Heb ik weer: vogel kan niet vliegen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

sanne222

Heb ik weer: vogel kan niet vliegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 19:16

Ik wilde mijn kanarie en rijsvogel een beter leven gunnen en heb een mega grote binnenvoliere gebouwd. Het is 2 bij 1 meter en dan zo hoog als het plafond. Ze zitten er sinds zaterdag in. De kanarie is helemaal in zijn sas en vliegt erop los Haha! . Maar de rijstvogel komt niet eens op de onderste zitstok en als hij omhoog springt gaat ie al koppeltje duikelend weer naar beneden. Hij kan helemaal niet vliegen Verward
Dat is me nooit eerder opgevallen omdat ze al 4 jaar met z'n tweeen in een normaal kooitje zitten.
Wat nu? Scheve mond Ik heb zijn oude kooi maar op de bodem gezet en daar zit ie nu de hele tijd in, met het deurtje open.

Zou hij ooit nog kunnen leren vliegen?? Iemand ervaring?

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 22:57

ik heb weleens gehoord dat die beessies na een hele tijd niet gevlogen te hebben (bijv. door een klein kooitje) niet meer kunnen vliegen jah.. Of misschien hebben ze zijn vleugels geknipt? (heb geen id wat een rijstvogel is, maar bij sommige volgels doen ze dat wel.. Goed trouwens dat je ze zo'n groot hok geeft

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-05 23:11

Meestal leren ze het wel.
Ze moeten alleen helemaal opnieuw beginnen. Jonge vogels kunnen ook niet gelijk vliegen.

We hebben het zelf ook weleens gehad met een kanarie. Maar uiteindelijk had hij zijn spieren getraind en vloog vrolijk door de voliere.
Dus even geduld hebben.

sanne222

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 00:15

Ik hoop dat hij het ooit nog gaat leren, zou wel jammer zijn als hij nooit kan vliegen, dan moet ik namelijk overal trappetjes aan maken zodat ie omhoog kan. *LOL*
Een rijstvogel is een zangvogeltje, dus lijkt het me niet dat hij ooit gekortwiekt is, alhoewel hij wel erg korte vleugeltjes heeft Verward

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 13:10

sanne222 schreef:
Een rijstvogel is een zangvogeltje, dus lijkt het me niet dat hij ooit gekortwiekt is, alhoewel hij wel erg korte vleugeltjes heeft Verward

Bij kortwieken kort je alleen de veren op de vleugels in, dus na een keer ruien is het weer normaal.
Als er echt een stuk van de vleugeltjes zelf wordt gehaald heet dat leewieken, maar dat is ondertussen verboden geworden.

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:20

Als hij zijn hele leven in een kleine kooi heeft gezeten, en ook geboren is in gevangenschap, heeft hij misschien gewoon nooit geleerd om te vliegen! Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe je het aan zou moeten leren...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-05 12:11

ik heb een tortelduif die ook niet kan vliegen, vraag me niet waarom, maar hij kan t niet, vroeger nog wel een beetje, maar t is nu zo erg dat ie soms ook wel omvalt....

onze voliere wordt nu dus gebruikt door de konijnen en de duif zit binnen in een hok waarin hij kan rondlopen....
het kan zijn dat jouw vogel nog wel gaat vliegen maard at ie meer tijd nodig heeft.
anders kan er ook een bepaald defect zijn, zoals mijn vogel heeft.
is niet erg en ze kunnen er heel oud mee worden.( mijne is al 10)