SPOED!Verdenk konijn op stage van coccidiose!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

SPOED!Verdenk konijn op stage van coccidiose!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 21:38

Vanmorgen op stage ging ik de dierenverblijven schoonmaken. Er was een nieuw konijn en ik wilde zijn geslacht even bekijken, hij bleek een dikke mestklont onder zn kont te hebben.
Ook hoefde ik zijn voer niet bij te vullen, zn bakje zat nog helemaal vol.

De mestklont heb ik in lauw water verwijderd, dat ging gelukkig best snel.
Daarna heb ik hem wat brood gegeven, hooi, schoon hok en vers water met medicijn tegen diarree bij knaagdieren/konijnen.

Hij zat maar wat te suffen in zn hok, heeft 1 hapje brood gehad.
Even later vond ik hem er beroerder uitzien. Hij liet zn keutels lopen, die slijmerig waren. Toen ik hem terug zetten viel hij om. Hij kantelde zn hoofd en probeerde zo zn achterpoten weer onder zn lichaam te krijgen, wat nog lukte.
Ook was zn neusje ineens groen en slijmerig
Ik heb geprobeerd er wat in-het-medicijn-geweekt-brood in te krijgen maar dat wilde hij niet meer.

Kortom, eigenlijk alle symptomen voor Coccidiose...

Tegen sluitingstijd lag hij met de oogjes op half 7 tegen de wand aan, absoluut niet actief.
Ik heb een briefje geschreven richting de werknemers van morgen dat ze hem in de gaten moeten houden, wat ik vandaag gedaan heb voor hem en dat ik hem verdenk op coccidose.

Maar ik ben eigenlijk bang dat hij de ochtend niet haalt.

Thuisgekomen heb ik meteen mijn kleding in de was gedonderd en me goed gewassen, alvorens mn eigen dieren aan te raken.

Mocht hij nou wel morgenochtend nog leven ( ik bel morgenochtend meteen even zodra de winkel open is ) wat is dan het beste ? Meteen naar een DA lijkt me ? Al weet ik niet of ze dat wel doen, ik weet niet hoe het beleid is van degene die over de winkel gaat ( dus niet de bedrijfsleider maar degene die al die winkelketens heeft )

Misschien nog andere preventieve dingen ?

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 23:19

Hmm.. Ik ben bang dat hij de ochtend niet gaat halen. Zo heb ik ook wel eens een konijntje met Coccidose meegenomen van mij werk. Ik heb hem via een spuitje vocht toegediend en wat dwangvoer. Helaas mocht het niet baten.. Coccidiose gaat zo verschrikkelijk snel, en helaas voor zeker jonge konijntjes dodelijk..

Sterven aan coccidiose wordt meestal veroorzaakt door uitdroging en bijkomende bacteriële infecties.

Dus vooral vocht (eventueel hooithee) toedienen via een spuitje en als hij niet eet dwangvoeren en Antibioticum. Mocht hij de ochtend wel halen kun je misschien gewoon vragen om antibioticum, scheelt je een consult. Alhoewel antibioticum vrij prijzig is en helaas hebben veel winkels het er niet voor over.

Ondertussen heb ik thuis al een hele konijnenaphotheek opgebouwd.. Pijnstiller, antibioticum, middel tegen gas, middel om darmen op gang te houden.

Het heeft soms wel voordelen als je konijn ziek is, heb je iig genoeg op voorraad staan.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 08:55

Ja dat laatste ken ik, ik heb hier ook al heel veel spul ( geen AB helaas ) voor zieke dieren.
Ik ga zo heen en neem een spuitje mee en wat Olvarit Babyhapje ( die heb ik voor een van mn eigen konijnen met kaaktumor staan ) mee.
Ik heb er de hele nacht over gedroomd, bakkes

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 11:33

Het konijn is helaas doodgegaan, ze hebben hem vanmorgen dood in het hok gevonden.
Het ging gister ook al zo snel, ik weet niet of medicatie nog iets had kunnen doen, maar denk nu wel steeds " Als ik er nou meteen mee heen gegaan was..."

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 13:16

Ik weet niet of het wel om coccidiose ging. Ik heb het vaak meegemaakt, coccidiose. KOnijnen zijn dan inderdaad vaak aan de diarree, maar in al de gevallen van mijn konijnen die het hadden: ook verlamd. Met dwangvoer heb ik ze wel kunnen redden, i.c.m. een warme kruik om hun lichaamswarmte te behouden (een warmtelamp erboven is ook handig, maar die moet je wel een hebben). Ik had voer geweekt in veel water, zo krijgen ze ook een hoop vocht binnen.
Geloof me, een paar ervan waren echt al ver weg, koud, ogen gesloten, maar zelfs die heb ik er nog door kunnen halen.
Als het konijn inderdaad coccidiose heeft gehad, moet je het hok met dettol ontsmetten en met anti vlooienmiddel spuiten: dan gaan de cocciden dood. Deze zijn namelijk met alleen ontsmettingsmiddel niet te verwijderen.

WAt overigens merkwaardig is: bij mijn konijnen hielp het, als ik ook metachloryl of zoiets gaf, hoewel de dierenarts dat tegenstrijdig vindt, het werkt averechts volgens hem. Daarom heb ik dat 1x niet gedaan en dat is de enige keer geweest dat het konijn het niet gered heeft.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 14:45

Ik ging er vanuit dat het Coc. was omdat dus ook zijn lichaam begon te verlammen, hij viel steeds om als ik hem terugzetten, en deed dan moeilijk om zn poten weer onder zn lichaam te krijgen.
Ook werd zn neusje groen en slijmerig en zn oogjes tranerig, genoeg symptomen van Coc.

Maargoed, zeker weten doe ik het nooit meer, ik heb gister geprobeerd er nog ( in diarreemedicijn) geweekt brood in te krijgen, maar dat lukte niet. Hij stribbelde niet tegen ofzo, maar deed gewoon geen enkele reactie meer om te kauwen/slikken.

Maarja, het waren de omstandigheden, ik weet niet hoe de winkel gereageerd zou hebben als ik zonder pardon naar de DA was gegaan, en er was ook niks bij de hand om et dier te redden.
Ik heb er over gedacht hem mee naar huis te nemen, maar dat was me te veel risico, aangezien ik zelf konijnen heb en cavia's, en daarbij nog meer dieren.

Ik heb ze vanmorgen idd verteld het hok helemaal leeg te halen en goed te ontsmetten.
Gelukkig is dit zo'n diereneiland, dus allemaal glaswanden, vrij makkelijk schoon te maken en hij heeft geen lichamelijk contact met de andere dieren gehad.

De andere dieren verkopen we nu even niet, eerst aankijken of zij ook symptomen gaan vertonen

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 22:45

het gekke is echter, dat mijn konijnen in alle gevallen van cocciodiose ogenschijnlijk niets mankeerden, op de verlamming na dan. Van een groen en slijmerig neusje en tranerige oogjes was geen sprake.

Ookami

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 17:41

Wat jammer dat het konijntje is gestorven Boos!
Ik heb ook al nare ervaringen gehad met coccidiose
Ik had twee vrouwtjeskonijnen waarvan we één hadden laten dekken.
In de voorbije grote vakantie kreeg ze 6 kleintjes Haha!
Het probleem was dat we net op vakantie gingen
Toen hebben we mama, haar 6 kleintjes en ons 2de vrouwtjeskonijn naar familie gebracht
De rit duurde ongeveer een uur maar we stopten onderweg om ze wat frisse lucht te geven.
Toen we terug kwamen waren de konijntjes nog helemaal gezond
Toen begon de mizerie
Onze 6 kleine schatjes waren bijna 1 maand
Ze stierven één voor één.
Toen we bij het eerste zagen dat het diarree had hebben we alle kleintjes gecontroleerd maar er was no maar één met diarree.
Ik had nog nooit van coccidiose gehoord dus heb ik het zo gelaten.
De volgende ochtend was het kleintje dood Huilen
Toen er ook een 2de stierf zijn we toch naar de dierenarts gegaan
Hij zeidat het coccidiose was.
We zijn een medicijn bij de apotheker gaan halen en hebben alle kleintjes met een spuitje drinken in de mond gespoten.
Dit deden we 3 keer per dag
Ik stond vroeger op om ze 's middags drinken te geven, kwam 's middags naar huis en gaf ze 's avond ook dirinken
In het begin dronken ze allemaal goed
Maar één voor één stopten ze met drinken en stierven
Toen we er nog 2 over hadden leken ze gezond te zijn, ze aten en dronken
Het waren een wit konijntje en een zwart konijntje
Jammergenoeg ging het zwartje op een bepaald moment heel erg achteruit.
Hij stierf toen mijn papa hem drinekn gaf
Het witte konijntje hebben we nog steeds
Hij was blijkbaar sterk genoeg
Het is een mannetje en hij staat nu binnen
Het is een schat, hij heet Lou Haha!
Ik zal in een ander topic foto's plaatsen