epilepsie bij honden

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

moonlight

epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-05 12:07

onze groenedaeler van 4 heeft sinds kort epilepsie...
de eerste keer was op kerstavond, de tweede aanval zes weken later.
de dierenarts heeft ons nu een dagboek gegeven, om bij te houden wanneer hij zo'n aanval heeft...
het probleem is nu dat hij erg agressief wordt, naar andere honden (vreemde) maar ook naar onze eigen honden (we hebben er 4)

is er hier iemand met ervaring, of heeft jou hond het ook.
ik zou er graag meer over willen weten, kan epilepsie agressie opwekken??

Maiske

Re: epilepsie bij honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 14:05

Onze eigen honden hebben het gelukkig nooit gehad. We hebben altijd shows gelopen met onze honden en dan hoor je veel.

Volgens mij heb ik weleens gehoord dat ze hier blijvend hersenletsel aan over kunnen houden en zodoende aggresief kunnen worden naar vreemden en zelf naar hun eigenbaas. Dit is denk ik een beetje afhankelijk van de heftigheid van de aanvallen.

Krijgt hij of zij hier geen medicatie voor? Ik was altijd in de veronderstelling dat het dan tot op zekere hoogte te onderdrukken zou zijn.

Sterkte ermee Ach gut

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-05 22:45

mijn nieuwe hond(en) hebben dit ook niet.
Alleen ik ken er wel iemand misschien ken je wat aan haar vragen?
ze heet rosan op bokt...

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 00:08

ik weet een hele hoop over epilepsie maar dan bij mensen.
mijn zusje heeft het.
van honden weet ik niet wat te doen

MirandaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-05 11:02

Onze hond heeft ook al meerder aanvallen gehad en de laatste keer 2 achter elkaar.. Maar zolang er nog meer dan 2 weken tussen de aanvallen zit krijg je geen medicatie.
Mochten de aanvallen heftiger en sneller op elkaar volgen dan kun je het gaan onderdrukken met medicatie.

Mijn hond wordt nog niet agressief maar ik heb er wel vaker over gehoord dat dat gebeurd idd.. Ik houd mijn hond tijdens die aanvallen (zonder agressie) heel dicht tegen me aangedrukt. Zodat hij zichzelf niet kan verwonden en het vertrouwen van mij krijgt dat het ok is..

Het is gewoon een heel naar gezicht.. maar verder weinig aan te doen.. sterkte

moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 12:53

Maiske schreef:
Onze eigen honden hebben het gelukkig nooit gehad. We hebben altijd shows gelopen met onze honden en dan hoor je veel.

Volgens mij heb ik weleens gehoord dat ze hier blijvend hersenletsel aan over kunnen houden en zodoende aggresief kunnen worden naar vreemden en zelf naar hun eigenbaas. Dit is denk ik een beetje afhankelijk van de heftigheid van de aanvallen.

Krijgt hij of zij hier geen medicatie voor? Ik was altijd in de veronderstelling dat het dan tot op zekere hoogte te onderdrukken zou zijn.

Sterkte ermee Ach gut

hij krijgt nog geen medicatie, omdat ze er niet zeker van zijn of het epilepsie is...
helaas heeft hij gisteren nacht weer een aanval gehad...
nu binnen 3 weken...
de hond was altijd al agressiever ten op zichte van andere honden, dit hebben we met cursus goed in bedwang weten te houden (gg1 zit erop) maar door die aanvallen lijkt het of het helemaal mis gaat...
hij heeft zelfs mijn pup van 8 weken gegrepen...
terwijl een "normale hond" dat niet hoort te doen

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 12:58

ik zou hem wel in de gaten houden, van epileptische aanvallen kunnen ze blijvend hersenletsel oplopen. Daardoor kunnen ze ineens agressief worden,ook tegen mensen en dieren die hun beste vrienden waren...
Ook kunnen ze tijdens de aanvallen in blinde paniek raken en alles grijpen wat er in de buurt is.
Als het niet zeker is dat het epilepsie is zal ik ook laten kijken naar een hersentumor, daar krijg je dezelfde symptomen van.

Ik zou inderdaad kijken naar medicijnen en hem niet buiten het zicht met andere honden laten.

Succes Ach gut

moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 13:00

MirandaB schreef:
Onze hond heeft ook al meerder aanvallen gehad en de laatste keer 2 achter elkaar.. Maar zolang er nog meer dan 2 weken tussen de aanvallen zit krijg je geen medicatie.
Mochten de aanvallen heftiger en sneller op elkaar volgen dan kun je het gaan onderdrukken met medicatie.

Mijn hond wordt nog niet agressief maar ik heb er wel vaker over gehoord dat dat gebeurd idd.. Ik houd mijn hond tijdens die aanvallen (zonder agressie) heel dicht tegen me aangedrukt. Zodat hij zichzelf niet kan verwonden en het vertrouwen van mij krijgt dat het ok is..

Het is gewoon een heel naar gezicht.. maar verder weinig aan te doen.. sterkte

de eerste keer gebeurde het 's nachts, hij was tegen de voerbak aangevallen, en lag met schuim om z'n bek te schokken, mijn vader dacht sdat hij dood ging.... dus toen ze hem op z'n kop hielden viel er een brokje uit z'n bek... we dachten dat hij zich verslikt had...
zes weken later precies hetzelde... alleen dit keer stonden er geen brokken.... ook deze keer gebeurde het 's nachts....
na deze aanval kreeg hij binnen 3 weken de volgende... gisteren nacht....
kun je zo'n aanval aan zien komen... geeft hij het zelf aan...
hij wordt bang van ons tijdens zo'n aanval...

moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 13:03

trisca schreef:
ik zou hem wel in de gaten houden, van epileptische aanvallen kunnen ze blijvend hersenletsel oplopen. Daardoor kunnen ze ineens agressief worden,ook tegen mensen en dieren die hun beste vrienden waren...
Ook kunnen ze tijdens de aanvallen in blinde paniek raken en alles grijpen wat er in de buurt is.
Als het niet zeker is dat het epilepsie is zal ik ook laten kijken naar een hersentumor, daar krijg je dezelfde symptomen van.

Ik zou inderdaad kijken naar medicijnen en hem niet buiten het zicht met andere honden laten.

Succes Ach gut

dank je wel....
ik zal het zeker eens vragen, mijn vriendin zei het ook al...( over een hersentumor...)
hij grijpt onze chico dagelijks en die doet geen vlieg kwaad, hij wordt er heel onzeker door... het is echt heel sneu....
django zit in een kennel, dus daar kan hij niet bij (politie hond) en rossi leeft in z'n bench als ik weg ben..
toch baal ik er ontzettend van, hij was juist zo goed opgeknapt...

Alexandrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-05 17:13

Beste Moonlight,

Ik ken je probleem onze hond heeft het ook, al best lang. Hij krijgt medicijnen en sindsdien gaat het veel beter. hij ging eerder altijd mee als we gingen paardrijden maar toen we in de vakantie merkte dat hij veel minder last had van zijn epelepsie de enige verandering in het dagelijks leven was dat we niet gingen paardrijden. na de vakantie hebben we hem niet meer meegenomen en hij heeft daarna maar 3 aanvallen gehad en dat was na de kerstvakantie. normaal had hij er elke week wel 2 of 3 soms wel meer. hij is veel blijer enzo.

hij krijgt aanvallen door:
-onweer
-vuurwerk
-te druk doen

de medicijnen werken echt heel goed, we hebben ze via de dierenarts gekregen!

ik hoop dat je wat aan mijn brief hebt en als je nog wat anders wil vragen dan moet je het maar even in beestenboel zetten! Tong uitsteken Blond

groetjes alexandrea

moonlight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-05 18:45

Alexandrea schreef:
Beste Moonlight,

Ik ken je probleem onze hond heeft het ook, al best lang. Hij krijgt medicijnen en sindsdien gaat het veel beter. hij ging eerder altijd mee als we gingen paardrijden maar toen we in de vakantie merkte dat hij veel minder last had van zijn epelepsie de enige verandering in het dagelijks leven was dat we niet gingen paardrijden. na de vakantie hebben we hem niet meer meegenomen en hij heeft daarna maar 3 aanvallen gehad en dat was na de kerstvakantie. normaal had hij er elke week wel 2 of 3 soms wel meer. hij is veel blijer enzo.

hij krijgt aanvallen door:
-onweer
-vuurwerk
-te druk doen

de medicijnen werken echt heel goed, we hebben ze via de dierenarts gekregen!

ik hoop dat je wat aan mijn brief hebt en als je nog wat anders wil vragen dan moet je het maar even in beestenboel zetten! Tong uitsteken Blond

groetjes alexandrea

dank je wel,
noah is erg nerveus, altijd al geweest. hij kan ook slecht tegen veranderingen in zijn omgeving.
maar ik hoop toch dat we snel medicijnen krijgen...

bedankt voor je reactie, mocht ik nog vragen hebben hoor je dat....