Cavia heel erg ziek.....

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Richtje

Cavia heel erg ziek.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 14:49

Gisterochtend had hij opeens zijn bakje niet leeg gegeten, hmmm kan gebeuren, maar even in de gaten houden.
Vanochtend had hij nog steeds weinig gegeten en had hij zelfs zijn komkommer niet op, waar hij normaal altijd voor zijn kooi uitklimt als je langs komt lopen. Hij at niets, reageerde nergens op en zat alleen maar stil in een hoekje met zijn haren opgezet.
Niet langer getwijfeld en gelijk de DA gebeld of we langs konden komen. Dik een half uur later zat hij bij DA op tafel, en die zei gelijk dat we niet later hadden moeten komen. Een cavia kan opeens ziek worden en heel erg hard achteruit gaan.

Zijn temperatuur was krap 35 terwijl dat bij een cavia toch wel zo'n 39 moet zijn. Verder eet hij nog steeds niets, reageert nu wel heeeeel licht als je met hem bezig bent. Maar zelfs bij verschillende injecties (waar andere cavia's heel hard bij gaan gillen) spartelde hij alleen heel even iets.
DA is er zo'n half uur mee bezig geweest, en wij mogen hem nu voorlopig even 6x daags dwangvoeren, en 2x daags anitbiotica geven.
Hoop echt dat hij snel opknapt, het is zo sneu om hem zo te zien zitten.

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 15:23

Oeh dat is heel vervelend als een cavia zo snel achteruit gaat..
Veel sterkte!

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:10

Ah wat sneu. En hoe oud is hij? 3 dagen geleden is een van mijn caafjes ook overleden. Hij was 9.5!! jaar geworden. Ik mis hem echt die schat! Je kunt ook wat nutrillion kopen (dat soort peuterhapje in die potjes bij de supermarkt) en hem dat dwangvoeren. En Yakult (dat yoghurtdrankje) kun je hem ook dwangvoeren dat laat de darmflora weer op gang komen. Heel veel succes en ik hoop het beste voor 'm.. Lachen

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:16

Hij is 1,5 jaar... nog heel jong dus Scheve mond

We hebben nu nutrilon soya om hem te dwangvoeren, maar het lijkt niet te gaan lukken Ik heb tot nu toe 2 pogingen gedaan, maar ik krijg echt niets naar binnen helaas.
Als het zo door gaat zitten we vanavond of morgenochtend vrees ik weer bij de DA Verdrietig

Dooby

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:24

ja als een cavia ziek is gaat dat heel opeens en onverwachts en loopt het heel snel terug met de gezondheid. Gaf ej hem hiervoior al wel extra vitamine c, Is er naar de tanden gekeken enz. Ik heb aantal van zulke cavia's meegemaakt. Werk bij dierenarts.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:33

Tanden en hele mondje zijn nagekeken, blaas is gevoeld, er is naar de ontlasting gekeken. Hij heeft hem echt uitgebreid onderzocht Lachen

Vitamine c kreeg hij niet echt bijgevoerd, maar hij krijgt wel speciaal caviavoer (waar dus ook Vit. C in zit) en heel veel groenvoer.

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:35

Dooby, zelfs als je ze genoeg vitamine C bijvoert kunnen ze erg hard achteruit gaan (heb ervaring met 4 stuks...... maar blijf het stug vol houden met die beessies!!!!)

Goed dat je optijd gereageert hebt door naar de DA te bellen. Heb je een grove/dikke spuit van 5 ml of een fijne/smalle van 1 ml.... dat scheelt ook een hele hoop namelijk. Die fijnere kan je makkelijker in het bekkie duwen en hierdoor kunnen ze protesteren wat ze willen, maar jij hebt wat meer macht om het maar even zo te zeggen. Ik heb beide soorten spuitjes, maar mijn voorkeur gaat toch echt naar die van 1 ml.

iris_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:37

Aaagh Ach gut
Ik moet er niet aan denken dat mijn knaafje ineens zo doet....
Lijkt me niet zo'n fijn gezicht/gevoel.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 17:40

We hebben nu een 5ml spuit, maar heb de afgelopen jaren al heel wat cavia's en muizen moeten dwangvoeren omdat ze weer wat mankeerden, dus wie weet heb ik hier nog wel ergens een 1ml spuit liggen.

Bedankt voor de tip!

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:58

geen dank! Ik bewaar die dingen om dezelfde reden hahaha, dan is er weer 1 die niet vreten wil, dan heeft er weer een zeug een tepelontsteking (kan ik weer antibiotica gaan geven......)

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:04

idd die tip van die spuit, dat doen wij ook altijd.
Hopelijk wordt je caaf gauw weer beter.

Buckje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 20:55

sterkte richtje hopelijk gaat ze snel weer wat eten

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 21:08

Het ging net nog niets beter, dus ik heb het nummer voor spoedgevallen gebeld.... dubbel tarief ook nog eens natuurlijk Scheve mond

En hij is opgenomen.... hij ligt nu met een warmtedekentje en een kruik. Heeft even aan het infuus gelegen en krijgt pijnstillers, antibiotica en iets dat de braakneigingen moet doen stoppen met injecties toegediend.
De braakneigingen waren heel zeldzaam bij cavia's en moesten ook heel snel stoppen.
Ze weten nog niet wat het precies is en daarom vind ze inslapen nog te makkelijk. Mocht hij vannacht verbeteren en weten ze nog niet wat het is, dan gaan ze denken aan bloedtesten en rontgenfoto's.
Maar we moesten er heel serieus rekening mee houden dat hij de nacht niet doorkomt, we moeten dus ook zorgen dat we vannacht continu bereikbaar zijn.

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 21:15

Jezus wat kl*te zeg. Ik zal echt voor hem duimen... Leef echt met je mee.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 21:36

@eljubo, dank je Lovers

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:14

Jeetje Richtje, echt heel vervelend.
Sterkte ermee, ik hoop dat ie het red. Ik duim ook voor je!!

stalleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:21

Oh dat is natuurlijk nooit leuk, je huisdier ziek Scheve mond
Ik duim voor je dat hij de nacht doorkomt! en dat ook nog eens op kerstavond!

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:45

ik weet hoe je je voelt, je caaf is iig in goede handen.
En je bent er op tijd bij geweest, ik zal voor je duimen Ach gut

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 22:48

Ohjee dat klinkt precies als iets wat de cavia's van mijn vriendin hadden :/
Ik wens je sterkte, ik ga zeker duimen Ach gut

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 22:54

Bedankt allemaal Lovers

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 23:04

Arme Knaaf zo ziekjes....
Beterschap.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 01:34

We hebben tot nu toe nog niets gehoord, dus ik neem aan dat de situatie iig niet verslechterd is Lachen

Annechien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 08:29

en is hij de nacht doorgekomen??? Ik mag toch hopen van wel......

o0Steffie0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 15:36

hoe gaat het nu? ik hoop dat alles verder goed gegaan is

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 17:02

We zijn vanochtend opgebeld dat hij helaas is overleden.....

Ze weten inmiddels wel wat het was, zijn maag- darmkanaal is minder gaan doen, de bacterieen die er in zitten zijn hierdoor lucht gaan produceren, wat voor buikpijn zorgt. Het gevolg hiervan is dat het maag- darmkanaal (wat normaliter heel actief is bij een cavia) nog verder stil komt te liggen en de afvalstoffen/gifstoffen die bacterieen produceren ook in het bloed komen. De cavia overlijd dan in feite aan bloedvergiftiging....

Alle drie de DA's die hem gezien hebben vonden het wel een erg leuke cavia, leuk om te horen maar je hebt er erg weinig aan Scheve mond En volgens de DA was hij verder in erg goede conditie. Maar als een cavia ziek is moet je er gewoon vreselijk snel bij zijn wil je er nog iets aan kunnen redden, die kunnen van de één op de andere dag dood en doodziek zijn.

Ik weet nu wel, dat ik de andere cavia als ze haar bakje niet leegeet voortaan gelijk ga dwangvoeren.....