Hondenvoer vraagje

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

felicity

Hondenvoer vraagje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 18:46

Ik heb nu een 8 maanden jonge jack russel. We willen er heel graag een hond bij. Dus gaan we zaterdag kijken naar een mechelse herder van 6 jaar.

Maar nu het probleem. Stel dat we haar nemen.

Mijn jack krijgt puppyvoer van smolke. En het lijkt me niet handig om die herder ook puppyvoer te geven. Ik wil ze allebei het zelfde gaan geven.

Maar welk voer en merk is voor allebei geschikt? En is ook goed voer?

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:26

je moet haar dan zeker geen puppyvoer geven nee, je moet gewoon naar de dierenwinkel gaan en kijken voor voer bij honden rond de 6 jaar.....wij thuis hebben een best wel duur merk maar weet alleen de naam ff niet meer, gewoon ff vragen aan de mensen daar lijkt mij het beste

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:27

Het lijkt me dat je eerst de Mechelse Herder een tijdje blijft voeren wat ze al gewend is.
Een Jack russel van 8 maanden en een Herder van 6 jaar hebben beide ander voer nodig. Een Jack russel van 8 maanden heeft nog Junior voer nodig kan gemixt zijn met volwassen voer, wat speciaal bedoeld is voor jonge kleine honden. Een Herder daar en tegen heeft voer nodig voor de wat grotere actieve rassen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:32

Een Jack van 8 maanden kan al zeker op volwassenvoer.
Mijn Jack heeft niet anders gehad.
Gewoon volwassenvoer geven van een merk waar jij vertrouwen in hebt. Dat kan Smolke, Prins, Royal Canin, Farmfood, maar ook het huismerk van de dierenspeciaalzaak zijn. Net wat je wilt.
Ik voer nu zelf Eukanuba en dat bevalt me prima.
Mijn honden staan alle 3 op de Large breed Maintenace, ook de jack en dat gaat prima.

QHAhkbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 20:56

nou mijn hod kan dus absoluut niet tegen die eigen "goedkope"merken, krijg ie last van z'n maag enzo..

wij hebben royal canin, voor oudere honden (onze hond is 9)

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 21:01

wielink, heel goedkoop en biologisch voer. heel gezond geen (gekke) toevoegingen. erg voedzaam net als de duurdere merken zoals royal canin de hond gaat hoeft er niet zoveel van te eten (zit snel vol ) en er zijn niet zoveel uitewerpselen als bij dat goedkope voer.
haal het altijd bij de groothandel waar ik de bix ook haal.
je hebt daar ook pero pupy brok ook niet duur., maar weet niet of dat goed voer is.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:52

Moeilijk, Was ook van plan om het voer wat de Jack krijgt te mengen met het nieuwe voer. En met de Mechelse het zelfde.

Heb even het boekje opgezocht van Smolke.

Een hond tussen de 8-12 maanden moet ik voer gaan mengen dus dat puppyvoer met balance.

En voor een hond van 6 jaar is balance of balance dinner geschikt.

Dus ik kan wel allebei op het zelfde voer zetten.

Maar wat zijn nu goeie merken en kosten niet een heleboel?

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:56

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 06:19

smolke vind ik rotzooi, sorry... ik ben meer van de 'biologische'voersoorten, Farmfood, cavom, en zo zijn er nog een paar... een jack van 8 maanden kan gewoon op volwassenvoer, pup voer is te hoogwaardig nu, niet doen dat schaadt alleen maar.. wanneer je bv farmfood gaat voeren (is ook qua prijs een aantrekkelijk voer, 30 euro voor 15 kilo) kun je er wel voor kiezen om de jack op een kleinere brok te zetten, zit exact hetzelfde in als de grote brok alleen kleiner dus...

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 07:10

Absoluut de herder en de jack niet hetzelfde geven, voor de herder zou ik advies inwinnen bij de dierenwinkel, er zijn veel goede soorten voer, het ligt er ook een beetje aan wat je met de hond gaat doen, als je erg actief gaat zijn met de hond moet je daar het voer ook op aanpassen, let wel dat het een compleet voer is waar alle benodigde voedingstoffen inzitten, je hoeft dan ook geen vlees oid toe te voegen, voor de jack, die behoort eigenlijk al op junior voer te zitten en dat zou ik langzaamaan gaan mengen met volwassen voer, dat volwassen voer mag best wel hetzelfde als voor de herder zijn, mits het geen actief voer is, of voer wat alleen geschikt is voor grote honden, te lang puppievoer is geven kan groeipijnen veroorzaken, ik hoop dat je hier iets aan hebt Lachen

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 10:04

Gewoon beide honden op hetzelfde zetten, maakt geen moer uit, MAAR stap alsjeblieft van het puppyvoer af. Geef beide honden gewoon lekker standaard brokjes als je brokjes wilt blijven voeren en een Cavom (worden ze wel snel dik van) Farmfood, Prins Wielco enz zijn daarbij hele goede brokken.
Ik geef zelf versvlees en ons eigen merk brok.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 12:53

Op de verpakking van smolke staat dat een hond tot 8-12 maanden puppyvoer krijgt en dan overstappen naar volwassenvoer. En dat doe ik nu.

En nu lees ik dat het slecht is om zo lang puppyvoer te geven.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 15:26

felicity schreef:
Op de verpakking van smolke staat dat een hond tot 8-12 maanden puppyvoer krijgt en dan overstappen naar volwassenvoer. En dat doe ik nu.

En nu lees ik dat het slecht is om zo lang puppyvoer te geven.

misschien heb je er meer aan, omdat je het toch vraagt hier, om van smolke af te stappen en te luisteren naar de adviesen...

puppyvoer, junior voer is vaak commerciele "zooi" is wat duurde dus willeen ze graag verkopen, uiteraard word er dan gezegd lekker lang doorvoeren...

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:29

baroen schreef:
misschien heb je er meer aan, omdat je het toch vraagt hier, om van smolke af te stappen en te luisteren naar de adviesen...

puppyvoer, junior voer is vaak commerciele "zooi" is wat duurde dus willeen ze graag verkopen, uiteraard word er dan gezegd lekker lang doorvoeren...

Idd, omdat het op de zak staat is het niet altijd zo dat het ook het juiste is.
Lekker standaart voer geven, wolven pups krijgen ook geen juniorvlees, het is pure commercie Knipoog

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 16:59

mijn dieranarts zei dat je een pup nooit langer dan 3 maanden pup voer moest geven. als ze 3 maand zijn zijn de meeste hondjes sterk genoeg om volwassen voer te eten,
in dat pupvoer zitten namelijk zoveel dingen waar een pup snel van groeit (te snel) en dan krijg je een oude hond hebt sneller problemen. (je kunt het zegmaar een beetje vergelijker met die kuikens die zo opgefokt worden om te groeien, beetje overdreven maar goed) je kunt het nog wel een beetje mengen. maar een pup van 8 maand hoef je geen pup voer meer te geven.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-05 17:33

Oke thanks.
Heb net inderdaad een zak gewoon volwassen voer gekocht. En ik ga het nu mengen.

De menigen zijn wel verdeeld. De een zegt puppyvoer en dan juniorvoer en de ander zegt gewoon volwassenvoer. Als ik op het advies af moet gaan van de fokker. Had hij nu nog steeds eukanuba puppyvoer gehad.

Ik zag net dat smolke ook zonder geur, kleur en smaakstoffen was. Leek mij dus ook wel goed voer. Bij ons heb je zoveel keus in de dierenwinkel dat ik eigenlijk echt niet wist wat ik moest pakken. Heb daarom maar gewoon smolke gepakt.

Denkadog blijkt toch ook een goed merk te zijn? Weet iemand dat?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 20:38

Ik heb niet gezegd dat puppyvoer slecht was, ik denk namelijk wel dat puppyvoer nodig is, maar gewoon niet te lang doorgaan met voeren, het is namelijk bewezen dat het groeipijnen kan veroorzaken, lees wel KAN, in principe kun je beide honden hetzelfde geven uiteindelijk, mits het voer is voor alle formaten en het ligt er dus ook aan hoe actief je gaat zijn met de honden, persoonlijk vind ik denkadog niet zo super, je kunt je ook voor laten lichten door je dierenarts welk voer goed is, en waar de juiste voedingsstoffen in zitten, bij een compleetvoer hoef je echt geen vlees bij te voeren, in vlees zit zo'n 80% water, dus is weinig uit te halen voor de hond, ik zou de honden echt niet de allergoedkoopste merken geven, veel van die soorten voeren zit veel zout in en vaak niet alle 40 voedingsstoffen die de hond nodig heeft.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 21:35

ik heb allebei onze honden vanaf dat ik ze heb(wel door middel van het mixen) gelijk op de hopa brok gezet. ze kunnen daar hun hele leven op teren. en vanaf pup zijnde. ze doen het allebei er goed op. en vinden het lekker. Ik persoonlijk vind al die soorten brokken ook niet nodig, als je een wilde honden roedel hebt eet de honden van jongs af aan ook steetd het zelfde. ze beginnen met melk en gaan over naar vlees van de moeder(die de moeder opbraakt) en kruiden! dat de honden vanaf die dag dat moet eten en dan weer andere brokken vind ik dus onzin en een beetje geld klopperij.

Maar dat is uiteraard mijn mening en zo denk ik erover Maar ik baseer het wel op dingen die ik van de oorsprong van de hond weet.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 08:07

maar ja, helaas zijn het geen wolven meer, en hebben ze dingen nodig die ze nu niet meer in het wild kunnen vangen, sommige soorten voeren vind ik ook wat overdreven maar puppenvoer is echt nodig omdat daar bestandsdelen inzitten die de pup op dat moment nodig heeft en dus niet door de moeder opgebraakt word Haha! , de meeste voeren zijn echt niet allemaal geldklopperij, en er zijn ook wel betaalbare voeren die goed van kwaliteit zijn als nogmaals de juist benodigde voedingsstoffen er maar inzitten, maar dat kun je het beste bij de da of dierenwinkel navragen.

baroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 10:06

Tinkermuts schreef:
maar ja, helaas zijn het geen wolven meer, en hebben ze dingen nodig die ze nu niet meer in het wild kunnen vangen, sommige soorten voeren vind ik ook wat overdreven maar puppenvoer is echt nodig omdat daar bestandsdelen inzitten die de pup op dat moment nodig heeft en dus niet door de moeder opgebraakt word Haha! , de meeste voeren zijn echt niet allemaal geldklopperij, en er zijn ook wel betaalbare voeren die goed van kwaliteit zijn als nogmaals de juist benodigde voedingsstoffen er maar inzitten, maar dat kun je het beste bij de da of dierenwinkel navragen.

ik voer mijn puppen nooit puppen voer, ik voer farmfood, daar zit alles in wat ze nodig hebben, daarbij voer ik regelmatig versvlees, dat is ruim voldoende, nee een hond is geen wolf, maar het gestel en vertering nog wel hoor, ik fok al jaren en nog nooit problemen gehad..al mijn pups groeien gezond op...

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 11:39

baroen schreef:
ik voer mijn puppen nooit puppen voer, ik voer farmfood, daar zit alles in wat ze nodig hebben, daarbij voer ik regelmatig versvlees, dat is ruim voldoende, nee een hond is geen wolf, maar het gestel en vertering nog wel hoor, ik fok al jaren en nog nooit problemen gehad..al mijn pups groeien gezond op...

op Farmfood kan ik alle soorten en leeftijd zetten?
Het is namelijk toch een pup geworden. En ik heb al puppyvoer gehaald. Maar nu leek het me ook handig als ze van Farmfood allebei kunnen eten. En het is toch ook gezonder dan die andere rommel? En waar kun je het kopen? Hebben ze dat bij een grote voerage handel? En weet je misschien ook wat de prijzen er van zijn? En is het compleet voer of moet ik er dan wat bij voeren.

Sorry voor de vele vragen.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 14:56

Tinkermuts schreef:
ik heb het niet over wolven!
Ik heb het over wilden honden. als je een roedel pool honden hebt eten ook alleen maar vlees en kruiden, ja dat zijn wilde honden, maar kan je ook als huis hond hebben, dan moeten ze dat ook hebben. Wij mensen maken ervan dat de hond allerlei voedingstoffen nodig heeft als ze pup zijn, als ze zoveel maanden weer dat soort voer. Ik vind het onzin! Onze honden doen het goed op die brokken dus heb zelf het levend bewijs!

cloris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 16:03

felicity schreef:
op Farmfood kan ik alle soorten en leeftijd zetten?
Het is namelijk toch een pup geworden. En ik heb al puppyvoer gehaald. Maar nu leek het me ook handig als ze van Farmfood allebei kunnen eten. En het is toch ook gezonder dan die andere rommel? En waar kun je het kopen? Hebben ze dat bij een grote voerage handel? En weet je misschien ook wat de prijzen er van zijn? En is het compleet voer of moet ik er dan wat bij voeren.

Sorry voor de vele vragen.

Ja Farmfood kan je geven aan honden van alle leeftijden Knipoog
Zie de site, ze brengen het ook namelijk. het is een compleet voer.
http://www.farmfood.nl/

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-05 17:36

cloris schreef:
Ja Farmfood kan je geven aan honden van alle leeftijden Knipoog
Zie de site, ze brengen het ook namelijk. het is een compleet voer.
http://www.farmfood.nl/

Oke bedankt. Dat lijkt me dan ideaal. Ik heb net een nieuwe zak voor mijn 8 maanden jack gekocht. En een zak puppyvoer wat hij ook bij de fokker kreeg voor de pup. Als ik dan nog een halve zak daar van heb kan ik het toch gaan mengen met Farmfood?

En ik las dat heel veel mensen daar naast ook vers vlees gaven. Is dat beter voor de hond om naast de brokken vers vlees te voeren?
En hoe geven jullie dat verse vlees en welk merk?

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-05 17:43

Onze hond krijgt Eukanuba , en afentoe een blikje nat erbij.Voor de rest krijgt ze elke dag zo’n Denta Stick voor de tandjes Lachen en natuurlijk een snoepje *LOL*