Aanschaf kitten(s).... al die keuzes... help!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

onbekend2

Aanschaf kitten(s).... al die keuzes... help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 13:50

Al sinds een paar maanden woon ik samen met mijn vriend in een (vrij ruime) flat... Nu zijn we helemaal weg van katten (allebei) en willen we in het voorjaar/begin zomer een katje aanschaffen... Alleen, er zijn zoveel keuzes te maken!!!

We weten dus bijvoorbeeld niet of we 1 of 2 kittens willen. Op dit moment zijn we wel veel thuis, dus 1 zou wel kunnen, maar over een een jaar of 3 werken we allebei en dan zit de kat dus alleen! (tja, poezen worden oud, dus we moeten ook nadenken over de toekomst). 2 kittens wil ik dus eigenlijk liever, maar ik ben dan weer bang dat onze flat te klein wordt, of dat het zoveel meer gaat kosten...

Weet iemand hoeveel een kat ongeveer kost per maand?
En een poesje of een katertje? 2 poesjes, katertje en poesje, 2 katertjes???
We hebben een appartementje met een grote woonkamer (25 m2) en 2 kleinere kamers(9m2), is dat groot genoeg voor 2 katten?
We wonen op de onderste verdieping, dus de kat kan naar buiten.. Achter is geen probleem (groot grasveld, woonwijk, etc) maar voor is een grote weg (Karel de Grotelaan in Eindhoven) Is dit verstandig?
En een gewone huis-tuin-en-keukenkat of een Burmees? (ben ik helemaal weg van, maar in dat geval moet ik er zéker 2 nemen want die katten vragen veel aandacht)
Is een kitten goed aan te leren regelmatig met de trein te reizen? (en dan een weekendje met z'n baasjes bij de baasjes ouders te logeren)

Pff al die keuzes... ik zou graag jullie mening/ervaringen willen horen...
alvast bedankt OK dan!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:20

wij hebben hier 3 katten en dat gaat prima. Kosten zijn verschillend, wat ga je voeren, merk of eigenmerk, welk soort kattenbakvulling wil je gaan gebruiken (klei, klonterend, hout, papier), entingen (zeker bij kittens erg belangrijk, daarna komen ze elk jaar terug), ontwormen, ontvlooien enz....
Persoonlijk zou ik er 2 nemen, maar dan wel van het zelfde geslacht! Want katers zijn volwassen voordat je het weet, dus de combi kater-poes zie ik niet zitten. En tja, wat voor kat wil je? Een kat die niet veel kost in de aanschaf (de eigen huis en tuintjes dus) of wil je een leuk bedrag per kitten neerleggen? Als je aan een drukke straat woont zou ik ze niet naar buiten doen. Maar dan moet je wel veel speeltjes binnen hebben. En een goede krabpaal die tegen een stootje kan (ik ken inmiddels 3 ravottende katten en ik zit halve tijden niet veilig......). Daarnaast denk ik wel dat je katten er aan kunt laten wennen om veel in de reismand te zitten, maar dan moet je ze er niet alleen in doen om naar de dierenarts toe te gaan. Wij hebben hier een kat met een trauma voor reismandjes en dan gaat ze alleen maar uit logeren...... dus dan weet je al wel wat voor een gevecht dat dat is! Dus er zoveel mogelijk aan laten wennen en dat er niks engs gebeurt als ze erin zitten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 09:24

ik heb twee poezen. voer kost eigenlijk niet zo veel, met een zak van anderhalf kilo a 4 euro doe ik bijna twee weken.
dan nog een blikje vleesvoer, doe ik drie dagen mee.( 40 cent per blikje)

inenten geen flauw idee, heb ik nog nooit gedaan, ik geloof niet in het nut ervan.
ontwormen doe ik 2x per jaar, a 10 euro voor 2 poezen, dan ontvlooi ik ze ook meteen, kost ongeveer 5 euro.
kattebak vulling 1 zak 10 euro doe ik een maand mee, mijn katten gaan t liefst naar buiten toe.

denk idd om de kosten van castreren of stereliseren.
en als een kat ziek wordt,zit je toch op behoorlijke kosten.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:15

Nou mijn antwoord heb je via de pb gehad, als je die katjes heb gekocht ben ik errrrggggg benieuwd naar ze hoor!!!
Suc-6 met je keuze.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:18

Ik zou 2 katertjes nemen, nooit een kat alleen... En tja, waarom haal je niet uit het asiel 2 katten die liever binnen zitten dan buiten? Dan heb je minder kans dat ze overreden worden.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 14:25

hallo allemaal! bedankt allemaal voor jullie antwoorden!
@ Plucker: ik zal het laten weten! waarschijnlijk wordt het mei/juni dat ik een stel kleine donders in m'n huis heb lopen
@tulandro: Wat is het voordeel van 2 katertjes boven 2 poesjes?

Ik zie mijn katten liever ook binnen, maar ik weet alleen niet of die ruimte daar wel groot genoeg is voor ze... En ik heb idd wel nagedacht over een kat uit het asiel, alleen is zo'n (meestal oudere) kat wel aan te leren om nog met de trein te reizen en te logeren? (weliswaar mét baasje, maar toch een verandering in omgeving). Ik zal er nog even goed over nadenken Haha!. Er zitten idd geneog katten in het asiel om er een leuk stel tussen te kunnen vinden

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:42

Tja, wij hebben eigenlijk altijd mannelijke dieren.. geen gezeur met krols etc. Maar als ik het goed begrijp, ga jij dus heen en weer reizen met katten?Dit is echt zeer af te raden.. katten hechten zich juist aan omgeving, niet zo veel aan mensen.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 14:47

nouja niet elke week, maar het zal vast wel eens voorkomen... Maar als de ervaringen over het algemeen zeer slecht zijn zal ik een andere oplossing moeten bedenken of toch nog maar goed nadenken over de aanschaf van een kat....
Maar goed dat ik dat nu doe Haha!

vamp

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:46

Ik vind dat je er erg goed over nadenkt!
ik zou 2 nemen, dan hebben ze altijd elkaar nog! Wij hebben wel eens een kat+poes combi gehad, maar dat waren broer en zus...

reizen met ze zou ik ook erg afraden. En Heb je iemand die ze eten kan geven als jij er eens niet bent, of als je op vakantie gaan?

Siempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:58

Het is wel goedkoper om een kater te helpen dan een poes. Dus als je 2 poezen zou hebben is dat een een behoorlijk bedrag. Dat zou je ook in overrweging kunnen nemen.

onbekend2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:02

Ik woon in een flatje van de sociale woningbouw, maar mijn medebewoners zijn niet zo heel sociaal ... Eerst was de bedoeling dat als ik op vakantie ging de katten zouden logeren bij mijn ouders, maar aangezien iedereen dit afraadt zal ik eens gaan rondvragen bij vrienden, misschien dat die de katten eten willen geven.....
Ik denk niet dat ik al mijn vakanties wil opgeven voor een kat in huis Scheve mond .. Maar bedankt in ieder geval! Beter dat ik er nu achter kom dan wanneer het al te laat is Lachen

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:35

Wij hebben nu sinds oktober 2 nieuwe poesjes.Onze keuze was voor 2 poesjes , omdat het gewoon ook leuk is dat ze met elkaar kunnen spelen , want als mens kan je dat nooit waarmaken , hoe leuk je ook doet.Onze poesjes gaan samen op 1 kattenbak die 1á2 keer per week word schoongemaakt.We hebben door het huis meerdere mandjes , verwarminghangmatten:P en een mega krabpaal! Het verschilt idd wat voor een voer je koopt , wij hebben nu Kitten34 van Royal Canin en ze krijgen 1á2 keer per dag een zakje Wishkas Natvoer erbij.Ook hebben we kattengras tegen haarballen.Zelf hebben we gekozen voor raskatjes omdat mijn moeder daar van houd.We hebben toen de keuze gemaakt naar een Heilige Birmaan.Niet alleen het uiterlijk vinden we heeel mooi , maar ze hebben ook een leuk veranderingsproces Tong uitsteken eerst hebben ze een klein bruin neusje , en dan word bijna het hele hoofdje bruin Tong uitsteken erg grappig!! Ze zijn in principe idiaal , ze kunnen makkelijk alleen en vinden alles interresant! Alleen onze mogen niet naar buiten , (wel aangelijnd) omdat ze nogal ‘steelgevoellig’ zijn.Maar de aanschaf kost wel wat! Varieerend van Geld, geld!450 tot Geld, geld!650 per stuk. Ik heb hele leuke foto’s maar die kan ik er zelf niet opzetten :S Wie kan dat doen ??

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:11

Uhm ik heb nog niet zo heel lang 2 jonge katertjes. Ik zal straks wel uitgebreid wat tips ed neerzetten,

maarrr...........katten staan erom bekend een hekel te hebben aan reizen en hebben ze erg veel behoefte aan een eigen plekje. Ik zou ze dus niet mee nemen uit logeren ofzo. Ik weet niet of je vaak naar je ouders gaat???
Je ruimte is groot genoeg hoor!!! Katten kunnen zich daar heel snel op aanpassen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 18:45

De ruimte die je heb is genoeg hoor, en 2 katten kosten niet zo erg veel meer als 1.
Ik heb 2 europese kortharen en dat zijn inprecipe makkelijke katten ik bedoel dat ze niet zo veel vachtverzorging nodig hebben als een langhaar etc.
Alleen als je ECHT moet reizen dan zou ik geen katten nemen ze kunnen nl slecht tegen reizen en het veroorzaakt veel stress en je hebt dat de kat telkens weer aan zijn omgeving moet wennen wat ze niet in dank af nemen.. denk aan alles onder zeiken etc met katers uit protest (teminste dat deden die van mij met een nieuwe omgeving).
maar ondanks dat reizen kan je best een kat(ten) nemen Lachen

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 19:11

Ik denk dat je het beste een ras kan kiezen dat goed tegen alleen zijn en het binnenzitten kan.

Wij hebben zelf voor een Britse Korthaar gekozen. Dit zijn lieve, zelfstandige katten. Onze kat is ook veel alleen in huis. We vinden het dan toch fijn om te weten dat een kat zich alleen redt, maar ook niets kapotmaakt. Zowel onze vorige als onze huidige brit vindt/vond reizen geen probleem.
Wij nemen ons kitten wel eens mee ergens anders naar toe. Gaat super! Vindt hij leuk. Hij kan nu ook al aan een tuigje goed meelopen.

Aanschafsprijs van een brit is heel erg verschillend. Varieert van € 200,00 tot ca. € 500,00., afhankelijk van kleur en afstamming.
Het is wel belangrijk dat je een kitten koopt waarvan de ouders HCM en PDK getest zijn, omdat deze aandoeningen ook bij de Britten geregeld voorkomen.

De maandkosten zijn ook heel verschillend. Wij kiezen ervoor om onze kat een dure droge brok te geven (Iams, Hill's, Royal Canin). Verder krijgt hij geen blikvoer. Kosten bij een volwassen kat ca. € 17,00 per maand. Dus dat valt hard mee.