Hamster natte haren op de rug,rode huid, sloom...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Hamster natte haren op de rug,rode huid, sloom...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 22:44

Dacht ik eerder dat Meuk zo sullig was geweest met zn rug onder het tuitje van de drinkfles te hebben gezeten en daardoor nat geworden was, heb ik nu het idee dat er iets niet klopt.

De haren op zijn rug in de buurt van zn schouderbladen zijn de laatste 3/4 dagen aldoor nat. De huid eronder is een beetje rodig.
Ook vind ik hem wat sloom voor zijn doen.
Hij is plotseling verhuist van slaapplek, sliep hij eerder nog in een grote bult papier onder zn plastic huisje, ligt hij nu zonder enige bescherming naast zn loopradje, gewoon zo op de bodembedekking.

Vervelende is dat hij zich niet laat pakken, ik heb hem opgehaald bij een meisje die er bang voor was en niet wist wat ze er mee doen moest.
Hij was toen doodsbenauwd en liet zich ook niet zien.
Hij is nu wel zodanig handtam geworden dat hij op mn hand gaat zitten als ik hem wat lekkers geef, en zich ook wel laat zien, maar echt optillen is een ramp. Je kan hem niet echt vasthoudenom te controleren

Iemand bij deze beschrijving enig idee wat het kan zijn ?
Zelf heb ik het idee dat hij misschien wel jeuk heeft en aan het tuitje schuurt, ik heb hem namelijk wel onder het tuitje zien zitten afgelopen week.
Door het tuitje kan het best wel eens rood geworden zijn...

het is maar iets wat ik bedacht heb hoor

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 22:51

Krabt hij veel?
Misschien zit er iets in zijn zaagsel,
en zou je zijn hok eens goed kunnen verschonen om te kijken of het dan beter gaat.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 22:53

Hok is pas verschoond, hij krabt verder niet, meer dan enkel een wat rodere huid is het ook niet ( geen schilfers,korstjes o.i.d )

_Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 23:11

Probeer het flesje eens te vervangen door een bakje? kun je kijken of het daaraan ligt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:02

Als hij zomaar ergens gaat liggen slapen, onbeshcut, dan is er denk ik wel iets aan de hand. Een hamster zal dat namelijk niet snel doen, tenzij hij erg oud/ verzwakt is. Misschien zijn z'n laatste dagen aangebroken? Ach gut

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 11:25

Probeer of je schilfers of andere afwijkingen aan de huid kunt ontdekken.
Het flesje even weghalen en een bakje neerzetten om te kijken of de klachten op de rug dan verdwijnen.
Hij eet en drinkt verder wel goed?
Heb je ook een idee hoe oud het beestje is?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 12:04

Ik ben er gister achtergekomen wat het probleem was. Ik had een nieuwe bodembedekking en die is voor mn hamster waarschijnlijk te scherp. Het zijn kleine houtvezels, ik denk dat het hem prikte.
Ik heb gisteravond nog de bodembedekking verwisseld naar gewoon zaagsel en hij was meteen weer blij en actief.
Eten deed hij zowiezo nog goed. Ik heb het flesje idd maar even verwijderd en veranderd voor een bakje.
Ga het nog even aankijken, maar denk dat het wel weer goed komt zo

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 15:19

Gelukkig maar!
Houd het wel even in de gaten dat er geen ontsteking achter weg komt. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:35

Gelukkig maar! Lachen

Toch vind ik het raar dat hij dan juist wel op die houtjes gaat liggen.. Scheve mond

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 23:19

Ja dat vond ik ook wel apart, maar ik denk dat hij liever erop lag, dan zich helemaal erin te graven...

Inmiddels ligt hij met een bult zaagsel en papier weer goed verstopt in zn huisje enheeft hij zn training ook alweer gedaan ( als een idioot het renrad door Haha! )

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 16:35

Hmz, het gaat dus toch niet goed...

Meuk bleef kriebelen en liet zich gister zelfs gewoon omvallen,rollend van de jeuk... de rodige vlek op zn rug is een kale plek geworden met wat schilfers ( moest meteen aan Henkie van An en mies denken )

Heb er gister wat Acederm erop gesmeerd maar vanmorgen waren er al 2 kale plekken.
Meteen de DA gebeld, ik kan vanavond druppels voor schruft ophalen.
Als dit niet werkt moet ik toch maar even langskomen, ik legde namelijk uit dat Meuk alles behalve handtam is. Hij wil wel op je hand zitten als je wat pitten erop hebt, maar vasthouden is een ramp, hij wurmt zich razendsnel uit je handen.

De assistente overlegde het met de DA en deze zei dat hij naar de beschrijving dacht aan schurft, en mocht het dus met die druppels niet over gaan, moet ik toch even langskomen voor haaronderzoek ( op parasieten e.d )

Pff, het zit dus niet mee, heb juist dinsdagavond nog tegen de DA gezegd, toen ik daar met Olijfje ( zieke cavia ) was voor controle en hij gezond werd verklaard : "Nou, bedankt maar weer en tot niet al te snel ziens hoop ik"

Hij antwoordde nog met : "nee, maar als er wat is staan we altijd voor je klaar"

Grrr... 2 dagen gaat het goed met mn dieren... 2 dagen... en ik kan alweer naar de DA

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:38

ik heb dit ziektebeeld vaker gezien bij hamsters, die zijn allemaal vrij snel overleden. Is zijn kontje ook nat of alleen zijn schouders?

Het heeft zelfs een naam, zal eens voor je zoeken

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:39

Dit was m:

Natstaart:
Natstaart is een besmettelijke ziekte dat kan ontstaan door bijvoorbeeld een plotselinge verandering in de omgeving. Soms is er verlies in de conditie van de vacht, geen interesse in het voedsel en de hamster is lusteloos. Na deze symptomen is er een waterige diarree. De dierenarts kan deze ziekte wel behandelen, maar vaak heeft het een dodelijke afloop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:43

Esme_27 schreef:
Dit was m:

Natstaart:
Natstaart is een besmettelijke ziekte dat kan ontstaan door bijvoorbeeld een plotselinge verandering in de omgeving. Soms is er verlies in de conditie van de vacht, geen interesse in het voedsel en de hamster is lusteloos. Na deze symptomen is er een waterige diarree. De dierenarts kan deze ziekte wel behandelen, maar vaak heeft het een dodelijke afloop.

Aangezien de symptomen die ze aangeeft denk ik niet dat het natstaart is.. Bovendien zou hij dan al lang zijn overleden..

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:53

ik hoop dat dit het niet is idd.
Maar mijn vorige hamster kreeg dus ook natte schouders en rug.. en ging dood

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 16:58

Maar natte schouders en rus is heel wat anders dan natstaart hoor! Knipoog Natte schouders en rug komt vaak voor bij oudere hamsters, omdat ze zichzelf niet zo goed meer kunnen wassen.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 18:56

Nee het is absoluut geen natte staart/ wet tail , dan had ik het wel geweten, dan is nl de kont/staart ook helemaal vies/glibberig en nat ( vandaar ook die naam ) en zijn ze binnen de korste keren de pijp uit als je dr niks aan doet.

Zelf denk ik ook dat het of een parasiet of schurft is. Zn rug is nu ook niet meer nat, ik heb het flesje uit de kooi, het natte kwam dus van het schuren tegen het drinktuitje aan. Z'n rugje is rood en begint dus wat kale plekken te vertonen, het is een beetje rimpelig.
Ik ga straks de druppels ophalen en dan maar kijken of het werkt

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 21:26

Kom ik bij de DA, krijg ik een doosje dat me erg bekend voorkomt...
Ik zei: Volgens mij heb ik dezelfde druppels 4 weken geleden voor Olijfje gekregen, zou ik die ook kunnen gebruiken voor de hamster ? Beetje onzinnig om 2 van die flessen in huis te hebben terwijl ik die andere nog lang niet leeg heb.
De assistent keek even in de computer, en ja het bleken dezelfde te zijn. Ik kon dus gewoon het spul wat ik thuis heb nog gebruiken.
Weer een meevallertje dus, kreeg een spuitje mee en de dosering, en kon wer gaan.

De dosering is echt inimini, je moet 0.5 ml gebruiken voor een kilo... Meuk weegt ongeveer 75 gram... dus reken maar uit Tong uitsteken
Ik heb het hem vanavond meteen gegeven, tot mijn verbazing ging dat erg goed en bleef hij rustig op mn hand liggen.

Ik heb op zn kale rimpelplekje Korean ginseng creme gesmeerd, dat heb ik ook bij Olijfje's wonden gebruikt en daarvan blijft het wat zachter, en groeit het haar weer snel terug.

Hopen dat het goedkomt, moet elke week die druppels geven, als het over 3 weken nog niet over is moet ik met hamster langskomen.
Maar als ik heb gezien hoe snel dit spul bij Olijfje werkte, moet dit haast wel goed komen