Dementie bij honden?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RTM

Dementie bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 14:17

Geen idee of dat kan hoor, maar wie weet Haha!

Onze hond is nu 14 jaar oud, is veel ziek geweest (randje van de dood) toen hij pup was en de DA heeft toen gezegd dat hij waarschijnlijk niet oud zou worden. Zijn hele leven is hij heel gevoelig geweest mbt zijn huid en voedsel. Toen hij een jaar of 9 was kreeg hij last van zijn blaas/prostaat en sindsdien leeft hij op een speciaal dieet Lachen Alles gaat nu super. Hij heeft natuurlijk wel wat ouderdomskwaaltjes, zo begint hij staar te ontwikkelen en heeft hij sinds +-3 jaar eigenlijk elke winter wel last gehad van stijve spieren, wat een beetje reumatisch aandoet eigenlijk. Veel pijn, maar met warmhouden, kleine stukjes lopen, masseren ging het wel redelijk. Maar 3 winters terug hadden we eigenlijk het idee dat dat de laatste winter voor hem zou zijn Ach gut Hij was echt zooooo slecht, als het langer had geduurd had hij een spuitje gekregen, want het werd gewoon zielig. Maar de lente en zomer kwamen er weer aan en hij werd weer vrolijk, geen pijn etc etc.

De afgelopen 2 winters is hij echter heel anders, hij heeft geen pijn, springt en rent vrolijk rond, is sowieso echt super te pas, gek doen, met de kat rennen, lekker kroelen etc, net alsof hij weer een pup is. Ook zijn hele gedrag lijkt er weer op, hij is superondeugend, hij begint weer met papier te spelen en te verscheuren, iets wat hij als pup ook veel deed. Net alsof we weer teruggaan in de tijd Haha!

Mijn vraag dus, kunnen honden ook gaan dementeren?

flettie

Re: Dementie bij honden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 14:40

Geen idee. Maar wat bij mensen kan zou toch ook bij honden kunnen voorkomen?
De kat van mijn ouders (17 jaar ondertussen) is ook langzamerhand steeds dover geworden. Roepen helpt niet echt meer maar stampen op de grond nog wel (trilling). Tekenen van dementie heeft hij ook af en toe (om eten zeuren terwijl het net 5 minuten geleden voor zijn neus is neer gezet, naar buiten willen om binnen 1 minuut weer naar binnen te willen om vervolgens binnen 1 minuut weer zeuren dat ie naar buiten wil) maar of dat nou echt dementie is of gewoon bejaarde gemakzucht Verward
Verder heeft hij ook last van zijn botten en spieren ook reuma-achtig (pootjes die steeds schever zijn gaan staan) en erge last van zware oogleden Haha!

RTM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-05 14:54

Snoopy ziet gewoon niks meer omdat het haar maar voor z'n ogen blijft hangen Schijnheilig

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-05 21:25

Ik weet niet of het ooit onderzocht is maar ik zou bijna denken van wel. Nou ja misschien niet dement maar zeker wel vergeetachtig.
Toen mijn hond erg oud aan het worden was merkte je dat echt heel goed.

Als je hem naar zijn mand stuurde en hij moest daar wat langer voor lopen was hij onderweg al vergeten wat hij nou eigenlijk moest.
Hij rende bij mijn ouders altijd de achtertuin in. Dan liet ik hem 100 meter van tevoren los, maar de laatste maande rende hij de helft van de tijd een andere tuin in.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-05 09:48

Ik heb ook wel eens gehoord dat dementie bij honden voorkomt. Er schijnen zelfs medicijnen voor te zijn.