Wij krijgen een aquarium!!

Moderators: Muiz, Firelight, NadjaNadja, Essie73, Maureen95

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 13:42

Zaterdag gaan we een aquarium bij iemand ophalen, een kale bak van 100 x 40 x 40 cm We gaan er zelf een mooi aquarium van maken, met verwarming, licht e.d.

Wie heeft er nog meer een aquarium en wat hebben jullie er allemaal in?

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:27

wij hebben er 2, 1 van 80 x 40 x 40 (is die van mij) en 1 van 2m x 50 x 50 (van mijn vriend). Ik heb er voornamelijk aziatische vissen in, dus kempvissen, barbelen (ondertussen zitten er ook een aantal asielzoekers in: een zooi kersenbuikjes, 1 clarkii kreeft, 3 guppen en 1 ancistrus). Mijn vriend heeft een zuid amerikaanse biotoop. Hier zitten in: 1 Crenichicla (vis met een identiteitsstoornis, denkt namelijk dat zij het vrouwtje van de Geophagus is Frusty , mevrouw heeft inmiddels voor de 2e keer eieren gelegd), 1 koppel Geophagussen (Tapajos Redhead), 2 pantsermeervallen, 1 wimpelaal, 1 weeraal, 1 ancistrus, 1 Lnummer en 1 rog. Een beetje onderbevolkt deze bak dus Haha!

carien

Berichten: 750
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: hutje op de hei

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:28

Ik heb er een en die staat te koop.

Eline

Berichten: 72938
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Delft

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:31

Ik heb een bakje van 40 bij 20 by 20 met een hoop guppen (nog jong grut nodig? Lachen ) een aaseter en neontetra's. En als ik later groot en rijk ben, wil ik er nog veeeeel meer Lachen

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 01:08

Ik heb 2 aquaria. 1 van 100 x 40 x 40 en die ander is 80 x 40 x 40.

Ik heb er gewoon de vissen inzitten die ik leuk vind. Wel kijken of ze met andere kunnen. Mijn Sumatraantjes komen niet in de grote, want dan vallen ze mijn maanvissen atc. aan.
Dan heb ik nog een aantal algeneters (grote) en van die pantserwelsjes, die leven voornamelijk op de grond en altijd actief, erg leuke visjes.
Verder vind ik zelf de Kardinaal tetra's mooie visjes.

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 02:10

Ik heb er ook 1 van 1,50 x 50 x 50.
Er zitten nu een stel maanvissen in en nog een stel coridoras , een paar algeneters , gestreepte botia's en een stel chicliden , maar die wil ik er uit hebben , dus als er iemand nog intresse heeft ...... Haha!

Karin

Berichten: 65339
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 02:24

Ellende schreef:
...en neontetra's.


Neontetra's zijn leuk! Colgate-visjes. *LOL*

Wij hadden ze vroeger ook. Ik vond het de leukste visjes die ik kende. Of ja, maanvissen waren nog net iets leuker maar daar was ons aquarium wat te klein voor. Mijn vader heeft jarenlang keizertetra's gekweekt, maar die vond ik maar saai met hun bruine streepjes. Doe mij maar zo'n mooi felgekleurd visje! Cool

Tellie

Berichten: 16943
Geregistreerd: 07-11-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 21:32

We hebben er ook 1, voor 7 goudvissen Scheve mond hij is best groot, weet niet precies hoe groot. We wachten eigenlijk tot de vissen doodgaan en we er andere vissen in kunnen doen Schijnheilig

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 12:03

Shayla schreef:
Ik heb er ook 1 van 1,50 x 50 x 50.
Er zitten nu een stel maanvissen in en nog een stel coridoras , een paar algeneters , gestreepte botia's en een stel chicliden , maar die wil ik er uit hebben , dus als er iemand nog intresse heeft ...... Haha!

Wat voor soort cichlides, mijn vriend heeft namelijk onderbevolking Haha!

Shayla

Berichten: 3896
Geregistreerd: 26-12-02
Woonplaats: Vuren

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 16:26

Annechien schreef:
Wat voor soort cichlides, mijn vriend heeft namelijk onderbevolking Haha!


Malawi Chicliden ofzo iets Verward Ze zien er erg leuk uit. De vrouwtjes zijn wit met bruine vlekjes. En de mannetjes zijn mosgroen met een paarse gloed. En dan hebben ze van die grappige neusjes..... Haha! Zijn rond en steken boven de onderkaak uit , ziet er echt grappig uit De 2 mannetjes zijn nu ong. 10 cm groot en de 3 vrouwtjes zijn een slagje kleiner (ik denk een cm of 7 ong. Ze hebben ook nog een stuk of 7 jonkies gehad.
Ik heb dus een gewoon "gezeldschapaquarium" zoals ze dat geloof ik noemen. En ik heb deze vissen gekocht als leuk groot visje voor in m'n aquarium........Maar ze hebben nu dus doodleuk m'n kardinaaltetra's als tussendoortje Vingers aflikken gezien. Ik heb er nu nog 2 van over Huilen Dus dat is de reden dat ik ze eruit wil hebben. Ze zijn niet echt aggressief tegen over andere (grotere) vissen , maar de mannetjes zitten elkaar wel eens achterna. Ze laten nu wel m'n laatste 2 tetra's met rust (smaken waarschijnlijk niet goed of zijn net te groot Scheve mond )
Dit is de enigste duidelijke foto van ze die ik heb.....
Afbeelding
Misschien is het wel wat voor je vriend ?
De goerami die er boven zwemt gaat niet weg hoor ! Knipoog

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 09:03

neh dat wordt fikse ruzie in de bak.... wij hebben namelijk Zuid Amerikaans. We hebben nou al een vis met een idcrisis, dus dan krijgen wij er nog meer Haha!

marloe

Berichten: 4836
Geregistreerd: 06-01-05
Woonplaats: Cuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-05 20:36

wij hebben 3 aquariums.... beetje uit de hand gelopen!! Tong uitsteken in mijn aquarium zitten een stuk of 20 kardinaal tera's en 1 guppy (ja de rest is al dood Verdrietig ) verder nog een slakkeneter voor onze slakkenplaag. en nog heel veel verschillende soorten garnalen. in de andere 2 aquariums beneden zitten ook garnalen om te kweeken! we hebben nu baby bijengarnaaltjes!!! Tong uitsteken Haha!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-05 19:05

Zaterdag hebben we ons aquarium gekregen!
Verder nog niks aan gedaan, hij staat hier nog steeds kaal.

Yell
Berichten: 13761
Geregistreerd: 07-10-04
Woonplaats: het noorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:09

JALOERS.. ik wil er ook 1 en dan een hele grote en weet je wat ik er dan in wil???

Roggen!! Die zijn zooooooooooo mooi en stoer..*LOL*

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-05 19:43

moet je niet hier komen Haha! , wij hebben een mooie rogdame! Weet alleen niet welk soort. Alleen dat we veel bekijks hadden op een beurs toen ze haar vingen!

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-05 18:48

Hèhè vandaag eindelijk een kast voor ons aquarium opgehaald en hem kunnen neerzetten.

Bij een speciaalzaak hebben we een aquariumpakket gehaald.
-Binnenfilter van EHEIM, 2008.
-Regelbare aquarium verwarming, LRZH 25-300
-Thermometertje
-Potje voer voor alle siervissen
-Plantamin
-Aquasafe
[meegekregen voor €29,75 hoorde bij een aquarium maar die mensen wouden dit pakket er niet bij. Voor het aquarium hebben we overigens €20 euro betaald, overgenomen van een kennis.]

We hebben de filter en de thermostaat erin gedaan, en de thermometer.

En wat moeten we nu verder doen?

-Hoe lang wachten tot er planten e.d. in kunnen?
-Wat moeten we nog meer aanschaffen qua voedingsdingen e.d.? Speciaal spul voor in het water? Schoonmaakgerei?
-Hoe het beste inrichten uiteindelijk, tips?
-En als laatste, welke vissen erin, wat is leuk om mee te beginnen.

Verder: We hebben nog in een koud aquarium een Danio en in een kom 5 jonge guppies. Kunnen die uiteindelijk ook in het aquarium. En de danio moet toch in een school, we zijn pas paar weken geleden erachter gekomen dat het een danio was ipv een gup Clown

Nouja wie helpt ons op weg?
Boeken, of info op internet [links e.d.] zijn welkom!!!

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-05 23:45

Ik heb mijn aquarium 2 weken incl. bodem en planten, met verwarming en pomp laten draaien. Veel eerder zou ik er geen vissen bijdoen. Eerst moet he bak tot "rust" komen.

En dan met wat sterke vissen beginnen, dus bv guppen die zijn en niet duur en kunnen veel hebben. Als dat goed gaat doe je er langzaam meer in.

Vergeet niet de grondvisjes en algeneters Knipoog

Ik hoor t wel als je iets wilt weten mag ook via PB eventueel Lachen

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 08:45

als je je bak opnieuw inricht, dan moet je er ook voor zorgen dat je bactoZ hebt (bacteriën in vloeibare vorm Haha! ). Dit doe je in het water. Zo kunnen er na 24 uur de 1e vissen er al in. Maar verder doe je naast de bodem (voedingsbodem hoeft niet perse als je ook meststoffen hebt, want planten nemen de meststoffen met het blad op is ons verteld) de planten erin. En veel snelgroeiende planten! Dan krijg namelijk niet met een nitraatpiek te maken als de 1e vissen er in zitten. Deze nemen dit juist op. Maar als je het rustig aan wilt doen dan moet je 14 dagen wachten voordat je er vis in doet en niet te veel tegelijk! Eerst een klein schooltje (dus 5 visjes) en een week later weer een klein schooltje. Zo voorkom je ook een nitraatpiek.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 11:16

Ben ondertussen al wat meer te weten gekomen.

Ben nu het aquarium leeg aan het halen, we dachten namelijk dat er eerst water in moest Bloos Bloos Maar maakt niet uit, we weten nu zeker dat hij lekvrij is Haha! Haha!

Als het goed is gaan we vanmiddag bodembedekking halen.
Eerst komt er een piepschuimplaatje in, met daarover een stuk vijverfolie met van dat nepzand erop vast geplakt. Dan doen we er stenen/rotsen in, en daarna het zand.

Wat voor stenen kunnen we het beste nemen, wat is mooi?
En zand, welke kleur Verward Wit ofzo?

Ook halen we planten en die doen we er ook al in. Maar over die planten vragen we wel in de speciaalzaak wat het beste is.

Wat voor vissen wil ik wel:
-Guppen
-Platys
-Neon tetra's

Eerst niet te moeilijk, en hoeft ook niet meteen allemaal in de bak.

Kan ik dan het beste gewoon beginnen met die guppen van mij erin te stoppen?
Heb ook nog een Danio [per ongeluk in koud water] en die moet dus eigenlijk in een school. Kan die er dan ook al gewoon bij in. Of wachten, en nog meer van die danio's aanschaffen, en hoeveel?

Maar de vissen die ik wil kunnen die eigenlijk wel bij elkaar in?

En verder vind ik die cichlide vissen ook wel mooi, kunnen die ook wel in die bak?

Nouja veel vragen dus.

Wil de vissen er niet meteen in, maar op langer termijn telkens wat erbij als het goed gaat met het aquarium.

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 11:21

cichlides zou ik er niet bij indoen, ze lusten namelijk vaak wel een visje...... Maar vanwaar piepschuim erin????? Dit heb ik nog nooit gehoord en lijkt mij eerlijk gezegd ook niet verstandig! Gewoon grind, is mooier en natuurlijker! Verder zou ik zwart grind nemen, dan komen de kleuren van de vissen mooier uit. Guppen, plaatjes, neon's en danio's kunnen wel bij elkaar in. Dan heb je een gezelschapsbak. Voor scholen ben je minimaal 5 vissen van het soort nodig.

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 11:40

Piepschuim was om te zorgen dat als de stenen verschuiven niet tikken tegen de bodem zodat er geen scheurtjes in het glas kunnen komen.

Oke danweet ik dat over die Cichliden Haha!

Maar wat is een gezelschapsbak dan precies? Heb je ook nog andere "thema's" ? Knipoog

Guppen en Platys zijn toch geen schoolvissen?

Dus dan zou ik ongeveer in de bak kunnen stoppen
-min. 5 guppen, heb ik al maar wil eigenlijk mooiere kleurtjes.
-5 danio's
-5 tetra's
-platys ?

Hoeveel van die kleinere soorten visjes kunnen eigenlijk in de bak die wij hebben [160 liter geloof ik ? 100x40x40cm]

Bojangles

Berichten: 13704
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-05 11:42

Ohja een vriendin van mij heeft ook een aquarium thuis, maar dan kleiner.
30x30x70cm ofzo? En daar zitten in:
35 jonge guppen
5 tetra's

Dus dat aantal zal uiteindelijk makkelijk kunnen?
Als er bijv jonkies komen en je wilt er een paar houden.

Wienna

Berichten: 3870
Geregistreerd: 07-10-03
Woonplaats: Aan de kust...

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 13:28

Wat ik ook in mijn bak heb zijn vissen die op verschillende lagen leven..

bv je hebt algeneters nodig voor de bodem, en visjes die door de hele bak heen zwemmen.. Maak een bak niet te vol met rotsen ed. des te minder vis kan erin. Maar het aantal zou ik niet durven zeggen vind ik moeilijk zo..

Je hebt een paar mooie boeken met handige tips erin!!

Annechien

Berichten: 2783
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Zevenaar

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 15:16

als je goed veel grind ed er in doet, krijg je geen krassen op de glasplaat onderin! Daarnaast kunnen de planten ook geen wortel schieten, dus piepschuim is totaal niet verstandig! Een gezelschapsbak is van alles en nog wat er in. Maar je heb Aziatisch, Zuid Amerikaans (kleine cichliden, grote cichliden en guppen ed), Midden Amerika, Malawi, Tangiyanaki (ofzo, maar het is in ieder geval Afrikaans). Ik wou zelf voor Aziatisch gaan, maar ik heb inmiddels ook Amerikaans er in dus dat is ook een gezelschapsbak geworden. Guppen en plaatjes zijn inderdaad niet echt schoolvissen, maar ze voelen zich fijner als ze een aantal soortgenoten hebben. Guppen kunner er behoorlijk wat van in..... moet ik thuis even nakijken hoeveel ook alweer....... Ben nou op school namelijk hahaha, maar ik kom hier verder nog wel op terug!

wyko

Berichten: 2044
Geregistreerd: 14-12-03
Woonplaats: Eerbeek

Re: Wij krijgen een aquarium!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-05 16:41

Een standaard regel was volgens mij 3 liter water per vis.