Ik heb een konijn en een cavia gekregen !

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Ik heb een konijn en een cavia gekregen !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 21:36

Als het om dieren gaat, dan doe ik niet aan impulsaankopen.
Maar om dan bijna 10 jaar na te denken voor je een dier aanschaft is misschien wat veel van het goede Clown

Vandaag is het er toch van gekomen:
Ik ben de trotse bezitter van een konijn EN een cavia (en 3 katten) *LOL*

We waren wat aan het shoppen en toen liepen we weer eens langs de dierenwinkel.
Daar kom ik wel vaker om me even te vergapen aan al dat leuke grut, maar ik heb me telkens weten te beheersen (of ik moest er nog 'even' over nadenken).
En ineens viel mijn oog op een geweldig konijn !
Hij is niet echt knap, maar wel superlief Lovers
Hij kwam meteen naar me toe om te kroelen, echt zo'n schatje........
Maar natuurlijk kocht ik hem niet, ik had er immers pas 10 jaar over nagedacht Clown

Eenmaal thuis bleef het beestje maar door m'n hoofd spoken......... ik moest hem gewoon hebben.
Dus weer terug naar de winkel en weer gekeken (die vrouw zal wel gek van me geworden zijn Rolleyes).
Tot mijn mannetje zei dat ik hem dan toch maar moest kopen als ik hem zo leuk vond
Of nog beter: ik had nog een kadootje tegoed voor mijn verjaardag Go jij! Go jij!
Doosje gehaald en Bob (ja, de naam was snel verzonnen, daar doe ik geen 10 jaar over Haha!) in het doosje voor 'transport'.
Wil ik het doosje uit het hok halen, zit zijn vriendje (een cavia) er ook bij *LOL*
Hij wilde blijkbaar bij z'n maatje blijven.
Oke dan, jij mag ook mee !!!

En nu ben ik dus de gelukkige bezitter van konijn Bob en cavia Ad !!!

Ik heb al een paar foto's genomen van toen ze hier arriveerden, binnenkort volgen wat duidelijkere en hopelijk wat meer relaxte foto's Knipoog

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort gaan we een mooi buitenverblijf voor Bob en Ad maken zodat ze bij mooi weer lekker naar buiten kunnen.

Oscar is blij Go jij! Go jij!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 21:56

Dit vind ik echt weer een actie voor jou *LOL*
Maar leuk joh!
Hoe reageren de katten er op?

Weet je dat ik nog getwijfeld heb om een konijn te kopen voor in de klas? Maar waar laat je zo'n beestje tijdens de vakanties. Heb het toen maar niet gedaan want mee naar huis nemen was niet helemaal een optie Haha! Michel vindt één kat en een knol genoeg. Toch jammer Tong uitsteken

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 22:06

Dat is inderdaad wel iets om rekening mee te houden Knipoog
Je kunt hem geen 8 weken in het klaslokaal laten staan
Ik heb eerst aan mijn zus gevraagd of ze er in de vakantie voor wil zorgen, en dat wil ze gelukkig wel doen.
Dat was wel een soort 'voorwaarde' voordat we tot koop overgingen, je kunt ze tenslotte niet aan hun lot overlaten.

De katten:
Homer: heeft het van een afstandje bekeken, heeft z'n neus opgetrokken en besloten dat het best wel eng is Clown
Bartje: is niet zo snugger en heeft het even aangezien, om vervolgens te concluderen 'dat het blijkbaar zo moet zijn'
Oscar: is erg nieuwsgierig en heeft al een paar keer met ogen als schoteltjes voor de kooi gestaan.
Die vertrouw ik dus voor geen meter Knipoog

De kooi staat dichtbij en we houden het in de gaten, ze mogen er ook niet bij als we niet direct in de buurt zijn.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:47

ik vind het konijn ook wel erg mooi hoor.
heb je die cavia nou gratis gekregen???

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:48

Gefeliciteerd Oscar, als ik het goed zie heb je een blauw Hollandertje gekocht. Echt leuk.
En de caaf ook Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:50

Wat leuk! Je hebt 10 jaar moeten wachten, maar dan heb je ook een mooi beestje Haha!

Hopen dat het goed gaat met de katten.. Mocht je problemen hebben met vakanties, kunnen wij nog wel een konijn plaatsen Knipoog

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 22:52

Mijn kat gaat gezelig mee eten uit t bakje van de cavia,
Cavia vind t maar zo zo...
Maar ja de kat is vanaf 2 weken oud opgegroeid in cavia kooi met zijn broertje want mama was weg dus hij vind t dood normaal dat daar eten staat en dat dat dan groen voer is intreseert hem niet het is eten.
Maar ze zij zeer leuk en vooral lief!

Chica

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:23

Onze katten en honden zijn met kleine knaagdiertjes niet zo vertrouwt heb ik gemerkt nadat ik een stelletje rattebakjes (letterlijk Haha! ) in huis had gehaald.
Ik heb ze dan ook apart moeten zetten, dacht eerst ook dat het wel goed ging maar pas in de nachtelijke uurtjes dansen de katten hier op tafel Knipoog Haha!

Mo, ze zien er super knuffelig uit... ik wil ook weer! Lovers
Maar gok dat mijn hubbie mij er dan echt uit gaat zetten Tong uitsteken

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:28

Bedankt voor jullie leuke reacties !
Ik ben nog helemaal hyper, ben zooooo ontzettend blij met m'n schatjes, ik lijk wel een kleuter *LOL*

Billy, jij bent een kenner ? Knipoog
Mooi zo, dan heb ik je even nodig Haha!
Ik had het vermoeden dat het een Hollandertje was, en volgens de mevrouw van de dierenspeciaalzaak was dat ook zo.
Nu kunnen ze me best wat wijsmaken hoor, ik weet wel wat van konijnen, maar niet zoveel om te kunnen beoordelen of een konijn helemaal raszuiver is oid.
Eigenlijk doet het er ook niet toe (ik heb hem voor de lief *LOL*), maar ik vind het wel heel erg leuk om er wat meer over te weten

Vroegah, toen ik voor mijn ex-werkgever vaak op knaagdierenbeurzen en shows stond, liep ik ook vaak bij de konijnen langs.
Ik dacht dat Hollandertjes over het algemeen een wat fijner kopje hadden ?
Het beeld op de foto vertekent ook een beetje omdat ik Bob wat ongunstig 'geschoten' ( Bloos! ) heb.
Ook zijn brede witte 'bles' maakt zijn koppie wat anders, bijv. van de zijkant toont hij veel fijner.

Tell me, ik wil er alles over weten Haha!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:31

Leuke nieuwe aanwinsten Oscar Lachen.

Die cavia ziet er nog erg jong uit.

Wel gezellig zo voor ze, met zn tweetjes Lachen.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:32

gaaaf joh Haha!
mooie diertjes Haha!
xxiezz

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-05 23:42

Eehhm, ik kan het op de foto's niet goed zien, maar als Bob nog jong is, is het koppie nog vrij breed. Later als ze groter worden wordt het koppie in verhouding wat smeller.
Wat ik weet is dat je Hollanders hebt in 2 maten, middenslag en dwerg, en dit is duidelijk een middenslag gezien de oren Haha!
Op www.konijnen.be staat een overzicht van rassen, daar staat bij de kleine rassen de Hollander bij.
Voor de rest is er ook veel info te vinden op www.konijnen.nl
Ik heb zelf Hangoordwergen, een Franse Hangoor en een kleurdwerg, dus in Hollandertjes ben ik niet zo thuis Tong uitsteken

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-05 23:54

Bedankt voor je info, Billy !
Bob is nu ongeveer 3 maanden oud.
Omdat de eigenaresse van de winkel hem niet zelf gefokt heeft, kon ze het niet op de dag nauwkeurig zeggen (hoeft ook niet Knipoog), maar dit is ongeveer zijn leeftijd.
Voor zover ik het kan beoordelen is hij voor een Hollandertje inderdaad vrij groot / grof uitgevallen *LOL*

Inowa, ik heb de cavia gewoon afgerekend Knipoog
Ik had mijn oog al laten vallen op een leuke rood/witte pleeborstel, maar blijkbaar had Ad de voorkeur van Bob Haha!

Apple, de cavia schijnt tussen de 8 en 9 weken oud te zijn, inderdaad nog een jonkie.
In zijn verblijf zaten ook nog 2 iets jongere cavia's, die waren nu 7 weken oud.
Ze waren ook echt nog een heel stuk kleiner, echt van die kleine baaltjes met foute kruintjes op hun rug *LOL*
Ik ga meteen even op de sites kijken !

Sjoert, ik weet je te vinden Knipoog

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 09:53

anders heb je ook nog de site van de hollanderclub. Dat is òf www.hollanderclub.nl òf www.hollanderclub.tk Het is een van de 2 en ik zie hier niet zo gauw hun clubblad liggen (vriendje lief is namelijk hollandergek).
Enne ik zou caviavoer en konijnenvoer in dezelfde voerbak doen. Want ik heb hier ook een sukkel van een caaf tussen 2 konijnen inzitten (ok hij ligt er weleens bovenop Bloos ) en ik doe dat ook zo. Want een caaf is toch die vitamine C nodig

Enne ze zijn echt leuk!

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:13

Leuk, gefeliciteerd! Lachen. Wat je qua voer kunt doen is een konijnenkorrel kiezen (bijv. HopeFarms). En dan de cavia met een vitamine tabletje van 50mg de vitamine geven. Je kunt je konijn beter geen caviavoer geven. Het teveel aan vit. c plassen ze uit, maar op den duur kan het toch een probleem gaan vormen. En wat betreft de kooi, voor een konijn is deze niet heel erg groot. Dus is het wel verstandig om hem een uurtje of meer per dag even los te laten, Lachen. Veel succes ermee!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:26

Oscar schreef:

Sjoert, ik weet je te vinden Knipoog

Daar was ik al bang voor Knipoog

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 11:42

Leuk joh! En die namen: Ge-wel-dig!!!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 13:42

En weer bedankt voor de info en voor de goede tips !
Het verschil in voerbehoefte (met name de vitamine C voor de cavia) is mij bekend, het is alleen even uitvogelen wat de meest practische oplossing is Knipoog
Ik ga gewoon wat dingen uitproberen en dan kijken wat het handigst werkt.

Eljubo, Bob mag inderdaad gerust 'los', de hele dag in zo'n hok zitten is ook niks.
Voor Ad gaan we een inklapbare constructie maken (een soort ren die ook weer ingeklapt kan worden) zodat hij ook lekker kan rennen.
Ik heb de grootste kooi gekocht die er te vinden was, nl. 1,20 mtr. bij 80 cm.
Er waren nog wel wat grotere hokken, maar die waren niet geschikt voor binnen........ voor binnen wil ik echt alleen een plastic bak hebben, hout gaat zo stinken Knipoog

Als het straks wat mooier weer wordt dan mogen ze ook naar buiten, we gaan een mooie ruime ren maken waar ze lekker in kunnen dollen.
Als het lukt om de tuin 'konijnproof' te maken (lees: zodat hij niet kan ontsnappen Knipoog) mag Bob ook wel los in de tuin.
Onze tuin bestaat uit een flink stuk zitplaatst (ca. 6 x 4 meter), gevolgd door een tuin met planten.
Voor Ad gaan we een soort dwarsbalk maken zodat hij op de houten plaats kan spelen, ik durf hem niet gewoon los in de tuin te laten want dan ben ik veel te bang dat ik hem kwijtraak in ons mini-oerwoud *LOL*
Bovendien zou hij door een kat gegrepen kunnen worden, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nog even checken of er geen schadelijke planten in onze tuin staan, en natuurlijk even mooi weer afwachten.
Ik denk dat ze wel een aardig leuk leventje gaan krijgen Knipoog

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 14:03

Wat een leukerds zeg!
Ik hoop voor je dat het een dwerg Hollandertje wordt, anders heb je een best grote gekocht. Knipoog

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:45

Oscar schreef:
En weer bedankt voor de info en voor de goede tips !
Het verschil in voerbehoefte (met name de vitamine C voor de cavia) is mij bekend, het is alleen even uitvogelen wat de meest practische oplossing is Knipoog
Ik ga gewoon wat dingen uitproberen en dan kijken wat het handigst werkt.

Eljubo, Bob mag inderdaad gerust 'los', de hele dag in zo'n hok zitten is ook niks.
Voor Ad gaan we een inklapbare constructie maken (een soort ren die ook weer ingeklapt kan worden) zodat hij ook lekker kan rennen.
Ik heb de grootste kooi gekocht die er te vinden was, nl. 1,20 mtr. bij 80 cm.
Er waren nog wel wat grotere hokken, maar die waren niet geschikt voor binnen........ voor binnen wil ik echt alleen een plastic bak hebben, hout gaat zo stinken Knipoog

Als het straks wat mooier weer wordt dan mogen ze ook naar buiten, we gaan een mooie ruime ren maken waar ze lekker in kunnen dollen.
Als het lukt om de tuin 'konijnproof' te maken (lees: zodat hij niet kan ontsnappen Knipoog) mag Bob ook wel los in de tuin.
Onze tuin bestaat uit een flink stuk zitplaatst (ca. 6 x 4 meter), gevolgd door een tuin met planten.
Voor Ad gaan we een soort dwarsbalk maken zodat hij op de houten plaats kan spelen, ik durf hem niet gewoon los in de tuin te laten want dan ben ik veel te bang dat ik hem kwijtraak in ons mini-oerwoud *LOL*
Bovendien zou hij door een kat gegrepen kunnen worden, en dat is natuurlijk niet de bedoeling.
Nog even checken of er geen schadelijke planten in onze tuin staan, en natuurlijk even mooi weer afwachten.
Ik denk dat ze wel een aardig leuk leventje gaan krijgen Knipoog

Leuk joh, zo te horen hebben ze het goed getroffen bij jou! Lachen Haha!

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-05 17:42

Mag ik jullie nog even lastigvallen met een paar foto's ? *LOL*

Bob kan ondertussen de piaffe en passage, en over een paar dagen hoop ik Ad helemaal zadelmak te hebben Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Annelou, ik heb zo'n vaag vermoeden dat Bob geen dwerg is Knipoog
Als ik zo eens zie wat hij vandaag al opgegeten heeft, dan verwacht ik eerder een transformatie naar een Vlaamse Reus Haha!

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 18:56

hmm, je zou bang moetne zijn dat de cavia wordt gegrepen door een roofvogel Knipoog ( dat wens ik hem natuurlijk niet toe Knipoog )

Volgens mij ben je een goede mama Haha!

Mickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 21:22

Leuk joh dat je jullie oerwoud ook tot hun speelplaats heb gemaakt Knipoog

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 22:00

Hahahaha ze zijn gaaf hoor! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 00:20

Haha wat een schatjes! (En het lijkt erop dat Bob Ad al aan het zadelmak maken is! hahahaha!) Veel plezier ermee.