Petitie voor meer ruimte dieren in dierenwinkel!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gaby

Petitie voor meer ruimte dieren in dierenwinkel!!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-12-04 11:34

Kan jij er ook zo slecht tegen als je in een dierenwinkel alle knaagdieren in zo’n klein hokje ziet zitten?
Dieren kunnen niet zeggen hoe rot ze zich voelen, wij als mensen moeten verantwoordelijkheid voor ze nemen. Wel is het zo dat dieren minder tot bewegen en spelen worden aangemoedigd als ze in een te kleine behuizing zitten. Daarnaast is stress niet ondenkbaar, aangezien knaagdieren vaak met meerder dieren in een hok zitten.
Elk knaagdier heeft een bepaald aantal vierkante centimeters nodig om gelukkig op te kunnen leven. Voor een dierenwinkel is het lastig aan de eisen hiervoor te voldoen. Dat is echter geen excuus om 6 cavia op een oppervlak van 1600 vierkante centimeter te houden, al zijn ze nog te zo klein.

Het zou een goede zaak zijn als elk konijn in de dierenwinkel minstens 2500 vierkante centimeter leefruimte kreeg, elke cavia minstens 1600 vierkante centimeter en elke hamster of 1 knaagdier van gelijke grootte 625 vierkante centimeter.

De inspecteurs van de warenwet moeten erop toezien dat deze regels nageleefd worden. Verder moet er bekendheid aan de regel worden gegeven bij invoering, zodat mensen instanties die voor het dierenwelzijn opkomen kunnen alarmeren als zij zien dat een dierenwinkel de regels niet naleefd. Bij naleving van de regels kunnen instanties die zich bezig houden met dierenwelzijn sowieso een grote rol spelen.

Ben je het met deze eis eens, onderteken de onderstaande petitie waarin voor bovenstaande recht gestreden wordt! De petitie is voor minister Brinkhorst.
Stuur deze petitie ook naar mensen in je MSN – of ICQ –lijst, zodat zoveel mogelijk mensen de actie kunnen steunen.

http://petitie.opendomein.nl/petitie.php?id=30

[edit ellende: tekst toegevoegd op verzoek ts]

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:37

Ik heb hem ondertekend, ben het met je eens maar denk niet dat dit ook echt na te leven is, of uberhaut te controleren K)

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 11:39

Je hebt helemaal gelijk, ik heb alvast getekend! Lachen

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:10

conclusie koop daarom ook nooit dieren in een dierenwinkel (soms met uitzondering van vissen), maar rechtstreeks van de fokkers af. Kun je zien hoe ze zitten en er wordt je veel meer over de verzorging vertelt en je kan vaak zien hoe de ouders zijn.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 12:35

Ik verplaats het topic even naar BeestenBoel Lachen

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-04 20:47

ik heb ondertekend.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-04 22:15

Annechien, ik denk dat dierenwinkelseigenaars liever een gebod hebben en dan misschien wel meer klanten dat een boycot ( wat niet te organiseren valt nationaal).
En dieren worden toch wel in dierenwinkels aangeboden ...

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 22:24

BEN HET ER NIET MEE EENS mijn pap heeft een dierenwinkel en onze diertjes hebben het reuze: sociaal contact, ruime kooien, aangepast dieet, extra vitaminen wanneer nodig, mogen er ELKE dag uit samen of alleen, worden handtam gemaakt, ...
niet alle dierenwinkels beulen ze af! ik vind dat je het topic min of meer erger maakt dan het is.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:14

welshfreak schreef:
BEN HET ER NIET MEE EENS mijn pap heeft een dierenwinkel en onze diertjes hebben het reuze: sociaal contact, ruime kooien, aangepast dieet, extra vitaminen wanneer nodig, mogen er ELKE dag uit samen of alleen, worden handtam gemaakt, ...
niet alle dierenwinkels beulen ze af! ik vind dat je het topic min of meer erger maakt dan het is.

dan zou ik bij jou een diertje komen halen... Lachen Helaas is het bij de meeste dierenwinkels hier in de regio zo, dat de dieren wel in mooi schone hokken zitten, maar dat de ruimte gewoon te klein is...

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:19

Ik erger me dood aan een van de dierenwinkels in Heiloo.Ze verkopen daar jonge katjes en honden Scheve mond .Ik vraag me af wat er met de nestjes gebeurt als ze,wat leeftijd betreft,niet meer in de smaak vallen bij potentiele kopers Verward Verdrietig

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-04 23:33

Het zou al een verbetering zijn als knaagdieren en konijnen een groter hok daar kregen. Maar de beste verbetering zou zijn dat ze daar gewoon geen dieren meer verkopen, maar doorverwijzen naar goede fokkers en opvangen. Zodat mensen niet impulsief een dier aanschaffen.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:06

bij ons in de dierenwinkels hebben ze opzich wel ruime verblijven en zien er goed schoon uit. natuurlijk is het lang niet genoeg ruimte als dat een dier nodig heeft maar waar vind je dat wel, zelfs bij mensen thuis is het zelden!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 00:44

Op zich zijn de verblijven bij ons in de buurt niet slecht. Maar waarom deze pepitie? Waar komen die beesten vandaan? 9 van de 10 keer van mensen die niet nadenken en mannetjes en vrouwtjes bijeen zetten, om de nesten vervolgens bij de dierenwinkel of 't asiel te dumpen. Pak die mensen eens aan, ipv dierenwinkels... Scheve mond

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-04 10:03

Hier zijn alleen maar dierenwinkels ( op eenje na dan ) waar de dieren super verzorgd worden op de kleine hokjes na dan.

Over het probleem: er is veel ruimte voor de hokken nodig-->
Het moet ook weer niet te groot zijn, anders gaan de dierenwinkels niet akkoord. Maar ik heb een dierenwinkel gezien die dieren verkocht en deze in 'echte' kooien hield, dus het is mogelijk.
Er zouden bijvoorbeeld hangende plateau's kunnen komen waarop de hokken komen te staan.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:01

De dieren komen vaak uit de handel. Waar een vrouwtje meteen na de bevalling weer word gedekt. En weet ik hoeveel nesten krijgt. In Mierlo LIJKEN ze er ook allemaal goed bij te zitten. Maar als je goed kijkt zie je bij de cavia's allemaal beginnende schurft etc. Dat hoeft niet bij alle dierenwinkels te zijn. Want bij de Jumper in Helmond verkopen ze geen zieke dieren, maar maken ze ze eerst beter voordat ze ze verkopen en daar weten ze ook alles van de rassen af en ze zitten in prima kooien en zo zouden alle dierenwinkels ook moeten worden als ze dieren verkopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:05

Waarom geen petitie tégen dieren verkopen in dierenwinkels.

eveline_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:07

De meeste mensen zijn er nog steeds niet achter dat je een dier beter rechtstreeks van een goede fokker kunt halen. Mensen zouden zich eens wat beter moeten laten voorlichten voordat ze een dier kochten.

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:07

Ja joh, zadel de asielen maar overal mee op.

Like i said:
Sylvia schreef:
Waar komen die beesten vandaan? 9 van de 10 keer van mensen die niet nadenken en mannetjes en vrouwtjes bijeen zetten, om de nesten vervolgens bij de dierenwinkel of 't asiel te dumpen. Pak die mensen eens aan, ipv dierenwinkels... Scheve mond

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 13:09

Idd Sylvia, inteelt, inteelt, inteelt..

Betere voorlichting zou idd verplicht moeten worden. Of lees er eens een boek over. Maar dat doet men niet.

Moet je hier eens een pets place binnenstappen en wat vragen over hamster; Jaaa hoor, twee syrtjes kunnen makkelijk bij elkaar in (wordt 100% zeker een doodstrijd), want áls ze maar meer geld kunnen verdienen!

Vooral Pet's place staat bij mij niet hoog in het blaadje.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 16:33

getekend

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:18

Pet's place is een van de slechtste zaken met dieren verkopen. Er worden echt heel vaak klachten tegen ingediend. Maar de Boerenbond kan er ook wat van. Ach allemaal kansloos zijn ze gewoon Boos!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 19:24

Boerenbond? Sinds wanneer verkopen ze daar beesten? De Pet's Place hiero is (imo) helemaal niet verkeerd bezig, overigens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-04 20:12

Sylvia schreef:
Boerenbond? Sinds wanneer verkopen ze daar beesten? De Pet's Place hiero is (imo) helemaal niet verkeerd bezig, overigens.

Het verschilt ook wel wat, volgens mij.

Persoonlijk ga ik het liefst naar de Natura in Veendam, echt een topwinkel, dieren hebben de ruimte, hebben speelgoed (zelfs konijnen hebben knuffels, ook al zitten ze samen), en schoon. Lachen

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-04 09:54

eveline_B schreef:
De meeste mensen zijn er nog steeds niet achter dat je een dier beter rechtstreeks van een goede fokker kunt halen. Mensen zouden zich eens wat beter moeten laten voorlichten voordat ze een dier kochten.

Dat probeerde ik nou ook te zeggen.