Cavia met koliek?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Palmpje

Cavia met koliek?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 00:08

Wat ik vandaag weer hoorde?! het caafje van esther (knabbel of babbel ik weet t niet meer precies) had vorige nacht een gevalletje van koliek Ach gut Maar dankzij het dappere nachtelijke ingrijpen van Heike en Esther is ie weer gered en loopt ie weer vrolijk met zijn maatje in de de kooi rond te redden en te piepen. Hartstikke bedankt dames!!!! OK dan!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:15

Topic verplaatst van AM naar BB aangezien het over (huis)dieren gaat. Lachen

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:27

Koliek bij een cavia? Daar heb ik nog nooit van gehoord? Wat houd dat in?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:38

'Koliek' is de verzamelnaam voor allerlei soorten buikkrampen. Zelfs een mens kan koliek hebben. Knipoog

Esther v

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 14:08

dat is idd zo. Als de darmen van een cavia stil gaan liggen moet je er snel bij zijn. Ze kunnen er erg snel aan dood gaan. Het was mijn cavia, knabbel. Gelukkig maakt ie het weer goed. Heike is met me mee geweest naar de da. Dat was echt heel fijn. OK dan! Ik had er ook nog nooit van gehoord. Maar weet nu uit eigen ervaring dat dat helaas wel bestaat.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:54

Hmm ik wist niet dat je dat bij een cavia ook koliek noemde, maar dan weet ik het nu Lachen

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 17:12

yup, de darmen zijn een cruciaal punt bij die beestjes! Maar gelukkig is ie er weer bovenop gekomen door het snelle optreden van jullie!

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 18:50

Ik heb weer wat bijgeleerd. Het blijkt dat Cavia's een zelfde soort werking van de darmen hebben als paarden. het gebit is ook nog vrijwel hetzelfde. Ze kunnen ook haken krijgen en die tanden groeien ook door. Ze hebben dezelfde bijbeweging. Dus maar een eetlepel voer per dag en de rest hooi.

De darmpjes waren stil gelegd. Dat doet een caaf blijkbaar nogal snel. En dan komen ze in een cirkeltje en dat komt dan weer niet goed. PEN syndroom ofzoiets? Caaf s gaan ook heel snel achteruit.

Maar goed. Caaf weer beter en mij kat nu ziek..