Huid van de staart gestroopt (degoe)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lindy

Huid van de staart gestroopt (degoe)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:55

Tijdens m'n stage van de dierenarts had ik niet zo snel ergens moeite mee, maar als het om m'n eigen dieren gaat...
Mijn 3 apekoppen van degoes waren gistermiddag weer eens ontsnapt, en 2 had ik alweer gevangen. Nummer drie zou ik grijpen, gewoon bij z'n lijfje, maar hij glipte weg uit m'n hand, en ik had dus z'n staart nog vast.
Het gebeurde zo snel, maar ik hoorde 'krrrggggg' en zo had ik een staart vast en rende de degoe weg over de grond. Ik schrok echt zo, en uit reflex gooide ik de staart snel weg, eng idee. Snel de degoe weer gepakt, en toen bleek dat de staart er nog wel aanzat, maar dat de huid er af was gestroopt. Er stak nu dus gewoon een lang en dun kraakbeenbot uit, de rest was allemaal weg. Direct de dierenarts gebeld, want dat groeit niet meer aan, dan moet de staart geamputeerd worden. Hij kon meteen langsgebracht worden, en als het goed is hij gisteravond geopereerd, hij moest daar verder in opname blijven. Nu maar hopen dat het is goedgegaan met de narcose, want dat blijft een risico voor kleine dieren. Vanmorgen moesten we 9 uur bellen, maar dat zou m'n moeder even doen, want ik zit nu op school.

Het staartje was in het hooi gevallen, en dat wist m'n zusje niet, die had het hooi in een zak gedaan. Ze keek wel heel raar toen ik zei dat er nog een degoestaart (eigenlijk alleen de huid dus, maar het zag er gewoon uit als een staart) in zat. Tong uitsteken 'IIIEEEELLL' Tong uitsteken Maar ik heb het staartje weer kunnen vinden. Knipoog Vanmiddag zullen we hem weer ophalen.
Gelukkig had het beestje zelf gisteravond nergens last van, voor zover we konden merken. Hij rende nog vrolijk rond en vrat en knaagde aan alles wat ie tegenkwam. (zoals degoes altijd doen) Onderweg naar de dierenarts moest m'n moeder echt als een speer rijden, anders had ie zich bij aankomst een gat door z'n reisbakje gevroten. Tong uitsteken

Met hem zal het dus allemaal wel weer goedkomen, het blijft een apekop. *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:00

Iel wat eng. Haha!

Daar ben ik ook altijd zo bang voor met onze salamanders.

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:50

(Salemanders laten hun straart niet los hoor)
degoe's laten netzoals gerbils hun staart los als ze in gevaar zijn.
dat is een soort ontsnappingsmethode.
het is vervelend, maar vandaar moet je ze nooit bij hun staart pakken (alleen staartwortel)

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:03

Uhmm, nu zal ik wel blond zijn... Maar wat is een degoes Blond Bloos

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:18

Jakkes, zo heeft eens van mijn gerbils een korter staartje omdat de kat de punt van de staart te pakken had.
Gelukkig was dat maar een klein puntje en is het vanzelf weer netjes geheeld. ( met hulp van een beetje zalf Knipoog )

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 15:54

Saskia008 schreef:
het is vervelend, maar vandaar moet je ze nooit bij hun staart pakken (alleen staartwortel)

Ja, I know, ik zou hem ook niet bij z'n staart pakken, hij glipte weg.
Staartwortel kan inderdaad wel, maar blijft ook wel een risico.
Als ze erg bang zijn laten ze dan ook wel eens los, en hun gewicht is vrij zwaar in verhouding tot de sterkte van de staart.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:04

Draverlove schreef:
Uhmm, nu zal ik wel blond zijn... Maar wat is een degoes Blond Bloos

Ik zou zeggen; er staan wel foto's in m'n profiel, maar de uploader ligt er uit.
Degoes zijn knaagdieren, familie van de cavia, maar ze lijken meer op een soort grote gerbils. En ik vind ze ook altijd wel wat weg hebben van eekhoorntjes, alleen dan niet zo'n pluimstaart.
Ze zijn ongeveer zo groot als ratten (mijn kerels nog wat groter) en dan wat dikker en forser.

Afbeelding

rosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:08

en is hij alweer terug van de Da, ik ben namelijk wel een beetje nieuwschierig, wens hem maar sterkte Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:14

Saskia008 schreef:
(Salemanders laten hun straart niet los hoor)

Niet? O ik dacht van wel. Maargoed, dan niet. Haha!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 17:57

Waren dat niet hagedissen?

Stompie (zo is ie even gedoopt omdat hij nog maar een klein stompje als staart over heeft Tong uitsteken) is weer thuis en vermaakt zich nog even goed als gisteravond. Hij heeft een paar hechtingen erin, maar die lossen vanzelf op, en daarna mag hij weer bij z'n vriendjes. Lachen

Ik zal zometeen even een foto van hem maken, al beloof ik niet dat die er ook meteen op komt. Zowel de digi als de uploader hebben de laatste dagen kuren, maar ik zal m'n best doen.

Myra87

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:26

Lindy schreef:
Ik zou zeggen; er staan wel foto's in m'n profiel, maar de uploader ligt er uit.
Degoes zijn knaagdieren, familie van de cavia, maar ze lijken meer op een soort grote gerbils. En ik vind ze ook altijd wel wat weg hebben van eekhoorntjes, alleen dan niet zo'n pluimstaart.
Ze zijn ongeveer zo groot als ratten (mijn kerels nog wat groter) en dan wat dikker en forser.

[image]

Had er nog nooit van gehoord, maar vind het leuke dieren, vanaf foto dan Lovers

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 20:49