Konijn castreren? Help!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

IvysToeter

Konijn castreren? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 19:51

De titel klinkt misschien wanhopig, maar ik weet er zelf niet zoveel vanaf.

Wie kan mij helpen met het volgende:

Sinds kort weet ik dat mijn konijn, die ik als vrouwtje gekocht heb, een mannetje is.
Nou vond ik dat niet zo'n probleem zolang hij maar niet agressief zou worden of zou gaan sproeien.
jammer......
Vandaag ging mijn moeder hem schoonmaken en had hem dus onder alleen de tralies gezet en hij sproeide dus, wel een meteer ver ofzo!
en voor de rest was hij echt overal aan het plassen.
Dat heeft hij nooit gedaan.

Nou wil ik hem eigenlijk laten castreren, want het is vies als hij zoveel sproeit en het stinkt, ook is het gewoon makkelijk als hij gecastreerd is want dan kan hij gewoon bij ons vrouwtjes konijn spelen af en toe.
Maar ik heb gehoord dat konijnen best wel stressgevoelig zijn als ze onder narcose gaan en dat ze sneller doodgaan als andere dieren, maar is dit echt zo?

houd het sproeien op als je een mannetje laat castreren, want als het niet ophoud dan laat ik hem niet castreren want dat is alleen maar geld uitgeven voor niks.
Hoe gaat het er aan toe tijdens een castratie van een konijn (word ie plaatselijk verdoofd of gaat hij echt helemaal onder zeil?)
Welke risico's zitten er nog meer aanvast enzovoort.

Echt alle informatie is welkom!

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen.

Sorry voor het lange verhaal.....

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-04 20:59

Niemand die me kan helpen?

oxborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 01:18

Mijn konijn is van het vorojaar gecastreerd en dat heb totaal geen problemen opgeleverd. volgens mij ligt het ook aan de vorm van narcose die gebruikt wordt.
met gasnarcose kunnen ze veel precieseer doseren en geeft volgens mij minder problemen.

Shaienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 10:42

Mijn konijn is ook gecastreerd, maar dat ging uitstekend. Niks geen problemen gehad.

Ik weet niet of het sproeien dan ophoudt, want die van mij zitten buiten, dus daar let ik niet zo op.

Anders moet je het gewoon eens met de dierenarts overleggenm

Droomster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 13:01

HoiHoi!

Er is dus een konijnenopvang (bunnybin) die alle mannetjes laat castreren en er dus ook meer over kunnen vertellen. Je kan mailen naar info@bunnybin.nl Lachen

oblige

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 14:00

hoi! het klopt dat konijnen gevoelig zijn voor narcose! over het algemeen help castreren wel goed om het sproeien te stoppen. ze worden niet aan het gas gelegd, want zon castratie duurt maar 3 minuten. ze gaan wel naderhand de coefeuse in, zodat ze goed op temperatuur blijven. meestal gaat het goed maar ik zou er toch wel goed over nadenken..

Useful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 15:48

Mijn konijn is ook gecastreerd.. Piste ook heel de boel onder Scheve mond
Nu doet hij dat niet meer..
Het helpt dus idd wel..

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 16:44

Wij hebben ons konijn preventief gecastreerd. Hij pist nu nergens, behalve in zijn huisje.

Lindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:18

Knaagdieren lopen qua narcose een groter risico dan honden en katten. Onder andere omdat het lichaam afkoelt door de narcose, en knaagdieren in verhouding tot hun lichaamsvolume een groot huidoppervlak hebben, en daardoor nog sneller afkoelen. Toch gaat het in de praktijk bijna nooit verkeerd hoor. In tegenstelling tot castraties bij bv katers worden er bij rammen wel hechtingen gezet. Ze hebben nl vrij lange balzakken zeg maar, en anders is er kans dat de darmen daarin gaan indalen. Die hechtingen moeten na een dag of 10 weer verwijderd worden. De castratie van een ram is iets complexer dan de castratie van een kater, maar het blijft een routine-ingreep. Wij hebben vanmorgen nog een ram gecastreerd, het is zomaar klaar. Lachen

wyko

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 17:44

Mijn rammetje is van het voorjaar "geholpen", nu zit hij erg tevreden met zijn Franse hangoor vriendin in de kooi.
Het sproeien is afgelopen en hij is een stuk liever geworden.
Na de castratie is hij ook erg snel opgeknapt zonder problemen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 19:42

Ons rammetje is er ook echt mee geholpen. hij sproeit nietmeer en is rustiger. Wel opletten dat je hem rustig binnenbrengt, want van stress kan de narcose wat zwaar worden. Maar was zo gedaan, Lachen

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-04 20:13

ik heb het mijn stage adres overlegt (ik loop stage bij een dierenarts) en hij zegt dat de meeste het wel overleven.
en hij zei ook van: "breng hem mprgen maar gelijk mee dan hebben we dat gehad"
Dus morgen is het hakkie takkie weg zakkie voor mijn nijntje CHIPPIE.
Iemand misschien nog een idee hoelang zo'n operatie duurt? en of hij aan de beademing moet enzo???

Jatjana

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 20:31

Zo'n castratie is zo gebeurd binnen vijf minuten is dat klaar, dus dat valt best wel mee, die van mij is anderhalf jaar geleden ook gecastreerd en ik ben er toen bij geweest tijdens de castratie en dat stelt niet zo heel veel voor. Daarna gaan ze gewoon in een hok onder de warme lamp zodat hij niet ze teveel afkoelt en dan kan hij daar goed uit de narcose komen.

Astragirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-04 21:36

mijn konijn is sinds een maand of twee ook gecastreerd en heeft er totaal geen last van gehad. Wel door een ervaren dierenarts laten doen die regelmatig castratie van kleine huisdieren uitvoert. Mij werd aangeraden om stress tot een minimum te reduceren het konijn een uur of twee drie voor de operatie al binnen te brengen. Het werd ook met zo'n gasnarcose gedaan, een soort tupperware buizen systeem heb ik gezien.
Na de ingreep een week binnen houden (of op ander niet 'nat' materiaal zetten). Soms moet je terug om de draadjes eruit te laten halen, maar zoals bij mij verteren ze gewoon.
succes ermee!

flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 16:29

eljubo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 17:08

Ik werk bij een konijnenopvang (www.opvangfranky.nl) en daar worden er ook gecasteerd. Het kan sproeien tegengaan, maar dat hoeft niet zeker. Ze kunnen iets rustiger worden, maar dat hoeft ook niet. Als je hem laat castreren kies dan voor gasnarcose. Want daarbij kunnen ze de narcose veel beter bepalen dan bij prik narcose. Succes! Lachen

Faniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 18:18

Wij hebben al 3 konijnen gecastereerd en nog nooit problemen gehad.
Verder over sproeien geen idee....ze lopen dag en nacht in ubergrote ren met nog 7 vrouwtjes. Nu trouwens nog maar 1 gecastereerde mannelijke.

Succes!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-04 19:50

shana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-04 19:59

je moet ervoor zorgen dat je da verstand heeft van konijnen , bv hij moet weten dat een konijn niet met een lege maag onder narcose mag , een konijn moet gegeten hebben als hij onder narcose gaat !

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:13

bij mijn 2 mannetjeskonijnen is de castratie bij beiden goed verlopen.
er is een kleine kans dat het beestje het niet haalt maar daar moet je neit vanuit gaan. En het is normaal dat hij de dag erna niet goed eet..
het sproeien is bij mij wel opgehouden gelukkig Lachen

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-04 00:40

O, goed dat ik dit topic tegen kom.
Ik zat nl met dezelfde vraag.
Mijn konijn begint ook steeds meer te sproeien en daardoor haal ik hem steeds minder uit zijn kooi.
Toch maar laten helpen, denk ik!!

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-04 10:32

Jolynn schreef:
O, goed dat ik dit topic tegen kom.
Ik zat nl met dezelfde vraag.
Mijn konijn begint ook steeds meer te sproeien en daardoor haal ik hem steeds minder uit zijn kooi.
Toch maar laten helpen, denk ik!!

jep, denk ook dat je dat het beste kunt doen.
alleen bij mij was het wel een erg prijzige operatie.