Voedster maakt nest, geen dekking vooraf geweest..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Voedster maakt nest, geen dekking vooraf geweest..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:19

Toen ik vanochtend bij de buitenren van Nina en Nijn kwam zag ik allemaal pluishaar op de grond. In het binnenhok zag ik een heus nest, helaal in een hoekje, grote bult hooi, met daarin allemaal haar in een 'kommetje'
Dus echt de voorbereiding op een nest jongen.

Dit is niet mogelijk, Nijn en Nina zijn 2 voedsters en hebben altijd zo gezeten, een ram is er niet aan te pas geweest.
Ik weet ook niet precies wie het gedaan heeft, of dat ze het samen hebben gedaan, maar ik verdenk Nina er van, die was gisteravond al continu bezig met hooi slepen, i.p.v het op te eten.
Ook is zij degene die het meeste binnen zit nu.

Maar waar komt dit gedrag vandaan ? Of kan het ook zo zijn dat ze gewoon een warm nest tegen de kou maken ? ( vind het zo raar dat het dan echt zo'n klein kommetje haar is )

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 13:23

Is het niet zo dat voedsters ook zulk gedrag kunnen vertonen, wat bij paarden "hengstig" heet? Ik weet niet hoe dat bij konijnen heet.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 13:29

Bij konijnen heet het bronst.
Sja ik weet niet, heb eigenlijk niet eerder meegemaakt dat ze nestgedrag gingen vertonen zonder dat er gedekt is.
Maar misschien is ze wel schijnzwanger ofzo...
Laatst bijgewerkt door SANEX op 20-01-05 14:13, in het totaal 1 keer bewerkt

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:01

Een konijn kan ok schijnzwager zijn net zoals een hond. Of welk ander dier. Hoe lang heb je ze al?? en weet je zeker dat dat andere konijn echt een vrouwjte is en niet een Rammelaar???

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:16

Ik heb de ene voedster nu zo'n 2,5 jaar, en de andere ( die volgens mij het nest heeft gemaakt ) heb ik bijna een jaar. Opzich is zij nu op een hormonale leeftijd, dus daar zou het mee te maken kunnen hebben.
Ik heb ze beide van kleins af aan, en ze zitten ook al bijna een jaar bij elkaar.
Dus mocht die ene een ram zijn had ik dat echt eerder doorgehad, dan hadden ze niet al een jaar liefelijk bijelkaar gezeten Knipoog

Ik heb al mn hele leven konijnen, van beide geslachten, maar heb nog niet eerder meegemaakt dat ze zonder reden een nestje gingen bouwen

shirley23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:18

Zoals je zelf ook al zij. Misschien komt het omdat ze nu op en bepaalde leeftijd zit. En schijnzwager kan gebeuren. Misschien te veel hormonen of zo. Nergens druk om over te maken. Gaat volgens mij vanzelf wel weer over.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 14:19

Sja dat is eigenlijk ook het enige dat ik me bedenken kan, dat die ene nu geslachtsrijp begint te worden en misschien een iets te hoge homonenboost in dr lijf heeft

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:31

Mijn konijn heeft dat ook gehad vroeger, regelmatig zelfs. Het is als een soort bronst. Bij ons kwam er toen regelmatig een wild mannetje konijn even gluren inde tuin. Dan is het toch eens raak geweest en heeft ze een nestje gehad. Maar ze deed het beslist ook zonder zwanger te zijn. Tis normaal hoor. Lachen

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 17:22

mijn konijnen doen het braaf elk jaar.
heel enthousiast gaan ze een nestje maken, proppen er haar in wat ze van hun buik af plukken en zijn een paar dagen super sjaggerijnig!

ik laat zo'n nestje altijd gewoon zitten, na een week weten ze dat ze helemaal niet zwanger zijn en breken ze het zelf weer af.

gewoon een soort van schijnzwanger dus, heeft te maken met de temperatuur, als die nogal wisselt van laag naar hoog dan doen heel veel konijnen dat. helemaal niet erg, laat het nestje gewoon zitten en houdt er rekening mee dat ze dan best wel sjaggerijnig kunnen zijn..

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 19:38

op onze vorige wei dat konijn deed dat ook maar ze wilt gewoon jongen maar dat wilt niet zeggen dat ze er gaat krijgen
(die van daar is ondertussen al gedekt en heeft 2 jonkies) Knipoog