Is een konijn van 5½ te oud voor eerste nestje?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Matthanja

Is een konijn van 5½ te oud voor eerste nestje?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 14:06

Eigenlijk zegt het onderwerp al genoeg.

Is een konijn van 5½ jaar te oud?

Het lijkt mij zo leuk om een nestje van mijn 2 flappies te hebben.

Afbeelding

Afbeelding

Inmiddels is het kleine konijntje nog groter dan het grote konijn.

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:09

Ik heb geen verstand van konijnen, maar ik vind het vrij oud voor het eerste nestje. Of heeft ze al eerder een nestje gehad?

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-05 14:37

ze heeft nog nooit eerder een nestje gehad.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 14:43

mijn konijn had ook aan 5 jaar haar eerste nestje, ging perfect!

chera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-05 16:30

Nee 5 jaar is echt te oud, het kan goed gaan, uitzonderingen heb je namelijk altijd.
Maar ga er maar vanuit dat wanneer het eerste nest op 5 jarige leeftijd moet komen, dat je hierdoor je voedster verliest.

Maaruh, heel ander vraagje, waarom wil je perse een nest hebben?
Die Hollander is die genummerd? en dat andere konijn, wat brengt die voor waarde met zich mee voor het huidige konijnen bestand?
Al was je voedster jong genoeg, dan nog zou ik het afraden, opvangcencentra zitten al vol genoeg met rammelbakken.

Chera

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 09:30

5 jaar is inderdaad te oud. En er zijn al genoeg konijntjes ( zie www.opvangfranky.nl ).

Offtopic: He, Chera jij ook hier! Ik ben de Eljubo van het konijnen Pb Tong uitsteken

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 16:46

Ja, ik zou ook eerst in die opvangcentra eens gaan kijken voor ik er gepland nieuwe ter wereld zet. Er zitten er zoveel, de stakkertjes.
5 jaar is misschien iets riskanter, maar niet dat ze allemaal sterven ofzo. Heb genoeg oudere konijnen een perfect nestje zien krijgen. Het ligt alleen hoe je je konijn verzorgt, daar gaan er veel aan dood. Lachen

chera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 20:36

Astragirl schreef:
Ja, ik zou ook eerst in die opvangcentra eens gaan kijken voor ik er gepland nieuwe ter wereld zet. Er zitten er zoveel, de stakkertjes.
5 jaar is misschien iets riskanter, maar niet dat ze allemaal sterven ofzo. Heb genoeg oudere konijnen een perfect nestje zien krijgen. Het ligt alleen hoe je je konijn verzorgt, daar gaan er veel aan dood. Lachen

Maar dat was dan vast niet het eerste nest.

Citaat:
Offtopic: He, Chera jij ook hier! Ik ben de Eljubo van het konijnen Pb

Zo kom je elkaar overal tegen he Knipoog

Chera

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 22:09

Hmmm opvangcentra hier... opvangcentra daar... hier zit er nergens 1 in de buurt.

Ik weet al diverse adressen die een konijntje willen... woon vlakbij Steenwijk.

Ik wil dit jaar ook eens nestje van dat rammetje met mijn japanner en weet genoeg mensen en anders houden we ze (ubergrote ren).

Ik vind 5 en half redelijk op een leeftijd, maar als ze gezond is... ik heb vaker gezien dat het goed ging als het konijn in goede conditie verkeerd en ik zag haar vanmiddag en zag er goed uit Haha!

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 12:07

Geplaatst: 18-01-05 19:36

--------------------------------------------------------------------------------

Astragirl schreef:
5 jaar is misschien iets riskanter, maar niet dat ze allemaal sterven ofzo. Heb genoeg oudere konijnen een perfect nestje zien krijgen. Het ligt alleen hoe je je konijn verzorgt, daar gaan er veel aan dood.

chera:
Maar dat was dan vast niet het eerste nest.

jawel hoor, 6 kerngezonde kleine nijntjes, ligt eraan hoe je ze verzorgt zoals al gezegd.

chera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 21:33

Nou ja dan doe je het toch, ik zou het er niet op wagen ik houdt misschien wel iets te veel van mijn dieren.

Voor een jonge voedster is het al een hele ervaring en kan er van alles fout gaan, en dan waag je de gok bij een ouder dier waarbij het hele achterste gedeelte al helemaal vast zit, het heeft verder dus niet veel met de verzorging te maken maar meer met het bottengestel.

En idd uitzondelingen heb je altijd, helaas blijven dat altijd uitzonderingen

Chera

Jokonootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:39

ik heb even wat van konijnen.nl afgehaald... want ik hoop ten zeerste dat je het niet doet... En dat je even flink nadenkt....

Mensen die konijnen houden vergeten nog weleens dat konijnen in de natuur prooidieren zijn. Als prooidier zullen wilde konijnen nest na nest werpen, om hun soort in stand te houden tussen de roofdieren. Dit werkt perfect in de natuur, maar voor het huiskonijn betekent dit teveel ongewenste konijnen.

Konijnen bereiken tussen de 3 en 6 maanden de seksuele volwassenheid. Het verschil tussen een konijn en een ander zoogdier is dat het vrouwtje ovuleert nadat ze door het mannetje gedekt is (zogenaamde geïnduceerde ovulatie). Alleen dán produceert ze een eitje. Dit betekent ook dat ze drachtig kan (en waarschijnlijk zal) worden binnen 24 uur na het werpen van een nest, als het mannetje nog in de buurt is. Je kunt je voorstellen dat dit heel belastend is voor de gezondheid van het vrouwtje...

Als het konijn te jong is om moeder te worden, dus jonger dan 6/7 maanden, is de kans groot dat er problemen ontstaan tijdens zwangerschap/werpen. Verder kunnen altijd de volgende problemen zich voordoen:

Ze kan in de war zijn, en geen nest bouwen voor haar baby=s, waardoor die doodgaan door kou of ellende.

Haar melk kan niet komen, of ze zal ze niet willen voeden, het aan de mens overlatend ze met de hand te voeden. Het sterftecijfer onder met de hand gevoede konijntjes is zeer hoog.

Indien de vader groter was dan de moeder, kan ze problemen krijgen tijdens de geboorte, en de baby=s zouden kunnen sterven.

Als de moeder niet echt gezond was, kan ze ziek worden van de stress van de zwangerschap en de geboorte.

Als je er voor kiest met je konijn te fokken, wat ga je dan met de 4 tot 12 baby=s doen die ze heeft gekregen? Denk je dat het lukt een goed, liefdevol tehuis voor allemaal te vinden? En als dat niet lukt, ben je dan bereid 8-10 jaar goed voor ze te zorgen (inclusief sterilisatie en/of castratie)? Voor ieder konijn dat òf per ongeluk òf gepland wordt geboren, sterft er een konijn in een asiel, omdat het baby-konijn wat jij hebt laten komen een plek in beslag neemt van een asiel-konijn. Dus, voordat je gaat fokken: ga eens naar een asiel in je omgeving om de konijnen te zien die wanhopig zitten te wachten op een nieuwe baas/bazin. En bedenk je dan dat ook deze konijnen eens schattige baby'tjes zijn geweest, maar gedumpt zijn toen ze ouder werden...

Het beste wat je kunt doen voor je konijn, voor konijnen in het algemeen, is laten steriliseren of castreren. Vrouwtjes kunnen langer leven, omdat je daarmee de kans op baarmoederkanker wegneemt. Je gecastreerde konijn zal zich veel minder agressief gedragen, niet meer sproeien, de konijnenbak-gewoontes zullen betrouwbaar worden, en het belangrijkste: het zal ongewenste nesten voorkomen, dus hij kan samen met een vrouwtje leven!

en nog even eens stukje:

Vraag: Ik wil met mijn vrouwtjeskonijn fokken. Ik begrijp dat er gevaar voor kanker bestaat bij ongesteriliseerde konijnen. Als ik wacht met steriliseren tot ze baby=s gehad heeft, zal dit uitstel haar verwachte levensduur dan verkorten?

Antwoord: Wachten met sterilisatie van je konijn tot ze baby=s heeft gehad zal waarschijnlijk haar verwachte levensduur niet verkorten. Het zal echter wel de levensduur verkorten van enkele geweldige konijnen die je nooit gekend hebt. Want:

Stel dat jouw konijn zeven baby's krijgt. Zeven van jouw vrienden hebben een plek en nemen een konijntje. Dan hebben jouw zeven konijntjes een goed tehuis. In plaats daarvan hadden zeven konijnen die in asiels zitten te wachten gered kunnen worden. Die misschien afgemaakt moeten worden omdat niemand ze wil....Moeten wij, konijnenliefhebbers, niet alleen de verantwoording nemen voor onze eigen huisdieren, maar ook voor de minder fortuinlijke dieren die in een asiel zitten te wachten?

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-05 23:50

Zo heb ik er nou nooit over nagedacht. Maar die kleine flappies zijn natuurlijk veel schattiger dan zo'n konijn uit het asiel.
Ik had ooit geprobeerd om met m'n cavia te fokken. Tong uitsteken Klinkt grappig. Tong uitsteken
Het was helaas misgelopen, het mannetje was geloof ik niet groter dan het vrouwtje, maar het kind was wel heel groot geworden. Boos! Op de een of andere manier kreeg ze 1 hele grote cavia-baby in plaats van al die kleine schattige beestjes. Van het begin af aan dacht ik al dat er wat mis was (ik merkte niet echt dat er iets 'levends' in haar buikje zat). Naar de dierenarts gaan was nooit in me opgekomen, ik was nog maar 8 ofzo.
Een tijd 'over datum' kwam de kleine eruit. Helaas, dood. De cavia zelf had het ook erg moeilijk gehad met de bevalling, aangezien de cavia-baby erg groot was geweest. Hetzelfde jaar (vermoedelijk door deze miskraam) is mijn lieve caviaatje ook nog dood gegaan.
Hetzelfde zou het kunnen zijn met konijnen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 14:40

Ik zou ook niet nooit fokken om te fokken, was bij ons een ongelukje.
Dus raad ik het wel af. Maar kwa leeftijd staat in al mijn boeken dat het nog kan op 5 jaar, dus. De botten hebben er idd ook mee te maken, maar de gezondheid ook hoor. ALs je konijn geen weerstand heeft of niet naar buiten kan, zal de kans op een miskraam al veel groter zijn.

Matthanja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-05 20:03

Faniek schreef:
Hmmm opvangcentra hier... opvangcentra daar... hier zit er nergens 1 in de buurt.

Ik weet al diverse adressen die een konijntje willen... woon vlakbij Steenwijk.

Ik wil dit jaar ook eens nestje van dat rammetje met mijn japanner en weet genoeg mensen en anders houden we ze (ubergrote ren).

Ik vind 5 en half redelijk op een leeftijd, maar als ze gezond is... ik heb vaker gezien dat het goed ging als het konijn in goede conditie verkeerd en ik zag haar vanmiddag en zag er goed uit Haha!

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 21:35

Er zijn overal wel asiels of opvangen in de buurt waar konijnen te koop zijn. En wat is dan het probleem als je er iets verder voor moet rijden?

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:09

Als ik jou was zou ik het niet doen Matthanja...
Lijkt me niet gezond voor het dier...straks gaat het wel mis en ben je Bobby kwijt...

Maar je moet het natuurlijk zelf weten...

Mijn konijntje Pippa ga ik wel laten dekken dit jaar Party!!
Ik weet nog geen mensen die zo'n beestje willen...maar dat zie ik dan wel weer Clown

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-05 23:12

chera schreef:
Nee 5 jaar is echt te oud, het kan goed gaan, uitzonderingen heb je namelijk altijd.
Maar ga er maar vanuit dat wanneer het eerste nest op 5 jarige leeftijd moet komen, dat je hierdoor je voedster verliest.

Maaruh, heel ander vraagje, waarom wil je perse een nest hebben?
Die Hollander is die genummerd? en dat andere konijn, wat brengt die voor waarde met zich mee voor het huidige konijnen bestand?
Al was je voedster jong genoeg, dan nog zou ik het afraden, opvangcencentra zitten al vol genoeg met rammelbakken.

Chera

Bedoel je hiermee dat je beter geen konijnen kan fokken omdat er zoveel dan slecht terecht komen??? Verward
Is indd wel zo Scheve mond

Ik ga dit jaar ook fokken...maar ik doe ze echt naar een goed tehuis...niks geen opvangcentra
Ik hou ze net zo lang tot ik een goed tehuis voor ze gevonden heb Vork

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 16:56

Nou wat Chera denk ik bedoeld en ik ook bedoeld is dat er al genoeg 'toverballen' konijnen zijn in de meest rare kleuren en haartype. Als je dus voor het fokken kiest kun je het beste voor echte getatoeerde raskonijnen kiezen.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 18:05

Daar ga ik in mee. Lachen

chera

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-05 20:46

eljubo schreef:
Nou wat Chera denk ik bedoeld en ik ook bedoeld is dat er al genoeg 'toverballen' konijnen zijn in de meest rare kleuren en haartype. Als je dus voor het fokken kiest kun je het beste voor echte getatoeerde raskonijnen kiezen.

Vul het nog even een stukje aan hoor Knipoog

Fokken moet je met doel doen, en niet omdat het zo leuk is of omdat iemand een baby van jouw konijn wilt.
Rammelbakken zijn er al genoeg, iedereen fokt 1 of meerdere nestjes omdat het zo leuk is voor de kinderen of wat voor slappe reden dan ook.
Feit blijft dat veel van die HTK konijntjes die ooit uit liefde zijn geboren en goed terecht zijn gekomen, toch binnen 3 jaar in het bos of in een opvang belanden

Je gaat pas fokken als het iets toevoegd aan het bestaande konijnen(rassen)bestand.

Maar dat is niet de enigste reden waarom ik deze dekking afraad, het konijn is simpelweg te oud.
Je kan haar laten dekken, ze kan zwanger worden, maar je hebt een grote kans dat haar lichaam het niet toelaat om de jongen te werpen.
Nogmaals de keus is aan jou, ik zou het zelf niet doen het risico is mij te groot dat ik met een dode voedster zou eindigen.

Chera

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 15:48

Eigenlijk vind ik dat jullie wel een beetje zeuren. Bloos
Ze mag toch zelf weten wat ze doet?!

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-05 16:43

kizz_rianne schreef:
Eigenlijk vind ik dat jullie wel een beetje zeuren. Bloos
Ze mag toch zelf weten wat ze doet?!

Dat kan je wel vinden, maar kijk nou hoeveel toverballen konijnen er zijn. En ze vraagt hier toch zelf info?
Ik vind dat jij een beetje zeurt over ons Cool

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 12:03

eljubo schreef:
Dat kan je wel vinden, maar kijk nou hoeveel toverballen konijnen er zijn. En ze vraagt hier toch zelf info?
Ik vind dat jij een beetje zeurt over ons Cool

Ze vraagt niet om info alleen of 5 en een half te oud is....

Niet opvang dit opvang dat daar heeft ze zelf ook al over gedacht.

kizz_rianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-05 19:50

Faniek schreef:
Ze vraagt niet om info alleen of 5 en een half te oud is....

Niet opvang dit opvang dat daar heeft ze zelf ook al over gedacht.

dat probeerde ik dus te zeggen met: jullie zeuren
dankje