Voortanden slijpen / trekken bij konijn? Ervaring?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mayo

Voortanden slijpen / trekken bij konijn? Ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:03

Mijn konijntje Binky heeft een gebitsafwijking. Zijn boventanden groeien in een bochtje naar binnen en z'n ondertanden vóór z'n boventanden. Nu zijn ze 2 keer geknipt, maar het komt snel terug en de laatste keer ook erger dan de vorige keer.

Hier een voorbeeldplaatje:
Afbeelding

Nu moet Binky woensdag onder gasnarcose (roesje) en zullen z'n tanden worden geslepen, kijken of dat helpt en corrigerend werkt. Zo niet dan zal hij binnenkort onder volledige narcose moeten en zullen z'n tanden getrokken moeten worden.

Nu ben ik sowieso als de dood voor narcose bij konijnen, want dat is nogal risicovol en bij het konijntje van m'n zus misgegaan, doordat z'n darmpjes niet meer op gang kwamen, hij is dus gestorven hieraan.

Hoe flink is een roesje? Vergeleken met een volledige narcose? Wat zijn de risico's hieraan?

Heeft iemand van jullie ervaring met deze ingreep?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:05

Oei dat ziet er erg uit.
Ik heb er geen ervaring mee, mijn nijn heeft goede tanden.
Sterkte met je nijn. Ach gut

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:26

Dat is vervelend...
Maar een konijn met oliefantstanden hoeft toch niet onder narcose Verward
Je kunt die tanden d8 ik ook gewoon knippen...wij deden het zelf bij ons konijntje vroeger...

Wel zielig voor je konijntje...Sterkte ermee Ach gut

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:27

Mayo schreef:
Nu zijn ze 2 keer geknipt, maar het komt snel terug en de laatste keer ook erger dan de vorige keer.

Knipoog

Daarnaast groeit boven zo rond naar binnen, dat je met een knipper er haast niet normaal bij kunt.

Thanks iig Lachen

Aragorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:31

Het voordeel van een roesje is dat ze ook weer snel 'bijgebracht' kunnen worden maar ja het blijft een vorm van narcose met de daarbij behorende risico's!
Mijn ervaring is dat wat je er ook aan doet ze altijd blijven groeien omdat ze niet uit zichzelf slijten. De enige optie is om ze helemaal te laten verwijderen maar ja of je konijn daar nou zo vrolijk van wordt.....
Ik zou ze gewoon maar regelmatig laten knippen!

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:32

Narcose is idd een groot risico bij een konijn. Veel dierenartsen doseren konijnen te hoog. Het is dus belangrijk dat je een konijnkundige dierenarts vindt. Op www.konijnen.nl is een lijst te vinden met dierenartsen die veel verstand hebben van konijnen.

Wat die tanden betreft. Ik vind helemaal eruit halen ook wat zeg. Krijg je ze zelf niet geknipt? Mijn konijn heeft ooit eens te lange kiezen gehad en toen kreeg ze een klem op en zijn ze zonder narcose geveild.
Als ze straks helemaal geen tanden meer heeft kan ze ook niet goed meer eten, met de gevolgen vandien omdat ze niet genoeg voedingsstoffen binnenkrijgt. Ik zou nog even wachten met helemaal verwijderen en vragen of de da ze zo kort mogelijk knipt/slijpt.

Succes!

wynoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:34

Op www.konijnen.nl is ook een forum te vinden van yahoo. Stel de vraag daar eens, die kunnen je vast beter helpen als ons

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:37

Knippen is haast niet te doen, ze gaan te rond om er goed bij te kunnen. Ook groeien ze zo snel, dat ik om de +/- 4 weken moet knippen. Als je konijntje er haast bij gilt, omdat hij het zo dramatisch erg vindt, dan doe je dat ook niet graag en zoek je voor een andere oplossing. Knippen gaat ook niet 1-2-3, daar ben je echt even mee bezig. Hij kan nu nog steeds niet helemaal normaal eten, ookal zijn ze ietsje bijgeknipt.

Ik denk dat Binky in eerste instantie niet blij zal zijn als hij z'n voortandjes moet missen, afbijten kan hij niet meer voor. Maar hij kan nog wel gewoon hooi en biksjes eten, stukjes brood kan ook als je het kleinplukt.

Maar wat ik al zei woensdag gaan we eerst slijpen, dan kijken of het helpt, zo niet, dan binnenkort verwijderen.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:39

Knippen van de tanden kan volgens mij ook zonder verdoving. Je konijn knaagt niet genoeg, daardoor groeien de tanden harder dan ze afslijten. Ook genetische tandstandafwijking kan dit veroorzaken.

Ik heb geen ervaring met deze operatie en had er nog nooit van gehoord of over gelezen. Echter op de konijnensite staat een artikel hierover. Beterschap voor je dier!

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:40

Thanks iig voor de reacties Lachen

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 12:41

PeruaansePas schreef:
Knippen van de tanden kan volgens mij ook zonder verdoving. Je konijn knaagt niet genoeg, daardoor groeien de tanden harder dan ze afslijten. Ook genetische tandstandafwijking kan dit veroorzaken.

Ik heb geen ervaring met deze operatie en had er nog nooit van gehoord of over gelezen. Echter op de konijnensite staat een artikel hierover. Beterschap voor je dier!

Thanks voor je stukje!

Jantien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 12:54

Verplaatst van AM naar BB

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:23

Ik heb hier geen ervaring mee maar mijn konijn had de zelfde afwijking.

Zijn tanden werden geknipt. (wel onder een roesje, omdat hij niet zo vriendelijk was voor de dierenarts Vork)
Ik kreeg hem pas weer mee naar huis toen hij helemaal uitgeslapen was, omdat het bij kleine beestjes wat lastiger gaat.

de dierenarts zei tegen mij ook toen dat het weer snel moest gebeuren. Allemaal heel lastig.

Gelukkig heeft de dierenarts zijn tanden in de 6 jaar die hij leefde maar 2 keer hoeven knippen.

Vijlen was niet nodig.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 13:44

De eerste keer was 2 december en gisteren moest het voor de 2e keer alweer, dus dat gaat bij hem echt té vlot. Dus ik moet echt iets anders verzinnen...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 15:26

Dit komt voor bij konijnen waarvan de tanden niet vlak langs elkaar staan, maar er teveel ruimte zit tussen de boven en ondertanden.
Bij knagen gaan normaal de tanden langs elkaar heen, zodat ze zichzelf afslijten, bij deze afwijking dus niet, waardoor ze doorgroeien.

Daar heeft dus veel of weinig te knagen hebben niks mee te maken.

Dan is dus knippen of helemaal verwijderen de oplossing, en is dan aan jouw de keuze wat je wilt, wil je elke maand naar de DA toe om te laten knippen, het eventueel zelf leren.

Narcose bij konijnen en kleine knaagdieren is idd een risico, en persoonlijk heb ik er een hekel aan, maar als het niet anders kan moet je toch iets proberen.

Helemaal de tanden verwijderen hoeft geen problemen te geven.
Zelf heeft een van mijn konijnen moeite met eten vanwege een tumor in zijn kaak. Hij leeft nu op brood met Olvarit's eerste babyhapje met de smaak wortel. Dit is vloeibaar en hierin zit alles wat ze nodig hebben, zo blijft de spijsvertering op gang, en krijgen ze stoffen binnen die ze nodig hebben.
Mijn konijn zal een spuitje krijgen zodra hij aangeeft dat het niet meer lekker gaat, maar ik hou hem nu al 2 maanden in leven met dat babyhapje, en hij is nog altijd even actief en vrolijk.

rosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 16:05

ik denk dat het misschien wel verstandig is om zelf de tanden te leren knippen, want ik denk wel dat hij het ook niet, maar dan ook echt niet leuk vind al worden zijn tanden verwijderd, maar aldoor naar de DA kost natuurlijk ook geld dus zelf leren lijkt me wel handig, en narcose is idd een groot risico, sterkte ermee Knipoog

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:49

Het geld maakt me niks uit, van die paar euro wordt ik niet arm. Het gaat mij er meer om dat Binky haast begnt te gillen bij de behandeling en ik denk niet dat dat anders zal zijn als ik het zelf ga doen.

Daarnaast is hij met knippen niet goed genoeg te corrigeren, z'n boventanden groeien praktisch vanaf begin rond naar binnen, dus je kan er niet normaal bij om te knippen. En als het al een beetje geknipt is, dan is het nog niet normaal kauwbaar, omdat je het niet ver genoeg kan knippen helaas, het blijft rond.

Moeilijk is het knippen niet, maar wel haast een trauma-ervaring voor Binky en dat is bij mij een groot zorgpunt....

Ik vind het ook echt niet leuk en het is echt geen geldkwestie of gemakzucht 'oh laat ze maar weghalen', ik wil dat het helpt en dat hij geen maandelijkse trauma-behandeling hoeft te ondergaan en ook kan eten en dat gaat niet normaal met zijn tanden...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:19

Wat zegt je DA ervan dan ? Wat lijkt hem het beste ? ( of heb ik daar over heen gelezen ? )

Stel hem eens voor van dat Olvarit babyhapje, ik kreeg deze tip van mn eigen DA, dus hij zal het misschien ook wel kennen.
Als je hem daarmee in leven kan houden zonder vervelende tanden lijkt mij dat beter eigenlijk...

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:28

Wat vervelend. Als hij er heel erg veel last van heeft en vaak geknipt moet worden zou ik eerlijk gezegd voor trekken kiezen. Hoe erg het ook klinkt hier zou ie wel blijer mee zijn.

Mayo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 17:33

De DA begon gelijk over trekken, maar dat vond ik zo rigoreus en doodeng door de narcose en het wel/niet op gang komen van de darmen, dat we eerst proberen te slijpen en van daaruit kijken hoe en wat. Maar haar leek trekken de beste optie, wat waarschijnlijk uiteindelijk ook moet gebeuren. Slijpen is de laatste optie wat we kunnen proberen.

Ik zal morgen eens vragen hoe het zit met eten als hij z'n voortandjes uiteindelijk misschien moet missen.

In het begin zal hij het heel erg vinden, maar volgens wat websites zou hij met 1 a 2 weken weer 'normaal' kunnen eten.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:51

Een roesje is echt maar heel licht. Als je 'n goede dierenarts hebt zal hij je konijn echt niet te zwaar doseren.
Wat helpt om de konijnen de operatie beter te laten doorstaan, is van te voren goed vezelrijk voer geven, dan blijven de darmen beter werken en zal het konijn er eerder doorheen komen

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:20

In konijnenland doen ze tegenwoordig allemaal aan trekken, alle speciale opvangen e.d. Konijnen kunnen nog prima eten zonder voortanden! Je moet alles prakken, maar dan gaat het ook goed.
Ik heb een tijdje een konijntje onder mijn hoede gehad die dit ook had [van marktplaats geplukt, het beest zag er zo verschrikkelijk uit op de foto en bleek vlakbij mijn huis te staan]. Ik heb hem eerst een tijdje tot rust laten komen [kennis van een konijnenopvang is toen geweest om alvast die rottige tanden af te knippen, zodat hij in elk geval kon eten om darmproblemen te voorkomen], daarna is hij naar een opvang gegaan. Zij hebben zijn tanden laten trekken en meneertje kon heel goed eten! Dat deed hij ook erg graag. Helaas is hij een half jaar daarna zomaar opeens overleden, maar dat staat hier los van.
Kijk eens op www.bunnybin.nl en www.konijnen.nl, staat dé info op.

11568

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:24

Narcose is tegenwoordig een ontzettend klein risico. Ik heb inmiddels al 2 rammen laten castreren en 1 vrouwtje laten helpen, niets aan de hand. In de opvangcentra's worden er elke dag wel een paar weggebracht voor zulke ingrepen, en het gebeurt zelden dat er eentje overlijdt.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:31

Je moet wel kiezen voor gasnarcose, want daarbij kunnen ze de narcose preciezer bepalen. Dus kies niet voor priknarcose.

Miepmiept

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:32

Ik heb een rammetje laten castreren. Deze was onder plaatselijke verdoving gedaan. (door een konijnendierenarts, die ook voor een opvang werkt) Dit rammetje heb ik 2 dagen weer naar een dierentarts kunnen brengen omdat hij niet meer wou eten/drinken. Hij is nog 2 dagen opgenomen geweest voor infuus e.d. Hij is er wel weer boven op gekomen.

Een voedster (waarschijnlijk jaar of 6) van me was ontzettend ziek. Uitgedroogd e.d. Antibiotica gehad, ging goed maar zodra ik stopte met antibiotica was ze weer ziek. Goed onderzocht bleek een vergroeide baarmoeder geweest te zijn. Onder narcose en alles eruit gehaald terwijl ze absoluut niet in goede conditie was. Net op tijd en deze dame heeft het gewoon gehaald. Nu moet ik wel zeggen dat m'n voedster ook wel een ontzetende taaie tante is die niet stuk te krijgen is Knipoog