(voor degenen die het niet weten, Tip is 'n hondje dat ik twee maanden geleden uit het asiel heb gevist van minimaal 7 jaar oud)
Soms hoef ik maar 'n kort fluitje te geven en hij staat al naast me, maar soms heeft ie ook veel te veel interesse in andere honden en komt hij pas na 'n kwartier weer naar me toe. Dan sta ik natuurlijk heel boos te zijn

Ook de basisdingen als lig, zit en blijf kende hij niet. 'Zit' dat gaat nu behoorlijkgoed, 'blijf' af en toe en 'lig' doet ie alleen als ik 'n snoepje heel laag voor hem op de grond houd. Probleem met 'lig' is, dat ik niet weet wat z'n vorige eigenaren voor commando hebben gebruikt voor liggen, je hebt bijvoorbeeld: lig, af, dood, plat, down en vast nog wel meer.
Om hem beter te laten luisteren wil ik eigenlijk naar een hondenschool gaan met Tip. Maar kan dat met 'n minimaal 7 jarige hond? Ga je dan naar 'n gehoorzaamheidscursus ofzo en kun je eventueel in 'n later stadium ook nog behendigheid gaan doen? En wat zijn de gemiddelde kosten van 'n cursus? Ik heb al wat zitten rondkijken op internet, maar ik werd er niet echt wijs uit.
En als laatste, weet iemand 'n leuke, goede (=geen slipketting en rukken maar) hondenschool in de buurt van Utrecht/De Bilt, die met OV te bereiken is?