Ik plaats dit voor mn vriend, het is niet mijn katje, heb er niets aan te zeggen, maar ik geef er wel om dus ik hoop dat iemand hier ons kan vertellen wat er aan de hand is en wat we er kunnen aan doen.
Katje is nu 5 maanden oud, moeilijke start gehad, na een dag moeder verloren aan baarmoeder ontsteking en met de fles grootgebracht. Hij was de kleinste van het nest en woog toen 50 gram... Verder wel goed "ingehaald", hij was met alles een paar weken achter op zijn broertje (de sterkste en grootste uit het nest), maar verder goed ontwikkeld en altijd als de beste gedronken en gegeten, goed op gewicht gekomen, speels, goede vacht, ... etc.
Begin december ergens hebben ze opgemerkt dat zijn oogje af en toe dicht zat, verder was er niets aan te zien, geen vuil, niet tranend, niet rood, niet gezwollen, ... Ze hebben er dan altijd "Clinagel Vet" zalf aangedaan (hadden ze liggen van de hond), maar dat probleem is blijven aanslepen.
Nu heeft hij sinds een paar dagen opeens enorm veel last. 's Ochtends zitten zn oogjes vol prut, krijgt ze dan niet meer open, zn mond/keel zit vol slijm/kwijl, hij kan 's ochtends ook met moeite brokjes eten, melk gaat wel, en in de loop van de dag lukt brokjes eten ook weer wat beter. (volgende dag zelfde liedje enz.)
Hij moet enorm zitten kwijlen ofzo, want zijn mond, kin, baard, ... zou helemaal volhangen ermee. Last met slikken, zit raar te "kauwen"
geen warme oren, wel warme neus
uit zijn neus komt een "beetje, niet veel" vuil, en hij is nog wel aanhankelijk (ik weet niet of hij verder nog actief is en met zijn broertje speelt; edit: hij speelt "op uitnodiging" wel met het speelgoed, maar niet met veel overtuiging; hij is wel vlot op mn vriend zijn schouder gekropen *is iets typisch voor dat katje*)
Ik heb hem zelf zo nog niet gezien, dit zijn beschrijvingen die ik doorkrijg en ik heb zelf de eerstkomende weken GEEN mogelijkheid om wat dan ook voor het katje te doen.
De vraag, wat zou dit kunnen zijn, hoe erg is het, en daaruitvoortvloeiend grààg goede argumenten om hem bij een DA te krijgen. En wat kan mijn vriend eventueel zelf doen. (waar ik zelf niets over te beslissen heb, en zijn eigenaars zijn tegen want het mag geen geld kosten)
Ik denk zelf in de richting van een oogontsteking, met bacteriën die zich zijn gaan verspreiden met een flink abces ergens in de mondholte als gevolg. Jullie?
alvast bedankt...
boemel
Geplaatst: 16-01-05 15:40
Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar volgens mij kan het niesziekte zijn. Ik zou er absoluut mee naar de dierenarts gaan.
ik weet niet veel van katten maar het klinkt echt als de niesziekte..maar normaal worden ze daar verplicht voor ingeent dacht ik
is in ieder geval een van de belangrijkste inentingen...
metteen naar de DA zou ik zeggen...
boemel
Geplaatst: 16-01-05 19:05
Ondanks de enting voor niesziekte kunnen ze het toch krijgen. Dus enten is helaas geen garantie.
leentje
Geplaatst door de TopicStarter: 16-01-05 19:06
ze zijn niet geënt... na wat opzoekwerk op internet denk ik dat het inderdaad niesziekte zal zijn, nu kijken of ik die mensen overtuigd krijg
Balte
Geplaatst: 17-01-05 00:05
Ik lees in je beschrijving nergens dat hij niest? Bij niesziekte niezen ze echt veel en dan "pruttelt" het vuil en vocht dat in hun oogjes en neusje zit allemaal mee. Een katje dat ik als kitten gevonden had, had niesziekte. Zag er nog veeeeel slechter uit dan het katje op jouw foto. Heeft toen die Vibravet gekregen van de DA. Normaal gezien komen ze er wel door. Eens besmet, steekt het wel terug de kop op in een moment van verminderde weerstand. Laat ze de mond van het katje eens opentrekken en aan de adem ruiken, als het diertje niet niest, zou je aan een keelonsteking kunnen denken.
leentje
Geplaatst door de TopicStarter: 17-01-05 14:37
op internet staat er regelmatig bij dat niezen niet hoeft... en dat het later de kop weer opsteekt bij verminderde weerstand, als het verwaarloosd wordt (en dus zogezegd chronisch wordt)
ik heb ondertussen ook nog wat andere opties doorgekregen van een DA hier op bokt
en het belangrijkste van al, als het goed is, is hij nu samen met zijn broertje op weg naar de dierenarts *feestje*