Ik zal uitleggen wat ik bedoel, ik bedoel nl niet gewoon hard piepen...
Er was nogal wat ruzie afgelopen dagen in mijn caafgroep. Zodanig, dat ik 1 cavia erbij weg hebgehaald, omdat deze gewoonweg geterroriseerd werd door 2 dominante beertjes.
Het gaat om Boja, een caafje die altijd als laagste in de groep stond. Inmiddels zit hij weer bij z'n oude kameraadje Olijfje, die apart zat vanwege een beschadigd oog en ziekte.
Nou gaat dat redelijk goed, maar ik hoor toch een paar keer per dag een behoorlijk indringend gepiep. Als ik ga kijken is er niks aan het handje en zit Boja bij de kooi omhoog luid te schreeuwen. Een ander geluid dan angst of roep om aandacht of voer,het zijn korte zeer luide halen van indringend gepiep. ( ik hoorde het zonet zelfs in de kamer, terwijl ze in de bijkeuken zitten, met de deur dicht, ik hoor ze anders nooit als ik in de kamer zit )
Nou zat ik me ineens te bedenken... kan het niet zo zijn dat ik een waker in de groep heb ? Aangezien het me is opgevallen dat elke keer als ik kom als hij zo hard gilt, er niets loos is, behalve dat het rotweer is.
We hebben in de bijkeuken een golfplaatdak, dus regen en storm is goed hoorbaar.
Zelf heb ik het idee dat het geluid van buiten beangstigend is voor Boja, en dat hij daarom misschien aanslaat, alsof er gevaar is.
De andere cavia's reageren ook op hem door zachtjes terug te piepen.
Zou hij een waker kunnen zijn ? Of wat zou het anders kunnen zijn ?
Ik had namelijk het idee dat wakers meestal ook de leiders in de groep zijn, en dat is hij totaal niet, hij staat als onderste in de rang