wie heeft zijn cavias ook op vlas staan ???

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

wie heeft zijn cavias ook op vlas staan ???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-05 19:47

wij hebben al onze cavias op vlas staan en het werkt perfect .. klein laagje van een halve tot 1 cm erin en dat kan een week blijven liggen
het werkt echt geweldig
wie heeft zijn cavias ook op vlas staan ??

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 20:22

Ik heb een cavia met astma Clown en die staat ook op vlas en gaat idd goed! Stinkt niet en blijft ook aardig schoon. Het lijkt me alleen niet zo heel zacht, maar een dikke laag hooi maakt veel goed.

kwadraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 22:50

Wat is vlas precies? Blond

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-05 23:09

Als je 'n cavia met astma hebt en je zet hem op hooi, dan hoop ik toch wel dat het stofvrij hooi is, want anders helpt het natuurlijk geen moer dat je hem op vlas zet.
Wij hebben al onze cavia's, hamsters, muizen en ratten op een apart soort zaagsel staan. Dat is niet stofvrij maar heeft wel veel minder stof dan normaal zaagsel en het ziet er wat 'natuurlijker' uit.

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-05 11:25

op vlas zo gaat ook perfect .... is helemaal niet scherp ofzo

Tiffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 11:38

kwadraatje schreef:
Wat is vlas precies? Blond

Vlas is een soort jah hout korrels .. En het blijft idd heel lang schoon en het blijft ook lang droog. Mijn (verzorg) pony staat ook op vlas elke dag de drollen eruit en dan het is weer schoon. Het blijft 3 maanden(volgensm ij) liggen en dan gooi je als het erg veel drollen liggen en laagje overheen...

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 12:49

Citaat:
Als je 'n cavia met astma hebt en je zet hem op hooi, dan hoop ik toch wel dat het stofvrij hooi is, want anders helpt het natuurlijk geen moer dat je hem op vlas zet.

Eum, het hooi dat ik koop is niet stoffig... Bestaat er ook stofvrij hooi dan..? Want dat is wel belangrijk voor ze... Kan haar toch niet geen hooi geven?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 13:57

Ze kan best overleven zonder hooi hoor. En hooi niet stoffig? Dan koop je toch wel apart hooi hoor...
Je kunt ook gewoon dat aparte voer kopen waar al wat hooi doorheen zit. Dat scheelt ook in het stof en ze krijgen dan toch hooi.
En als laatste optie: het hooi goed natmaken voor je het geeft.

En over het vlas: ik vind het vervelend met uitmesten als ie helemaal leeg moet, maar verder was het inderdaad wel prettig.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:00

Die van mij heeft ook een tijdje op vlas gezeten, maar ik vind 't niet fijn, hoor,, Al snel koekte het aan de bodem enzo... Hij staat nu weer op Russel Bedding,,

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:01

assie schreef:
Ze kan best overleven zonder hooi hoor. En hooi niet stoffig? Dan koop je toch wel apart hooi hoor...
Je kunt ook gewoon dat aparte voer kopen waar al wat hooi doorheen zit. Dat scheelt ook in het stof en ze krijgen dan toch hooi.
En als laatste optie: het hooi goed natmaken voor je het geeft.

En over het vlas: ik vind het vervelend met uitmesten als ie helemaal leeg moet, maar verder was het inderdaad wel prettig.

een knaagdier moet altijd, maar dan ook ALTIJD hooi ter beschikking hebben om te eten!!!

ik heb mijn konijn op aubiose staan
is hetzelfde, toch?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 14:46

Nou, dan zijn die konijnen van mij heel erg zielig. Net als die op de boerderij, die hebben écht niet altijd hooi tot hun beschikking. Ja, dat staat allemaal wel mooi in die boekjes, maar als je kwalitatief goed voer geeft en zorgt voor afleiding op een andere manier dan is je konijn/knaagdier net zo happy. En ik kan nou niet zeggen dat ze op jonge leeftijd zijn gestorven (mijn vorige konijnen)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 15:02

assie schreef:
Nou, dan zijn die konijnen van mij heel erg zielig. Net als die op de boerderij, die hebben écht niet altijd hooi tot hun beschikking. Ja, dat staat allemaal wel mooi in die boekjes, maar als je kwalitatief goed voer geeft en zorgt voor afleiding op een andere manier dan is je konijn/knaagdier net zo happy. En ik kan nou niet zeggen dat ze op jonge leeftijd zijn gestorven (mijn vorige konijnen)

-ten eerste zijn konijnen geen knaagdieren
-ten tweede: wel of geen hooid voeren bedraagt niet toe tot het geluk van je konijn of knaagdier,maar wel aan de gezondheid
dat kan perfect zijn dat jouw konijnen altijd gezond waren
maar het is gewoon een feit dat konijnen en knaagdieren hooi nodig hebben voor hun darmflora
de darmen moeten altijd werk hebben, en het beste zijn ruwvezels, die blijven lang genoeg in het damkanaal, de darmen werken goed en lang,
en rara, waar zitten ruwvezels in? juist,in hooi
Daarom moeten konijnen en knaagdieren in principe altijd beschikking hebben tot hooi
Nu, mijn konijn zit snachts in het nachtok, dan ligt er altijd korrels,hooi en stro in
overdag zit ze buiten, en krijgt hij meusli en groenten
in groenten zitten ook ruwvezels, maar belang niet genoeg om het hooi te vervangen
van de korrels is het hetzelfde verhaal
wel ruwvezeles,maar niet genoeg
ook in de korrels met "hooi" ertussen
meestal is dit geen hooi,maar alfalfa
ten tweede zit er daar ook niet genoeg in om aan hun behoefte te voorzien
Knipoog

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:30

dutske"]
-ten eerste zijn konijnen geen knaagdieren
[/quote]
Ja, dat weet ik, vandaar dat ik ze ook allebei apart noemde.

[quote="dutske"]
-ten tweede: wel of geen hooid voeren bedraagt niet toe tot het geluk van je konijn of knaagdier,maar wel aan de gezondheid
dat kan perfect zijn dat jouw konijnen altijd gezond waren
maar het is gewoon een feit dat konijnen en knaagdieren hooi nodig hebben voor hun darmflora
de darmen moeten altijd werk hebben, en het beste zijn ruwvezels, die blijven lang genoeg in het damkanaal, de darmen werken goed en lang,
en rara, waar zitten ruwvezels in? juist,in hooi
Daarom moeten konijnen en knaagdieren in principe altijd beschikking hebben tot hooi
[/quote]
Dat de darmen altijd werk moeten hebben weet ik ook, daarom ook is 'n konijn/knaagdier nooit nuchter voor 'n operatie. Dat zou nog veel schadelijker zijn dan de operatie zelf.
Het voer dat ik voer is vezelrijk, daar zitten extra vezels in. Hooi is dan overbodig. Als je je konijnen/knagers bovendien genoeg buiten laat lopen waar ze gras kunnen eten krijgen ze genoeg vezels binnen.

[quote="dutske schreef:
In groenten zitten ook ruwvezels, maar belang niet genoeg om het hooi te vervangen
van de korrels is het hetzelfde verhaal
wel ruwvezeles,maar niet genoeg
ook in de korrels met "hooi" ertussen
meestal is dit geen hooi,maar alfalfa
ten tweede zit er daar ook niet genoeg in om aan hun behoefte te voorzien

Je gaat mij niet vertellen dat in al het voer niet genoeg vezels zitten. Bovendien vreten mijn konijnen niet ineens hun bakje leeg maar doen ze er een hele dag over. Hun darmen zijn dus steeds in beweging.
Ook de muizen/ratten op de kinderboerderij; die krijgen af en toe eens wat hooi en het enige dat ze er dan mee doen is een nestje bouwen, ze eten er (bijna) niks van. Ik heb dus echt het idee dat ze daar niet veel behoefte aan hebben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:42

iedereen zijn mening
maar ik ben van het gedacht dat een konijn,cavia,chinchilla,degoe,whatever, iedere dag vers hooi moet krijgen
al is de andere voeding nog zo vezelrijk, als er toch tekorten inzitten dan kunnen ze dit naar behofte aanvullen met hooi
Mijn konijn krijgt iedere morgen een handjevol meusli+handje vol gemengd voer
smiddags zit hij in de ren, en daar heeft hij iedere dag een witloofstronk+witte kool+wortel+brood+...
S'avonds in zijn hok krijgt hij nog een schep (50 gram) biks+ soms een knaagstok of een snoepje oid
genoeg vezels zou je denken
nochtans als ik vers stro geef knabbelt hij er lustig aan
en met een volgepropte hooiruif doet hij ongeveer 3 dagen
dat is dus een goede handvol hooi dat hij er nog bij eet per dag...

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:48

Ik weet niet wat vlas is, maar mijn vader werkt met hout en die resten (soort van zaagsel) hebben wij in de caviahokken is heel fijn, lekker zacht en het blijft een week liggen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 17:52

wat ik wel goed vindt aan aubiose: als je laag dik genoeg is zakt het vocht omlaag, en verspreidt het zich in de onderlaag
terwijl de bovenlaag kurkdroog blijft
bij zaagsel blijft het meer op een plek; maar wordt de bovenlaag ook nat
als je een groot konijn hebt zoals ik, is na een dagje binnen zijn hele hok doorweekt
met aubiose zit hij netjes droog Lachen

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-05 23:13

Ik ga nu even iets zeggen wat niet zo leuk is voor sommigen maar t konijntje van m'n zus is doodgegaan "door"vlas. Omdat het allemaal van die sprietjes zijn bleef het zitten toen er eentje in z'n bekkie terechtkwam en er kwam een abces. We hebben hem in moeten laten slapen want e was niks meer aan te doen.......

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 00:41

shetfan: het is heel jammer dat er een diertje sterft door zo een onnozel dingetje
maar je moet altijd onthouden dat zoiets altijd kan gebeuren
mijn konijn zit nu op aubiose (ook zon sprietjes)
hij kan inderdaad zon sprietje in zen mond krijgen en eraan sterven
maar hij zit ook op stro en kan hooi eten
dus hij kan ook zo een sprietje binnenkrijgen
in zijn grote ren zit hij onder een boom
als het erg waait, en er waait een tak af die op hem valt dan kan hij ook doodgaan daaraan
hij loopt regelmatig los, als mijn honden hem aanvallen kan hij ook doodgaan

ik wil maar zeggen: er zijn zoveel gevaarlijke dingen, en iedere keuze dat je maakt is een risic
kijk maar in de keuze van groente
als je kiest tussen witloof en appel
en je geeft vandaag een redelijk stuk appel, dan kan hij morgen doodliggen van de diarree...
soms moet je risico's nemen, en soms loopt het verkeerd af,maar meestal gaat het goed...

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 10:08

bij mij zitten ze op houtkrullen, werkt ook perfect

Assie, ik vind het goed dat jij geen hooi voert...... ik hoef de dierenartskosten niet te betalen als de darmen stil komen te liggen. Ik kan je uit ervaring vertellen dat het een hel is voor die diertjes. Ik heb het namelijk 1x gezien en nou nooit weer! Dezelfde avond heb ik het dier laten inslapen. En ja ze kreeg hooi en vezelrijk voer, maar ze wou zelf niet meer eten, de reden zal ik nooit weten. Want met haar tanden en kiezen was alles goed. En waarom wordt hooi nog meer gegeven?? Zodat ze de hele dag wat te knabbelen hebben. En de darmen niet stil komen te liggen.

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 17:45

Die van mij hebben altijd wat te knabbelen. Is het niet hun gewone voer dan is het wel een knaagsteen, zo'n voerstaafje of iets anders.
En wat is het kenmerk van plantaardig voedsel? Dat het lang nodig heeft om te worden verteerd. Wat zit er in mijn konijnenvoer? Plantaardig voedsel.

Ik snap best dat je je konijn niet 's ochtends voreg een beetje eten moet geven en hem de rest van de dag niets te eten moet laten hebben. Maar ik heb nog geen enkel konijn gezien (en dat zijn er veel, geloof me) die gestorven is doordat hij geen hooi had.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:36

nou, ik wel.
Maar wat bedoel je met geen hooi?
bedoel je dat ze nooit of bijna nooit hooi krijgen?
of gewoon dat ze wel iedere dag hooi krijgen, maar er niet altijd ter beschikking hebben?

assie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 18:46

Bij mij thuis krijgen ze haast nooit hooi. Ze zitten verder wel op stro, dus mochten ze persee willen knabbelen, dat kan dat. Het hooi dat ze af en toe krijgen raken ze niet aan. Nou, dan hoeft het voor mij niet en dat geeft voor mij ook wel aan dat ze het niet persee nodig hebben.

Op de kinderboerderij krijgen ze iedere donderdag alleen hooi, dus geen gewoon voer. De andere dagen krijgen ze geen hooi en wel gewoon voer. De filosofie daarachter heb ik nog niet uitgevonden, maar daar gaat het al jaren op die manier.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-05 19:43

een dagje enkel hooi geven is zeer goed, dan kunnen de nijnen niet anders dan hooi te eten, en worden de darmen gestimuleerd.
Maar in principe moet een konijn iedere dag hooi ter beschikking krijgen, met eventueel een dagje enkel hooi.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-05 19:35

Ik ga met Dutske mee.
Mijn konijnen en cavia's krijgen als hoofdvoer hooi, en 's morgens een beetje bix bij.

Het meeste hooi uit de dierenwinkels is zodanig bewerkt dat het grootste deel van het stof/mijten/ed er uit is gehaald, en dit kun je ook prima voeren aan astmatische cavia's. Eigenlijk zijn alle knagers wel licht astmatisch, want ze kunnen allemaal slecht tegen stof.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-05 18:02

Konijnen en knaagdieren moeten altijd hooi tot hun beschikking hebben voor de spijsvertering!!!
Vlas = vergelijkbaar met aubiose of hennepvezel. In de opvang gebruiken we het nu ook. Werkt wel beter naar mijn idee, alleen die kleine sprietjes blijven overal achter. Scheve mond