Onze cavia heeft ineens 2 baby's gekregen....

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sunshine

Onze cavia heeft ineens 2 baby's gekregen....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 17:03

Mijn zus heeft een tijdje geleden een cavia gekocht ( we hadden er toen al 4)....
Net zijn mijn vriend en ik naar de paarden geweest en toen we terug kwamen, stond mijn vader ineens bij de cavia (wat ie anders nooit zou doen Tong uitsteken )
Liggen er ineens 2 baby's bij (weet niet hoe ik ze anders moet noemen want heb verder geen verstand van cavia's Knipoog )
Ze is ze nou schoon aan het maken maar is er verder iets wat ik zou moeten doen? Of echt helemaal niet zou moeten doen? (ik pak natuurlijk niet die kleintjes vast hoor Knipoog )

Ohja, ze is trouwens de enige cavia die apart zit!
Liefs sun

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:23

Ik begrijp dat ze apart stond en baby's heeft gekregen?
Als dat zo is dan is ze waarschijnlijk zwanger geraakt waar je haar hebt gekocht.
Wel een beetje onverantwoordelijk dat ze jou zus daar een zwangere cavia hebben meegegeven.
Want stel, je wist er niets van af en je wou helemaal geen baby's.
Heb je het ook niet aan de cavia kunnen zien dat ze zwanger was?

Ik denk niet dat je iets kunt doen, misschien wat extra bodembedekking zodat het lekker warm is voor de baby's.

Gaan jullie ze houden? Lachen

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 17:33

kwadraatje schreef:
Ik begrijp dat ze apart stond en baby's heeft gekregen?
Als dat zo is dan is ze waarschijnlijk zwanger geraakt waar je haar hebt gekocht.
Wel een beetje onverantwoordelijk dat ze jou zus daar een zwangere cavia hebben meegegeven.
Want stel, je wist er niets van af en je wou helemaal geen baby's.
Heb je het ook niet aan de cavia kunnen zien dat ze zwanger was?

Ik denk niet dat je iets kunt doen, misschien wat extra bodembedekking zodat het lekker warm is voor de baby's.

Gaan jullie ze houden? Lachen

Ja ze heeft altijd alleen gezeten hier, mijn zus heeft haar dus ook gewoon in een dierenwinkel gekocht.
Ik vind iig dat ze in een dierenwinkel niet goed opletten wat ze bij elkaar zetten
We hebben helemaal niks aan d'r gemerkt, mijn zus heeft gister het hok nog schoongemaakt.

Ik weet niet of we ze gaan houden (nouja iig voorlopig wel natuurlijk)

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:13

in het begin van de dracht kun je ook niks vernemen. Pas in de 2e helft van de dracht verneem je de jongen pas. Waarschijnlijk hebben ze het in die dierenwinkel ook niet geweten. Maar gewoon net doen als anders en als de moeder het toelaat de jongen oppakken, worden ze sneller tam van. En kun je gelijk bekijken wat het zijn, mannetjes of vrouwtjes of een combi ervan. En geef de moeder nu goed te eten, ze is het nodig namelijk. Caafjes zijn nestvlieders namelijk. Na 1 tot 2 dagen beginnen ze al van het voer mee te knabbelen en van het hooi. En goed veel groen geven, heb een cavia die eerst niet eens wist wat een wortel was en of je dat uberhaupt wel kon eten (koop dus ook nooit weer een caaf bij die fokker).

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:05

sunshine schreef:
Ze is ze nou schoon aan het maken maar is er verder iets wat ik zou moeten doen? Of echt helemaal niet zou moeten doen? (ik pak natuurlijk niet die kleintjes vast hoor Knipoog )

Even aan mama's buikje voelen of er nog een jong in zit. Zo ja, en ze heeft die jong na een uur nog niet gebaard, naar de DA gaan. Verder kan je de jongen best oppakken om te kijken op vouwoortjes, extra teentje en het geslacht. Laat de moeder wel eerst jou geur ruiken. Hebben ze een extra teen, deze er meteen af knippen. Je kan ze daarna ook even wegen en alles even opschrijven. Het wegen tot de 3 weken iedere dag doen. Zodra ze minimaal 4 weken en minimaal 800 gram zijn, mogen ze weer herplaatst worden. De beertjes mogen ook vanaf 3 weken weg bij de moeder, omdat hun dan al geslachtsrijp kunnen zijn. Als de moeder niet al te best voor de kindjes zorgt, zou ik ze nog niet pakken maar de volgende dag. Let er ook op dat ze niet aan der kindjes gaat kluiven/knabbelen. Doet ze dit wel, dan meteen dat jong weg halen en met de hand bijvoeren. De moeder doet dit alleen als er een zwak jong bij zit. Het eten en drinken doen ze al snel van hun moeder na. Ik wens je verder veel suc6/plezier. Knipoog

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 08:38

Relliej schreef:
Zodra ze minimaal 4 weken en minimaal 800 gram zijn, mogen ze weer herplaatst worden.

Je weet zeker dat die 800 geen typfoutje is????? Ik denk eerder 300 gram hahaha, mijn zeug en beer van oktober zitten nog geen eens op dat gewicht

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 12:06

Annechien schreef:
Je weet zeker dat die 800 geen typfoutje is????? Ik denk eerder 300 gram hahaha, mijn zeug en beer van oktober zitten nog geen eens op dat gewicht

Ik denk het wel dat 800 gram klopt, mijn 2 beren wegen ook rond de 1 kilo.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 13:44

niet met een leeftijd van 4 weken Tong uitsteken , mijn ene beer weegt 1050 gram en de ander 960 gram. En die zijn echt wel een stukkie ouder dan 4 weken

Saskia008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:43

ik zou idd wel oppassen met hoelang je de kleintjes bij de moeder houd.
als 1 van de kleintjes een beertje is, heeft ie voordat je het weet mams gedekt. gebeurt snel (4 week? uit mijn hoofd) anders kijk je op internet even op welke leeftijd ze geslachtsrijp zijn

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 15:53

ze zeggen vaak 6 weken, maar zodra ze bij mij meer interesse gaan tonen naar mams en met hun kontjes gaan wiebelen is het gauw uit met de pret en zijn ze van mams gescheiden. En dat is rond de leeftijd van 4 weken.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 17:26

pas alsjeblieft op met groen voer daar kunnen baby darmpjes niet zo heel erg goed tegen.Laat ze er heel erg langzaam aan wennen met kleine beetjes.Net als Annegien let ik niet zozeer op de weken maar kijk ik naar de cavia's zelf zo heb ik al eens een groot zeugje met 4 weken weggedaan (enigst kind)Omdat ze al dik over de 300 gram zal en haar oeder ondanks het vele voeren toch dun werd) en ik heb ook wel eens beertjes tot 6 weken laten zitten omdat ze toen pas begonnen met kontjes wiebbelen Haha! Kijk goed naar de kleintjes en houd mams in de gaten niet tot 5 weken laten zitten als mams er onderdoor gaat en niet al met 4 weken erafhalen als ze nog te dun en te klein zijn.

welke kleuren zijn het?

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-05 18:19

De een weegt 125 en de andere 110. Ze eten ook al een klein beetje mee van het hooi!

De kleuren: zwart, bruin en wit Haha! ze zijn echt zo schattig!

Iig bedankt voor alle tips enz!! We weten nog niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn.....

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:12

Annechien schreef:

Sorry, is idd 300 gram (na 4 weken)! Haha!

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:18

sunshine"]
De een weegt 125 en de andere 110.
[/quote]
Dat is een mooi gewicht!

[quote="sunshine schreef:
We weten nog niet of het mannetjes of vrouwtjes zijn.....

Op Caviastal Bellamy staan 2 geslachtsfoto's van cavia's van geloof ik 1 dag oud.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-05 17:53

dat van extra teentjes afknippen vind ik erg gemeen .. als je bij je geboorte een extra vinger hebt word dat er toch ook niet af geknipt ...
wat heel belangrijk is is dat je voor de moeder echt meer dan genoegt korreltjes geeft ... dit omdat de moeder veel energie in de melk productie stopt .. ook kun je het best veel hooi neerleggen zodat ze daarin kunnen liggen en van kunnen eten .. en zet een bakje met kleine 'brokjes wortel neer .. en vul dat bij wanneer je het nodig vind .. dit zodat de kleintjes al kunne wennen aan groenvoer .. dit kun je ook afwisselend doen bij paprika en witlof appel etc .. *geef ze geen kool!* daar krijgen ze gas van ook is het raadzaam om vitamine c pilletjes te geven .. wij hebben ze van het merk roter .. elke dag een pilletje geven als ze HELEMAAL zelfstandig eten . als je daar vroeg mee begint is het hun hele leven erg makkelijk om een pilletje te geven ... ze gaan het zowaar als een tractatie zien

Relliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 02:54

Van dat extra teentje is niet gemeen. Nu ze nog jong zijn bloed het niet en doet het geen tot weinig pijn. Doe je het pas later, dan zal het gaat bloeden (en ook niet meer ophouden), en doet het ook veel meer pijn.

Verder zijn vitamine C pilletjes niet nodig als je over goed voer beschikt. Het voer van HopeFarms is zowiezo erg goed (maar worden sommige cavia's wel vet van, bij mij iig niet). Je hebt CaviaSuper (korrels) en CaviaSelect (gemengd). In het voer moet minimaal 1500mg vitamine C in zitten. Voor een jonge cavia en zogende cavia zou ik het houden op minimaal 2000/2500mg.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 11:42

shadowflower, dan moet jij niet bij een fokker over de vloer komen. Na de geboorte worden ze gelijk bekeken en de extra teentjes worden eraf geknipt. Ik heb 1x een gefokt met een extra teen en ben daar fel op afgestraft tijdens een tentoonstelling. Ik had dat dus niet in de gaten dat dat ook kon. Inmiddels weet ik beter en ik heb het nu nog niet mee gemaakt, maar bij de eerst volgende extra teen gaat deze eraf! En hoe sneller jij het na de geboorte doet, hoe minder zij het vernemen. En ze kunnen niks met die extra teen doen, een extra vinger die gebruik je.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 15:33

Wat maakt het in vredesnaam uit hoeveel teentjes een cavia heeft...
Kriebel. Ze hoeft er toch niet mee naar een tentoonstelling?
En dan nog? Het lijkt wel op het couperen van hondenstaartjes... Ik wist helemaal niet dat dit gebeurde zeg... Ben beetje geshockeerd...

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 21:02

Die extra teentjes bungelen er vaak bij en zitten niet eens goed vast, ze kunnen er dan beter meteen af dan dat ze later ergens achter blijven haken en het open scheurt. Dat doet dan wel pijn en kan zelfs infecties etc opleveren.

Amon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-05 23:24

Gefeliciteerd met dit onverwachtse nestje. Je hebt inmiddels al genoeg tips gekregen, hoef daar weinig aan toe te voegen. Een evt. extra teentje bungelt aan een heel dun vliesje, dus afknippen voelt het caafje nauwelijks. Je doet dit puur zodat ze er later niet ergens mee achter kunnen blijven hangen. Het is dus niet zielig zoals couperen van oren en staarten bij honden. Maar ik moet je eerlijk zeggen, heb bij al die babycaafjes die hier geboren zijn nog nooit een extra teentje gehad, heb dit alleen bij collegafokkers gezien. Dus het komt gelukkig niet zo vaak voor. Een vouwoortje is alleen belangrijk als je fokt omdat dit vererfbaar is. Bij knuffelcaafjes is het niet erg als ze een vouwoortje hebben, dus daar hoef je je geen zorgen om te maken. (vouwoortje is als rand van oortje dubbelgevouwen is)
De kleine caaf kan na een paar uur al mee knabbelen aan het hooi, en na een paar dagen zie je de kleine knaagsporen al aan wortel, paprika, witlof enz. Ze kunnen gewoon mee eten met wat de rest ook krijgt.
Wees wel voorzichtig met koolsoorten en sla.
Ik ben benieuwd of je het geslacht al hebt kunnen bepalen, bij zeugjes is het een Y vorm, bij beertjes een i. Hou wel gewicht in de gaten met vier weken, beertje rond de 300 gram kunnen al heel aktief gaan worden, en het zal dan niet de eerste keer zijn dat zo'n jongeheer een van de andere dames bevrucht.
Ik las wel dat het zeugje alleen zat, nu weet ik niet of dat tijdelijk was, maar wil je wel graag meegeven als je dit nog niet wist dat cavia's groepsdieren zijn, dus die behoren eigenlijk niet alleen te zitten. Je kunt wel heel veel met ze knuffelen, maar je kunt nooit echt een soortgenoot vervangen. Dus misschien is het een idee als er een zeugje bij zit bij de jongen die aan te houden zodat ze samen door het leven kunnen gaan.
Geniet lekker van het babyspul, ik doe dat ook nog steeds, elk nestje is hier weer een feest, ontzettend leuk om naar te kijken.