Hoe kat laten wennen aan buiten?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Hoe kat laten wennen aan buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 17:31

Wij hebben 2 katten, van bijna 3 jaar. Het zijn gecastreerde katers.
Ze hebben altijd in een appartement van 3 hoog gewoond, dus zijn nooit buiten geweest.
Nu zijn we een maand geleden verhuisd, naar een eengezinswoning.
De ene kat heeft last van verhuisstress, en de DA heeft aangeraden om ze zo snel mogelijk buiten te doen.
Maar hoe leer ik ze nu het buitenleven kennen? We gaan nu elke dag als we van t werk thuis komen met ze in de tuin. De ene vliegt meteen naar buiten zodra de deur opengaat, en hij snuffelt een beetje rond in de tuin. En de ander die durft niet, die blijft binnen. Als je m buiten zet schiet hij als een gek weer naar binnen. Tong uitsteken
Maar hoe verder te gaan? Ik kan ze toch moeilijk buiten zetten van zoek t maar uit?
Een tuigje vinden ze niks, daar lopen ze heel moeilijk in, of ze blijven stil staan. Cool

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:01

Misschien ze lokken met iets ofzo, hebben ze geen speeltje wat ze leuk vinden. Beetje met ze spelen in de tuin en als ze daar goed gewent zijn langzaam buiten de tuin verder gaan ofzo Verward

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:03

Met mijn bange kat hebben we lang in een tuigje rondgelopen toen we verhuisd waren, en na een paar weken losgelaten. Mijn oudere kat, die ook niet aan buiten gewend was, kan ook niet in een tuigje.We hebben gewoon de deur open laten staan, nieuwsgierigheid won. Hij gaat nooit ver, en ze weten erg goed hoe ze terug moeten komen.

nikki19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 18:04

gewoon de deur open laten staan en als ie naar buiten wil dan gaat ie wel
en waarom wil je m buiten hebben dan ?
als ie niet wil /durft laat m dan lekker binnen zitten Haha! die van mijn komen alleen buiten aan een tuigje en de jongste vond het eerst ook niks aan tuig maar daar issie nu aan gewend

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:27

optillen voor het raam, meerdere keren per dag, dan kunnen ze zien waar ze wonen. doe dit een paar dagen lang, dan kun je ze naar buiten laten, maar laat de deur wel open staan. als ze schrikken kunnen ze namelijk dan weer naar binnen.

als je ze voor t eerst naar buiten doet, doe dit dan voordat ze eten hebben gekregen, een kat met wat honger komt namelijk sneller naar binnen.
de eerste keren de katten niet te lang buiten laten, kwartiertje is lang genoeg voor ze, zo bouw je het langzaam op en moet het allemaal goedkomen.
succes!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 10:04

Dat voor het raam houden, doen we al een paar weken. Dat gaat prima, ze gaan zelfs met z'n tweetjes op de vensterbank vogeltjes kijken. Haha!
We zijn al elke dag al bezig met ze ongeveer een kwartier buiten doen.
De ene kat loopt lekker rond in de tuin, is gisteren zelfs de tuin uitegerend zodat ik er achteraan kon om hem te pakken. Bloos!
De andere is nog heel bang, die is gisteren pas voor t eerst over de drempel geweest!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 11:09

Mijn buurvrouw laat haar katje buiten uit aan een tuigje om hem te laten wennen.

Mijn kat durft niet naar buiten (we wonen ook in een appartementje) dus ik vind het best. Van mij hoeft ze niet naar buiten. Als ze dat niet wilt hoeft het niet!
Ze is het niet gewend dus weet niet beter!

Je kan het met een tuigje proberen en als dat niet werkt kan je miss het voer buiten zetten! Maar ja dat vind ik zo gedwongen overkomen... Scheve mond

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 12:10

Tuigje met lange lijn eraan en dan aan de waslijn bv, zodat ze zichzelf kunnen redden.
Deur dicht, en toekijken.
Misschien zullen ze de eerste poos eenbeetje moeilijk doen in het tuig, of stilstaan, maar op een gegeven moment komen ze erachter dat ze echt wel kunnen lopen met een tuigje ( denk aan paarden die voor het eerst bandages/transportbeschermers e.d omhebben, willen soms ook niet of heel maf gaan lopen in het begin )