[Cavia]Hard piepen, heb ik een waker in de groep?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

[Cavia]Hard piepen, heb ik een waker in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 21:19

Zo, prop je hele verhaal maar eens in een korte titel Haha!
Ik zal uitleggen wat ik bedoel, ik bedoel nl niet gewoon hard piepen...

Er was nogal wat ruzie afgelopen dagen in mijn caafgroep. Zodanig, dat ik 1 cavia erbij weg hebgehaald, omdat deze gewoonweg geterroriseerd werd door 2 dominante beertjes.
Het gaat om Boja, een caafje die altijd als laagste in de groep stond. Inmiddels zit hij weer bij z'n oude kameraadje Olijfje, die apart zat vanwege een beschadigd oog en ziekte.
Nou gaat dat redelijk goed, maar ik hoor toch een paar keer per dag een behoorlijk indringend gepiep. Als ik ga kijken is er niks aan het handje en zit Boja bij de kooi omhoog luid te schreeuwen. Een ander geluid dan angst of roep om aandacht of voer,het zijn korte zeer luide halen van indringend gepiep. ( ik hoorde het zonet zelfs in de kamer, terwijl ze in de bijkeuken zitten, met de deur dicht, ik hoor ze anders nooit als ik in de kamer zit )
Nou zat ik me ineens te bedenken... kan het niet zo zijn dat ik een waker in de groep heb ? Aangezien het me is opgevallen dat elke keer als ik kom als hij zo hard gilt, er niets loos is, behalve dat het rotweer is.
We hebben in de bijkeuken een golfplaatdak, dus regen en storm is goed hoorbaar.
Zelf heb ik het idee dat het geluid van buiten beangstigend is voor Boja, en dat hij daarom misschien aanslaat, alsof er gevaar is.
De andere cavia's reageren ook op hem door zachtjes terug te piepen.

Zou hij een waker kunnen zijn ? Of wat zou het anders kunnen zijn ?

Ik had namelijk het idee dat wakers meestal ook de leiders in de groep zijn, en dat is hij totaal niet, hij staat als onderste in de rang

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:29

Ik weet het niet, maar misschien heb je iets aan deze site:

http://users.skynet.be/sb199184/Sub_De% ... luiden.htm

Daar staat op wat de geluiden van de cavia betekenen, maar ik weet niet of het echt klopt,
want dan zou mijn cavia dus af en toe pijn hebben als ik hem aai? Verward

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 22:45

Die geluiden ken ik, maar kloppen idd niet allemaal, die van pijn kan nl ook angstigheid zijn.
Daarbij verschilt het geluid ook wel per cavia. Een van mijn cavia's is heel bescheiden en piept zachtjes om voer, een ander begint hard te en brutaal roepen als ik binnen kom : Give me the food!!

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:29

Een wakend geluid hoor je eigenljik bijna nooit. Een wakend geluid lijkt sterk op vogelgetsjielp. Lachen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 17:52

hmm, heb nooit geweten dat dat geluid van geïrriteerd zijn een geluid is dat ze het niet leuk vinden. Als ik mijn cavia in de kooi op z'n zij aai, maakt hij dat geluidje ook, maar komt dan wel meteen naar me toe, om geknuffeld te worden,e nbegint dan een ander geluidje te maken, wat omschreven staat als "zich goed voelen"

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:30

Ik heb ooit eens (omdat ik dacht dat het leuk was.. Bloos ) een knuffelcavia in het hok bij mijn cavia's gezet en in plaats dat ze er naartoe gingen vlogen ze weg en één van mijn cavia's maakte toen zo'n ontzettend raar geluid, echt heel hard en inderdaad een soort vogelgesjielp.
Dit was dus echt een teken van zich bedreigd voelen, maar dat heeft ie echt maar één keer in zijn leven gedaan... En die van jou doet het dus wel vaker, tja... volgens mij doen ze dat vogelgesjielp echt maar heel zelden dus wat jouw cavia doet... Verward

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 18:32

Hij heeft het vandaag nog niet gedaan, het weer is rustig, er is geen eng geluid in de bijkeuken...

Vogelgetsjilp... heb het ook wel eens omschreven gezien als een autoalarm

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 19:16

Even 1 ding..

Bij die caviageluiden op de site, hoor je bij 'geirriteerd zijn'een zacht gebrom.
Maar de cavia van een vriendin van me, waar ik wel eens op pas, bromt als ik hem aai.
Ik had dan juist altijd het idee dat hij het heerlijk vond..

Vaag vind ik het wel een beetje..

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 20:33

Ja, de geluiden verschillen (merk ik zelf) ook erg per caafje Lachen. Maar dat geluid van de 'waker' is in ieder geval altijd hetzelfde

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 21:17

het zou ook kunnen zijn dat je caaf bang is.... aangezien hij het alleen doet als het slecht weer is.

Enne die geluiden zijn per caaf verschillend, maar over 1 zijn ze het allemaal eens: Give Me The Food NOW!!!!!!!!

RAGGIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 11:38

ik heb ook een paar caaf in een groep.
1 keer heb ik een keer een gluid gehoord alsof er een aan het fluiten was.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 21:03

RAGGIE schreef:
ik heb ook een paar caaf in een groep.
1 keer heb ik een keer een gluid gehoord alsof er een aan het fluiten was.

Dat is een vrij normaal geluid bij cavia's eigenlijk...

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 22:13

Genee schreef:
Even 1 ding..

Bij die caviageluiden op de site, hoor je bij 'geirriteerd zijn'een zacht gebrom.
Maar de cavia van een vriendin van me, waar ik wel eens op pas, bromt als ik hem aai.
Ik had dan juist altijd het idee dat hij het heerlijk vond..

Vaag vind ik het wel een beetje..

Precies wat ik ook zegt. Mijn cavia makt dit geluid ook als hij echt geniet. Als hij gewoon op schoot zit, zit hij zachtjes te piepen.
Mijn andere cavia's heb ik nooit zachtjes horen piepen,alleen horen knorren. (zo noemen wij da thuis Knipoog en die genoten echtwel.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-05 22:24

Heb op www.kuufke.com het echte wakergeluid gehoord en dat is dit toch niet, meneer heeft het trouwens ook niet weer gedaan.
Op die site staan trouwens de geluiden ook beter beschreven, de geluiden staan bij het kopje 'karakter'

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 00:13

secricible schreef:
Precies wat ik ook zegt. Mijn cavia makt dit geluid ook als hij echt geniet.

Maar het klinkt zo zeurderig net alsof hij pijn heeft, terwijl ik hem gewoon aai,
ik denk dan altijd dat het gewoon aanstel is want ik kan me niet echt voorstellen dat aaien pijn doet.
Ik kan me niet voorstellen dat een cavia zo'n zeurderig geluid maakt als hij geniet, maar goed Tong uitsteken

Genee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-05 17:44

Vind je dat gebrom zeurderig klinken?Die caaf krijgt dan een soort rilling en bromt zachtjes..het ziet er dan echt uit alsof hij geniet, en ik vind het ook zo klinkne Knipoog

NathalietjeB

Re: [Cavia]Hard piepen, heb ik een waker in de groep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:06

ow mijn caafjes schreeuwe altijd vooral me oudste als ze de deur benede ik heb me caafjes in me slaapkamer staan op zolder..en als ze de benede deur al hore of ik roep ze beginne ze met ze 4tjes al keihard te schreeuwe en brommen doen ze ook als ze geaait worde...
vind t wel schattig..
ik laat mijn caafjes altijd lekker piepe kweet niet maar vind dat een teken dat ze in orde zijn als die beestjes piepe en bromme...als je niks hoort dan heb ik t gevoel dat ze niet lekker zijn

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:14

ehm, oud topic :S

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 21:18

Idd oud topic, ik zal wel eventjes TeM'en

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 04:09

Beetje oud topic.