Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
kwadraatje schreef:Wat is vlas precies?
Citaat:Als je 'n cavia met astma hebt en je zet hem op hooi, dan hoop ik toch wel dat het stofvrij hooi is, want anders helpt het natuurlijk geen moer dat je hem op vlas zet.
assie schreef:Ze kan best overleven zonder hooi hoor. En hooi niet stoffig? Dan koop je toch wel apart hooi hoor...
Je kunt ook gewoon dat aparte voer kopen waar al wat hooi doorheen zit. Dat scheelt ook in het stof en ze krijgen dan toch hooi.
En als laatste optie: het hooi goed natmaken voor je het geeft.
En over het vlas: ik vind het vervelend met uitmesten als ie helemaal leeg moet, maar verder was het inderdaad wel prettig.
assie schreef:Nou, dan zijn die konijnen van mij heel erg zielig. Net als die op de boerderij, die hebben écht niet altijd hooi tot hun beschikking. Ja, dat staat allemaal wel mooi in die boekjes, maar als je kwalitatief goed voer geeft en zorgt voor afleiding op een andere manier dan is je konijn/knaagdier net zo happy. En ik kan nou niet zeggen dat ze op jonge leeftijd zijn gestorven (mijn vorige konijnen)
dutske"]
-ten eerste zijn konijnen geen knaagdieren
[/quote]
Ja, dat weet ik, vandaar dat ik ze ook allebei apart noemde.
[quote="dutske"]
-ten tweede: wel of geen hooid voeren bedraagt niet toe tot het geluk van je konijn of knaagdier,maar wel aan de gezondheid
dat kan perfect zijn dat jouw konijnen altijd gezond waren
maar het is gewoon een feit dat konijnen en knaagdieren hooi nodig hebben voor hun darmflora
de darmen moeten altijd werk hebben, en het beste zijn ruwvezels, die blijven lang genoeg in het damkanaal, de darmen werken goed en lang,
en rara, waar zitten ruwvezels in? juist,in hooi
Daarom moeten konijnen en knaagdieren in principe altijd beschikking hebben tot hooi
[/quote]
Dat de darmen altijd werk moeten hebben weet ik ook, daarom ook is 'n konijn/knaagdier nooit nuchter voor 'n operatie. Dat zou nog veel schadelijker zijn dan de operatie zelf.
Het voer dat ik voer is vezelrijk, daar zitten extra vezels in. Hooi is dan overbodig. Als je je konijnen/knagers bovendien genoeg buiten laat lopen waar ze gras kunnen eten krijgen ze genoeg vezels binnen.
[quote="dutske schreef:In groenten zitten ook ruwvezels, maar belang niet genoeg om het hooi te vervangen
van de korrels is het hetzelfde verhaal
wel ruwvezeles,maar niet genoeg
ook in de korrels met "hooi" ertussen
meestal is dit geen hooi,maar alfalfa
ten tweede zit er daar ook niet genoeg in om aan hun behoefte te voorzien