze luisteren leuk gaan vinden dan zullen ze goed luisteren, krijg je dat niet voor elkaar dan zullen ze de dingen die ze ruiken interessanter vinden.

Leuke hond trouwens!

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 03:13

ThePast03 schreef:
Ik heb er 12 jaar een gehad en het zijn echt fantastische honden, maar: je moet er wel mee om kunnen gaan.
Heel veel geduld en gevoel voor humor is een eerste vereiste voor dit ras. Ze kunnen een hele hoop leren maar daar moet je een hoop voor doen. Ze hebben hele lange oren die makkelijk ontsteken dus een keer per week de oren reinigen met speciale oorcleaner is een vereiste.
Verder moet je altijd oogzalf op voorraad hebben want door hun hangogen raken hun ogen snel ontstoken.

Ze hebben altijd wel kwijl aan hun bek en oren (ook al ze niet bedelen) en een keer met de kop schudden betekend lekkere kledders die zelfs op je muur terecht komen.
Als ze ouder worden kunnen ze behoorlijk gaan stinken, voor wat ik begrepen heb gaat bijna elke Basset stinken op oudere leeftijd. Ze krijgen dan ook een vettige vacht.

Veel schijnen heel moeilijk alleen te kunnen blijven en maken dat door flink loeien kenbaar (niet zo leuk voor de buren). Die van ons kon trouwens prima alleen blijven.
Je kunt er urenlang mee door de bossen dwalen, maar dingen zoals behendigheid en flyball kun en mag je niet doen met zo'n zware hond op zulke korte poten.
Ze worden ook heel snel te dik als je niet uitkijkt en dat is een hele zware belasting bij zo'n bouw.

Als je een goede hebt kun je jezelf geen lievere en socialere hond voorstellen. Het zijn wel echte luilakken Knipoog
Verwacht geen hond die gelijk komt als je roept, als je dat wel wenst kijk dan alsjeblieft naar een ander ras.

En het allerbelangrijkste: Neem contact op met de rasvereniging:
http://www.nbhc.nl/
en bezoek vrijblijvend een paar fokkers en laat je goed voorlichten.
Neem er alsjeblieft geen een uit de handel, dat is echt vragen om erfelijke en vooral ook gedragsproblemen.

Ja

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-05 15:38

Kijk, aan zulke reacties heb ik iets! Heel erg bedankt!!

Als ik een hond zou kopen, dan is het sowieso bij een fokker, heb al teveel gevallen meegemaakt van honden die bij broodfokkers vandaan kwamen, en nee, niet echt positieve verhalen nee

Dat van de oren en ogen dacht ik zelf ook al aan. Oudere honden stinken volgens mij wel vaker, onze eigen hond begint nu ook een beetje te rieken af en toe Bloos, die is nu 14 alweer Lachen Ook een hond met een sterk karakter, daar hou ik wel van. Ik ben niet iemand om flyball etc met een hond te gaan doen, ik wil voornamelijk een hond voor de gezelligheid en lekker struinen door het bos enzo Lachen

Ik denk dat het over een tijdje inderdaad fokkers bezoeken wordt! De site kende ik al vaag, maar ga hem toch maar eens uitgebreid bestuderen OK dan!

Bedankt alvast!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 16:01

Graag gedaan Knipoog
Enne: Wel foto's als er straks een pup is he? Ik ben en blijf Bassetfan!

Cars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-05 19:55

Vroeger hebben we er thuis ook een gehad....
Ik blijf een zwak houden voor dit ras(als ik er een zie lopen moet ik ook altijd even knuffen)........
Ik kan me van onze hond(Boy) nog wel herrinneren dat hij ontzettend dwars kon zijn(tijdens wandeling stil staan en dan niet meer vooruit te branden).
Hij heel hard kon wegrennen(struikelde weleens over zijn oren).
Hard de trap op rennen en dan niet meer naar beneden durven en dan heel zielig gaan loeien( moesten ma en ik hem samen naar beneden dragen want het was ook een enorm fors,gespierde hond).
Kortom een hond met karakter Lovers

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 10:38

Karakter daar houd ik wel van Lachen

Wat is een beetje een gemiddelde prijs voor een Basset? Het hoeft trouwens niet perse een pup te zijn hoor Lachen

Diana_14

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 11:30

De neef van mijn moeder heeft ook een basset.. hij stond op het station en wou de hond aaien, toen zei de vrouw ineens 'pak aan' en duwde de lijn in zijn handen. En de vrouw liep snel weg. Hij heeft de politoe gebeld en mocht hem na zo'n tijd houden. Nu is de hond overal waar hij is Knipoog Haha!

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 15:11

*Tequila* schreef:
Karakter daar houd ik wel van Lachen

Wat is een beetje een gemiddelde prijs voor een Basset? Het hoeft trouwens niet perse een pup te zijn hoor Lachen

Dit soort vragen kun je dus het beste bij de Nederlandse Basset Hound Club stellen.
Ook kun je verschillende fokkers bellen en daar naar vragen.
Bij de rasvereniging hebben ze soms ook opvanghonden die een nieuw baasje zoeken!
Gemiddeld kosten de rashonden zo'n 600-800 euro, de Bassethound zal daar niet veel van afwijken denk ik.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-05 17:36

Mijn buren vroeger hadden een bassethound. Pien. Ze was te lui dat ze liep, moest steeds met een voet naar voren geschoven worden bij het uitlaten.
Voor mij is het geen geschikte hond, want ze zijn te zwaar in de botten, gevoelig voor hernia, en zo supereigenzinnig! Ze luisteren voor geen meter. Het is geen sterk en degelijk ras, maar dat begrijp je al als je naar hun bouw kijkt en de gedrongen voorpoten. Ik moet zelf echt een soort hond hebben dat minstens boven de 10 jaar kan worden.

maar.... ik val als een BLOK voor die honden met hun prachtige lange flaporen, waar ze als puppie bovenop gaan staan als ze niet opletten. En als ik er een tegen het lijf zou lopen bij het zoeken naar een hond...... mogelijk dat ik hem nog mee naar huis neem ook!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-05 19:27

Desiree schreef:
maar.... ik val als een BLOK voor die honden met hun prachtige lange flaporen, waar ze als puppie bovenop gaan staan als ze niet opletten. En als ik er een tegen het lijf zou lopen bij het zoeken naar een hond...... mogelijk dat ik hem nog mee naar huis neem ook!

Haha!

Ze hebben iets Knipoog