Konijn ziek...??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

silver

Konijn ziek...??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 19:51

Ik zit een beetje met een probleem.

Mijn konijn is nu bijna 5 jaar, en hij heeft altijd last gehad van zijn darmen (veel gasvorming, en kronkelen van de pijn). Daar zijn we al vaak voor naar de DA geweest, en die zei dat het kwam doordat hij haken op z'n tanden had groeien, waardoor hij niet goed zijn eten kon kauwen, en dus niet goed kon verteren. Nou moeten we dus elk half jaar naar de DA om zijn tanden te laten knippen.

Maar nou ongeveer sinds een week keutelt me konijn bijna niet meer. Ik hou dit steeds in de gaten, omdat ie dus al vaak last heeft. Maar het gekke is, dat ie wel gewoon veel eet, en hij drinkt normaal, en hij is ook net zo actief als altijd, alleen... in zie maar heel weinig keutels, en de keutels die hij heeft zijn heel klein.

Nou zul je zeggen, ga gewoon naar de DA, maar hij ziet er juist helemaal niet ziek uit, en gedraagd zich ook niet ziek, en ik vind het zielig om hem voor niets mee te nemen naar de DA, want daar word hij helemaal zenuwachtig van, en daar krijgt ie dan gelijk weer pijn van in zijn buik. Scheve mond

Ik zou dus willen vragen of hier meer mensen zijn waarbij hun konijn dit ook wel eens heeft gehad, en of dat kwaad kan dat hij een periode niet zo goed keutelt.....

Misschien is het een tijdelijke verstopping van zijn darmen ofzo.. Verward

sorry voor het lange verhaal!!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 13:52

wel heengaan, als zijn darmen stil komen te liggen heb je een behoorlijk probleem.
wat heel goed helpt met konijnen die slechte darmen hebben is ze elke dag een stukje brood geven, het hoeft niet oud of hard te zijn hoor, gewoon elke dag ongeveer een klein half plakje geven...

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-05 18:12

ok daar heb ik nog nooit aan gedacht! bedankt voor de tip. En ik denk toch dat ik wel naar de DA ga, ik wil niet dat ie straks dood gaat, omdat zijn darmen niet meer werken..

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:52

Je moet niet pas naar de dierenarts gaan als een dier al écht doodziek is, voorkomen is beter dan genezen.
Bij knaagdieren moet het spijsverteringskanaal altijd actief zijn, anders worden ze snel ziek, en dan is het ook meteen goed mis.
Hoe is het nu? Ga je nog naar de DA?

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:22

Misschien eet ze de poep ook wel op, dat je er daarom niet veel van terugvind.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 16:42

Is de ontlasting ook anders?
Het kunnen ook wormen zijn.

xLenax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 20:29

Ga alsjeblieft sneel naar de DA, want zoals eerder gezegd moet een darm van een konijn altijd in beweging zijn! Eet ie wel gewoon goed!? Houd ook zijn buik in de gaten, dat ie niet opblaast,dan heb je namelijk helemaal een probleem. Ik zou gewoon snel naar de dokter gaan!
Groetjes Marleen

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-05 23:46

Nou het probleem is juist dat ie heel veel eet, en hij drinkt ook voldoende op een dag. Hij is heel erg actief (zoals altijd), en hij is ook niet opgeblazen ofzo. het enige is dus dat ik bijna geen ontlasting vind. En wat ik vind zijn hele kleine keutels.

Maar gelukkig heeft ie vandaag wel aardig wat keutels gelegd, maar ik ga toch nog maar voor de zekerheid naar de DA, ik denk dat het toch weer aan zijn tanden ligt. Hij eet ook heel raar....

Maar bedankt voor jullie advies!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 11:35

Laat je het horen als je bij de DA geweest bent? Lachen

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-05 15:35

ja dat zal ik cker laten weten!!!!! ga morgen gelijk een afspraak maken en hoop morgen ook gelijk langs te kunnen komen!!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 15:52

Oke! OK dan!

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-05 18:38

Nou ben net terug van de DA! Dit is wat er aan de hand was:

Ik weet dat me konijn last heeft van haken op zijn tanden. De DA heeft ook gezegd dat we om het half jaar daarvoor terug moeten komen, omdat die haken dus steeds terug blijven komen.

De DA pakte dus de klem waarmee hij zijn bek open kan houden, en zag tot zijn grote verbazig dat z'n hele tong helemaal open lag, omdat er hele scherpe haken op zijn kiezen zaten. Hij zij dat me konijn echt en hele hoge pijngrens heeft (we hebben namelijk echt niet gemerkt dat ie zo'n pijn had), omdat het ontzettend veel pijn gedaan moet hebben. (voel me nou zo schuldig...ik let altijd zo goed op hem. Verdrietig ).

Nou hij heeft dus de haken af geknipt en gevijlt, dus daar moet hij geen last meer van hebben. We moeten hem nou wel 6 tot 10 dagen antibiotica geven, omdat z'n tong nog steeds open ligt, en dat kan uiteindelijk een abces gaan worden. met de antibiotica moet het dus weer mooi gaan helen!! Dit verklaard dus ook gelijk waarom ie niet goed keutelde, omdat als hij niet goed kan kauwen, komt zijn spijsvertering ook niet op gang!

Ben wel blij dat die haken van zijn kiezen zijn... het zag er echt heel pijnlijk uit. De DA heeft ons nu aangeraden om, om de 2 maanden langs te komen zodat het niet meer zo erg kan worden als nu het geval is!

miepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 14:17

jee, wat naar voor je konijn! Ben jij even blij dat je toch naar de da gegaan bent?!

(geef hem af en toe maar wat lekkers om hem te vertroetelen... Een stukje banaan ofzo? Daar doet die van mij een moord voor!)

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 16:08

miepmiep schreef:
jee, wat naar voor je konijn! Ben jij even blij dat je toch naar de da gegaan bent?!

(geef hem af en toe maar wat lekkers om hem te vertroetelen... Een stukje banaan ofzo? Daar doet die van mij een moord voor!)

hihi!! dat vind die van mij ook heel lekker!! Maar ik ben em al helemaal aan het vertroetelen hoor!! arme nijntje...

Maarja.. net nou ie weer bekomen is van de stress van de DA, moeten we hem alweer oppakken en 2x per dag antibioticum in zijn bek toedienen.. word ie ook niet blij van....

Maarja.. het moet gebeuren! anders word het niet beter!! En daarna...krijgt ie een lekker stukje banaan!! Haha!

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-05 18:01

Gelukkig dat je toch gegaan bent!
Ook al is het even naar voor het beestje, het is erg fijn dat je weet waar het aan ligt, en er nu ook wat aan kunt doen. OK dan!

silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-05 19:05

ja precies! het is op dit moment idd niet zo prettig voor hem, maar hij komt er vanzelf wel achter dat het beter is voor hem!! en ik blijf em natuurlijk verwennen!!!