groot katten overschot bij asielen

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

wenny

groot katten overschot bij asielen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:03

De dierenasielen zitten zo vol met katten dat ze het nauwelijks meer aankunnen.

Wachtlijst
De Dierenbescherming heeft bekendgemaakt dat driekwart van de asielen momenteel een overschot aan katten heeft. Bij een aantal asielen geldt zelfs een wachtlijst.

Zwerfkatten
Vooral het aantal zwerfkatten stijgt. De helft van alle asielen zit er vol mee. De asielhouders zeggen in een enquete dat ze de druk nauwelijks meer aankunnen. Dat is voor het eerst.

Recessie
De oorzaak van het probleem is dat het steeds moeilijker wordt om een nieuw huis voor de katten te vinden. Volgens de Dierenbescherming komt dat door de economische recessie: katten zijn 'een bezuinigingspost'.

Met name in de zomermaanden levert dit overvolle hokken op, maar steeds vaker beperken de problemen in de asielen zich niet meer tot die periode. Alleen verantwoord huisdierenbezit kan hier verandering in brengen.

Nog te vaak laten mensen hun poes of kater de vrije hand. 'Nestjes zijn zo leuk voor de kinderen', 'Dat is toch de natuur van zo'n dier' en 'Die kittens raak ik heus wel kwijt' zijn nog te vaak de niet goed doordachte argumenten. En natuurlijk zijn ze schattig, die kleine katjes. Voor het eerste nestje is vaak wel plaats bij buren of vrienden. Maar daarna rest het asiel of het leven als zwerfkat op straat. Om hieraan iets te doen organiseert de Dierenbescherming nu al weer enkele jaren sterilisatie-acties onder het motto 'Voorkomen is beter dan genezen'.

vresselijk toch
en iedereen maar lekker nestjes kweken Stoom uit je oren
ik heb zelf ook katten op stal rondlopen
en ik heb ze allemaal netjes laten helpen

spokie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:17

Ik vind het ook echt vreselijk. Ik wil graag een kat uit het asiel halen voor thuis, maar dat moet er wel een zijn die bij mijn andere katten kan. Ze zijn nogal apart en als de ene teveel stress krijgt, krijgt ze weer last van blaasgruis. Dus ik moet zeker weten dat die andere kat lief is met katten. Maar binnenkort gaan we het proberen met de kat van de buren. Die nemen we dan even in huis om te kijken hoe het gaat.

En volgend voorjaar, als de paarden weer dag en nacht het land opgaan, hallen een stalgenoot en ik een of meerdere kaaten uit het asiel voor op stal. Maar ze moeten natuurlijk de eerste dagen binnen blijven (dus in een stal) en dat kan niet als de paarden 's nachts binnen staan.

Zo probeer ik een beetje mee te helpen. Als je kijkt hoeveel katten er in het asiel zitten, helpt dit misschien niet. Maar als iedereen zo denkt en er 1 of meerder uithaalt, wordt het misschien toch wat beter.

Mijn andere katten kwamen trouwens ook uit een asiel. Dat waren zogenaamde projectkatten (gevonden op straat en eigenlijk niets mee te beginnen) En als je kijkt hoe ze nu zijn. Ze zijn wat bang voor vreemden, maar voor ons zijn het de leukste katten dan de wereld. Waarschijnlijk omdat ze zo bang zijn, hechten ze zich heel erg aan ons en het zijn zelfs een beetje schootkatten geworden.

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-04 13:21

ik mag zelf helaas geen katten thuis
mijn vader en mijn vriend zijn allergisch voor katten
maar heb zelf wel katten op stal
helaas zijn het er nu nog maar 2 odat de rest gestolen is
of weggelopen maar dat geloof ik niet helemaal
ze kregen namelijk elke dag te eten
en liepen daar al 2 jaar
mijn katten zijn ook niet gevonden volgens amvedi
maar ze waren wel allemaal geholpen
dus kennen geen katten erbij maken

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:40

Jah indd zielig is het he?!
Ik heb mijn kleine thomas ( zie profiel ) bij de stichting zwerfkatten gekocht en geloof me het zijn helemaal geen bange katjes en ze zijn juist super aanhankelijk.
En Roosje ( zie ook profiel) is ook een super lieve poes die ikuit het asiel heb.
Dus twijfel niet en waag die stap om een kat uit het asiel te nemen, ze zijn je er zooo ontzettend dankbaar voor.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 13:59

Ik ben er laatst ook geweest en het zat idd behoorlijk vol. Er bleek ook nog een niesziekte epidemie uitgebroken te zijn. Best triest dat we in zon wegwerpmaatschappij leven. De ooievaars schieten als paddestoelen de grond uit maar de kat wordt gedumpt. Rare tijden Boos!
Ik heb 3 katten en vind ze echt niet duur.

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:04

Kijk je kan een kat houden en het zo duur maken als je zelf wilt ja toch?!
Die van mijn krijgen duur voor ja het is wel goed voor hun ontlasting hun vacht en hun tanden dus...

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:39

ik ben nog op zoek naar een kat/poes. maar als je er weer een uit het asiel haald is altijd zo'n gezeik. Neem dan liever 1 uit de krant.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:51

Alikesflame schreef:
ik ben nog op zoek naar een kat/poes. maar als je er weer een uit het asiel haald is altijd zo'n gezeik. Neem dan liever 1 uit de krant.

Wat is daar dan het "gezeik" van? Ik heb ook een asielkat, gewoon uitgezocht met behulp van de beheerders, betaald en meegenomen. Dier was keurig gecastreerd en geënt en is inmiddels een jaar of 14 en al bijna 9 jaar bij mij. Ik heb één keer laten weten dat het goed ging en dat was het dan. Officieel is hij van het asiel maar ja, daar merk je in de praktijk helemaal niets van.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 14:56

Alikesflame schreef:

Dit is echt de grootste onzin die je maar kunt bedenken. Die katten zitten daar omdat hun ex-baasjes het niet meer zagen zitten om voor ze te zorgen. Als er een gebruiksaanwijzing bij een katje zit, zetten ze dat er ook netjes bij.
De katjes uit de krant van gratis af te halen, dat is pas zielig. Mensen die er wetens en onwetens mee blijven fokken. Niet begrijpend dat er al teveel katten in het asiel zitten...

En indd, ik ben ook nog het meest kwaad op die mensen die maar vrolijk door blijven fokken met hun katje, omdat ze een ingreep te duur zouden vinden... Lekkere dierenvrienden zeg!

Annelou

Woonplaats: Schaijk: roddel-dorp wat 25 km van Den Bosch en 27 km van Nijmegen ligt in Noord Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 15:07

Echt erg dat nog steeds mensen door blijven fokken met katten. Zonder er over na te denken dat ze ook weer weg moeten als ze niet meer schattig zijn! Scheve mond
Ook zie je te vaak op boerderijen overschotten aan poezen en katers niet gecasteerd bij elkaar lopen, met alle gevolgen van dien...
Helaas kan ik geen katje nemen door dat mijn hond een erge anti katten liefhebber is.

Alikesflame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 17:07

Ik vind het ook niet goed dat ze maar door blijven fokken, maar als je een kat van iemand uit de krant koopt dan komt die toch niet in asiel. en anders dikke kans van wel. Dus of je hem uit het asiel haalt of niet maakt dan niet zo veel uit. ken iemand die zijn kat ook uit het asiel heeft. nou zou die kat niet willen hebben beest blijkt wat aan zijn schildklier ofzo te hebben. En idd je moet verantwoording aan ze afleggen.

Vinaba

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-04 18:40

wen neem nog een paar katten op stal Schijnheilig

nee later neem ik wel een paar katten uit het asiel Lachen

rosan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-04 12:28

ja echt zielig, ze zitten heel vol, wij hebben een kat van 17, een witte en die is doof, maar hij doet alles nog heel goed, maar als die dood gaat, wil ik ook een kat uit het asiel denk ik